هری پاتر نخستین مرجع فارسی زبان هواداران هری پاتر

هری پاتر نسخه موبایل

مقاله‌ها :: نقد ادبی، تجزيه و تحليل

چرا هرمیون ریونکلاوی نیست؟


چرا هرمیون ریونکلاوی نیست؟
دور از انتظار نیست که به هرمیون نگاه کنی و بپرسی چرا او در ریونکلاو نیست؟ به هرحال، او در همه ی کلاس هایش برترین بود، به نظر می رسید در مورد درس خواندن وسواس دارد و غالبا به عنوان درخشان ترین ساحره در سنش شناخته می شد. اگرچه برخلاف موفقیت های علمی اش، هرمیون گرنجر به معنای واقعی کلمه برای ریونکلاو مناسب نیست...
چرا هرمیون ریونکلاوی نیست؟
دور از انتظار نیست که به هرمیون نگاه کنی و بپرسی چرا او در ریونکلاو نیست؟ به هرحال، او در همه ی کلاس هایش برترین بود، به نظر می رسید در مورد درس خواندن وسواس دارد و غالبا به عنوان درخشان ترین ساحره در سنش شناخته می شد. اگرچه برخلاف موفقیت های علمی اش، هرمیون گرنجر به معنای واقعی کلمه برای ریونکلاو مناسب نیست.

اولین دلیلی که او را از ریونکلاو دور می کند مربوط به یک سوء تفاهم رایج در مورد خود گروه ریونکلاو است. برخلاف آن چه که بسیاری از مردم فکر می کنند، ریونکلاو لزوما به معنی نمرات خوب نیست.
مردم تمایل دارند تا ازآن به عنوان گروه باهوش ها یاد کنند و فرض کنند که هر کس در آن است مثل هرمیون در علم وسواس دارد و نه بیشتر. اما اینکه زرنگ باشی به این معنی نیست که نمرات خوبی خواهی گرفت. بیشتر از یک راه برای باهوش بودن وجود دارد. پس اینکه هرمیون دانش آموز خوبی است، به تنهای نمی تواند او را برای ریونکلاو مناسب کند.

بنابراین اگر دانش یک ریونکلاوی خوب را به وجود نمی آورد چه چیزی این کار را می کند؟
کلاه گروه بندی می‌گوید:
« اگر یک ذهن آماده داشته باشی، جایی که مکان عقل و یادگیری است، همیشه هم نوع خود را پیدا می کنی.».
با توجه به این توضیح، به نظر می رسد ریونکلاو کمتر در مورد به دست آوردن نمرات خوب و بیشتر درباره ی ذهن خلاق و باز است. یک ذهن، ذهنی است که آماده و مشتاق پذیرفتن ایده های جدید است. قوه تعقل فقط به معنای باهوش بودن نیست، بلکه به معنی خلاقیت و ابداع هم هست و آموختن نیز فقط در کلاس شرکت کردن نیست.

این دید از ریونکلاو از طریق برجسته ترین ریونکلاوی درکل سری، لونا لاوگود، حمایت می شود.
لونا تقریبا تعریفی کامل از روشن فکری است و هیچ کس نمی تواند به خلاقیت او شک کند. مسلما لونا یک نمونه کامل از هر دو صفت است و بعید است که بیشتر ریونکلاوی ها بتوانند به سطح روشن فکری و خلاقیت او برسند. به عنوان یکی از اصلی ترین ریونکلاوی های کتاب، منطقی است که او یک نمونه عالی از گروهش باشد.

حالا با فهمیدن اینکه ریونکلاوی بودن چه معنی ویژه ای دارد، متوجه می شویم چرا هرمیون در این گروه نیست. با همه ی هوش و درس خواندن، هرمیون خیلی روشن فکر نیست و می تواند در فکر کردنش سخت و غیر قابل انعطاف باشد.
با این که او در پایان کتاب بهتر می شود، اما او در سن یازده سالگی گروه بندی شده است، قبل از اینکه هیچ کدام از شخصیت های داستان رشد کنند.
یکی از ویژگی‌های خشک و تغییرناپذیرش خصوصا در سال اول، این بود که کتاب را در دست می گرفت و جوری رفتار می کرد که انگار کاملا حق با اوست و حتی نباید برای ثانیه ای زیر سوال برده شود.
یک مثال دیگر واکنش های او نسبت به لونا بود که بی هیچ تردیدی تمام نقطه نظرها و عقاید لونا را رد می کرد. او به اندازه ی کافی کوته فکر بود تا حتی احتمال اینکه لونا حقیقت را می گوید در نظر نگیرد.

برداشت اشتباه نکنید! این هرمیون را به هیچ وجه بد نمی کند. هرکسی نقص های خودش را دارد و این فقط یکی ازصد ها ویژگی او -چه خوب و چه بد- بود. همانطور که قبلا هم گفتم با پیشروی کتاب، ذهنش بازتر شد. اگرچه این ویژگی ذاتی او نبود بلکه که باید آن را می آموخت. این دلیلی است که هرمیون مناسب ریونکلاو نیست: او خلاقیت فکری کمی دارد.

وقتی بی پروایی و سرزنش و قضاوت های غیرقابل انکار او را در مورد آنچه درست و غلط است اضافه می کنید، که از ویژگی های ارثی گریفیندور هستند، متوجه می شوید که شانس او برای پوشیدن آبی و طلایی به شدت کاهش می یابد.
قبلی « آیا نارنیا می تواند الهام بخشی بر هاگواتز بوده باشد؟! ارجاع های «جنایات گریندل والد» به هری پاتر » بعدی
API: RSS | RDF | ATOM
جادوگران®
بی‌شک دیدگاه هر کس نشانه‌ی تفکر اوست، ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم
فرستنده شاخه

هرگونه نسخه برداری از محتوای این سایت تنها با ذکر نام «جادوگران» مجاز است. ۱۴۰۰-۱۳۸۲
جادوگران اولین وبسایت فارسی زبان هواداران داستان های شگفت انگیز هری پاتر است. به عنوان نخستین خاستگاه ایرانی ایفای نقش مبتنی بر نمایشنامه نویسی با محوریت یک اثر داستانی در فضای مجازی، پرورش و به ارمغان آوردن آمیزه ای از هنر و ادبیات برجسته ترین دستاورد ما می باشد.