هری پاتر نخستین مرجع فارسی زبان هواداران هری پاتر

هری پاتر نسخه موبایل

مقاله‌ها :: نقد ادبی، تجزيه و تحليل

شباهت دو داستان تخیلی


شباهت دو داستان تخیلی

من خیلی ار افراد را دیدم که سرزمین اشباح را به هری پاتر و هری پاتر را به
ارباب حلقه ها ربط می دهند چون به قول خودشان به همدیگر شباهت دارد حالا می خواهیم بررسی کنیم آیا واقعا شباهت دارد یا نه؟
من در یکی از نظرهایم که راجع به شباهت دارن شان به هری پاتر بود گفتم که ربط دادن دو داستان تخیلی از پایه غلط است به علل مختلف:
اول از همه هدف را در داستان های تخیلی مد نظر قرار می دهیم همان طور که بیش تر از شما می دانید هدف اصلی سرزمین اشباح یا همان دارن شان نابود کردن دستینی بود که با کارهای پلید خود دنیا را در دست گرفته بود در داستان هری پاتر هدف نابود کردن ولدمورت است که او هم با کارهای کثیفش دنیا را به نابودی کشانده است و در آخر هدف در کتاب ارباب حلقه ها نابود کردن سائورون یا حلقه است بنابراین هرف در تمام داستان های تخیلی نجات دنیا از افراد سیاه و پلید به عبارتی نبرد عقل بر جهل است
حالا موجوداتی که در بیش تر داستان های تخیلی دیده می شود را مورد بررسی قرار می دهیم:
در جلد 10 داستان سرزمین اشباح ازدها وجود داشت و در جلد 4 هری پاتر هم ازدها وجود داشت و باز هم در هر سه جلد کتاب ارباب حلقه ها ازدها وجود داشت
اما اگر ما بخواهیم بر مبنای این ها در واقع با تکیه کردن به این شباهت ها قضاوت کنیم خواهیم دید که تمام داستان های تخیلی چه در سطح بالا و چه در سطح پایین به یکدیگر شباهت دارند اما نه شباهتی که بخواهیم بر آن اساس بگوییم که نویسنده از آن ها کپی گرفته است
اما در کتاب ارباب حلقه ها بعضی از دوستان گاندولف را به دامبلدور شباهت دادند که این هم جزو همان علل ذکر شده در بالاست
دامبلدور شخصیتی آرام متین و تنها کسی است که می تواند واقعا به هری کمک کند و گاندولف شخصیتی مرموز و در عین حال کسی است که بیش تر از همه توانست به فرودو برای نابود کردن آن حلقه کمک کند (هر چند که افراد دیگری هم بودند )
در تمام داستان های تخیلی باید یک شخصیتی وجود داشته باشد تا بتواند در راه رسیدن به هدف قهرمان داستان به او کمک کند مثلا در داستان سرزمین اشباح لارتن بیش تر از همه به او کمک کرد در هری پاتر دامبلدور و در ارباب حلقه ها هم گاندولف پس نباید چنین قضاوت کنیم که چون این دو کتاب شخصیتی دارند که نسبتا شبیه هم است جی کی رولینگ از جی آر آر تالکین ایده گرفته است
حالا درباره انگیزه نوشتن یک داستان تخیلی بحث می کنیم:
بالاخره شخصیت ها و محور اصلی داستان یک نویسنده از یک طریقی به ذهن او خطور می کند حالا چه با خواندن نوشته دیگری یا از طرق دیگر اما اگر نویسنده ای با خواندن داستان نویسنده دیگر محور داستان در ذهنش شکل گرفته باشد نمی توانیم بگوییم او از آن نویسنده ایده گرفته است
بنابراین با توجه به تمام چیزهایی که گفته شد باید نتیجه گرفت که مقایسه دو داستان آن هم از نوع تخیلی کار درستی نیست
من این را یک بار گفته بودم و چون شعار من است دوباره تکرار می کنم هر نویسنده داستانی چه تخیلی و چه غیر از آن با نوشتن مطلب خود دنیایی برای خود می سازد و خود را متعلق به آن دنیا می داند دنیایی تخیلی که خود او شخصیت ها را آفریده و در قلبش با همه آن ها دوست است
برای مثال رولینگ برای خود دنیای جادوگری و هری پاتر دارد و دارن شان دنیای دارن شان و شبح ( هر چند که به تازگی کتابی جدید از او به چاپ رسیده است با نام lord loss با همان شیاطین ) دارد و در آخر تالکین دنیای حلقه و فرودو را دارد ( البته او کتاب های دیگری از جمله ماجراهای تام بامبادیل هابیت یا آن جا و بازگشت دوباره و... را هم نوشته است)
بنابراین من از همه خواهش می کنم دیگر دو کتاب تخیلی را به همدیگر ربط ندهند

قبلی « هری پاتر و دوست جدید - فصل 17 هری پاتر و مار آتشین 2 - فصل 15 - قسمت 2 » بعدی
API: RSS | RDF | ATOM
جادوگران®
بی‌شک دیدگاه هر کس نشانه‌ی تفکر اوست، ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم
فرستنده شاخه
jfm_md
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۱۱/۱۳ ۱۴:۴۴  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۱۱/۱۳ ۱۴:۴۴
عضویت از: ۱۳۸۵/۱۱/۸
از: بيمارستان سوانح و بيماري هاي سنت مانگو-طبقه ي اول نه،طب
پیام: 76
 Re: شباهت دو داستان تخیلی
واقعا ممنون!
بالاخره به اين موضوع اشاره شد كه اين قدر داستان ها به هم ربط داده نشن!
erica
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۱/۳۱ ۲۳:۲۶  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۱/۳۱ ۲۳:۲۶
عضویت از: ۱۳۸۴/۶/۲۸
از: يه جايي نزديك خدا
پیام: 570
 ارباب حلقه ها ، هري پاتر و سرزمين اشباح
مقاله ي جالبي بود اما به نظر من اگه بخواهيم اين كتابا رو از نظر نگارش بررسي كنيم مي بينيم كه متن سرزمين اشباح خيلي زيادي روانه . و ارباب حلقه ها هم خيلي سنگين هست . من خودم شخصا هر وقت مي خواستم ارباب حلقه ها رو بخونم حتما بايد مي رفتم يه جاي ساكت . اما هري پاتر بين اين دو تاست نه زياد سنگينه و نه زياد روانه . به خاطر همين هم عاليه . البته هر كتابي در حد خودش مي تونه عالي باشه..
SHAGGY_MEISAM
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۱۲/۱۸ ۴:۲۶  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۱۲/۱۸ ۴:۲۶
عضویت از: ۱۳۸۴/۹/۲۰
از: bestwizards.com
پیام: 403
 مقايسه
من مخالفم با نظر شما درست نوشتي كه دركل داستان را بايد مد نظر داشت يعني همون نقطه نهايي اما اين رو بايد بدوني كه در چيز هاي كو چك هم بايد شك كرد مثلا من داشتم كتاب ارباب حلقه ها رو مي خوندم كه در يكجايي از كتاب به اسم لانگ باتوم ريسدم كه در كتاب يك نوع گياه بود پس بايد در اين شك كرد كه رولينگ چيز هايي رو از كتاب ارباب حلقه ها دزديده و به نظر من كتابي مثل كتابه ار باب حلقه ها 10 ها برابر بالا تر از كتابهايي مثل دارن شان و هريپاتر هست ولي نمي خوام بگم كه از هري پاتر يا دارن شان بدم مياد نه اينطور نيست چون هم هري رو خوندم و هم دارن رو خلاصه اينكه من قصدم بازهم مقايسه نبود اين بود كه بگم نويسنده اي كه نيمي از عمر خودش رو سر يك كتاب بزاره قابل مقايسه با كسي يا كتابي نيست كه هر كدام از ان ها در حد اكثر 2 يا 3 سال ساخته شده اند ولي ممنونم از مقالت
p03342546437
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۱۰/۲۹ ۱۸:۳۴  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۱۰/۲۹ ۱۸:۳۴
عضویت از: ۱۳۸۴/۷/۵
از:
پیام: 369
 پاسخ به نظرات
من آمدم کارهای انجام نشده ام را تمام کنم
خب اول از همه باید از کسانی که نظر دادند تشکر کنم

آرمیس بارادا:
من هم همین عقیده را دارم تو مقاله ام هم همین را نوشتم

اما دابز و emma jigar:
خب این نظر شماست که هیچ کتابی به قشنگی هری پاتر نوشته نشده اما این چه ربطی به این مقاله داشت من در مورد این که کدوم کتاب بهتره مطلب ننوشتم

مایک لوری:
ما این جا درباره ی این که هری پاتر در سطح ارباب حلقه ها هست یا بالعکس بحث نمی کنیم

دنی کوریک:
مشخص است که هری پاتر در سطح ارباب حلقه ها نیست ولی هدف اصلی من مقایسه کردن دو کتاب نبود بلکه هدفم این بود که دیگران متوجه شوند مقایسه دو کتاب تخیلی از مبنا غلط است

بیل ویزلی:
نظر لطفتون است

مسعود پاترونوس:
منظور شما این است که هری پاتر از ارباب حلقه ها ایده گرفته است؟
lord harry
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۱۰/۲۷ ۱۰:۴۸  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۱۰/۲۷ ۱۰:۴۸
عضویت از: ۱۳۸۴/۸/۲۳
از: نمودار ناپذیر
پیام: 63
 نظر
با اینکه نظر یاتمون با هم فرق اساسی داره ولی مقاله خوبی بود و ارزش خواندن رو داشت .
masoud_patronus37
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۱۰/۲۷ ۱:۵۲  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۱۰/۲۷ ۱:۵۲
عضویت از: ۱۳۸۴/۴/۲۲
از: دهکده ی هاگزمید
پیام: 418
 جالب بود
من که دیگه خسته شدم این قدر گفتم
مشکل شباهت هایی مانند شباهت در موجودات جادویی و یا شباهت در بعضی شخصیت ها و یا شباهت در هدف داستان(مبارزه با شر)نیست
مشکل در شباهت خط اصلی داستان در کتاب اینده ی هری پاتر با سه کتاب تالکین است
در جلد هفتم هری پاتر داستان متوجه از بین بردن جاودانه ساز هایی هستش که توسط لرد سیاه تهیه شده
و دوستانی که ارباب حلقه ها را خوانده اند به احتمال زیاد قبول دارند که این جاودانه ساز ها همون کار حلقه را انجام میده
(فقط تنها فرقی که بین این دو وجود داره اینه که اون حلقه ای بود از برای حکم راندن ولی با جاودانه ساز نمیشه حکمرانی کرد)
و همه قبول داریم که کتاب ارباب حلقه ها همون شکل که تو تاریخ شایر نوشته شده ماجرای حلقه و طریقه ی از بین بردن ان بود
به نظر شما این شباهت نیست
ایا فقط شباهته؟
یا تقلید هم هست؟
بله این دو کتاب از نظر ادبی قابل مقایسه نیستند ولی گاهی هم میشه ان ها رو به این شکل مقایسه کرد
در اخر هم باید اضافه کرد که مقاله ی زیبایی بود
میشه خیلی بیشتر به شباهت های اثار تخیلی با هم اشاره کرد
khodom
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۱۰/۲۶ ۲۲:۵۵  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۱۰/۲۶ ۲۳:۰۰
عضویت از: ۱۳۸۴/۶/۲۵
از: The Burrow
پیام: 597
 خیلی خوب بود
نکته اول اینکه حتی اگر یک نویسنده از نویسنده خوب دیگری ایده بگیرد، نباید این کار را تقلید به معنای منفی آن نامید. نویسندگانی که واقعا اثر نو و تازه ای از خود خلق کنند واقعا انگشت شمارند.

نکته دوم اینکه داستانهای هم-سبک معمولا شباهتهایی دارند چه در ساختار و چه در موضوع. به نظر من اما ایوانزدر این مقاله به خوبی به این موضوع پرداخته است.

نکته آخر اینکه همینی که یه نفر مطلبی به این قشنگی نوشته ــ جدا از درست یا غلط بودنش ــ خیلی ارزشمنده. دستت درد نکنه اما جان، خیلی خوب بود (با وجودیکه با بعضی جاهاش موافق نیستم).
koodak4
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۱۰/۲۲ ۲۳:۵۸  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۱۰/۲۲ ۲۳:۵۸
مرگخواران
عضویت از: ۱۳۸۴/۶/۲۵
از: یخچال خانه ریدل
پیام: 1708
 Re: موافقم.مخالفم
خب وقتی که من این دو کتاب رو میخوندم این احساس به من دست داد :
ارباب حلقه ها موضوع جدی تر و قوی تری نسبت به هری پاتر داره اما کتاب هری پاتر جالب تره و بیشتر آدم رو جذب میکنه . این نظر منه به عنوان یک پسر 16 ساله . حالا شما رو نمیدونم
به نظر من با اینکه ارباب حلقه ها موضوع بسیار قوی داشت ولی بعضی جاهاش خیلی خسته کننده بود . مثلا تو کتاب یکدفعه فقط ده صفحه فضای جنگل رو وصف میکرد
ولی موقع خوندن هری پاتر هیچ وقت حوصلم سر نرفت
miss granger
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۱۰/۲۲ ۲۳:۵۶  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۱۰/۲۲ ۲۳:۵۶
عضویت از: ۱۳۸۴/۱۰/۱۰
از: جایی برای زندگی...
پیام: 41
 تشابه داستانهای تخیلی ...
من هم موافقم که داستانهای تخیلی اکثرا به هم شبیهند .
اما اونهایی قشنگترند که اخرشون معلوم نباشه مثل هری پاتر یا دارن شان (ارباب حلقه ها که اخرش خیلی تابلو بود !!!)
danikoobrick
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۱۰/۲۲ ۲۳:۲۱  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۱۰/۲۲ ۲۳:۲۱
عضویت از: ۱۳۸۴/۸/۲۲
از:
پیام: 78
 موافقم.مخالفم
به نظر من البته اگر به کسی بر نمی خوره اینه که سرزمین اشباح که اصلاً مال این حرفا نیست و ارزش مقایسه با حتی هری پاتر رو هم نداره.اما در مورد هری پاتر و ارباب حلقه ها من هم نظرم اینه که اگر یکخورده بدون احساس شخصی به دو داستان نگاه کنید متوجه میشید که ارباب حلقه های خیلی سطحش بالاتره.یعنی بجز جذابیت داستان خیلی مفاهیم عمیقی داره و می خواد خیلی حرف ها رو بزنه که هری پاتر اینجوری نیست.گرچه تالکین هم آدمی نبوده که بخواد یک همچین داستانی با این مفاهیم بنویسه.
با تشکر
elham
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۱۰/۲۲ ۱۴:۱۵  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۱۰/۲۲ ۱۴:۱۵
عضویت از: ۱۳۸۴/۱۰/۸
از: مخوفستان
پیام: 137
 خب...
هیچ چیز رو نباید با چیز دیگه ای مقایسه کرد مگر این که این دو چیز از هر نظر قابل مقایسه باشند. مقایسه کردن کتاب های تخیلی هم فقط تا حدی درسته که ما نگیم که فلان نویسنده از روی فلانی الگو برداری کرده؛ چون بهر حال همه انسان ها توی یه دنیا زندگی می کنن و همه با افسانه ها و ... آشنایی دارن, بنابراین ممکنه خیلی ها در داستاناشون از یه موجود خاص (مثلا همین اژدها) استفاده کنن و نمی شه گفت که از روی هم نوشتن.
درمورد بحث این که ارباب حلقه ها بهتره یا هری پاتر اصلا نباید بحث بشه چون که هر کس سلیقه ای داره و هر کی می خواد نظر خودشو به بقیه غالب کنه.
hedwik
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۱۰/۲۱ ۱۶:۲۳  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۱۰/۲۱ ۱۶:۲۳
عضویت از: ۱۳۸۳/۸/۱۱
از: tehran
پیام: 13
 Re: ارباب حلقه ها
من هم با شما موافقم
MIKE_L
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۱۰/۲۱ ۱۵:۳۵  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۱۰/۲۱ ۱۵:۳۵
عضویت از: ۱۳۸۴/۸/۱۳
از: هاگزمید
پیام: 545
 ارباب حلقه ها
اگر کمی دیدتان نسبت به این موضوعات باز تر بود می فهمیدید که لرد حلقه ها بهتر از هری پاتر هستش.
23emma
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۱۰/۲۱ ۱۱:۵۳  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۱۰/۲۱ ۱۱:۵۳
عضویت از: ۱۳۸۴/۱۰/۳
از:
پیام: 6
 Re: ارباب حلقه ها
manam ba shoma movafegham
اما دابز
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۱۰/۲۱ ۱۱:۳۰  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۱۰/۲۱ ۱۱:۳۰
عضویت از: ۱۳۸۴/۸/۲۳
از:
پیام: 2
 Re: ارباب حلقه ها
سلام.
هيچ داستاني به زيبايي هري پاتر تا حالا نوشته نشده. البته اين نظر شخصي منه.
p03342546437
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۱۰/۲۱ ۰:۰۴  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۱۰/۲۱ ۰:۰۴
عضویت از: ۱۳۸۴/۷/۵
از:
پیام: 369
 ارباب حلقه ها
من هم چنین نظری دارم
ارباب حلقه ها را با هری پاتر مقایسه نکردم بلکه منظورم این بود که اصلا قابل مقایسه نیستند
البته ارباب حلقه ها به مراتب بالاتر ازهری پاتر است
MIKE_L
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۱۰/۲۰ ۲۱:۳۷  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۱۰/۲۰ ۲۱:۳۷
عضویت از: ۱۳۸۴/۸/۱۳
از: هاگزمید
پیام: 545
 لرد حلقه ها
من از الان بگم فقط لرد حلقه ها....صد بار گفتم بازم میگم هری پاتر در حدی نیست که بخواد با لرد حلقه ها مقایسه بشه.... هری پاتر بد نیست ولی دیگه نه بهتر از لرد حلقه ها...
koodak4
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۱۰/۱۹ ۱۳:۰۰  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۱۰/۱۹ ۱۳:۰۰
مرگخواران
عضویت از: ۱۳۸۴/۶/۲۵
از: یخچال خانه ریدل
پیام: 1708
 هووووم!
به نظر منم شباهتهایی بین ای داستانها وجود داره . ولی خب باید به این نکته توجه داشت که در داستانهای تخیلی که همگی دارای سبک خاصی هست ممکنه در خیلی از جاها شباهتهایی بینشون پدید بیاید. مثلا همین قضیه اژدها ! این موضع شاید هزاران سال پیش به صورت خرافات در بین مردم رایج شده و هست و صددرصد تالکین هم با توجه به همین موضوع در کتابش نامی از اژدها برده ! همین طور رولینگ و همین طور نویسنده دارن شان ولی این اصلا به معنای تقلید کردن نیست . وقتی که کسی در نوشتش از یک شخصیتی استفاه میکنه یا یک موجود خیالی رو وارد داستانش میکنه دلیل نمیشه که بقیه هم از روی اون کپی زده باشند . مثلا اگر تالکین در نوشته اش از اژدها استفاده کرده باشه دلیل نمیشه که رولینگ قسمت اژدها رو کلا از نوشتش حذف کنه . در ضمن اغلب نویسنده ها خودشون بسیاری از قسمتهای نوشتشون رو از جاهای دیگه ایده گرفته اند . پس نمیشه اسم این چیزها رو تقلید گذاشت . بالاخره نویسنده ها که نویسنده به دنیا نیومدند . هر نویسنده ای باید راجع به مطالبی که میخواد بنویسه مطالعه کافی داشته باشه و کتابهای این سبکی رو مطالعه کنه تا با شیوه نوشتن آشنا بشه .

هرگونه نسخه برداری از محتوای این سایت تنها با ذکر نام «جادوگران» مجاز است. ۱۴۰۳-۱۳۸۲
جادوگران اولین وبسایت فارسی زبان هواداران داستان های شگفت انگیز هری پاتر است. به عنوان نخستین خاستگاه ایرانی ایفای نقش مبتنی بر نمایشنامه نویسی با محوریت یک اثر داستانی در فضای مجازی، پرورش و به ارمغان آوردن آمیزه ای از هنر و ادبیات برجسته ترین دستاورد ما می باشد.