هری پاتر نخستین مرجع فارسی زبان هواداران هری پاتر

هری پاتر نسخه موبایل

مقاله‌ها :: نقد ادبی، تجزيه و تحليل

"چوبدستی شما رو انتخاب کرده " معنی این جمله چیه؟


"چوبدستی شما رو انتخاب کرده " معنی این جمله چیه؟
چوب دستی لرد ولدرمورت
اگر داخل سایت ویزاردینگ ورلد (wizardingworld.com) یا قبل‌تر توی سایت پاترمور چوبدستی خودتون رو دیده باشید، ممکنه به این فکر افتاده باشین که آیا چوبدستیتون از یه نوع خاص و کمیاب هست یا یه مدل پرطرفدار و رایج؟ جنس چوب و مغزی اون حقیقتا برای شما به عنوان یه ساحره و یا جادوگر چه معنی داره؟ و...
قبل از هر چیزی بهتره توی سایت جهان جادوگری چوبدستیتون رو با گذروندن آزمونی که به واسطه دست نوشته‌های خانم رولینگ طراحی شده کشف کنید... و این رو هم به خاطر داشته باشید که این چوبدستی بوده که شما رو انتخاب کرده، نه برعکس.

حالا که شما مثل هری توی مغازه الیوندر در کتاب سنگ جادو چوبدستیش رو شناخت، چوبدستیتون رو شناختید، احتمالا دلتون می‌خواد بیشتر راجع بهش بدونید و از معنی و جایگاهش در دنیای جادویی باخبر بشید.

ده تا از رایج‌ترین ترکیبات چوب و مغزی:
1. مغزی تک‌شاخ و چوب چنار – رایجترین نوع
2. مغزی تک‌شاخ و چوب غار
3. مغزی اژدها و چوب چنار
4. مغزی ققنوس و چوب چنار
5. مغزی تک‌شاخ و چوب توسکا
6. مغزی تک‌شاخ و چوب تاک
7. مغزی ققنوس و چوب غار
8. مغزی اژدها و چوب غار
9. مغزی تک‌شاخ و چوب سرخ
10. مغزی تک‌شاخ و چوب فندق


سه تا از کمیاب ترین ترکبات چوب و مغزی :
1. مغزی ققنوس و چوب صنوبر
2. مغزی اژدها و چوب صنوبر
3. مغزی تک‌شاخ و چوب صنوبر

مغزی چوبدستی شما چیه؟

آقای الیواندر تنها از سه ماده به عنوان مغزی چوبدستی استفاده می‌کرد. سه ماده‌ای که اون تصور می‌کرد شایستگی برند الیواندر رو داشتن؛ موی تک‌شاخ، ریسه قلب اژدها و پر ققنوس.

کدوم یک از این سه مغزی چوبدستی شما هستن؟

موی تک‌شاخ
رون ویزلی، نویل لانگ‌باتم و سدریک دیگوری شخصیت‌های دنیای جادویی بودند که همین مغزی رو داشتن.
اگر چوبدستی شما مغزی موی تک‌شاخ داره، باید بهتون بگم که بر اساس یادداشت‌های آقای الیواندر این مغزی با ثبات ترین نوع جادو رو ارائه می‌ده و همینطور کمترین میزان نوسان یا گرفتگی رو هم داره. این چوبدستی‌ها خیلی سخت به جادوی سیاه گرایش پیدا می‌کنن. به علاوه وفادارترین نوع هم هستن و معمولا به اولین صاحبشون متعهد می‌مونن، فارغ از اینکه جادوگر توانا و موفقی بوده یا نه. البته یک مشکل کوچیک هم دارن و اون اینه که چوبدستی‌های قدرتمندی نیستن ولی خب چوبِ چوبدستی هم تاثیر داره و می‌تونه جبران کنه. و اینکه اگر درست ازشون استفاده نشه ممکنه افسردگی بگیرن و در نتیجه موی تک شاخ بمیره و نیاز باشه تا جایگزین بشه.

ریسه قلب اژدها
هرمیون گرنجر، بلاتریکس لسترنج و ویکتور کرام شخصیت‌های دنیای جادویی بودن که همین مغزی رو داشتن.
اگر مغزی چوبدستی شما ریسه قلب اژدهاست باید بهتون بگم که این مغزی قدرتمندترین چوبدستی‌ها رو شامل می‌شه و توانایی زیادی در اجرای جادوهای آتشین داره. چوبدستی‌های اژدها سریع‌تر از بقیه یاد می‌گیرن. جدای از اینکه اگر با شکست دادن صاحب اصلیشون اون‌ها رو برنده بشید به راحتی جناحشون رو عوض می‌کنن ولی باز هم ارتباط قوی با صاحب فعلیش برقرار می‌کنه. معمولا چوبدستی‌های ریسه اژدها خیلی راحت به جادوهای سیاه گرایش پیدا می‌کنن ولی نه به این معنی که خود به خودی به سمتش برن. و همین طور بیشتر از اون دو مغزی دیگه برای حادثه آفرینی مستعد هستن، می‌شه گفت یه جورایی عصبی‌ان.

پر ققنوس
هری پاتر، لرد ولدمورت و سیلوانوس کتلبرن شخصیت‌های دنیای جادویی بودن که همین مغزی رو داشتن.
این چوب دستی کمیاب ترین گونه است که در آزمون سایت خانم رولینگ نصیب هواداران دنیای جادویی می‌شود. البته در خود دنیای جادویی راجع به این مغزی گفته می‌شه که چوبدستی پرققنوس گسترده‌ترین طیف جادوها رو می‌تونه اجرا کنه اگر چه به نسبت ریسه قلب اژدها و موی تک‌شاخ ممکنه دیرتر این رو نشون بده.
همینطور اون‌ها غریزی ترین نوع چوبدستی ها هم هستن و گاهی ممکنه دلبخواهی عمل کنن، چیزی که تعداد زیادی از جادوگرها و ساحره‌ها ازش خوششون نمی‌آد. زمانی هم که پای استعداد و توانایی جادوگر وسط باشه، پرققنوسه یکی از وسواسی‌ترین چوبدستی‌ها به حساب می‌آد. با توجه به اینکه این مغزی از یکی از مستقل‌ترین موجودات جهان به دست می‌آد، باید بگم که رام کردن و به دست آوردن وفاداری اون‌ها معمولا کار سختیه.

چوبدستی شما از چه چوبی ساخته شده؟

در ادامه به معرفی ده‌تا از رایجترین و محبوب‌ترین چوب‌های چوبدستی که تا به حال در سایت ویزاردینگ ورلد (و یا سابقا پاترمور) کشف شدن می‌پردازیم، اگر جنس چوبدستی شما در بین این‌ها نیست شما می‌تونید همه چوب‌ها رو از طریق این لینک بشناسید.

1 . چوب چنار:
- یک چوبدستی جست ‌وجوگر: طالب تجربه‌های جدیده و اگر این خواسته‌اش برآورده نشه ممکنه توانایی‌هاش کاهش پیدا کنن.
- اگر حوصله‌اش سربره ممکنه آتیش بگیره.
- صاحب مناسبش یک آدم ماجراجو و به طور حتم کنجکاوه.
- زمانی که با صاحب مناسبش جور بشه، توانایی یادگیری و فهمی رو از خودش نشون می‌ده که باعث شده به اینچنین جایگاهی بین چوب‌ها دست پیدا کنه.

2. چوب غار:
- می‌گن که چوب غار هرگز نمی‌تونه عمل غیرشرافتمندانه‌ای انجام بده، همینطور آقای الیوندر می‌دونه اگر پای افتخار و شرف میون باشه این چوبدستی می‌تونه جادوهای قدرتمند و بعضا مهلکی رو انجام بده.
- به نظر می‌رسه که نمی‌تونه تنبلی رو در صاحب خودش تحمل کنه و اگر چنین اتفاقی بیافته خیلی سریع کهنه و فرسوده می‌شه.
- از طرفی خیلی راحت با اولین مالکش ارتباط برقرار می‌کنه و اگر هم قصد داشته باشه که اون رو از صاحبش بدزده به صورت خود به خودی برق می‌گیردش.

3. توسکا:
- اگرچه چوب غیرانعطاف پذیریه، ولی صاحب ایده‌آلش شخصی باملاحظه، دست به خیر و دوستداشتنیه.
- اگر در دست شخصی مناسب باشه، به یک چوبدستی فوق‌العاده و رفیق وفادار تبدیل می‌شه.
- مناسب ترین چوبدستی برای طلسم‌های غیرلفظیه و معروف به اینکه مناسب جادوگرها و ساحره‌های بسیار مستعده.


4. فندق
- این چوبدستی‌ها معمولا خیلی حساس هستن و حس و حال صاحبشون رو نشون می‌دن و مناسب کسانی هستند که می‌تونند احساس خودشون رو کنترل کنن.
- در دستان یک فرد توانا می‌تونن جادوهایی باورنکردنی اجرا کنن.
- به شدت به صاحبشون وابسته هستن و بعد از مرگش "پژمرده" می‌شن، اگر مغزیشون هم موی تک‌شاخ باشه، چوبدستی تماما می‌میره.
- چوبدستی چوب فندق این توانایی ویژه رو دارن که آب‌های زیرزمینی رو تشخیص بدن.

5. تاک
- مالک اون‌ها تقریبا همیشه کسایی هستن که دنبال یک هدف بزرگترن، دیدگاهی ورای چیزهای معمولی دارن و معمولا باعث مبهوت شدن کسایی می‌شن که تصور می‌کنن اون‌ها رو می‌شناسن.
- به نظر می‌رسه این چوب بیشتر به ویژگی‌هایی که در عمق وجود اشخاص پنهان شدن علاقه داره و زمانی که پای شناختن همراه آینده‌ش باشه، با وسواس زیادی عمل می‌کنه.
- منابع موثق تایید کردن که چوبدستی تاک اگر دست شخص مناسب قرار داشته باشه، می‌تونه تاثیر جادویی منحصر به فردی روی ورودی اتاق‌ها بذاره.

6. چوب سرخ
- گفته می‌شه که چوب سرخ برای صاحبش خوش شانسی میاره ولی به گفته آقای اولیوندر اصل قضیه برعکسه.
- معمولا چوب سرخ دار به افرادی علاقه داره که توانایی قابل توجهی از بهره برداری از موقعیت‌ها و بلبشوها دارن و همینطور مقدار قابل توجهی شانس.
- به طور کلی وقتی که کسی با چوب سرخ جفت می‌شه بعد از اون آقای اولیوندر انتظار خبرهای شگفت‌انگیز رو داره.

7. راش
- اگر جوون هستید، تنها در شرایطی مناسب داشتن چوبدستی راش هستین که از سن خودتون عاقلتر باشید.
- اگر جوون نیستید، تنها در شرایطی مناسب داشتن چوبدستی راش هستین که به اندازه کافی دانش و تجربه داشته باشین.
- چوبدستی راش در دست کسایی که کوته‌فکر و لجباز هستن به شدّت ضعیف عمل می‌کنه.
- در دست‌های شخص مناسب راش می‌تونه جادوهایی چنان هرمندانه اجرا کنه که کمتر چوبی از پسشون برمی‌آد.

8. افرا
- معمولا کسانی که ذاتا مسافر و یا جست‌وجوگر هستن توسط چوب افرا انتخاب می‌شن.
- چوبدستی افرا مناسب کسایی که توی خونه می‌مونن نیست و ترجیح می‌ده که مالکش جاه‌طلب باشه. در غیر اینصورت کند و کم‌فروغ می‌شه.
- چالش‌های جدید و تغییرات ساده می‌تونن باعث بشن که این چوبدستی به معنی واقعی بدرخشه و جلا پیدا کنه، در حالی که توانایی‌های خودش و صاحبش بیشتر می‌شه.
- برای مدّت ها داشتن چوب افرا یه نشونه از جایگاه مالکش بود، دلیلش هم اینه که اغلب کسانی که چوبدستی افرا داشتن موفقیت‌های چشمگیری به دست آوردن.

9. سمان کوهی
- این چوبدستی به محافظه کار بودنش شهره است و به همین جهت هم جادوهای دفاعی قدرتمندی رو اجرا می‌کنه که شکستنشون آسون نیست.
- به طور عمومی ثابت شده که هیچ جادوگر یا ساحره سیاهی چوبدستی سمان نداشته و آقای اولیوندر هم نمی‌تونه به یاد بیاره که هیچکدوم از چوبدستی‌های سمان کوهیش هیچ کار بدی توی دنیا انجام داده باشن.
- بهترین جا برای سمان کوهی دست کسایی هست که قلبی پاک و ذهنی دور از آشفتگی دارن.
- اما این پاکی چوبدستی های سمان نباید گولتون بزنه، اونا به خوبی هر چوبدستی دیگه هستن و بعضا بهتر و توی دوئل‌ها هم بهتر از بقیه عمل می‌کنن.

10. سرو
- این چوبدستی‌ها با شرافت ارتباط دارن.
- چوبدستی ساز بزرگ قرون وسطی، گرانیت اولیوندر نوشته که هر بار از جفت کردن چوبدستی سرو با جادوگر یا ساحره‌ای به خودش افتخار کرده چرا که می‌دونست با کسی ملاقت کرده که قراره به شکلی قهرمانانه از دنیا بره.
- خوشبختانه در روزگاری که خون و خونریزی کمتری وجود داره کمتر اشاره شده که صاحبای چوب سرو از جونشون بگذرن، ولی زمان‌هایی که لازم بوده بدون تردید این کار رو انجام دادن.
- چوب سرو اغلب جفت خودشون رو از بین افراد شجاع، با اعتماد به نفس و از خود گذشته انتخاب می‌کنن: کسایی که ترسی از مقابله کردن با تاریکی ها درون خودشون یا دیگران ندارن.


یادداشتی راجع به کمیاب ترین چوبِ چوبدستی در بین طرفداران دنیای جادویی:

صنوبر - کمیاب ترین
"اگر دنبال کمال هستی، اول بین صنوبرها دنبالش بگرد." این یکی از پندهای پدربزرگ اولیوندر برای اون بود و اعلام کرده تجربیات خودش هم با این قضیه مطابقت دارن.
صنوبر چوبیه که می‌تونید بهش اتکا کنید، به خاطر ثبات، قدرت و جادوی یکپارچه‌اش.
چوبِ این چوبدستی زمانی خوشحاله که در دستای کسی قرار داشته باشه که باورهای پاکی داشته باشن.

یک چیزی که باید به یاد داشته باشیم: همه چوبدستی‌ها منحصر به فرد هستن و این به واسطه درخت و موجود جادویی هستش که مواد تشکیل دهندشون از اون‌ها گرفته شده.
به علاوه، از همون لحظه‌ای که یک چوبدستی صاحب مناسب خودش رو پیدا می‌کنه، شروع می‌کنه به یادگرفتن و یاددادن به جفت انسانیش.

برای همین باید همونطور که در مقاله‌ی الیوندر به قلم جی.کی.رولینگ از طرف اولیوندر اومده "این رو نقطه آغازی باید دونست، چرا که این‌ها حاصل یک عمر مطالعه من هستن و همچنان با هر چوبدستی که می‌سازم و جفت می‌کنم چیزی جدید یاد می‌گیرم."
قبلی « مقایسه‌ی راه لرد ولدمورت و گلرت گریندل والد داستان بنیان‌گذاران هاگوارتز » بعدی
API: RSS | RDF | ATOM
جادوگران®
بی‌شک دیدگاه هر کس نشانه‌ی تفکر اوست، ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم
فرستنده شاخه

هرگونه نسخه برداری از محتوای این سایت تنها با ذکر نام «جادوگران» مجاز است. ۱۴۰۳-۱۳۸۲
جادوگران اولین وبسایت فارسی زبان هواداران داستان های شگفت انگیز هری پاتر است. به عنوان نخستین خاستگاه ایرانی ایفای نقش مبتنی بر نمایشنامه نویسی با محوریت یک اثر داستانی در فضای مجازی، پرورش و به ارمغان آوردن آمیزه ای از هنر و ادبیات برجسته ترین دستاورد ما می باشد.