هری پاتر نخستین مرجع فارسی زبان هواداران هری پاتر

هری پاتر نسخه موبایل

مقاله‌ها :: کارگاه داستان‌نویسی

نکات مهم و آموزشی برای داستان نویسان سایت جادوگران


نقل قول:

این مطلب منبع خاصی ندارد و حاصل آموخته ها من در انجمن نویسندگان جوان تهران است که تحت حمایت دانشگاه تهران، استعدادهای جوان را کشف کرده و آنان را پرورش می دهند. آموخته های من از استاد شریفی در انجمن نویسندگان جوان است.



مخصوص نویسندگان بخش مقالات و بچه های رول پلیینگ و ...

داستان نویسی
در داستان نویسی باید به نکات زیر توجه داشت:

1. طرح داستان
ترکیبی است از یک رشته حوادث یا رویدادهای که با هم رابطه عّلی و معلولی دارند. طرح ممکن است شامل نحوه فکر کردن شخصیت، گویشهای وی و نیز رفتار او باشد، ولی البته گسترش داستان و تجزیه و تحلیل آن معمولا بر عهده حوادث مهم داستان گذاشته می شود. در طرح داستان فقط باید حوادثی بیایند که با هم رابطه دارند.
از نکات عمده در طرح داستان، ایجاد شک و انتظار در خواننده است که او را وادار می سازد تا از خود سوال کند{بعد چه اتفاقی خواهد افتاد؟} یا { آخرش چه می شود؟}، آنگاه او را مجبور می کند که جهت یافتن پاسخی برای پرسش های خود، داستان را ادامه دهد/ مساله دیگر در طرح داستان، شگفت انگیزی آن است. شگفت انگیزی داستان از روی غیرمنتظره بودن حوادث آن سنجیده می شود و هنگامی شگفت انگیزی به وجود می آید که داستان به طور اساسی از حدسیات و انتظارات فاصله بگیرد.

2. شخصیت پردازی در داستان.
در واقع،شخصیت و طرح داستان، دو کفه ی یک ترازو هستند، یعنی خمیر مایه هر دو یکی است، هر چه ادبیات از داستان های تفریحی فاصله بگیرد و به داستان های تحلیلی نزدیک تر شود، شخصیت پیچیده تر می شود، زیرا خوانندگان آگاه بیشتر مایل اند به جای اینکه از همان اول، شخصیت ها را تعقیب کنند، اعمال و حوادثی رو دنبال نمایند که شخصیت های شناخته شده انجام می دهند. اگر چه نویسنده باید تمام همّ و غم خود را صرف شخصیت سازی کند، یکی از محک ها برای فهمیدن موفقیت یا عدم موفقیت داستان نویس، همان واقعی به نظر رسیدن شخصیت های اوست.

3. پیام داستان.
پیام یک داستان در واقع همان روح حاکم بر داستان و درونمایه ی آن است. نتیجه ای کلی درباره زندگی است که داستان صریحا آن را بیان کرده است، یا ما از آن استنباط می کنیم. البته همه داستان ها پیام ندارند؛ هدف داستان های ترسناک ممکن است صرفا مضطرب کردن خواننده باشد. هنر داستان های اسرار آمیز، اغلب این است که معمای لاینحلی را برای خواننده مطرح ساخته، بعد آن را حل کنند. تنها برخی از داستان های تفریحی دارای پیام هستند، ولی همه داستان های تحلیلی پیام دارند و در واقع در داستان های تحلیلی، هدف داستان، همان پیام آن است.

4. زاویه دید.
امروزه هر نویسنده ای می داند که به جای اینکه خودش مستقیما داستان را بگوید، می تواند:
الف) یکی از شخصیت های داستانش را به عنوان گوینده داستان انتخاب کند؛
ب) داستان را با یادداشت های روزانه یک نفر بنویسد؛
ج) به وسیله نامه همه داستان را بنویسد؛
د) خودش را موظف کند که فقط افکار درونی یک از شخیت های داستانش را به روی کاغذ بیاورد.
با رشد آگاهیهای هنری، مساله زاویه دید، یعنی، اینکه چه کسی داستان را بگوید، و به دنبال آن، داستان چگونه باید گفته شود، اهمیت بسزایی یافته است.

5. سمبل و کنایه.
سمبل ادبی، بیش از معنی ظاهری خود، معنی می دهد و این سمبل می تواند یک موجود، شخص، حالت،عمل و یا چیزهای دیگر باشد. این سمبل ها هر کدام علاوه بر معنی ظاهری و تحت اللفظی خود در داستان، معانی دیگری نیز دارند؛ مانند نامهای سمبلیک و موجودات سمبلیک. کنایه اصطلاحی است که معانی مختلفی دارد، ولی کلا به جمله یا عبارتی که دو معنی دور و نزدیک را یک جا در خود داشته باشد، جمله یا عبارت کنایی می گوییم.
داستان نویس می تواند با استفاده از انواع کنابه به اهداف زیر دست یابد:
الف) تجربیات پیچیده خود را بیان کند.
ب) مصالح داستانش را به طور غیرمستقیم بسنجد و ارزیابی کند.
ج) اختصار را رعایت کند.

کنایه نیز مانند سمبل، به نویسنده امکان می دهد تا بدون اینکه مفاهیم را صریحا بگوید، آنها را به خوانندگان القا کند.

6. احساس.
ادبیات داستانی، عواطف خفته ما را بیدار کرده، به تکاپو وا می دارد و از این راه درک ما را از مسائل سرشارتر و عمیق تر می کند. برخی از داستان ها ما را می خنداند یا می گریاند و بعضی هم ما را دچار ترس و وحشت می کنند. با همه ی این ها داستانی واقعا پرمعنی است که احساس را به طور غیرمستقیم در خواننده برانگیزد نه به طور مستقیم.

7. خیال پردازی در داستان.
فرض خیالی نویسنده در داستان، وسعت تخیلات ما را بیشتر می کند. داستان نویس همانند روانشناس می تواند شخصیت های خیالی را در فضای خیالی قرار دهد و با کمک تصوراتش درباره ی آنها مطالعات و بررسی هایی انجام دهد و از طبیعت آنها نکاتی را کشف و عرضه کند.
داستان غیرواقعی یا خیالی، محدوده هایی را که ما به عنوان مرزهای واقعیت می شناسیم می شکند. این گونه داستان ها پای قدرت های عجیب و نیروهای مرموز را به درون جهان واقعی و عادی ما باز می کنند. خیالپردازی نیز مانند دیگر عناصر داستان، ممکن است خودش هدف نویسنده شود یا بالعکس وسیله ای شود در دست نویسنده تا او به کمک آن درون انسان ها را خوب به خوانندگانش بشناساند. داستان های خیالی ممکن است با نوعی سمبولیسم یا تمثیل، حقایق زندگی را مطرح کنند، و یا با ایجاد وقایع غیرمنتظره و بعید به بررسی و مطالعه رفتار انسان ها بپردازند. برخی از بزرگترین آثار ادبی جهان یا تماما خیالی است و یا بخش هایی از آن چنین است. آثاری قبیل ادیسه از همر یونانی، هری پاتر از جی کی رولیینگ و فاوست اثر گوته شاعر و نویسنده آلمانی، از این نوع است.
قبلی « هری پاتر و دالان مرگ - فصل 4 هزی پاتر و آغاز پایان - فصل20 » بعدی
API: RSS | RDF | ATOM
جادوگران®
بی‌شک دیدگاه هر کس نشانه‌ی تفکر اوست، ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم
فرستنده شاخه
torshi
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۶/۲۴ ۱۶:۳۹  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۶/۲۴ ۱۶:۴۴
عضویت از: ۱۳۸۵/۲/۲۲
از: خونمون
پیام: 360
 اييه
از داستان نويسي حالم به هم مي خوره . دستت درد نكنه
tooka
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۵/۳۰ ۱۷:۴۲  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۵/۳۰ ۱۷:۴۲
عضویت از: ۱۳۸۵/۵/۲۹
از: Hogwarts
پیام: 156
 khoooooob
khoob bood vaghan be dardam khord
gognus
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۵/۹ ۱۱:۱۹  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۵/۹ ۱۱:۲۰
عضویت از: ۱۳۸۵/۴/۲۷
از: در صحرا و بیابان:جای دور از دست رس
پیام: 40
 خوب توپ!!
سلام!
نبشی خسته هرگز!
مقاله خوب بود و عالی من که واقعا" یه همچین مقاله ای خیلی کمکم می کنه.mer29+1
در ضمن یادتون باشه:
شخصیت اصلی داستان کیه؟
مشکلش چیه؟
واسه حل مشکل شخصیت می خواد چی کار کنه؟

استرایدر(آراگورن)
samatnt
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۴/۲۹ ۶:۲۶  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۴/۲۹ ۶:۲۶
عضویت از: ۱۳۸۴/۴/۱
از: از جهندم سياه همسادتونم نمي شناسي؟؟؟؟؟؟
پیام: 998
 اه
در ادامه بايد عنوان بنمايم كه ...
تحول رو حال كردي
خوب بود ولي به درد من نمي خوره كه
1385
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۴/۲۸ ۱۱:۴۶  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۴/۲۸ ۱۱:۴۶
عضویت از: ۱۳۸۵/۲/۵
از: درون تام
پیام: 101
 Re: تشكرات
ها این ممنون.متحول شدم
Arious
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۴/۲۶ ۵:۲۳  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۴/۲۶ ۵:۲۳
عضویت از: ۱۳۸۴/۷/۲۰
از: دفتر پيام امروز
پیام: 111
 تشكرات
ممنون اتفاقا من به همچين راهنمايي هايي اين روزا خيلي احتياج داشتم.
komeiloonia
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۴/۲۶ ۰:۵۶  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۴/۲۶ ۰:۵۶
عضویت از: ۱۳۸۴/۵/۱
از: سرزمین مردگان
پیام: 39
 Re: عالی
کی این سایت می خواد وضعیت کپی برداری رو درست کنه آخه ما تا کی باید الاف باشیم و برای خوندن مطلب هی بیایم و بریم
amir abreham
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۴/۲۶ ۰:۴۱  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۴/۲۶ ۰:۴۱
عضویت از: ۱۳۸۵/۴/۲۳
از: زندان آزکابان
پیام: 9
 عالی
آفرین ! !حال کردم!!!! از این چیزا بیشتر بفرست!! @{;-
samuel black
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۴/۲۵ ۲۳:۴۶  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۴/۲۵ ۲۳:۴۶
عضویت از: ۱۳۸۴/۱۱/۲۲
از: از اعماق سایه های شب
پیام: 98
 yeeeeeeeeeeeeeeeee
افرین بابا تو از منم بیشتر بلدی
هه شوخی کردم
افرین از این مقالات اموزشی بیشتر بفرست
مرسی مرسی مرسی
سایه مرگ
Dexter
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۴/۲۵ ۲۲:۰۲  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۴/۲۵ ۲۲:۰۲
عضویت از: ۱۳۸۴/۱۰/۲۶
از: خونه ي والدمورت ( جاسوسي مي كنم )
پیام: 122
 Re: ترس
ممنون
جالب بود
برات ارزوي موفقيت ميكنم...
اگه تونستي بازم از اين مقاله ها بده.
چون به نظر من اگه اين مقالات اموزشي بدرد داستان نويسان اين سايت بخوره كلي كار انجام دادي.
البته به شرط اينكه اين نكات رو موقع نوشتن به ياد داشته باشن و ازشون استفاده كنن
باي
sourak
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۴/۲۵ ۲۱:۴۸  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۴/۲۵ ۲۱:۴۸
عضویت از: ۱۳۸۴/۸/۲۲
از: كوهستان اشباح
پیام: 565
 ترس
ايول دالاهوف. دمت گرم
خيلي زيبا نوشتي
وقتي آناكين ميگه خوب بود ديگه كسي جرات نميكنه خلافش رو بگه.
نگار اسدالهی
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۴/۲۵ ۲۱:۳۱  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۴/۲۵ ۲۱:۳۱
عضویت از: ۱۳۸۵/۱/۲۸
از:
پیام: 231
 مرسی.
دستت درد نکنه
خیلی جالب بود!
بدیش این بود که آدم یاد مدرسه میفته!
shadmehr
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۴/۲۵ ۲۱:۲۷  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۴/۲۵ ۲۱:۲۷
عضویت از: ۱۳۸۵/۱/۲۳
از: آمپول می ترسم !!
پیام: 646
 خوب
مقاله رو خوندم جالب بود و نكات خوبيو متذكر شده بود
Aripotter
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۴/۲۵ ۱۸:۱۷  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۴/۲۵ ۱۸:۱۷
عضویت از: ۱۳۸۴/۹/۱۶
از: ناکجا آباد
پیام: 400
 عالی بود
باید بگم خیلی عالی بود.خیلییییییییییییییییییییییییییی.
من یکی که 180 درجه متحول شدم.
نه جدی باید بگم خیلی زحمت کشیدی .خواستم بگم که ما قدر زحماتت رو می دونیم.....
خب باید بگم خیلی عالی بود یه تاثیر گزار کامل
موفق باشی
کاترین(نیست مئ شده همه اسم هاشون رو می نویسن ما هم دیگه هوایی شدیم )
princesoft
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۴/۲۵ ۱۷:۲۱  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۴/۲۵ ۱۷:۲۱
عضویت از: ۱۳۸۵/۱/۷
از: یه جای خوب توی هاگوارت
پیام: 95
 اگه یاد بگیریم !
الان که اینا رو خوندم ! ( نه کامل ! ) یاد کلاس زبان فارسی افتادم ! چونکه هر وقت این چیزا رو می گفتن ! من داشتم با یه چیزی ور می رفتم مث الان ! هم دارم اینجا رو می خونم هم یه جای دیگه ! اما امیدوارم به کارم بیاد !
fatemeh_sara
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۴/۲۵ ۱۳:۴۹  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۴/۲۵ ۱۳:۴۹
عضویت از: ۱۳۸۵/۴/۱۸
از: ميهن الفي
پیام: 14
 بدك نبود
حرفهايت قشنگ بود ولي آدم را ياد كتابهاي نگارش و زنگ انشا مي اندازه به هر حال دستت درد نكند مفيد بود ولي از اين به بعد كمتر نصيحتيش كن باشه يك كم شور و هيجان هم خوبه
hsn_az
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۴/۲۵ ۱۲:۳۶  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۴/۲۵ ۱۲:۳۶
عضویت از: ۱۳۸۵/۴/۱۹
از: زیر سایه ی ارباب لرد ولدومرت کبیر
پیام: 329
 دلاهف
باب چه میکنه این دلاهف
دمت گرم خیلی توپ بود واقعا خوشم اومد

هرگونه نسخه برداری از محتوای این سایت تنها با ذکر نام «جادوگران» مجاز است. ۱۴۰۰-۱۳۸۲
جادوگران اولین وبسایت فارسی زبان هواداران داستان های شگفت انگیز هری پاتر است. به عنوان نخستین خاستگاه ایرانی ایفای نقش مبتنی بر نمایشنامه نویسی با محوریت یک اثر داستانی در فضای مجازی، پرورش و به ارمغان آوردن آمیزه ای از هنر و ادبیات برجسته ترین دستاورد ما می باشد.