هری پاتر نخستین مرجع فارسی زبان هواداران هری پاتر

هری پاتر نسخه موبایل

مقاله‌ها :: مقاله‌ها

بازخرید یک هدیه: وقتی پاترمور هم پولی می شود!


بازخرید یک هدیه: وقتی پاترمور هم پولی می شود!
ماگل نت
سه کتابِ الکترونیکیِ بتازگی انتشار یافته در پاترمور که قیمتِ هر یک دو دلار و نود و نه سنت اعلام شده است، اعتراض جمعی از طرفداران را بر انگیخته است چرا که بنظر میرسد فعالیت های رولینگ از زیرگروهِ فرهنگی خارج و در حال گرویدن به دسته ی فعالیتهای تجاری هستند.
این روز ها اختلاف نظر های بسیاری در دنیای طرفداران هری پاتر مشاهده میشود، و هر چقدر بیشتر تلاش کنی که به موازات شان حرکت کنی، دخیل نشدن سخت تر بنظر میرسد. همین که نظرمان آمد به فرزندِ نفرین شده جلب شود، رولینگ چیز جدیدی اعلام کرد که پیش از این شبیهش را نشنیده بودیم.

"انتشارِ سه کتابِ الکترونیکی در پاترمور که شامل اطلاعاتی از دنیای جادویی میشدند، و هر یک دو دلار و نود و نه سنت قیمت داشتند."

تقریبا تمامِ اطلاعات موجود در کتابها را پیش از آن در پاترمور مشاهده کرده بودیم و قسمتِ ناچیزی نیز جدیدا اضافه شده بود تا طرفداران را وادار به خرید کند.
کسانی که تابحال همه جوره از رولینگ طرفداری کرده اند، و حتی برایشان مهم نبود که فرزندِ نفرین شده یک نمایشنامه است و باید برای دیدنش یکی دو سالی صبر کنند، می گویند که این دیگر ضربه ی آخرِ جو رولینگ بود. این دو دلار و نود و نه سنت، رولینگ را از خطِ قرمزی که پس از آن بسیاری از حامیانش را از دست خواهد داد، رد کرد.

در سال دو هزار و یازده، زمانی که پاترمور برای اولین بار ساخته و معرفی شد، نشانه ای از قدر شناسی محسوب می شد از طرفدار ها. در متنِ اصلیِ معرفینامه ی رولینگ درباره ی پاترمور، از طرفِ او نقل قول شده:

"طرفدار ها در تمام این سال ها عاشقانه هری را دنبال کرده اند، و من باید چیزی می داشتم که به آنها پس بدهم."

و حالا، طرفدارانی که آن سال آن سخنرانی را خوانده و شنیده اند می دانند که پاترمور چندان هم به قولش عمل نکرده است. از نوشته های فوق برنامه ی رولینگ بسیار قدر دانی می شود، اما اگر یک ویراستار در ماجرا دخیل میشد میزانِ این قدرشناسی یحتمل چند برابر میشد. اما همه ی آنها رایگان بودند، پس اگر ناراحت بودیم می توانستیم پا شویم برویم. اما با این همه، بدون شک هرچقدر هم که بود نشانه ی قدرشناسیِ رولینگ از حمایتِ وفادارانه ی ما بود.

اما این دیوارِ پولی ای که رولینگ بتازگی صرفا جهتِ حمایت از پاترموری که از نظر اقتصادی رو به سقوط است دور تا دورِ تمام چیز هایی که می خواسته به طرفدارانش "پس بدهد" بنا کرده، کاملا با مفهومِ پس دادن متضاد بنظر میرسد. اگر بابت این دو دلار و نود و نه سنت به ما یک دسته کاغذ می دادند که بتوانیم در دستمان بگیریم و توی کتابخانه مان بگذاریمش، این باز می شد یک چیزی. اگر سرشار از موضوعات و ایده های جدید و تابحال خوانده نشده بود، شاید غر می زدیم اما باز هم خودمان را راضی می کردیم.

اما بیایید به محتوا نگاه کنیم. از هشت داستانِ داخل کتاب های "قدرت و سیاست" و "قهرمانی و استواری"، هفت تایشان از قبل در پاترمور هستند. (مک گونگال، تریلانی، لوپین، پروفسور کتلبرن، آمبریج، آزکابان، وزرای سحر و جادو) و تنها داستانِ اسلاگهورن جدید خواهد بود. این درباره ی کتاب سوم یعنی "راهنماییِ نه چندان قابل اعتماد"ِ هاگوارتز هم صدق می کند، ما تقریبا همه اش را قبلا در هاگوارتز اکسپرس خوانده ایم. دریاچه، پیوز، تالار اسرار، و غیره.

بنابرین رولینگ در واقع دارد از طرفدار ها می خواهد که برای دو یا سه داستانِ جدید نه دلار رد کنند بیاید، و این دو یا سه داستان داستان هایی هستند که اگر پاترمور می خواست سرِ قولش بماند باید آنها را هم اول از همه خودش منتشر میکرد. از طرفی این سوال هم وجود دارد که آیا موضوعاتی که در این سه کتاب گرد هم آمده اند از پاترمور حذف خواهند شد یا خیر، منتها این چندان اهمیتی ندارد. این سوال نیز هست که آیا این حرکتِ رولینگ اطلاعاتِ داخل کتابها را تبدیل به اطلاعاتی رسمی می کند که باید در روند داستانی دنیای هری پاتر در نظر گرفته شوند، یا خیر، اما این که چرا همه فکر می کنند وقتی برای یک چیز پول بدهی رسمی می شود، مشخص نیست.

ما این ها را در صفحه ی کامپیوترمان در پاترمور می خواندیم، و حالا از ما انتظار دارند که هنوز هم همان جا بخوانیم شان اما نه دلار برایش بدهیم.

خب، جو، شرمنده اما نه مرسی. ما متوجهیم که از نویسندگان مورد علاقه مان کوچکترین انتظاری نباید داشته باشیم، حتی با وجود اینکه وقتی یک نویسنده می خواهد بعنوان هدیه به من اطلاعاتِ اضافه بدهد مسخره می شود و گندش در می آید اگر چند سال بعد بخواهد همان را به من بفروشد.

بنابرین، بطور قطع ما قرار نیست این پول را پرداخت کنیم، بخاطر اینکه بسیاری از ما تابحال کتاب الکترونیکی را نخریده ایم و بسیاری دیگر از ما حاضر نیستیم برای چیزی که طبق قول و قرار ها باید رایگان می بود پول بدهیم. بسیاری از ما غمگین هم هستیم که قطعه ی دیگری از دنیای هری پاتر در دسترس قرار گرفته و قرار نیست تهیه اش کنیم، اما این اتفاقی ست که افتاده است.

می دانیم که اعتراضات ما کوچکترین اهمیتی برای جو یا پاترمور نخواهد داشت، و هر کس که دلش می خواهد می تواند بگوید جو به نه دلارِ ما احتیاجی ندارد. این برای آنها مهم نیست، اما برای ما اهمیت دارد چون بسیاری از ما نمی توانیم چیزی که بنظرمان یک حرکت تهاجمی می آید را حمایت کنیم.

اعتراضِ دست جمعیِ طرفداران خنده دار و بی اثر بنظر می رسد، اما همه ی این ها طرفدارانِ پر و پا قرص را غمگین می کند. تنها بخاطر اینکه طرفدار هستیم دلیل نمی شود که نتوانیم انتقاد کنیم.
قبلی « نگاهی به موجودات جادویی آقای اسکمندر چرا نیوت اسکمندر شخصیت بهتری نسبت به هری است؟ » بعدی

API: RSS | RDF | ATOM
جادوگران®
بی‌شک دیدگاه هر کس نشانه‌ی تفکر اوست، ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم
فرستنده شاخه

هرگونه نسخه برداری از محتوای این سایت تنها با ذکر نام «جادوگران» مجاز است. ۱۴۰۰-۱۳۸۲
جادوگران اولین وبسایت فارسی زبان هواداران داستان های شگفت انگیز هری پاتر است. به عنوان نخستین خاستگاه ایرانی ایفای نقش مبتنی بر نمایشنامه نویسی با محوریت یک اثر داستانی در فضای مجازی، پرورش و به ارمغان آوردن آمیزه ای از هنر و ادبیات برجسته ترین دستاورد ما می باشد.