هری پاتر نخستین مرجع فارسی زبان هواداران هری پاتر

هری پاتر نسخه موبایل

مقاله‌ها :: اطلس هری پاتر

راهنمای مکانها در دنیای هری پاتر


سینمای روز
در مورد مکانهایی هست که در دنیای جادویی در فیلمها دیده شدن!
هاگوارتز: مکان جادویی برای تحصیل جادوگران و بعضی از ماگل ها که با توجه به استعدادشان دعوت می شوند تا در دنیای جادویی درس بخوانند. هاگوارتز از دید ماگل ها مخفی است و ان را به شکل مخروبه ای می بینند. جادوگران بعد از 7 سال تحصیل در این مدرسه که در دو سطح مقدماتی و پیشرفته است فارغ التحصیل می شوند. نبرد اخر بین هری و لرد ولدمورت در هاگوارتز انجام شد. البوس دامبلدور و لردولدمورت در این مدرسه کشته شده اند. قبر البوس پرسیوال ولفریک برایان دامبلدور، بهترین مدیر هاگوارتز در تمام دوران، در هاگوارتز قرار دارد.

وزارت سحر و جادو: وزارت جادو مکان حضور هیئت حاکمه انجمن جادوگران بریتانیاست. هر کشوری وزارت جادوی مختص به خود را دارد. وظایف وزارت جادو به فعالیتهای اجرایی ، قانون گذاری و قضایی خلاصه می شود. این وزارت به منظور سر و کار داشتن با ابعاد گوناگون دنیای جادوگران سه بخش اصلی و دفاتر فرعی بسیاری دارد. جادوگران بخش های مختلف به وسیله یاد داشت های میان سازمانی، کاغذهای بنفش کم رنگی که میتواند به پرواز در ایند با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. وزارت جادوی انگلستان در مکان مخفی در لندن قرار دارد. در ابتدای فصل اول کتاب ششم گفته می شود که وزارت جادو از طریق تصویر یک جادوگر در دفتر نخست وزیر انگلستان با وی ارتباط برقرار کرده و خبر رفتن وزیر جادو را به او می دهد.

هاگزمید: دهکده هاگزمید واقع در اسکاتلند انگلستان، تنها زیستگاه جادوگران اصیل بوده و در جنوب مدرسه هاگوراتز قرار دارد. دانش اموزان سال سومی و بزرگتر در صورت اجازه از پدر و مادر یا قیم خود می توانند در روزهایی که معین می شود به ان جا بروند. هاگزمید قبل از اکران هری پاتر و زندانی ازکابان در سال 2004 تنها در سکانسی کوتاه از فیلم اول رویت شده بود.

اگر خیال داشتید گشتی در این دهکده بزنید حتما از این جاها دیدن فرمایید:
کافه سه دسته جادو(کافه قدیمی که به خاطر نوشیدنی های خوشمزه و همچنین میزبان زیبایش، مادام رزمرتا مشهور است)،
مغازه لوازم شوخی زونکو،
ایستگاه هاگزمید،
کله گراز(کافه دیگری که مشتریانی عجیب غریب و کمتری نسبت به سه دسته جادو دارد)،
درویش و بنگز(مکانی که در ان وسایل جادویی به فروش می رسد)،
مغازه قلم پر فروشی اسکرویونشفت(هرمیون یک بار از انجا قلم پر قرقاول سیاه و طلائی خرید)،
ردای مهمانی جادوگران (به جادوگران لباس مهمانی می فروشد)،
کافه مادام پادی فوت (محل دیدار زوج های جوان)،
قنادی دوک های عسلی،
پستخانه،
شیون اوارگان (پر رفت و امد ترین مکان بریتانیا بوده که روح های هاگوارتز رفتن به انجا خودداری می کنند).

زندان ازکابان: ازکابان زندان جادوگران است و جادوگرانی که قوانین انجمن جادوگران انگلستان را می شکنند، به انجا فرستاده می شوند. ازکابان توسط دیوانه سازها که زیر نظر وزارت سحر و جادوی انگلستان کار می کنند، حفاظت می شوند. بسیاری از زندانیان این مکان حامیان لرد ولدمورت بودند. در هری پاتر و شاهزاده دورگه گفته میشود که ازکابان در دریای شمال قرار دارد. البته باید گفت با استفاده از جادو از دید ماگل ها پنهان است. زندان ازکابان شهرتی مخوف و موجه دارد. دور افتادگی ان بخاطر حضور دیوانه سازها بیشتر احتیاطی است تا امنیتی. این موجودات باعث می شوند بدترین و وحشتناکترین خاطرات زندانیان پیش روی شان زنده شود. زندانیانی که به تدریج بی دفاع و درمانده شده و دست اخر کارشان به دیوانگی می انجامد. براساس گفته های سیریوس بلک، در اثر بوسه های مرگ بار دیوانه سازان اغلب زندانیان ازکابان ابتدا از خواب و خوراک افتاده و پس از مدتی می میرند. گفته میشود رولینگ زندان ازکابان را با الهام از زندان الکاتراز سن فرانسیسکو خلق کرده است: نام های هر دوی انها تا حدودی شبیه به هم است. هر دو روی جزیره قرار دارند. از هیچ کدامشان نمیتوان به سادگی گریخت، مجرمان جرایم سنگین و بزرگ در این دو مکان زندگی زندانی می شوند و می شده اند.

بیمارستان سوانح و بیماری های جادویی سنت مانگو: بیمارستان سنت مانگو، بیمارستان جادویی انگلستان، مکانی برای درمان زخم ها و و بیماری های جادویی می باشد. به کارکنان این این بیمارستان به جای پزشک، شفا دهنده می گویند. ان ها رداهایی به رنگ سبز کم رنگ می پوشند. دانش اموزان هاگوارتز برای تبدیل شدن به شفا دهنده باید در درس تغییر شکل - معجون ها - وردها - گیاه شناسی و دفاع در برابر جادوی سیاه رتبه بسیار بالایی داشته باشند. این بیمارستان در لندن واقع شده و برای ورود به ان فرد باید ابتدا وارد ساختمان مغازه ای خرابه به اسم پرگ و داس شود. این رهگذر جادویی به نوعی شبیه دیوار جادویی ایستگاه کینگزکراس در سکوی نه و سه چهارم است. ساختمان خارجی، بسیار کثیف و بد شکل بیمارستان در تضادی شدید با داخل ان که بسیار مدرن و شش طبقه است قرار دارد.
طبقه همکف: پذیرش و سوانح مصنوعی.
طبقه اول: جراحت های موجودات اغوا شده.
طبقه دوم: افات و میکروب های جادویی.
طبقه سوم: مسمومیت با معجون ها و گیاهان سمی.
طبقه چهارم: اسیب و وردها.
طبقه پنجم: کافی شاپ و فروشگاه بیمارستان. این بیمارستان توسط مانگوبانم یک شفادهنده مشهور در دهه 1600 ساخته شد و نشانش یک چوبدستی جادویی است که توسط یک استخوان قطع شده است.

دهکده گودریک: دهکده ای در کتاب های هری پاتر که اخرین مخفی گاه جیمز و لیلی پاتر قبل از کشته شدن شان توسط لرد ولدمورت در 31 اکتبر 1918 بود. همان زمان و مکانی که هری با زخم روی پیشانی اش به حال خود رها شد. دره گودریک محل زندگی ایگنوتیوس پورال - گودریک گریفیندور - البوس دامبلدور - باتیلدا بگشات و خانوده پاتر بوده است. در این دهکده مجسمه ای از جیمز پاتر - لیلی اوانز و هری پاتر قرار دارد.

بارو: بارو که خانه ای متعلق به خانواده ی ویزلی است، در دهکده اَتری سنت کچیول در دیون انگلستان قرار دارد. ان جا خانه ای است بسیار بلند، حدودا چهار یا پنج طبقه که به کمک سحر و جادو پابرجاست. در کنارش یک زمین مخفی کوییدیج قرار دارد که محل بازی پسران ویزلی و جینی (البته بصورت مخفیانه) است. انها در هنگام بازی نمی توانند از توپ های واقعی کوییدیج استفاده کنند چون ممکن است توپ ها فرار کرده و به خانه های ماگل های اطراف بروند. در بارو قوانین جادویی جریان دارد و بسیاری از اشیاء خانه برای انجام اتوماتیک کارها افسون می شوند. در مرکز خانه ساعتی دیده می شود که بیشتر مورد استفاده خانم ویزلی قرار می گیرد. عقربه های این ساعت اعضای خانواده و علامت روی صفحه مکان ها و موقعیت را نشان میدهد. در هری پاتر و قدیسهای مرگبار مراسم ازدواج بیل و فلور در این مکان انجام شد.
خانه گریمولد: خانه شماره 12 میدان گریمولد ادرس عجیب و غریب در کتاب های هری پاتر است که در کتاب پنجم بیشتر به ان پرداخته شده است. خانه گریمولد در واقع جناسی برای خانه قدیمی دلگیر است. این خانه امکان زندگی نیاکان بلک بوده که پس از مرگشان به اخرین بازمانده یعنی سیریوس رسید. به خاطر بسیاری از افسون ها که خانواده بلک و اعضای محفل ققنوس روی ان قرار دادند این خانه فقط برای تعداد اندکی قابل دیدن است. ساکنین همیشگی ان عبارتند از: عکس عصبی از مادر سیریوس که دشمنی دیرینه ای با جادوگران غیر اصیل دارد، یک جن خانگی که کاملا دیوانه به نظر می رسد و یک عکس از فینیاس نایجلوس مدیر اسبق هاگوارتز که که قبل از مرگ دامبلدور میان محفل و او ایجاد ارتباط میکرد. هری در هری پاتر و شاهزاده نیمه خالص خانه میدان گریمولد را به ارث می برد.

بن بست اسپینرزاند: از بن بست اسپینرزاند در کتاب ششم سخن به میان امده است. خیابانی که خانه سورس اسنیپ در ان قرار دارد. خانه ای که با مستقر شدن در این خیابان درب و داغان به خوبی خبر از اصل و نصب اسنیپ می دهد. در داخل ان که بسیار تاریک بوده و اتاق هایش با دیوارهایی پوشیده شده از کتاب ها ، اسباب - وسایل کهنه و لامپ های شمعی کم نور شبیه اتاق های بیمارستان های روانی است، احساس بدی به ادم دست می دهد. در دیوار کتابخانه ان نیز دری مخفی وجود دارد که به یک پلکان باریک می انجامد.

کوچه دیاگون: کوچه دیاگون، گذرگاهی بزرگ در لندن، در دسترس همه جادوگران اما مخفی از ماگل ها. اینجا مرکز اقتصادی دنیای جادوگران بریتانیاست. محل زندگی اولیواندر، سازنده چوبدستی های جادویی از سال 382 قبل از میلاد، و بدون شک تامین کننده اصلی احتیاجات جادوگران، درست همانند گابلین که بانک جادوگری گرینگاتز را می چرخانند. کوچه دیاگون تمام احتیاجات ان هایی را که در صدد خرید لوازم هاگوارتز هستند را نیز برطرف می سازد و ماگل ها می توانند در بانک پول هایشان را به تبدیل به پول دنیای جادوگری کنند. برای ورود به این کوچه ابتدا باید وارد کافه لیکی کالدورن که به دید ماگل ها نمی اید شد و با یک چوبدستی چند ضربه به یکی از دیوارها زد. الیته این مکان برای تمام ماگل ها غیرقابل دیدن نیست.

کوچه ناکترن: کوچه ناکترن، جناسی برای واژه ( به معنی شبانه ) یک مکان دیگر در داستان های هری پاتر است. هر چه کوچه دیاگون دلچسب و دوست داشتنی است برعکس کوچه ناکترن تاریک و نفرت انگیز می باشد. البته مانند کوچه دیاگون هیچ ماگلی به ان دسترسی ندارد. هیچ جادوگر محترمی را نمی توان در ان یافت. همه مغازه ها و کارگاه های ناکترن به جادوی سیاه اختصاص دارند و بزرگترین و رسواترین شان مغازه بورگین و بارکز است که وسایل خطرناک می فروشد. در این مغازه می شود تمام وسایل مربوط به جادوی سیاه را پیدا کرد.

محله لیتینگ وینینگ: لیتل وینینگ ساری در جنوب لندن قرار دارد و مکان زندگی هری برای 17 سال زندگی با خاله ، شوهرخاله و پسرخاله اش در خانه شماره چهار پریوت درایو بوده است. جی کی رولینگ این شهر را به عنوان خسته کننده ترین و کلیشه ای ترین شهر انگلستان به تصویر می کشد و انجا را در برابر مدرسه پرجنب و جوش و هیجان انگیز هاگوارتز قرار می دهد. هری که روزهای سختی را در لیتل وینینگ گذرانده، از این شهر نفرت دارد اما در هری پاتر و محفل ققنوس از جانب دامبلدور متوجه می شود که به دلایلی باید حداقل یک سال دیگر در انجا بماند. نام لیتل وینینگ به معنی نالیدن و غرولند کردن در جناس قرار دارد.
قبلی « مصاحبه با پرسی ویزلی شاهزاده دورگه » بعدی
API: RSS | RDF | ATOM
جادوگران®
بی‌شک دیدگاه هر کس نشانه‌ی تفکر اوست، ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم
فرستنده شاخه

هرگونه نسخه برداری از محتوای این سایت تنها با ذکر نام «جادوگران» مجاز است. ۱۴۰۰-۱۳۸۲
جادوگران اولین وبسایت فارسی زبان هواداران داستان های شگفت انگیز هری پاتر است. به عنوان نخستین خاستگاه ایرانی ایفای نقش مبتنی بر نمایشنامه نویسی با محوریت یک اثر داستانی در فضای مجازی، پرورش و به ارمغان آوردن آمیزه ای از هنر و ادبیات برجسته ترین دستاورد ما می باشد.