هری پاتر نخستین مرجع فارسی زبان هواداران هری پاتر

هری پاتر نسخه موبایل

مقاله‌ها :: فیلم‌ها :: فیلم 4

دروازه هاگوارتز(نقدی بر فیلم هری پاتر وجام اتش)


در پايان چهارمين سالي که هري پاتر وارد مدرسه جادوگري شده ، اتفاقات ريز و درشتي در هاگوارتز روي داده که تمامي آنها با خوش شانسي و خوش قلبي هري و دوستانش ختم بخير شده است.
در حال حاضر او مطرح ترين و شناخته شده ترين عضو جوان هاگوارتز به حساب مي آيد، ضمن اين که داشتن اين عنوان به مثابه رويارويي با خطر در هر لحظه مي تواند باشد.
در ضمن چهره هاي شناخته شده ديگر هاگوارتز از گروههاي ديگر قرار است همراه هري در مسابقه هاي معتبر و بسيار قديمي جادوگري که به صورت سراسري بين مدارس جادوگري اروپا، با عنوان «تورنمنت سه جادوگر» به رقابت بپردازند.
شرايط و کم و کيف اوضاع مسابقه از آن حکايت دارد که هري بسيار آماده و سرحال است. او در حقيقت چهره ترين و جوان اول در تمامي اروپا بين مدارس جادوگري شناخته مي شود، اما قرار نيست اوضاع اينقدر آرام بماند.
پيش از برگزاري تورنمنت و بازگشت بچه ها به هاگوارتز، هري تيزهوشانه پي به معلوماتي مشکوک مي برد. دوستانش ران و هرميون نيز به وجود بعضي قضايا شک کرده اند، اما مساله حقيقت دارد.
تمام اين علايم و اتفاقات مشکوک به يک چيز ربط دارد و هري هوشمندانه پي مي برد که اين علايم مرتبط با بازگشت و حضور والدر مورت پست فطرت است.
هري يا بايد با تمام قوا و به کار بردن هوش و حواس کامل در مسابقه ها شرکت کند يا اين که تمام همتش را مصروف اين کند که هميشه يک قدم از والدر مورت پيش باشد؛ هرچند کسب عنوان در مسابقه هاي جادوگري براي هري و وجهه شخصي اش و حتي براي هاگوارتز حياتي است ، اما غفلت از نقشه هاي والدر مورت مي تواند به پايان بازي خطرناک آن اهريمن باهري بينجامد، خوشبختانه هري دوستان مسلمان تازه اي پيدا کرده است که مي توانند به او کمک کنند ولي ابتدا به ساکن يکي از پروفسورهاي جديد کمي مشکوک مي زند...
آنچه در بالا آمد خلاصه داستان و خط سير اصلي قصه فيلم چهارم است با عنوان «هري پاتر و جام آتش ». اين فيلم جمعه 18نوامبر (27 آبان) در 3791 سينما در امريکاي شمالي و به طور سراسري در اروپا و کشورهاي بسياري از قاره کهن يعني آسيا اکران مي شود و به نظر مي رسد مانند ديگر قسمتهاي پيشين با استقبال بي نظيري از سوي کودکان و نوجوانان و خانواده هاي آنها روبه رو شود.
با ذکر اين نکته که هري پاتر چهارم درجه PG-13 دارد که به معناي الزامي بودن والدين همراه کودکان زير 13سال است ، به هر روي براي چهارمين بار دروازه هاي هاگوارتز باز مي شود.
نمره اخلاق: صفر آنچه در ظاهر قرار است برنامه کاري هري در سال چهارم حضورش در هاگوارتز باشد ، تمرکز شديد بر درسها و کلاسها و همچنين شرکت در بازيهاي ورزشي است تا امسال نيز بتواند چهره اي شاخص ميان همه شاگردان مستعد هاگوارتز داشته باشد.
همه مي دانيم نمره انضباط هري هرگز درخشان نيست. اين نمره را با کارهاي ران و کمتر، هرميون نيز ارتباط دهيد آن وقت گرفتن نمره انضباطي حدود يک مي تواند شاهکاري براي آن 3نفر باشد.
مسابقه هاي کوئيديش نيز که برقرار است و امسال دور بين المللي آن نيز برگزار مي شود و هري همراه ران و هرميون و بقيه ويزلي هاي کله خراب اما وفادار و صادق قصد شرکت دارند.
با همه اينها جادوگران قديمي از 300تا 400ساله اعتقاد دارند که هري بر خلاف پدرش جيمز جادوگري طبيعي نيست طبق قوانين هاگوارتز جادوگر طبيعي نمره رفتارش هميشه ممتاز است.

کيف هاگريد کوک است
ستاره هاي بدون رقيب سري فيلمهاي هري پاتر فقط شامل خودش و بقيه بچه ها نيستند. اصلا مگر مي شود هري پاتري ديد که در آن روبي کالتران نباشد؟
اگر گريم جالب توجه کالتران چهره واقعي او را برايتان کمرنگ کرده ، فيلم از جهنم (from Hell) را با بازي او و جاني دپ در نقش 2کارآگاه زبردست لندني در دوران ويکتوريايي به ياد بياوريد.
هاگريد با آن جثه بلند و بالا که البته قلبي پاک و کوچک دارد نماد محبت و وفاداري کامل است. براي او پروفسور دامبلدور يک قديس است ، سپس يک جادوگر ارشد.
اگر هاگريد نبود به احتمال قوي توي هري شايد سال اول که هيچ همان ماه نخستين ورودش به هاگوارتز کله پا مي شد. نقش او و البته اهميت کاراکتر هاگريد در قسمت سوم جداي از کلان بودن داراي جذابيت خاص بود.
هاگريد بلند بالا که براي يک دايناسور فسقلي گريه مي کند و دوري او را بر نمي تابد حالا در قسمت چهارم کيفش حسابي کوک مي شود اول اين که يک جادوگر خوشنام و خوش ذوق و سختکوش به نام مادام ماکسين همراه شاگردانش از بيوکس باتونز در هاگوارتز حضور به هم مي رسانند که همگان را متوجه هنرهاي خود مي کنند؛ اما آنچه جالب است هم قد و قواره بودن او با هاگريد است و اين مي تواند هر چه بيشتر تماشاگر را به ديدن فيلم ترغيب کند.
دوم اين که امسال يک جادوگر معلم جديد ديگر هم در هاگوارتز حضور دارد که کمي تا قسمتي کارهايش و ديوانه بازي هايش شبيه هاگريد است و مهمتر اين که به هيچ وجه اعتماد بچه ها را نمي تواند به خودش جلب کند و حتي ممکن است جزو جادوگرهاي عوضي باشد.
دارودسته نيويورکي (2003) مارتين اسکورسيزي را به ياد بياوريد، اولين سکانس خارجي و دعوا و بزن بزن و کشت و کشتار روي برف و آن غول بي شاخ و دمي که با گرفتن 10دلار از کشيش والون (پدر آمستردام / دي کاپريو)، با چماقش بر فرق و سر و صورت رقيبان دسته خرگوش هاي مرده مي کوبيد.
برندن گليسون در اين قسمت جديد هري پاتر به ماجرا اضافه شده است. با يک گريم فوق العاده جالب توجه ، چشم چپ او بدجوري زيرعينک ور قلمبيده است. گليسون در اين فيلم در نقش آلسترمودي يا چشم ديوانه ظاهر مي شود. که پروفسور درس دفاع هنري هاي تاريکي است.
ميراندا ريچاردسون نيز در چهارمين قسمت هري پاتر ايفاگر يک نقش فانتزي است. او که حرفه اش گزارشگري است در نقش ريتا اسکيتر حضوري تاثيرگذار دارد.

مسابقه مرگ
براي هري پاتر که در اين قسمت جديد، چهارمين سال حضورش در هاگوارتز است ، خطرات گوناگون مانند هميشه احاطه اش کرده ، اما اين بار تمام حواس او معطوف کوئيديش است.
ضمن اين که او مي خواهد در مسابقه هاي بين المللي و جهاني حضوري شايسته داشته باشد. همچنين تورنمنت 3جادوگر نيز مقوله اي ديگر است. اما حتي تا وقتي پروفسور دامبلدور شروع مسابقه هاي «تري ويزارد» را اعلام مي کند، هنوز هري در تب و تاب مسابقه و پيروزي و کرکري خواندن است.
غافل از اين که لرد والدر مورت پست فطرت بسيار به او نزديک شده است و هري چالشهاي ديگري نيز دارد. او که ابتدا به ساکن با هيچ پروفسوري راحت نيست. بايد با معلمها و افراد جديد که در هاگوارتز در سال چهارم حضور پيدا کرده اند کنار بيايد، ضمن اين که ممکن است يکي يا تعدادي از آنها از عوامل والدر مورت باشند؛ اما آنها در حال آماده شدن براي مسابقه ها نيز با آن تمرين هاي سخت چندان مقبول اين جادوگر کوچک نيست ، هر چه باشند هري فقط به مسابقه ها فکر مي کند.
او دوست دارد يکهو وارد مسابقه کوئيديش شود، حتي اگر اين سري از مسابقه ها به تمام مدارس جادوگري اروپا مربوط باشد.

750 صفحه کتاب ،5/2 ساعت فيلم
استيون کلاوس کتاب حدود 750صفحه اي (734) رولينگ را اين قدر فشار داده که سرجمع از آن ، مايک نيول فيلمي 157 دقيقه اي ساخته است. تمام فيلمنامه هاي قبلي هري پاتر نيز دستپخت همين استيون کلاوس است و به ظاهر قرار است فيلمنامه هري پاتر ششم را نيز به او بسپارند، اما به طور يقين قسمت پنجم هري پاتر که سال 2006اکران مي شود، سناريستي ديگر خواهد داشت.
مايک نيول ، کارگردان هري پاتر و جام آتش چهره سرشناسي است. براي تماشاگر ايراني نيز تعدادي از فيلمهاي اواسط دهه 90او بسيار گل کرده است. فيلمهاي 4عروسي و يک تشييع جنازه (1994) و دني براسکو (1997) از بهترين فيلمهاي نيول به شمار مي آيند. اين کارگردان 63ساله ، در سالهاي اخير کم کار شده است ، اما کلا نسبت به کارهايي که در ژانرهاي مختلف انجام داده کارنامه اش ، قابل قبول است.
7سال پس از ساخت موفق دني براسکو، لبخند موناليزاي (23) او نيز با استقبال روبه رو شد. نيول براي فيلمبرداي هري پاتر چهارم دست به انتخاب مناسبي زد. و راجر پرات را به کار دعوت کرد.
2نکته مهم در اين انتخاب دخيل بوده است. اول اين که پرات سال 2002 فيلمبرداري هري پاتر و تالار اسرار را به عهده داشت و ديگر اين که سال گذشته فيلم تروي ساخته ولفگانگ پترسون توسط پرات فيلمبرداري شده بود و بسيارهم مورد استقبال قرار گرفت.
يکي از ويژگي هاي پرات ، فيلمبرداري هاي قابل توجه او از صحنه هاي تعقيب و گريز است و در فيلمبرداري از صحنه اي پرسرعت بسيار به کارش تسلط دارد.

جاروي جادوگروآتشدان متحرک
در هري پاتر و جام آتش ، صحنه هاي پرتحرک کم نيستند. به مسابقه کوئيديش که علاقه داريد؟! آن توپهاي سنگين و آن توپ کوچک بالدار.
فضاي مسابقه در قسمت اول را به ياد بياوريد. حالا تصور کنيد روي دسته جارو نشسته ايد و در گرماگرم مسابقه کوئيديش قرار داريد و با سرعت هر چه تمامتر با جارو در فضا مي چرخيد و حتي چيزي نمانده که آن توپ لاکردار را بگيريد؛ اما ناگهان بوي سوختگي به مشام شما برسد.
خوب که نگاه مي کنيد متوجه مي شويد چوب جارو در حال سوختن است. چرا؟ چون يک اژدهاي هم نژاد نوربرت (اژدهاي کوچولوي هاگريد در قسمت اول که به روماني اعزام شد) اما 100برابر او دنبالتان کرده است.
طبيعي است که شما چنان قيقاجي در آسمان مي دهيد که نگو و نپرس و اگر هري پاتر هم باشيم که چه بهتر. هري پاتر در يک صحنه اصلي دقيقا با چنين اتفاقاتي روبه رو مي شود.
طبيعي است که فيلمبرداري از چنين صحنه اي با سرعت بالا آسان نيست ، بويژه اين که تصاوير گرفته شده بايد هنگام تدوين نيز به کار بيايد. به نظر مي رسد راجر پرات در اين زمينه موفق عمل کرده است.
جام جم

قبلی « تفاوت سحر با جادو جايي به نام هيچ جا - فصل 6 » بعدی
API: RSS | RDF | ATOM
جادوگران®
بی‌شک دیدگاه هر کس نشانه‌ی تفکر اوست، ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم
فرستنده شاخه
SHAGGY_MEISAM
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۱۲/۱۶ ۳:۵۰  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۱۲/۱۶ ۳:۵۰
عضویت از: ۱۳۸۴/۹/۲۰
از: bestwizards.com
پیام: 403
 بد ترين فيلم همين هري پاتر و جامه آتش است
به نظر من بد ترين فيلم همين فيلم جامه آتش هست و شما سخت در اشتباهي كه ميگي خوب از اب در اومد چون من تماميه فيلمها رو 1هفته بعد از اكران ميگيرم من كه كتاب ها رو خوندم هر دفعه منتظر اي هستم كه شايد فيلمه بعدي بهتر از فيلمه قبلي باشه كه كاملا بر عكس ميشه و فيلمه هر دفعه بد تر ميشه تا اونجايي كه در فيلم آخر يعني همين فيلم جامه اتش هفتاد درصد كتاب رو حضو كردن وفقط روي جلوه هاي ويژه مانور دادن در كل بگم كه بد ترين فيلم همين هري پاتر 4 بود
p03342546437
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۹/۱۵ ۱۹:۲۶  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۹/۱۵ ۱۹:۲۶
عضویت از: ۱۳۸۴/۷/۵
از:
پیام: 369
 نقد فیلم
رولینگ تو کتابش هیچ حرفی درباره مسلمان بودن دوستان هری نزده بود
در ضمن پادما و پروتی هندی نیستند فقط قیافه هاشون شبیه هندی هاست
امیری
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۹/۱۵ ۱۸:۴۴  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۹/۱۵ ۱۸:۴۴
عضویت از: ۱۳۸۴/۳/۲۶
از: هاگزمید
پیام: 106
 واقعا كه
ari73
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۹/۹ ۲۱:۱۴  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۹/۹ ۲۱:۱۴
عضویت از: ۱۳۸۴/۵/۱۷
از: تالار هافلپاف
پیام: 165
 Re: نقد فیلم
من هم با فردوجرج موافقم :oops:
pouyankrum
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۹/۸ ۱۲:۰۰  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۹/۸ ۱۲:۰۰
عضویت از: ۱۳۸۳/۳/۱۱
از: هاگوارتز..تالار اسلیترین
پیام: 901
 Re: نقد فیلم
بهترين جاش اينجاشه!!!:
خوشبختانه هري دوستان مسلمان تازه اي پيدا کرده است که مي توانند به او کمک کنند ولي ابتدا به ساکن يکي از پروفسورهاي جديد کمي مشکوک مي زند...

يكي به من بگه از كجا فهميدن دوستان هري مسلمان شدند؟منظور از دوستان مسلمان كيا هستند!!!؟

تنها كساني كه به نظرم مسلمون ميومدند:پروتي و يادما پتيل هستند((هندي تبارند)) ولي هيجا نماز نخوندند!!!((ميدونيد كه هندي ها اكثرن بودايي هستن!! اسلام دين دوم هنده))

يكي منو توجيه كنه!!
D-Y-Z-2005
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۹/۴ ۱۹:۲۳  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۹/۴ ۱۹:۲۳
عضویت از: ۱۳۸۳/۱۱/۱۵
از: مریخ
پیام: 241
 بماند
رد و جرج جیگر عزیز میشه بگین تو کدوم شماره مال کدوم روز خونده بودین؟
اگه میشه بگین بینم چند قرن آینده منتظرش باشیم؟
tyna 2005
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۹/۴ ۱۸:۱۹  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۹/۴ ۱۸:۱۹
عضویت از: ۱۳۸۴/۸/۲۰
از: خوابگاه مختلط هافلپاف
پیام: 254
 Re: ???
منظور از تای همون تایپ بید
tyna 2005
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۹/۴ ۱۸:۱۸  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۹/۴ ۱۸:۱۸
عضویت از: ۱۳۸۴/۸/۲۰
از: خوابگاه مختلط هافلپاف
پیام: 254
 Re: ???
منم تو جام جم خوندم ولی عجب حالی داری تای کردیا
spidmanbat
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۹/۴ ۱۷:۵۰  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۹/۴ ۱۷:۵۰
عضویت از: ۱۳۸۴/۵/۱۸
از: تالار اسرار
پیام: 26
 ???
ميگم تو كتاب و فيلم چهار هيچ اثري از جام كوييديچ تو مدرسه نيست.اين بابا چرا هي كوييديچ كوييديچ ميكنه؟
mooly
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۹/۴ ۱۵:۵۰  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۹/۴ ۱۵:۵۰
عضویت از: ۱۳۸۴/۸/۱۱
از: کوچه ی دیاگون
پیام: 26
 نقد فیلم
من این مطلب رو توی روزنامه ی جام جم خوندم.به نظر من این آقای نویسنده که خیلی ادعای هری پاتریستی داره هیچی از هری پاتر سرش نمیشه.
ولی زحمت کشیدی.مرسی.

هرگونه نسخه برداری از محتوای این سایت تنها با ذکر نام «جادوگران» مجاز است. ۱۴۰۳-۱۳۸۲
جادوگران اولین وبسایت فارسی زبان هواداران داستان های شگفت انگیز هری پاتر است. به عنوان نخستین خاستگاه ایرانی ایفای نقش مبتنی بر نمایشنامه نویسی با محوریت یک اثر داستانی در فضای مجازی، پرورش و به ارمغان آوردن آمیزه ای از هنر و ادبیات برجسته ترین دستاورد ما می باشد.