هری پاتر نخستین مرجع فارسی زبان هواداران هری پاتر

هری پاتر نسخه موبایل

مقاله‌ها :: نقد ادبی، تجزيه و تحليل

بازیگرانی که تا مرز ایفای نقش در فیلم‌های هری پاتر پیش رفتند!


بازیگرانی که تا مرز ایفای نقش در فیلم‌های هری پاتر پیش رفتند!
بازیگران منتخب برای نقش هری پاتر
آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چه بازیگرانی برای ایفای نقش در سری فیلم‌های هری پاتر در نظر گرفته شده بودند؟ بازیگرانی که تا مرز ورود به تیم بازیگران این فیلم آمدند، اما در نهایت سرنوشت آن‌ها را به سویی دیگر خواند. در ادامه قرار است نگاهی به این بازیگران داشته باشیم.
خوشبختانه تیم بازیگران هری پاتر به قدری خوب در فیلم‌ها ظاهر شدند که شاید کم‌تر کسی پیدا شود که حسرت حضور بازیگری دیگر را داشته باشد. با این حال بازیگرانی هستند که چیزی نمانده بود تا به جمع بازیگران هری پاتر بپیوندند، اما این اتفاقی بود که هرگز برایشان رخ نداد.

به تازگی لیست جدیدی از این بازیگران منتشر شده است که در کنار آن، به بازیگرانی که پیش از این در مورد احتمال حضور آن‌ها می‌دانستیم اشاره می‌کنیم.

بیایید ابتدا با پسری که زنده ماند شروع کنیم. چه کسی به جز دنیل رادکلیف را می‌توانید برای نقش هری پاتر تصور کنید؟ پیش از این مشخص شده بود که تقریبا ممکن بود به جای دنیل، این لیام ایکن(Liam Aiken) باشد که نقش هری پاتر را ایفا کند. او هرچیزی را که برای هری پاتر نیاز داشتند داشت، به جز این که بریتانیایی نبود. و همین موجب شد تا این نقش را به دنیل رادکلیف ببازد.

تصویر کوچک شده


اما بازیگر دیگری که ممکن بود جای دنیل رادکلیف را بگیرد جو پروسپرو(Joe Prospero) است. نقشی که او به خاطر حضور در فیلم دیگری به نام "Finding neverland" نتوانست بگیرد.

تصویر کوچک شده


حال سراغ بهترین دوست هری پاتر، یعنی هرمیون گرنجر می‌رویم. نقشی که اما واتسون به خوبی از پس ایفای نقش آن برآمد. اما بازیگر دیگری که می‌توانست جای او را بگیرد، بازیگر سری فیلم‌های نارنیا، یعنی آنا پاپل‌ول(Anna Popplewell) است. مسئول انتخاب بازیگران با گفتن "دوست‌داشتنی نیست" او را رد کرد.

تصویر کوچک شده


دوستان هری پاتر را کنار بگذارید تا به سراغ مدیر مدرسه‌ی هاگوارتز برویم. جایی که بازیگران زیادی ممکن بود ایفای نقش آلبوس دامبلدور را برعهده گیرند. ابتدا به سراغ سِر ایان مک‌کلن(Sir Ian McKellan) می‌رویم. فن‌ها به خاطر ایفای نقش او بعنوان گاندالف در سری فیلم‌های ارباب حلقه‌ها بسیار هیجان‌زده بودند، اما انتشار فیلم هری پاتر و سنگ جادو و ارباب حلقه‌ها تنها یک ماه با هم فاصله داشت و در نهایت به خاطر تعهدی که او به فیلم ارباب حلقه‌ها داشت، او را از حضور در این فیلم منع کردند. همین باعث شد که نقش دامبلدور به ریچارد هریس و پس از آن به مایکل گمبون برسد.

تصویر کوچک شده


سین کانری(Sean Connery) دیگر بازیگری است که برای نقش دامبلدور در نظر گرفته شده بود. ایفای نقش او در فیلم "ایندیانا جونز" و "جیمز باند" را به یاد دارید؟ حال او را بعنوان مدیر مدرسه‌ی هاگوارتز در نظر بگیرید...

تصویر کوچک شده


دیگر بازیگر این لیست برای ایفای نقش دامبلدور، پاتریک استوارت(Patrick Stewart)، پروفسور ایکس معروف در سری فیلم‌های "مردان ایکس" است.

تصویر کوچک شده


نقش دامبلدور را با پیتر اوتول(Peter O'Toole) به پایان می‌رسانیم. پس از بیماری و به دنبال آن فوت اولین بازیگر نقش دامبلدور یعنی ریچارد هریس، او که دوست ریچاد بود از طرف کمپانی برادران وارنر در نظر گرفته شده بود. با این‌که پیتر در دهه‌ی هفتادسالگی‌اش در سلامت کامل به سر می‌برد، کمپانی نگران بود که فیلم‌برداری سنگین و نقش زیادی که دامبلدور در این فیلم دارد آسیبی به سلامت او وارد کند و مجبور به تعویض مجدد بازیگر نقش دامبلدورشان شوند. بنابراین این نقش به او داده نشد.

تصویر کوچک شده


از آلبوس دامبلدور که بگذریم به نزدیک‌ترین یاور او می‌رسیم. جایی که آلن ریکمن با نقش سوروس اسنیپ دل طرفداران هری پاتر را برد. شایعه‌ای که همواره وجود داشت این بود که او را شخصا جی.کی.رولینگ انتخاب کرده است. به جای او می‌توانید تیم روت(Tim Roth) را در نظر بگیرید؟ این نقش تقریبا برای تیم بود، تا اینکه او حضور در فیلم "سیاره‌ی میمون‌ها" را ترجیح داد.

تصویر کوچک شده


حال به جاناتان پرایس(Jonathan Pryce) که در فیلم "دزدان دریایی کارائیب" حضور داشت فکر کنید. او نیز یکی از گزینه‌های ایفای نقش اسنیپ بود.

تصویر کوچک شده


در نهایت تیم پیگوت-اسمیت(Tim Pigott-Smith) را به لیست بازیگرانی که ممکن بود جای آلن ریکمن را بگیرد بیفزایید. بازیگری که در فیلم "V fot Vendetta" حضور داشت.

تصویر کوچک شده


نوبت به هاگرید رسیده است تا هری پاتر را از دورسلی‌ها بگیرد و برای ورود به هاگوارتز آماده کند. هاگرید را به جای رابی کالترین(Robbie Coltrane)، دکتر اوک در فیلم "مرد عنکبوتی 2" در نظر بگیرید. آلفرد مولینا(Alfred Molina) ممکن بود هاگرید سری فیلم‌های هری پاتر شود.

تصویر کوچک شده


یکی دیگر از بازیگرانی که برای این نقش در نظر گرفته شده بود رابین ویلیامز(Robin Williams) کمدین معروف آمریکایی بود. او انتخاب اول کمپانی برادران وارنر برای ایفای نقش هاگرید بود. اما رولینگ که تاییدیه‌ی نهایی را برای تمام بازیگران فیلم‌های هری پاتر می‌داد، اصرار زیادی بر بریتانیایی بودن کلیه‌ی بازیگران این فیلم داشت. همین موجب شد تا این نقش از رابین ویلیامز افسانه‌ای گرفته شود.

تصویر کوچک شده


به نظر می‌رسد پروفسور کوییرل نیز خواهان زیادی داشته است. این نقش که نیاز به قدرت و تکنیک مکالمه‌ی زیادی داشت، در نهایت به ایان هارت(Ian Hart) رسید. اما دیوید تولیس(David Thewlis) را که می‌شناسید؟ همان پروفسور لوپین خودمان را می‌گویم. او ابتدا قرار بود نقش پروفسور کوییرل را برعهده گیرد، اما با توجه به ایفای نقش خوبی که برای ریموس لوپین داشت، به نظر می‌آید که این از شانس خوبمان بوده است که برای نقش کوییرل انتخاب نشد.

تصویر کوچک شده


هیو لوری(Hugh Laurie) یکی دیگر از بازیگرانی است که برای نقش کوییرل در نظر گرفته شده بود. اما به خاطر حضور در درامای "House" در نقش دکتر گریگوری از ایفای نقش کوییرل بازماند.

تصویر کوچک شده


حال سیبل تریلانی را به یاد بیاورید که آن پیشگویی بزرگ را انجام داد و زندگی هری پاتر را به پسر برگزیده تبدیل کرد. تیلدا سوئینتون(Tilda Swinton) بازیگری است که ممکن بود به جای اما تامپسون(Emma Thompson) این نقش را برعهده گیرد. خوشبختانه اما آن‌قدر خوب از پس این نقش برآمد تا ظاهر بسیار متشابه تیلدا ما را در حسرت حضورش باقی نگذارد.

تصویر کوچک شده


پروفسور لاکهارت را با آن لبخندها و داستان‌های ساختگیش، این‌بار به جای کنت براناق(Kenneth Branagh)، با هیو گرنت(Hugh Grant) تصور کنید. این‌طور برایتان بگویم که هیو به صورت رسمی برای ایفای نقش لاکهارت اعلام همگانی شده بود، اما تداخل برنامه‌هایش مانع بستن قرارداد نهایی‌اش برای نقش گیلدروی لاکهارت شد. به جای او کنت، بسیار خاطره‌انگیز در سری دوم فیلم‌های هری پاتر ظاهر شد.

تصویر کوچک شده


آخرین پروفسوری که در این لیست جای می‌گیرد پروفسور هوریس اسلاگهورن است. باب هاسکینز(Bob Hoskins) از جمله بازیگرانی است که ممکن بود او را به جای جیم برودبنت(Jim Broadbent) در این نقش ببینیم.

تصویر کوچک شده


بیایید از محیط درس و مدرسه خارج شویم و به دیگر کاراکترهای فیلم بپردازیم، از جمله لرد ولدمورت. تام ریدل جوان را در فیلم هری پاتر و شاهزداه دورگه، فرانک دیلین(Frank Dillane) ایفای نقش کرد، اما گلرت گریندل‌والد جوان در هری پاتر و یادگاران مرگ را به یاد بیاورید. بله منظور همان جیمی کمپبل-بوور(Jamie Campbell-Bower) است. او یکی از بازیگرانی است که برای نقش تام ریدل جوان در نظر گرفته شده بود. با این که او این نقش را از دست داد، اما به هر حال شانس حضورش در فیلم هری پاتر را با ایفای نقش گلرت گریندل‌والد بدست آورد.
اشاره‌ی کوچکی به این می‌کنیم که جیمی و بانی رایت (بازیگر نقش جینی ویزلی) به خاطر آشنایی‌ای که با حضور در همین فیلم با هم پیدا کردند، برای مدتی نامزد کرده بودند که متاسفانه در سال 2012 از هم جدا شدند.

تصویر کوچک شده


دست راست دامبلدور را بررسی کردیم، اما دست راست ولدمورت چطور؟ بلاتریکس لسترنج نقشی است که هلنا بونهام کارتر(Helena Bonham Carter) به خوبی آن را ایفای نقش کرد و تصور حضور بازیگری جز خودش را برای ما دشوار کرد. اما می‌دانید که این نقش در ابتدا متعلق به هلن مک‌کروی(Helen McCroy) بوده است؟ او به خاطر بارداری‌اش مجبور شد تا این نقش را رها کند و در نهایت هلنا پذیرای بلاتریکس لسترنج باشد. با این حال هلن مک‌کروی از فیلم هری پاتر دست نکشید و ایفای نقش نارسیسا مالفوی را برعهده گرفت.

تصویر کوچک شده


حالا که حرف از نارسیسا مالفوی به میان آمد بد نیست سری به بازیگرانی بزنیم که برای این نقش در نظر گرفته شده بودند. پیش از هلن مک‌کروی این نقش به نائومی واتس(Naomi Watts) پیشنهاد شده بود. اما گفته می‌شود حتی پیش از آن‌که خود این بازیگر متوجه این درخواست شود، نماینده‌ی او دست رد به سینه‌ی این نقش زده بود.

تصویر کوچک شده


خبرنگار پر سر و صدای دنیای جادویی یعنی ریتا اسکیتر با آن قلم‌پر جادویی‌ترش را می‌توانید با بازیگری به جز میراندا ریچاردسون(Miranda Richardson) تصور کنید؟ مثلا اگر بگویم روزاموند پایک(Rosamund Pike) قرار بود جای او قرار گیرد عکس‌العمل شما چیست؟ روزاموند که در آن زمان مشغول به دردسر انداختن همسرش در فیلم "Gone Girl" بود، برای ایفای نقش ریتا اسکیتر قرارداد امضا کرده بود. اما زمانی که دریافت ممکن است در فیلم هری پاتر و محفل ققنوس نیز به حضورش نیاز شود، نقشش را رها کرد. در نتیجه میراندا جای او را گرفت و همین موجب شد تا علی‌رغم حضور پررنگ او در داستان، بخش زیادی از نقش ریتا اسکیتر در فیلم هری پاتر و جام آتش حذف شود.

تصویر کوچک شده


این شخصیت پر سر و صدا را کنار بگذارید تا به شخصیت آرامی هم‌چون هلنا ریونکلاو، یا همان شبح ریونکلاو که با عنوان بانوی خاکستری شناخته می‌شود بپردازیم. اصولا اشباح در سری فیلم‌های هری پاتر نقش رهگذری داشتند، اما این یکی با بقیه متفاوت بود و در هری پاتر و یادگاران مرگ نقش مهمی در یافتن یکی از جان‌پیچ‌های لرد ولدمورت داشت و کمک بزرگی به هری پاتر کرد. این نقش در ابتدا قرار بود به کیت وینسلت(Kate Winslet) برسد، اما پیش از آن‌که او از چنین پیشنهادی خبردار شود، نماینده‌ی او به جایش تصمیم گرفت و این نقش را رد کرد. در نهایت هلنا ریونکلاو را کلی مک‌دونالد(Kelly Macdonald) ایفای نقش کرد.

تصویر کوچک شده


جادوگران را کنار بگذارید تا به دنیای ماگل‌ها وارد شویم. ایفای نقش ورنون دورسلی را ریچارد گریفیتس(Richard Griffiths) برعهده داشت، اما به جای او بازیگر نقش پیتر پتی‌گرو یعنی تیموتی اسپال(Timothy Spall) را در نظر بگیرید. حتی تصورش نیز سخت است که او را در نقشی به جز دم‌باریک تصور کنیم. اما به هر حال او در لیست بازیگران احتمالی نقش ورنون دورسلی قرار داشت.

تصویر کوچک شده


و اما آخرین نقشی که قرار است به آن بپردازیم مادر هری پاتر، یعنی لیلی پاتر است. اگر مادر هری پاتر را جی.کی.رولینگ بپندارید (که به راستی نیز این چنین است)، باید گفت که او قرار بود نقش لیلی پاتر را در فیلم هری پاتر و سنگ جادو برعهده گیرد. او حتی چشم‌های لیلی که مهم‌ترین ویژگی اوست و تبدیل به دیالوگ معروفی برای رویارویی مردم با هری پاتر شده بود را نیز داشت. اما حتی در دنیای جادویی هری پاتر نیز، حضور رولینگ بعنوان مادر هری پاتر در فیلم‌ها بیش از حد عجیب می‌نمود. بنابراین به نظر می‌آید که انتخاب گرالداین سامرویل(Geraldine Somerville) برای ایفای نقش لیلی پاتر حرکتی منطقی بوده است.

تصویر کوچک شده


به انتهای لیست رسیدیم و با پرسشی جدید رو به رو می‌شویم. نظر شما درباره‌ی بازیگرانی که قرار بود برای سری فیلم‌های هری پاتر انتخاب شوند اما این افتخار نصیبشان نشد چیست؟ بازیگری هست که ترجیح می‌دادید به جای بازیگر اصلی سری فیلم‌های هری پاتر، او به ایفای نقش در این فیلم‌ها می‌پرداخت؟
قبلی « چرا نیوت اسکمندر شخصیت بهتری نسبت به هری است؟ جانور خارق العاده پیدا شد! آراگوگ، این بار در دنیای واقعی! » بعدی

API: RSS | RDF | ATOM
جادوگران®
بی‌شک دیدگاه هر کس نشانه‌ی تفکر اوست، ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم
فرستنده شاخه

هرگونه نسخه برداری از محتوای این سایت تنها با ذکر نام «جادوگران» مجاز است. ۱۴۰۰-۱۳۸۲
جادوگران اولین وبسایت فارسی زبان هواداران داستان های شگفت انگیز هری پاتر است. به عنوان نخستین خاستگاه ایرانی ایفای نقش مبتنی بر نمایشنامه نویسی با محوریت یک اثر داستانی در فضای مجازی، پرورش و به ارمغان آوردن آمیزه ای از هنر و ادبیات برجسته ترین دستاورد ما می باشد.