هری پاتر نخستین مرجع فارسی زبان هواداران هری پاتر

هری پاتر نسخه موبایل

مقاله‌ها :: مقاله‌ها :: مجله سفسطه باز

این سایت خوب!


در مورد سایت جادوگران و علل ارجحیت اون نسبت به سایر سایتهای منصوب به هری پاتر
جادوگران

بیشتر شمایی که این مقاله رو می خونین، عضو سایت جادوگران هستین. بعضیاتون فعالیتتون رو مختص اخبار، مقاله ها، گالری و این جور چیزای عمومی قرار دادین و خیلیای دیگه، وارد رول پلینگ شدین تا علاوه بر آگاهی از اخبار و مشتقات هری پاتر دنیای واقعی، خودتونو جور دیگه ای محک بزنین. داستان نویسی رو در کنار دیگر دوستان تجربه کنین و خودتونو وارد جریانات غیر واقعی کنین. اما چیزی که همیشه توجه منو جلب می کرد(و می کنه) اینه که چرا با وجود این همه سایت، وبلاگ، فتوبلاگ، و محیطهای اینترنتی منصوب به هری پاتر و دنیای اون، سایت جادوگران باید بهترین و پرطرفدارترینشون باشه؟

اولین چیزی که به ذهنم میرسه، در مورد دوستانیه که در این سایت به دنبال اهداف سطحی(واژه ی بهتری پیدا نکردم) هستن. منظورم آگاهی از اخبار هری پاتر و بازیگران و یا چیزهای دیگه ی مربوط به اونه. سرویس دهی خوب سایت میتونه دلیل ارجحیتش به خیلی سایتای دیگه باشه. مدیریت خوب سایت در این موارد، باعث میشه که بخش اخبار همیشه پر رونق و به روز باشه.(با تشکر از مونالیزای عزیز!) بخش گالری با کمک اعضای خوب همیشه پر از جدیدترین و زیباترین عکساست که ناظرین به خوبی از پس اداره ی اون و افزایش کیفیتش برمیان.

جادوگران این اجازه رو به کاربران عضوش میده تا نظریات خودشونو در قالب مقاله در معرض دید عموم قرار بدن. همین موضوع خودش یکی از بهترین عوامل تبادل ارتباطات در سایته که خیلی مفیده. علاوه بر این محیط زیبای سایت و جذابیت اون، میتونه به راحتی هر کاربر تازه واردی رو به سمت خودش جذب کنه، در واقع عناوین و طراحی سایت هم حس کنجکاوی خیلیا رو برانگیخته می کنه (کما خیلی افرادی که بر اساس همین مسئله به عضویت علاقه مند شدن، مثل خود من!) پس تا این جا میشه خیلی راحت نتیجه گرفت که همین چند مورد ظاهرا کم اهمیت، باعث میشه سایت جادوگران امتیاز بالایی از لحاظ تعدد بازدید کسب کنه. این مسئله رو می شه از تبلیغات عمومی دیگر رسانه ها(مثلا نشریات جوان) برای جادوگران فهمید، چون به واقع میشه گفت همه‌ی کسانی که سایت رو به عنوان یه سایت هری پاتری مناسب معرفی می کنن، عضو نیستن و همین چیزای سطحی (کمبود واژه بعضی وقتا واقعا ناجوره!) توجهشونو جلب میکنه که سایت رو در سطح کشور معرفی می کنن. اما چه چیزهایی تو سایت سطحی نیستن؟

امکاناتی که جادوگران به اعضا میده، غیر از مسائل عادی هری پاتر، چیا هستن؟

خب اولین جوابی که من و احتمالا دوستان دیگر وارد شده به رول می گن، رول پلینگ هستش. محیطی که با وارد شدن در اون انجمنهای جدیدی برای یک عضو باز میشه، محیطی که می تونه توش پست های بیشتر و با کیفیت بهتر بزنه. خب مسلمه که وقتی محیطی باشه که بتونین با کمک بقیه‌ی اعضا در اون«نمایشنامه» بنویسید، به اندازه ی کافی نمای جالبی رو به وجود میاره. جاذبه ی اصلی این موضوع هم این هستش که افراد تو سایت یه شخصیت جدید برای خودشون ایجاد می کنن. البته ممکنه خیلی از شما بگین در کل شبکه ی اینترنت این موضوع صادقه، اما آیا شده که شما در محیطی مثل چت روم یاهو و با یه شخصیت ساختگی(البته در این جور موارد واژه ی دروغین کاربرد بیشتری میتونه داشته باشه!) در مورد نبرد اخیرتون با نیروهای مرگخوار توضیح بدین یا یه مسابقه ی کوییدیچ رو با آب و تاب تعریف کنین؟ احتمالا نه، چون اونجا کسای زیادی هستن که از زور بیکاری به سرشون زده وارد نت بشن، اما آیا همه ی این افراد مثل شما با هری پاتر آشنایی دارن؟ اصلا میتونن یه کلمه ی عادی واسه ما هری پاتر خونا، مثلا همین کوییدیچ رو تلفظ کنن؟ جواب نه، میتونه این امکان رو به ما بده تا این نظریه رو مطرح کنیم: یکی از دلایلی که باعث نزدیکی اعضای جادوگران(یادتون نره بحثمون در رول پلینگه)میشه، اینه که تقریبا همه ی اونها از سطح فرهنگی و آگاهی های یکسانی از موضوعات مورد نظر سایت برخوردار هستن. چیز جالب دیگه اینه که در این سایت، تقریبا همه ی افراد به جز هری پاتر کتابهای تخیلی یکسانی مثل ارباب حلقه ها، دارن شان، دموناتا و ...رو مطالعه کردن. این مسئله‌ی جالب میتونه نشون بده که سطح علاقه مندیهای اونها چه قدر به هم نزدیکه! و این مسئله اجازه میده تا قسمتی، تفکرات و دلبستگیهای یکسانی هم براشون ایجاد بشه:کسانی که وارد رول شدن، در واقع ثابت می کنن که دوست دارن خودشون رو در قالب یه شخصیت ساختگی، در مسیر جریاناتی بندازن که پیش بینی نشده است و همه با هم(چون از آگاهی یکسانی برخوردارن)این جریاناتو پیش ببرن!از همین جا میشه فهمید چرا بیشتر کاربران جادوگران(رول پلینگ!)نوجوان هستن، کما اینکه افراد بزرگسال حتی فرهیختگان اجتماع هم از روی کنجکاوی نگاهی به هری پاتر انداختن. اما چرا فقط نوجوانان و جوانان عضون؟ این به دلیل ویژگیهای مشترکشونه: هیجان، استقلال شخصی و به رخ‌کشیدن استعدادها! من این سه مورد رو به عنوان سه خصلت ویژه بین اعضا بیان میکنم که دلایلشو به طور خلاصه توضیح میدم:هیجان: همونطور که در بالا اشاره کردم، جریانات خیالی که پیشبردشون در دسترس همه قرار داره، مورد تحولات زیادی قرار می گیره تا به سرانجام برسه. یکی داستانو به جنگ میکشونه، یکی جنگو پیش میبره و این وسط افرادی پیدا میشن که گند می زنن به سوژه و افراد دیگه، بر طبق احساس مسئولیتی که نسبت به موضوع پیدا کردن داستانو به اصطلاح راست و ریست میکنن. و هیجان در این جا میتونه معنی مجازی رو داشته باشه: چه بلایی سر من یا داستان من(زندگی مجازی من در این سایت)میارن؟

استقلال: جنبه ی مهم اینترنت برای جوانان و نوجوانان(به خصوص نوجوانان) اینه که اونا میتونن خودشون به راحتی خودشون رو در نت اداره کنن(وارد مسائلی مثل انحراف اخلاقی نمیشم که هیچ ربطی به اینجا نداره!) و به یاد داشته باشین همه ی این چیزا به هم وابسته است. باتوجه به امکانات رول میشه کاملا از قید و بندای یه زندگی رئال خارج شد و  بسته به علاقه مندیهایی که بین همه مشترکه، هر کس برای خودش زندگی مجازی داشته باشه که به شدت تغییر برانگیز و درعین حال برای خود افرادی که اونو پیش میبرن، لذت بخشه. پس آیا شما به عنوان یک نوجوان یا جوان که در سایت و در بخش رول پلینگ یه زندگی مستقل و مربوط به تخیلات خودتون رو اداره می کنین، از داشتن چنین امکانی لذت نمی برین؟

به رخ کشیدن استعدادها: بارها دیدیم که در داستانهای ادامه دار، افراد به هم میپرن که تو زدی خرابش کردی و من به سختی دوباره درستش می کنم و این حرفا. اما بحث من با این دوستان نیست، چون اونا فکر می کنن سطح نوشتاری خودشون در حد عالیه. منظور من از این عبارت، یعنی این که هر فرد با نگاه کردن به پست دوست دیگه، به استعداد اون آفرین میگه، در ضمیر ناخودآگاهش این حس به وجود میاد که من چیم از اون کمتره؟ و تلاش میکنه(در بیشتر موارد به طور ناخودآگاه)سطح رولشو به اون شخص نزدیک کنه. این یکی از بهترین عواملی که اعضا در سایت بهش دسترسی دارن، چرا که خود به خود باعث پیشرفت اونا میشه (چه خوب!)

اما سایت به غیر از اینا چه جذابیتایی برای کاربرانش داره؟ یا بهتر بگم: اعضا در سایت چه جذابیتایی برای اون ایجاد می کنن؟ اول از همه به دوستی های بین اعضا اشاره می کنم که در بسیاری موارد اتفاقی به وقوع می پیونده و منسجم میشه. با مشاهده ی چت باکس میشه فهمید افراد بیکار میان تو سایت تا با دوستاشون مناظره داشته باشن! و این امر چه جور به وجود میاد؟ خب به طور کلی میشه گفت خصوصیتهای مشترک بین اعضا باعث نزدیکی بیشتر اونها به هم(از لحاظ آسلامی!)میشه و البته لازم به ذکره حوصله ندارم تکرارشون کنم! پس دوستیهای به وجود اومده در سایت بین اعضا، یه امتیاز ویژه به سایت میده و اون اینه که سایت در انتخاب کاربرانش(بهتره بگم در انتخاب چگونگی سایت برای جذب کاربرانش) کاملا به موفقیت رسیده.  نظارت، مدیریت...واژه های آشنا و خواستنی...نوجوان میتونه حس استقلال طلبی و خواستار مدیریتشو در این قسمت ارضا کنه. برای رسیدن به ناظر یا مدیر شدن تلاش می کنه، چون واقعا از این مسئله لذت میبره که تو پروفایلش منصب ناظر انجمن یا گرداننده سایت به چشم بخوره، پس سعی میکنه به این هدف برسه. و چاره چیه؟ رسیدن به ایده آلهای مربوط. پس اون سطح خودشو بالا میبره تا به هدفش برسه. چه روش جالبی برای ترقیو اما رنکهای مربوطه که در هر دوماه یکبار به اعضای برتر داده میشه. رقابت سالم در سایت ایجاد میشه( از این جهت میگم سالم که مسلما شما نمی تونین از طریق پیام شخصی برای رقیبتون سیانور بفرستین!) و همه در ماراتنی شرکت می کنن که در پایان برنده رو به دریافت رنک مربوطش نائل میکنه. و این یکی از چیزایی که باعث میشه افراد سطحشونو بالاتر ببرن. چه بسا افرادی رو می شناسم تا هر دو ماه یکبار با شناسه ی جدید عضو میشن تا رنک بهترین عضو تازه وارد رو نصیب خودشون کنن، و در صورت عدم موفقیت، روز از نو روزی از نودوستان امیدوارم از خوندن خسته نشده باشین. به هر حال این نظر من بود و  خوشحال می شم که اگه که هر کس مطلبی در باره ی موضوع این مقاله به ذهنش میرسه بیان کنه. در ضمن خیلی خوشحال میشم اگه به این مقاله رای بدین. به هر حال ممنون که تا این جاشو خوندین

قبلی « داستان تالاب مرگ (فصل سوم) داستان تالاب مرگ (فصل چهارم) » بعدی
API: RSS | RDF | ATOM
جادوگران®
بی‌شک دیدگاه هر کس نشانه‌ی تفکر اوست، ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم
فرستنده شاخه
lovely_souren
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۶/۲/۲ ۱۳:۳۴  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۶/۲/۲ ۱۳:۳۴
عضویت از: ۱۳۸۵/۱۰/۱۶
از: چاله افتادم تو چاه
پیام: 99
 Re: این سایت خوب!
ممنون از نظرات خوب شما دوستان!
من مدت زیادی به عنوان مهمان تو سایت می اومدم(تقریبا از سال84)ولی نمی دونم چه جوری ثابت کنم که واقعا تازه عضو شدم!
به هر حال بازم ممنونم!
aneityum
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۶/۲/۲ ۱۱:۰۲  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۶/۲/۲ ۱۱:۰۲
عضویت از: ۱۳۸۴/۲/۲۹
از: گودریک هالو
پیام: 823
 Re: این سایت خوب!
ایول عالی بود...

خوب بحث رو جلو بردی و به نتیجه رسوندیش
موفق باشی !
A_M_IT2005
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۶/۲/۱ ۲۲:۲۵  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۶/۲/۱ ۲۲:۲۵
عضویت از: ۱۳۸۵/۱۰/۱۹
از: کافه هاگزهد
پیام: 514
 Re: این سایت خوب!
مده آ گل کاشتی.
خیلی جالب بود.
کاملا مشخصه که یا قبلا عضو بودی ، یا خیلی وقته به عنوان مهمان تو سایت میچرخی. (ولی فکر کنم قبلا عضو بودی )
دستت درد نکنه.
توصیف سایت ، جامع و کامل
role
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۶/۲/۱ ۱۱:۰۵  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۶/۲/۱ ۱۱:۰۵
عضویت از: ۱۳۸۴/۱۱/۲۴
از:
پیام: 486
 Re: این سایت خوب!
مهم ترین اثر این سایت این بود که من تونستم برادر گم شدم رو پیدا کنم!
کار دیگه ندارم باقی بخش ها چیه!


تقدیم به برادر عزیزم!
آنتونین
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۶/۲/۱ ۱۰:۴۴  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۶/۲/۱ ۱۰:۴۴
عضویت از: ۱۳۸۵/۷/۳
از: کره آبی
پیام: 2608
 Re: این سایت خوب!
جای همچین مقاله ای توی سایت خالی بود.خیلی قشنگ تجزیه تحلیل کردی و رکن مثبت بزرگ مقالت این بود که خودمونی و با صداقت نوشته بودی.از قدیم گویند:هر انچه از دل برآید لاجرم بر دل نشیند.
در مورد جادوگران باید بگم در بهترین بودنش واقعا شکی نیت فقط یه ضرر خیلی خیلی بزرگ داره اونم اینکه جوونای مردم این اینده سازان جامعه و این نوگلان باغ زندگی را معتاد میکنه!یعنی ادم به مرحله ای میرسه که همیشه باید زود بزود سر بزنه وگرنه مثل معتادا از خوود بیخود میشه و قاطی پاتی...من یادمه حتی توی عید هم که رفته بودم لرستان برای مسافرت یه باجه اینترنت مجانی مخابرات وسط راه به چشمم خورد و از هومنجا سایت را چک کردم!خلاصه سایت بی بدیلی هست...خدا پدر مادر مدیراش و اعضای فعال و خوبشو با هریپاتر محشور کنه انشاالله!در ضمن تئودور هم رف خیل جالبی زده بود در مورد حذب خدائیش راست میگه کدوم سایتی به این شدت مخالف تراشی میکنه...این نشون میده دموکراسی به نحو احسنت اجرا میشه...هر چند یه نواقصی داره که اونم درست میشه
بازم از مده آ تشکر میکنم که زیر و بم سایت را خیلی زیبا ریخته بود روی دایره...ولی خدائی این مده آ بنظر تازه وارد نمیاد برید پستاشو بخونید اینم از مقاله!حالا بگذریم
دیگه این خودش داره میشه یه مقاله!پس زیاده عرضی نیست.
دست در دست هم دهیم به مهر جادوگران را کنیم آباد
2007
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۶/۲/۱ ۲:۱۶  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۶/۲/۱ ۲:۱۶
عضویت از: ۱۳۸۵/۷/۱۰
از: كنار بر بچ مرگ خوار
پیام: 789
 Re: این سایت خوب!
خیلی خوب بود مده آ
من رو که همین دوستی ها و بحث های هری پاتر جذب سایت کرد این که توی بحث هایی شرکت کنم که هری پاتری هست و با کسایی بحث کنم که مثل خودم هری پاتریستن گالری هم که خیلی خوبه و اخبار که حرف نداره،انجمنها هم که فعال و موضوعاتشون جالبه.و مدیریت سایت هم خوبه ،و تنها سایتی هست که خود به تنهایی فرهنگ لغات بزرگی داره
و اینکه کدوم سایت یه حذب ضد مدیرا داره
arsham
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۶/۲/۱ ۰:۴۹  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۶/۲/۱ ۰:۴۹
عضویت از: ۱۳۸۵/۱۱/۸
از:
پیام: 151
 Re: این سایت خوب!
مقاله ی جالبی بود.
اون علامت تعجب بعد از عنوان چیه؟
چند روز پیش داشتم فکر میکردم،به این نتیجه رسیدم که با وجود دعوا ها،قهر کردن ها،تحریم ها و رول نزدن ها،هنوز رفاقت میان اعضای سایت خیلی بیشتر از اختلاف میان آنهاست و در کل میشه گفت اختلافی وجود نداره و کل کل ها با دو یا سه رول دوستانه ،به فراموشی سپرده میشن و این خودش از ویژگی های خفن سایته.ایشالله همیشه همین شکلی باشه

نقل قول:
چه بسا افرادی رو می شناسم تا هر دو ماه یکبار با شناسه ی جدید عضو میشن تا رنک بهترین عضو تازه وارد رو نصیب خودشون کنن، و در صورت عدم موفقیت، روز از نو روزی از نو!

این افراد رو به مدیران معرفی کنید تا شناسشون بسته بشه.چون تازه وارد محسوب نمیشن دیگه.فکر کنم خلاف قوانینه
کلا معلومه که برای مقاله خیلی زحمت کشیدی .خسته نباشی و موفق باشی

هرگونه نسخه برداری از محتوای این سایت تنها با ذکر نام «جادوگران» مجاز است. ۱۴۰۳-۱۳۸۲
جادوگران اولین وبسایت فارسی زبان هواداران داستان های شگفت انگیز هری پاتر است. به عنوان نخستین خاستگاه ایرانی ایفای نقش مبتنی بر نمایشنامه نویسی با محوریت یک اثر داستانی در فضای مجازی، پرورش و به ارمغان آوردن آمیزه ای از هنر و ادبیات برجسته ترین دستاورد ما می باشد.