هری پاتر نخستین مرجع فارسی زبان هواداران هری پاتر

هری پاتر نسخه موبایل

مقاله‌ها :: مقاله‌ها :: مجله سفسطه باز

جادوی خائوس


http://baloonyfish.blogfa.com/post-94.aspx
جادوی خائوس چیست؟
جادو خائوس

جادوی خائوس که نوعی از جادوی مراسم است، برای بار اول در دهه ی 70 در وست یورگشایر انگلیس راه اندازی شد.  تمرین کنندگان این نوع جادو ادعای شکل دادن به واقعیت را دارند (آنها ادعا می کنند که قادرند واقعیت مورد نظرشان را به وجود آورند). در واقع تکنیک های بسیار کمی وجود دارند که تنها مختص به جادوی بی نظمی باشند (مثل استفاده از اشکال در مهرهای جادویی)، در حالی که بیشتر تکنیک ها از جادوهای یا حتی ادیان دیگر قرض گرفته شده اند. جادوی بی نظمی جادویی بسیار فردی است به طوری که فرد می تواند تمرین ها را بنا به مذاق خود تغییر دهد یا از اعتقادات و فلسفه های دیگری قرض بگیرد. که به این صورت می توان جادوی بی نظمی را یک "فرا دین" یا "دین برتر"(دقت کنید در اینجا منظور از دین برتر، دین بهتر نیست بلکه تنها منظور دینی است که ورای دین های دیگر قرار می گیرد)، نامید.

برخی از منابع مشترک تاثیر گذار در این فرقه عبارتند از: جادوی مراسم، نظریه های علمی، ریاضیات، داستان های علمی – تخیلی، ادیان بزرگ جهان و تجارب شخصی.

البته دقت کنید که در این نوع جادو حتما لازم نیست همه چیز را با همه چیز وفق داد یا مثلا دو رشته ی مختلف که در کنار هم قرار می گیرند حتما با هم همخوانی داشته باشند. بلکه تمرین کنندگان این جادو برای رسیدن به هدفشان، به طور موقتی بخشی از یک دانش را به عنوان حقیقت فرض می کنند (که حتی شاید با بخش های دیگر هم در تضاد باشد)، هر چند که جادوگران بی نظمی بسیار گوناگون اند اما معمولا با روان پریشان و جامعه ستیزان (کسانی که عرف جامعه را نمی پذیرند) تشابهات بسیاری دارند. ترنس مک کنا و رابرت آنتون ویلسون در این زمینه بر جادوی بی نظمی تاثیر گذارده اند (رابرت آنتون ویلسون را که نمی شناسم! اما ترنس مک کنا جادوگری بود که در رویابینی و سفر به دیگر سو تبحر داشت و داستان های شگرفی از موجودات و دنیای آن ور تعریف می کند. البته عمده ی تجربیاتش تحت تاثیر دارویی خاص _دارویی با نام تجاری DMT_ بوده که حداقل از نظر من، این موضوع، اعتبار گفته هایش را کم می کند.)

جادوی خائوس را می توان به طور خلاصه، مخلوطی از عقاید پست مدرنیسم و جادوهای رازورزانه نامید. و دقت کنید در تمام سنت های جادوگری بر حفظ کردن شیوه ی پیشینیان و تغییر ندادن مراسم تاکید شده، طوری که حتی ممکن است تخلف از این قانون به اخراج تمرین کننده بینجامد در حالی که همان طور که در بالا هم ذکر شد، چنین چیزی در جادوی بی نظمی وجود ندارد، و این بزرگترین تفاوت جادوی خائوس با سایر انواع می باشد.

کتاب هایی در زمینه ی جادوی بی نظمی: آپیکرسوس (یا مقاله ای در مورد تمرین های متفاوت جادوی بی نظمی)، جنبه های متفاوت احضار موجودات اثر فیل هاین (دقت کنید در فارسی بهترین ترجمه برای چنین چیزی می تواند جنبه های مختلف تسخیرات باشد اما از آنجا که در کتاب هیچ اشاره ای به تسخیر نشده و تنها به شیوه های مختلف احضار موجودات بسنده شده من هم اینگونه ترجمه کردم)، جنبه های مختلف تانترا اثر فیل هاین، جستجوی دسته جمعی در جادوی نفس اثر فیل هاین (این تمرین ها اول بار توسط اسپر و در فرقه ی معروفش یوت به طور سری تمرین می گشت، در این کتاب جناب هاین و عده ای از شاگردانش به تمرین و بررسی این تمرین ها پرداخته اند و نتیجه را در دسترس عموم قرار داده اند)، جادوی بی نظمی آماده ی طبخ اثر فیل هاین (این اسم به غذاهای آماده ی طبخی اشاره دارد که اتفاقا امروزه در ایران هم زیاد شده اند و خیلی هم مورد علاقه اند که در آن خانوم خانه دار تنها کاری که لازم است بکند این است که غذا را از قوطی در بیاورد و آنرا گرم کند! فیل هاین هم با انتخاب اسم جادوی بی نظمی آماده ی طبخ می خواهد به ساده و مهیا بودن مطالب ارائه شده در کتاب اشاره کند.)، تماشاخانه ی جادو اثر ری شروین ( که کتابی مهم در مورد جادوی بی نظمی است و توصیه می شود علاقمندان به این نوع جادو حتما این کتاب 43 صفحه ای را بخوانند)، رهنمای سریع جادوی کاربردی اثر عروس دریایی مرده (که به ساده ترین شکل ممکن نحوه ی برپایی یک مراسم در جادوی خائوس را شرح می دهد)، تعریف بی نظمی اثر مارک چائو (که از دیدگاه های مختلف به تعریف واژه ی بی نظمی می پردازد).

به علاوه ی این کتب، چون جادوی بی نظمی معتقد به استفاده از تمام توانایی های موجود می باشد، به تازگی نرم افزارهای (معمولا رایگانی) تولید شده اند که اعتقاد بر این است که با استفاده از امواج کامپیوتر نیروهای بی نظمی را بر می انگیزند و فرد با به کار بردن آنها یا با کمک آنها می توان به آرزویش برسد (آینده را شکل دهد)، یا دست به انجام سایر اعمال جادویی بزند.
قبلی « کی به کیه : دانش آموزان هاگوارتز و ... اشیاء در دنیای هری پاتر » بعدی
API: RSS | RDF | ATOM
جادوگران®
بی‌شک دیدگاه هر کس نشانه‌ی تفکر اوست، ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم
فرستنده شاخه

هرگونه نسخه برداری از محتوای این سایت تنها با ذکر نام «جادوگران» مجاز است. ۱۴۰۰-۱۳۸۲
جادوگران اولین وبسایت فارسی زبان هواداران داستان های شگفت انگیز هری پاتر است. به عنوان نخستین خاستگاه ایرانی ایفای نقش مبتنی بر نمایشنامه نویسی با محوریت یک اثر داستانی در فضای مجازی، پرورش و به ارمغان آوردن آمیزه ای از هنر و ادبیات برجسته ترین دستاورد ما می باشد.