هری پاتر نخستین مرجع فارسی زبان هواداران هری پاتر

هری پاتر نسخه موبایل

مقاله‌ها :: مقاله‌ها

وجود سحر و جادو و اسناد وجود يا عدم وجود


به راستي سحر و جادو چيست ؟ آيا واقعيت دارد ؟ قبل از پرداختن به جواب اين سئوالها بهتر است در ابتدا عامل پيدايش سحر و جادوگري را مورد بررسي قرار دهيم .



فرهنگ جادويي1 از هنگامي به وجود آمد كه بشر خواص گياهان را يكي بعد از ديگري كشف كرده و دانشِ اثرات مفيد و مضر گياهان پيدا شد و ادامه يافت . انواع گياهان كه گاه موجب بيماري و گاه آرامش و درمان دردها و گاهي باعث مرگ انسان مي شده ؛ اين امكان را به او داد تا از مرز جامعه ترتمي2 گذشته و با تهيه مواد سمي يا مخدر و يا نيروبخش از گياهان گوناگون ، در دنياي بهتري زندگي كند .





همين كشف آثار گياهان ، نخستين عامل پيدايش جادوگري و سحر شده است . اين فرهنگ از نظم و قوانين طبيعي اشياء الهام گرفته . مثلاً از علايم و نشانه هايي كه در اشياء به ويژه در گياهان ديده ، ابتدا به صورت زبان جادوگري استفاده كرده و سپس همين نشانه ها و علايم مبناي پيدايش خط گرديده است .3



مي بينيم كه ريشه و عامل اصلي سحر و جادو چيزي عجيب و غريب نبوده بلكه بشر به خاطر رسيدن به خواسته هاي نامشروع خود از اين حرفه در راه باطل استفاده كرده و با انجام اعمالي كه امكان وقوع دارند و در شرع از آن نهي شده ذهن و فكر و وقت افراد را به اين موضوع متوجه ساخته است .



حقيقت سحر چيست ؟


سحر در اصل به معني هر كار و هر چيزي است كه مأخذ آن مخفي و پنهان باشد ولي در زبان روزمره به اعمال خارق العاده اي گويند كه با استفاده از وسايل مختلف انجام مي شود و‌آثاري از خود در وجود انسانها به جا مي گذارد و گاهي يك نوع چشم بندي و تردستي است و گاه تنها جنبه روانی خيالي دارد .4



سحر از نظر لغت :



در مفردات راغب ذيل كلمه السُّحاره ( سحر ) به سه معني اشاره شده :



▄▀▄ خدعه و خيالات بدون حقيقت و واقعيت ، همانند شعبده و تردستي .

▄▀▄ جلب شيطانها از راههاي خاص و كمك گرفتن از آنان.

▄▀▄ ممكن است با وسايلي ماهيت و شكل اشخاص و موجودات را تغيير داد . مثلاً انسان را به وسيله آن به صورت حيواني در آورد . ولي اين نوع خيال و پنداري بيش نيست و واقعيت ندارد .


آيا سحر واقعيت دارد ؟


از بررسي حدود 51 مورد كلمه سحر و مشتقات آن در سوره هاي قرآن از قبيل طه ، شعراء ، يونس ، اعراف و ... راجع به سرگذشت پيامبران خدا : موسي ، عيسي و پيامبر اسلام به اين نتيجه مي رسيم كه سحر از نظر قرآن به دو بخش تقسيم مي شود :



1. آنجا كه مقصود از آن فريفتن و تردستي و چشم بندي است و حقيقتي ندارد . چنانكه مي خوانيم :



« ... فَاذا حِبالُهُم وَ عِصِيُّهُم يُخَيِّلُ اليهِ من سِحرهم اَنها تَسعي » 5

( آنها بساط خويش افكندند ) كه ناگاه در اثر سحر ، پنداشتي چوبها به جنبش و حركت در آمد .



از اين آيات روشن مي شود كه سحر داراي حقيقتي نيست كه بتواند در اشياء تصرف كرده و اثر بگذارد بلكه اين تردستي و چشم بندي ساحران است كه اين چنين جلوه مي دهد .



2. از بعضي آيات قرآن استفاده مي شود كه بعضي از انواع سحر به راستي اثر مي گذارد. مانند اين آيه كه مي فرمايد :



« آنها سحرهايي را فرا مي گرفتند كه ميان مرد و همسرش جدايي مي افكند . »6



ولي آيا تأثير سحر فقط جنبه رواني دارد و يا اينكه اثر جسماني و خارجي هم ممكن است داشته باشد ؛ در آيات اشاره اي نشده است و بعضي معتقدند اثر سحر تنها در جنبه هاي رواني است . در اينكه آيا سحر واقعيت دارد يا جزء خرافات است بين علماي اسلام به ويژه علماي شيعه وسني اختلاف نظروجود دارد . بيشتر علماي شيعه سحر را صرف خرافات مي دانند و به همان آيه 66 سوره طه يا 116 سوره اعراف استدلال مي كنند . اما از بين اهل سنت بعضي ها قايلند به اينكه سحر حقيقت دارد .7



شيخ طوسي از بزرگان علماي شيعه ، در كتاب خلاف مي گويد : « نزد بيشتر علما و ابي حنيفه و مالك و شافعي ، سحر حقيقت دارد و با جادو مي توان كسي را كشت يا مريض كرد يا دستش را فلج نمود يا بين زن و شوهر تفرقه انداخت . » در مقابل ، ابوجعفر استر آبادي مي گويد : « سحر حقيقت ندارد بلكه صرف تخيل و چشم بندي است . افراد بزرگي مانند علامه حلي در حقيقت داشتن سحر ترديد كرده و مواردي از سحر را كه در تاريخ ذكر شده نقل كرده اند . » 8



آنهايي كه معتقدند سحر از خرافات است در مقام توجيه اثر سحر گفته اند : اگر مسحور بداند كه درباره او سحر كرده اند ؛ توهم مسحور شدن باعث مي شود كه اثر سحر در او ظاهر شود . مثل تلقين به مريض .



به طور كلي آنها مي گويند سحر از خرافات است ؛ به ماجراي حضرت موسي و ساحران استدلال مي كنند . اما آنها كه معتقدند سحر واقعيت دارد ؛ به موارد تجربي در جامعه استناد مي كنند كه مكرر ديده شده بر اثر سحر ، محبتي از شخص در دل ديگري ايجاد شده ، يا زن و شوهري صميمي بر اثر سحر از هم جدا گشته يا چيزهاي به سرقت رفته پيدا شده اند .





چگونگي تأثير سحر :



مرحوم مجلسي مي نويسد : « بر حسب اقسام گوناگون سحر ، چگونگي تأثير آن نيز فرق مي كند .پس آن قسم كه از قبيل شعبده است كيفيتش نيز روشن است ؛ با حركات سريع دست ، از خطاي ديگران استفاده مي كنند . اما اينكه به وسيله جادو، حب و بغضي يا غم و ناراحتي در قلب كسي به وجود بيايد ؛ ظاهر اين است كه خداوند همان گونه كه در ادويه ، خواص دارويي قرار داده ؛ در اعمال ساحر يا اورادش نيز اين خاصيت را نهاده است . يا اينكه اجنه و شياطيني كه توسط ساحر به استخدام گرفته مي شوند موجب حب و بغض مي گردند. اما اينكه بعضي ادعا مي كنند ساحربا كمك سحرباران نازل مي كند يا ابرها را جمع مي نمايد ؛ ما قبول نداريم كه چنين چيزي ممكن باشد تا بتوان به وسيله جادو درعالم بالا تصرف نمود.» 9



حكم سحر در اسلام:

مرحوم فخر المحققين در كتاب ايضاح ادعا كرده كه حرمت سحر و جادو از ضروريات دين اسلام است وهركه جادو را حلال بداند كافر است . شيخ انصاري در كتاب مكاسب گفته كه هر چند ما مطمئن به اجماع علما در اين خصوص نيستيم ولي ادعاي ضروري دين از چيزهايي است كه ما مطمئن به حرمت اين عمل مي شويم و علما در همه اعصار بر حرمت جادو و جادوگري اتفاق داشته اند .


اما آيا اينكه به طور مطلق حرام است يا بعضي جاها استثناء شده ؛ ظاهراً آن گونه سحر كه براي مقاصد درست به كار گرفته مي شود مانند فتح سرزمين كفر يا بقاي عمارت و ... و به خصوص باطل كردن سحر با سحر جايز مي باشد . 10



در تفسير نمونه آمده : سحر در اسلام ممنوع و از گناهان كبيره است . چرا كه در بسياري از موارد ، باعث گمراه ساختن

مردم و تحريف حقايق و متزلزل ساختن پايه عقايد افراد ساده ذهن مي شود . البته اين حكم مانند بسياري از احكام ديگر موارد استثناء نيز دارد ؛ از جمله فراگرفتن سحر براي ابطال آن و يا براي از بين بردن اثر آن در مورد كساني كه از آن آسيب ديده اند . 11




سحر در عصرما :


امروزه يك سلسله علوم وجود دارد كه در گذشته ساحران با استفاده از آنها برنامه هاي خود را عملي مي ساختند :



◄ استفاده از خواص ناشناخته فيزيكي و شيميايي اجسام . همان طور كه در داستان ساحران زمان موسي آمده كه آنها با استفاده ازخواص فيزيكي و شيميايي مانند جيوه و تركيبات آن توانستند چيزهايي به شكل مار بسازند و به حركت درآورند .



البته استفاده ازخواص فيزيكي و شيميايي اجسام هرگز ممنوع نيست . بلكه بايد هر چه بيشتر از آنها آگاه شد و در زندگي از آن استفاده كرد . ولي اگر از خواص مرموز آنها براي اغفال و فريب مردم ناآگاه استفاده شود و به راههاي غلط سوق داده شود يكي از مصاديق سحر محسوب خواهد شد .



◄ استفاده از خواب مغناطيسي ، هيپنوتيزم ، اينه تيسم و تله پاتي ( انتقال افكار از فاصله دور ) كه اگر كسي از آنها استفاده سوء كند سحر محسوب مي شود .



اما آنچه در جامعه فعلي به ويژه غرب رواج پيدا كرده ساخت فيلم هايي با مضمون خرافي و جادوگري همچون جن گير و... مي باشد كه غالباً اثرات سوئي بر روي مخاطبان خود به جاي مي گذارند و آنها را به عالم خيال و دنيايي غير واقعي و دست نيافتني سوق مي دهند . با توجه به اينكه اكثر مخاطبان اين گونه فيلمها جوانان و نوجواناني هستند كه در حساس ترين مرحله زندگي خود كه مرحله ثبوت شخصيت و افكار آنهاست به سر مي برند و همچنين نياز جامعه به مغزهاي متفكر جوان ، زنگ خطری است براي خانواده ها و تمامي مسئولان و دلسوزان تا نسل جوان جامعه را از افتادن در ورطه موهومات و خرافات نجات دهند و زمينه هاي شكوفايي و رشد استعدادهاي آنان را فراهم كنند . بدين منظور و براي جلوگيري از روند رو به رشد گرايش جوانان به اين گونه برنامه ها و مجالس ، پرداختن به اين مسائل به روشهاي كاملاً علمي و نو و جواب گويي به سئوالات و شبهات وارده از ضروريات است .


قبلی « هری پاتر و وارث ولدمورت - فصل 2 برخي از وردها و افسون هاي هري پاتري » بعدی
API: RSS | RDF | ATOM
جادوگران®
بی‌شک دیدگاه هر کس نشانه‌ی تفکر اوست، ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم
فرستنده شاخه
2007
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۹/۱۰ ۱۴:۲۳  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۹/۱۰ ۱۴:۲۳
عضویت از: ۱۳۸۵/۷/۱۰
از: كنار بر بچ مرگ خوار
پیام: 789
 Re: جادو واقعيت دارد
خب سحر ممكنه باشه اما نه اونجوري كه هري پاتره سحر يه سري كارهاي خاصي رو ميتونه انجام بده
Reza Torabi
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۸/۳ ۱۳:۴۱  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۸/۳ ۱۳:۴۱
عضویت از: ۱۳۸۵/۶/۲۶
از: بيمارستان سنت مانگو
پیام: 219
 سحر و جادو وجود داره ولي ...
از مقاله ات متشكرم.

نظر من اينه كه سحر جادو وجود داره ولي نه به اون شكلي كه ما اون رو تعريف ميكنيم. كوچكترين نمنه هم اجنه هستند كه داراي قدرت جادو هستند و ميتونن به شكلاي زيادي در بياين و در وجود جن هم كه شكي نيست چون توي قرآن هم آمده.

انسان نيز مي تونه جادو كنه البته نه به اسم جادو. چون ما اسمش رو جادو گذاشته ايم. وقتي انسان به اون حد بالايي از تقوا برسه اونوقت مي تونه با كمك خدا كار هاي بزرگي انجام بده و حتي مردگان رو زنده كنه و در يك چشم به هم زدن طي الارض كنه و در آنطرف دنيا يه آن طرف جهان باشه. ولي درست نيست كه اسم اين رو جادو بگذاريم.
چو چانگ
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۷/۲۳ ۶:۰۳  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۷/۲۳ ۶:۰۳
عضویت از: ۱۳۸۳/۴/۱۵
از: کنار مک!!!
پیام: 1771
 Re: سحر و جادو
به عقیده من هر کلمه ای که ما بکار میبریم در دنیا وجود داره...

نمونش همین سحر و جادو....شاید ما الان نمیبینیم همچین چیزایی رو ولی ممکنه در ابعاد دیگری از زمان وجود داشته باشه...


بعد اینکه مغز ما قدرت تخیل داره...و هر چیزی که در موردش خیالبافی میکنه از یه جایی سرچشمه داره...

نمیدونم کتاب های نارنیا رو خوندین یا نه....کتاب صندلی نقره ای به موضوع جالبی توش اشاره شده....

جادوگر از قهرمانان داستان میخواد که توضیح بدن خورشید چیه....اونا میگن این چراغو میبینی؟ خورشید از اون بزرگتر و نورانی تره....جادوگر میگه همه اینها ساخت تخیلات شماست و از همین چیزایی که میبینین بوجود اومدن...یعنی چون چراغو میبینین فکر میکنین که خورشید هم وجود داره.

پس همه تخیلات ما از واقعیت سرچشمه میگیرن، و این واقعیت هرجایی میتونه باشه مثلا وقتی میگیم هیپوگریف موجودی با سرعقاب و پنجه ....(توصیفات دقیقش یادم نیست) همش از واقعیتها سرچشمه گرفته شده.

پس جادو هم از واقعیتها سرچشمه داره ممکنه اون واقعیتها معجزات پیامبران بوده باشه یا چیزهایی که از ابعاد دیگر زمان در ذهن همزادهای ما هست...جواب همه اینارو فقط زمانی میتونیم بفهمیم که به جهانهای موازی راه پیدا کنیم!!
كامران
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۶/۱۹ ۸:۳۴  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۶/۱۹ ۸:۳۴
عضویت از: ۱۳۸۵/۵/۳۰
از: هاگوارتز . سالن عمومي گريفيندور . خوابگاه پسران
پیام: 24
 .


آفرين...
آفرين...
آفرين...

عالي بود
torshi
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۶/۱۷ ۷:۳۱  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۶/۱۷ ۷:۳۱
عضویت از: ۱۳۸۵/۲/۲۲
از: خونمون
پیام: 360
 هيمم
عالي بود و دستت درد نكنه.
Hajian
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۵/۶ ۱۷:۴۸  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۵/۶ ۱۷:۴۸
عضویت از: ۱۳۸۵/۴/۲۰
از: پيش سمانه جون...!!!
پیام: 66
 تقريبا همه شو مي دونستم.....!!
بي شك سحر وجادو وجود داره و فقط در دين اسلام حرام شناخته شده
يعني مي شه غيب وظاهر شد
tahere
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۴/۲۹ ۱۸:۰۱  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۴/۲۹ ۱۸:۰۱
عضویت از: ۱۳۸۵/۴/۷
از: سنـــــــت..مانگــــــــــو
پیام: 235
 jaleb bood
خيلي جامع بود...
من با لولوخورخوره موافقم
sorena
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۴/۲۰ ۱۵:۱۳  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۴/۲۰ ۱۵:۱۳
عضویت از: ۱۳۸۴/۱۱/۱
از: اتاق خون محفل
پیام: 3113
 هوممم
زیاد وقت گذاشته بودی نه؟
ولی به هر حال عالییی بود.
black_eyes
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۴/۱۷ ۰:۲۴  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۴/۱۷ ۰:۲۴
عضویت از: ۱۳۸۵/۴/۱۶
از: خونه ی خودمون
پیام: 2
 سحر و جادو
جادو دقیقا" وجود داره.
harrypotter1449
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۳/۲۴ ۰:۵۵  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۳/۲۴ ۰:۵۵
عضویت از: ۱۳۸۵/۲/۱۰
از: کوهستان اشباح
پیام: 217
 Re: بدیهیه که وجود داره
چرا نباید عصبانی بشم HARRY POTTER جون
33166655
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۳/۱۹ ۲۳:۵۶  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۳/۱۹ ۲۳:۵۶
عضویت از: ۱۳۸۴/۷/۱۲
از: هرجايي كه ميشه زنده موند
پیام: 226
 Re: بدیهیه که وجود داره
خوب حالا چرا عصباني ميشي پروفسور
harrypotter1449
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۳/۱۳ ۲۰:۱۹  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۳/۱۳ ۲۰:۱۹
عضویت از: ۱۳۸۵/۲/۱۰
از: کوهستان اشباح
پیام: 217
 Re: بدیهیه که وجود داره
معلومه که وجود داره
33166655
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۱/۲۹ ۲۲:۴۸  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۱/۲۹ ۲۲:۴۸
عضویت از: ۱۳۸۴/۷/۱۲
از: هرجايي كه ميشه زنده موند
پیام: 226
 بدیهیه که وجود داره
مسلما" وجود داره و اصلا"خرافات نيست
baharanjoon@yahoo.com
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۱/۲۹ ۱۳:۱۲  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۱/۲۹ ۱۳:۱۴
عضویت از: ۱۳۸۴/۴/۱۲
از: اينجا... شايدم اونجا... شايدم هيچ جا
پیام: 362
 بدیهیه که وجود نداره
به نظر من جادو وجود نداره. اینا یه سری خرافاته که از زمان های دور تو مغز مردم فرو کردن. قرآن اگر گفته لابد منظور دو پهلویی داشته. مثل حضرت علی (ع) که می گفتند از طرف شکسته ی ظروف نیاشامید و مخورید زیرا محل سکونت شیطان و اجنه است. در صورتی که بعدا معلوم شده برای اینکه مردم رو آگاه کنه و مردم هم از وجود آلودگی و میکروب نا آگاه بودن از این کلمه استفاده کرده. این هم صرفا به خاطر یکی از همین چیزهاست مثلا زیر آب زنی و دو بهم زنی. یعنی طرف انقدر به زن و شوهر تلقین می کنه و اون ها رو به جون هم می ندازه تا با هم دشمن شن و از هم جدا بشن!
2359159
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۱/۲۹ ۰:۵۰  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۱/۲۹ ۰:۵۰
عضویت از: ۱۳۸۵/۱/۲۰
از: خونمون
پیام: 3
 جادو حرومه یه وقت گول نخوری
به نظرم دینمون خیلی مرده (عالیه) خوب من که تاحالا هرچی دنبال دلایل حروم بودن خیلی چیز ها رفتم به نتایج قابل قبولی رسیدم به نظر من دیگه دلیل حروم بودن سحر و جادو تابلو هست ببخشید اگه بی ربط بود...!!!
abz
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۱/۱۶ ۱۹:۲۰  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۱/۱۶ ۱۹:۲۰
عضویت از: ۱۳۸۵/۱/۱۶
از: هاگوارتز
پیام: 17
 جادو
من بیشتر رو گفته های ارشام و prf. snape
تاکید می کنم
masoud_patronus37
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۱/۱۳ ۱۹:۵۸  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۱/۱۳ ۱۹:۵۸
عضویت از: ۱۳۸۴/۴/۲۲
از: دهکده ی هاگزمید
پیام: 418
 سحر
مایک لوری عزیز خیلی خوب بود و اندک.
چند تا سوال داشتم و بعد نظر خودم را میگم.
1این مقاله را نوشته ای؟
2 منبع نقل قول ها کدام کتاب یا سایته؟
حالا نظرم.
نمیخوام الکی ادعا کنم ولی تا به حال سه تا کتاب اموزش سحر رو خوندم .یه مدتی میشه(حدود چهارسال)که دارم تحقیق میکنم.ولی هیچ کدوم از نتیجه ی تحقیقات رو نمیتونم در قالب جملات قرار بدم.چون وقتی نوشته میشن خیلی دور از ذهن به نظر میرسند.
ثابت کردن وجود سحر درست شبیه ثابت کردن وجود خداوند است.یکی از بزرگان میگفت اگر بخواهید با علم دلایلی بیارید که خداوند وجود دارد به شدت ناموفق هستید و به نحوی وجود خداوند را نقض میکنید.
اثبات وجود سحر هم به همین شکل است.باید ایمان داشته باشید که سحر وجود دارد همان طور که باید ایمان داشته باشید که خداوند وجود دارد.
--------------------------------------------------------------------
ماهیگیری از امام صادق پرسید :خداوند چیست یا کیست؟
امام صادق پرسیدند:ایا تا به حال شده که در دریای طوفانی و به تنهایی در قایقت گرفتار شده باشی.
مرد گفت :بله.
امام صادق پرسیدند:ایا انتظارکمک در ان شرایط را داشتی؟اگر داشتی از چه فردی؟
مرد گفت:داشتم .انتظار داشتم که یک چیزی کمکم کند.
امام فرمود:همان چیز خداست.
------------------------------------------------------------------------
سحر هم همین است.دلایلی مبنی بر وجودش هستند.مانند ایات و احادیث و داستان ها ولی این ها اثباتی برای وجودش نیستند.
طبق تعاریفی که از سحر وجود دارد و توسط بزرگان ارائه شده پاراگراف دوم و سوم سحر محسوب نمیشه.
تردستی و شعبده بازی سحر محسوب نمیشوند.ماورا الطبیعه سحر نیست.بلکه سحر شاخه ای از ماورا الطبیعه هست.
عالم موجوداتی مانند روح و جن و ....سحر محسوب نمیشود.
سحر هر عملی است که نا حق را به شکل حق نشان بده.
در انجا که عصای پیامبر چوب ها را نابود میکند تفاوت بین سحر و معجزه مشخص میشه.نه تفاوت میان معجزه و تردستی.
گفته ای که بیشتر علمای شیعه سحر را صرفا خرافات میدانند!!!
اگر میشه اسم 5 نفر از اون علمایی که سحر را خرافات میدانند بگو.
نقل قولی از مرحوم مجلسی اورده شده.من بعید میدونم ایشان این صحبت را کرده باشند.چون اصل حرام دانستن سحر برای این است که بدون اجازه ی خداوند در عالم بالا تصرف میکند و قضا و قدر خداوند را تغییر میدهد.
نمونه ی این تصرف هم همان سحریست که فردی یهودی برای پیامبر اسلام نوشت و در گودالی انداخت.پیامبر مدتی به شدت بیمار بود.و هیچ دلیلی هم برای بیماریش وجود نداشت.یکی از فرشتگان خداوند بر او نازل شد و به ایشان اطلاع داد که یک یهودی سحری نوشته است و در فلان گودال انداخته است.و حضرت علی به دنبال ان سحر رفتند.سحر دو قسمت داشت و وقتی حضرت علی با ایات قران ان سحر را باطل کرد پیامبر سلامتش را باز یافت.گویی اصلا بیمار نبوده است.
مرسی بابت این مقاله ی زیبا و زحمتی که برای ان کشیده شده است.
harryj00n
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۱/۱۲ ۱۷:۵۶  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۱/۱۲ ۱۷:۵۶
عضویت از: ۱۳۸۴/۵/۳۰
از: تالار قحط النساء گریف!
پیام: 1540
 وجود سحر و جادو و اسناد وجود يا عدم وجود
از اطلاعاتی که دادی ممنون!
استفاده کردم
parsa2
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۱/۱۲ ۱۷:۱۹  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۱/۱۲ ۱۷:۱۹
عضویت از: ۱۳۸۴/۱۱/۲۱
از:
پیام: 2
 ساحر
خوب از نظر تایپ و زحمت جمع بندی خوب بود ولی
از دید بیشتر مذهبی بود.
من یکی که هر چیزی رو تو زندگیم قلبا خواستم بهش رسیدم دیر یا زود داشته ولی سوخت و سوز نه
همین آقای نویسنده اگه دستش باز بود یه سری متون ترجمه شده قدیمی دوران رنسنانس و دوران ساحره کشی در اروپا رو میخود مطمئنا نظرش چیزه دیگه ای میبود. روزی که اولین جادومو کردم امیدوارم ببینمتون...
بهتون قول میدم
حتما. هر چی میخواین بگین ولی میبینیم.
Dexter
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۱/۱۲ ۱۴:۴۸  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۱/۱۲ ۱۴:۴۸
عضویت از: ۱۳۸۴/۱۰/۲۶
از: خونه ي والدمورت ( جاسوسي مي كنم )
پیام: 122
 Re: جادو وجود داره.
مرسي
erica
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۱/۱۱ ۲۳:۵۲  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۱/۱۱ ۲۳:۵۲
عضویت از: ۱۳۸۴/۶/۲۸
از: يه جايي نزديك خدا
پیام: 570
 جادو وجود داره.
جالب بود . مرسي . در ضمن شك نداشته باش ، مسلمه كه جادو وجود داره .
lord harry
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۱/۱۱ ۳:۰۵  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۱/۱۱ ۳:۱۰
عضویت از: ۱۳۸۴/۸/۲۳
از: نمودار ناپذیر
پیام: 63
 سحر و جادو
عالي بود ! مايك لوري عزيز ! رو مطلب جديد و جالبي كار كردي ! خسته نباشي ! دستتت پر توان !
microhp
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۱/۱۰ ۲۰:۵۸  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۱/۱۰ ۲۰:۵۸
عضویت از: ۱۳۸۵/۱/۱۰
از:
پیام: 1
 Re: جادو و اسناد آن
سلام
من
میگم جادو قدرتی که خداوند در انسان گذاشته و از قدرت های ناشناخته و پنهان انسان مثلا فکر خواندن روی آب راه رفتن جدا شدن روح از جسم حرکت اجسام با نگاه و دادن انرژی که اسمش قدرت ولی در فرهنگ ما کاربرد بدش جادو مثلا حاج ایت الله بهجت در خانه اش ببدون حرکت از جایی به جایی دیگر می رود
دانش
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۱/۸ ۲۱:۳۶  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۱/۸ ۲۱:۳۶
عضویت از: ۱۳۸۴/۹/۲۴
از: قلب دن
پیام: 9
 Re: جادو و اسناد آن
اول از مقالت تشکر میکنم خب به نظر من سحر و جادو صد در صد وجود داره اما کسی که دنباله جادو بره خدا رو از دست می ده چون یک ساحر از هوای نفس پیروی میکنه که این راه شیطانه من از چندین نفر که با امامان در ارتباط هستن (متاسفانه نمی تونم امشونو بگم)در این باره صحبت کردم و اونا وجود جادو رو تصدیق کردن اما همون طور که گفتم کسی که دنبالش باشه شاید برسه اما از آخرتش نباید پرسید پس بهتره بی خیالش بشین
MIKE_L
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۱/۷ ۱۷:۵۰  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۱/۷ ۱۷:۵۰
عضویت از: ۱۳۸۴/۸/۱۳
از: هاگزمید
پیام: 545
 اسناد وجود یا عدم وجود سحر و جادو
خب من بعید می دونم که شما مقاله رو خوب خونده باشید..

من که 100% نگفتم که هست و نیست..

با دقت بخونید...

من خودم هم ذکر کردم که حرامه..

لطفا با دقت بیشتر بخونید و بعد نظر بدید..
hphphp
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۱/۷ ۱۳:۱۱  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۱/۷ ۱۳:۱۱
عضویت از: ۱۳۸۵/۱/۷
از: تهران
پیام: 3
 بابا اسناد
نمی دونم نظراتو قبول دارم یا نه ولی یه سری تو مجله خانواده سبز یکی از یه روحانی سوال کرده بود سحر و جادو وجود داره یا نه<br />اونم گفته بود وجود داره اما استفاده از اون در اسلام حرامه
half-bloodprince
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۱/۵ ۱۶:۰۷  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۱/۵ ۱۶:۰۷
عضویت از: ۱۳۸۳/۶/۱۷
از:
پیام: 460
 Re: سحر و جادو عین طبیعته
من هیچ کدوم از حرفات رو قبول ندارم
نه اونی که گفتی سحر و جادو وجود نداره
نه اونی که گفتی این فیلم ها رومون تأثیر می ذاره
yasern
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۱/۵ ۱:۱۵  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۱/۵ ۱:۱۵
عضویت از: ۱۳۸۵/۱/۲
از:
پیام: 3
 سحر و جادو عین طبیعته
شک نداشته باشید که که جادو و سحر واقعیت داره باید دنبالش برین تا یقین پیدا کنید
MIKE_L
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۱/۳ ۱۶:۴۱  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۱/۳ ۱۶:۴۱
عضویت از: ۱۳۸۴/۸/۱۳
از: هاگزمید
پیام: 545
 سحر و جادو
بازم نظر بدید..منتظرم...

چون می خوام یه جمع بندی و تصمیم گیری کلی بکنم..

shadi.
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۱/۲ ۱۹:۳۶  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۱/۲ ۱۹:۳۶
عضویت از: ۱۳۸۴/۱۰/۱۰
از: بالای سر جسد ولدی!
پیام: 993
 مشخصه
خوب بود عزیز و مرسی و باید بگم کاملا مشخصه که ما جادو و سحر نداریم و این موضوع از نظر اسلام منتفیه!!!!!
Jerry
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۱/۱ ۲۲:۵۰  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۱/۱ ۲۲:۵۰
عضویت از: ۱۳۸۴/۱۱/۱۸
از: اینجا تا شیراز راه درازیست!
پیام: 154
 جادو واقعيت دارد
به نظر من كه ميتونه واقعيت داشته باشه ولي اين به خود فرد بستگي داره كه باور كنه يا نه و با همين باورهاست كه زندگي ساخته ميشه يعني مثلا يه اتفاقي ميفته يه عده ميان از راههاي علمي بررسيش ميكنن يه عده ميگن جادو بوده و اگه اين دو گروه تا صبح هم بشينن نمي تونن همديگرو متقاعد كنن پس به نظر من به خود فرد بستگي داره.
نمي دونم تونستم درست منظورمو برسونم يا نه؟
MIKE_L
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۱/۱ ۲۱:۵۵  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۱/۱ ۲۱:۵۵
عضویت از: ۱۳۸۴/۸/۱۳
از: هاگزمید
پیام: 545
 جادو و اسناد آن
خب نظر بدید...

بگید که آیا با این مدارک به نظرتون جادوی واقعی وجود داره یا نداره؟


منتظر نظراتتون هستم....
aaaassssdddd
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۱/۱ ۱۰:۱۳  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۱/۱ ۱۰:۱۳
عضویت از: ۱۳۸۴/۷/۱۵
از:
پیام: 328
 آفرین
خیلی جمع بندی قشنگی بود همه چیز توضیحش کامل بود!!!!!
من که زیاد مقاله نمی نویسم ولی فکر کنم کار خیلی سختیه... ولی اگه از یجا کپی بگیری خوبه ها.....
ولی کلا دستت درد نکنه
SHAGGY_MEISAM
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۱۲/۲۹ ۱۸:۲۱  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۱۲/۲۹ ۱۸:۲۱
عضویت از: ۱۳۸۴/۹/۲۰
از: bestwizards.com
پیام: 403
 وجود سحر و جادو و اسناد وجود يا عدم وجود
بسيار جالب بود مايك عزيز انشالله خدا اجرت رو بده جون خيلي زحمت كشيدي براي تايپ اين مطلب بازم دستت درد نكنه واقعن بايد بگم كه كم اوردم فعالتت بسيار زياده تو سايت
shyma
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۱۲/۲۹ ۱۸:۰۷  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۱۲/۲۹ ۱۸:۰۷
عضویت از: ۱۳۸۴/۱۲/۲۵
از: TeHrAn / ShAhRaKe GhArB
پیام: 61
 ok
آفرين قهرمان
MIKE_L
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۱۲/۲۹ ۱۶:۱۹  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۱۲/۲۹ ۱۶:۱۹
عضویت از: ۱۳۸۴/۸/۱۳
از: هاگزمید
پیام: 545
 جادو و اسناد آن
خب...سعی میکنم...مدارک بهتری ارائه بدم..
voltan
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۱۲/۲۹ ۸:۲۲  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۱۲/۲۹ ۸:۲۲
عضویت از: ۱۳۸۳/۶/۷
از: 127.0.0.1
پیام: 1391
 جالب
جالب بود ولی من ترجیح میدم نظر ندم
Arious
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۱۲/۲۹ ۵:۰۶  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۱۲/۲۹ ۵:۰۶
عضویت از: ۱۳۸۴/۷/۲۰
از: دفتر پيام امروز
پیام: 111
 سحر و جادو
دستت درد نکنه خوب بود.
sabarazavi
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۱۲/۲۹ ۲:۳۶  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۱۲/۲۹ ۲:۳۶
عضویت از: ۱۳۸۴/۱۲/۲۱
از: پناهگاه
پیام: 7
 Re: وجود سحر و جادو ...
جالب بود ، اما بايد بگم كه بسيار دور از ذهنه كه نسل جوان ما با ديدن فيلم هاي تخيلي غربي تا اون حد كه شما نگرانيد در ورطه ي موهومات بيفتن چرا كه به ويژه در زمينه جادو ، ابعاد نفوذ آن در جامعه ايراني ( جز بعضي افراد خرافي كه عموما جوان يا نوجوان هم نيستند ) نسبت به كشوري همچون انگلستان گسترده نيست و اگر توجه كرده باشيد در ادبيات پارسي هم از معدود موارد اشاره به جادو البته جز داستان موسي در شاهنامه و داستان سيمرغ بوده كه ان هم فراتر از سطح داستان هاي جادويي و خرافي اروپايي است و تا حدي اساطيري نشون داده . ولي در مورد ارواح و جن گيري ها و جن زدگي ها متاسفانه حق باشماست و داريم به مرحله باور تناسخ در جامعه مي رسيم كه در مذهب شيعه و مكتب عقل اصلا قابل قبول نيست ، ببخشيد بابت پر حرفي ، موفق باشيد .
آذر
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۱۲/۲۸ ۲۳:۴۷  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۱۲/۲۸ ۲۳:۴۷
عضویت از: ۱۳۸۴/۱۱/۸
از: کانادا
پیام: 19
 وجود سحر و جادو ...
تحقيقه قشنگ و جالبي بود چه قدر براي نوشتنش وقت گذاشتي؟

به هر حال خسته نباشي

هرگونه نسخه برداری از محتوای این سایت تنها با ذکر نام «جادوگران» مجاز است. ۱۴۰۰-۱۳۸۲
جادوگران اولین وبسایت فارسی زبان هواداران داستان های شگفت انگیز هری پاتر است. به عنوان نخستین خاستگاه ایرانی ایفای نقش مبتنی بر نمایشنامه نویسی با محوریت یک اثر داستانی در فضای مجازی، پرورش و به ارمغان آوردن آمیزه ای از هنر و ادبیات برجسته ترین دستاورد ما می باشد.