هری پاتر نخستین مرجع فارسی زبان هواداران هری پاتر

هری پاتر نسخه موبایل

مقاله‌ها :: کارگاه داستان‌نویسی :: داستان‌های غیر هری پاتری

هري پاتر يا دارن شان،اشباح يا جادوگران


تا حالا فكر كردين سرزمين اشباح و هري پاتر شباهتشون تو چيه؟ اينجارو بخونين!
اگه داستانهاي سرزمين اشباح رو خونده باشيد متوجه ميشيد كه شباهتهايي بين اين داستان و داستانهاي هري پاتر وجود داره.

-در سرزمين اشباح سه نفر بايد باهم به سفري پر از خطر برن،و در هري پاتر سه دوست ماجراجوييهايي مثل اين دارن.
-در سرزمين اشباح دارن شان و استيو لئونارد بايد بجنگن و يكي از اونا اون يكي رو بكشه. همين ماجرا رو عينا در مورد هري و ولدمورت داريم.

اگه بخوايم دارن رو جاي هري، كرپسلي رو جاي رون، و ونچا رو جاي هرميون بذاريم، ماجراي جالبي خواهيم داشت!
حالا اين شخصيتها چه شباهتي بهم دارن؟
-دارن و هري كه از همه نظر شبيه همن و در اين هيچ شكي نيست.
-لارتن كرپسلي از دارن محافظت ميكنه و اگكه دقت كرده باشيم رون هم همينكارو براي هري ميكنه.
-ونچا قويترين بين اين سه نفر هست؛ و هرميون هم چيزدانترين بين دوستاي خودشه.

با توجه به اين شباهتها و اخر داستان سرزمين اشباح، فكر ميكنيد تو هري پاتر چي پيش رو داريم؟

آخر سرزمين اشباح رو براي يادآوري ميگم:
لارتن كرپسلي ميميره يا بهتر بگم خودشو فدا ميكنه.استيو اونو ميكشه.دارن و استيو با هم ميجنگن و دارن استيو رو ميكشه.در آخرين لحظات زندگي استيو كه دارن ميفهمه موضوع از چه قرار بوده،اجازه ميده كه استيو هم اونو بكشه و هردو ميميرن.

حالا يه جاگذاري انجام بديم و نتيجه رو ببينين:

رون خودشو فدا ميكنه.ولدمورت اونو ميكشه.هري و ولدمورت با هم ميجنگن و هري ولدمورتو ميكشه.در آخرين لحظات، ولدمورت هم هري رو ميكشه.

چرا نبايد اينطور بشه؟ همه ما در سرزمين اشباح انتظار داشتيم فقط يكي از اونا اون يكي رو بكشه ولي يه جور ديگه شد.
چرا اين اتفاق تو هري پاتر نيفته؟

حالا به شخصيتهاي كم اهميت تر فكر كنين.
دبي هملاك و آليس برجس.
به نظر شما ميتونيم جاي دبي، جيني و جاي آْليس، نويل رو بذاريم؟
جيني و نويل هم در مبارزه اي داشتن.همونطور كه دبي و آليس داشتن.

با توجه به اين ماجرا حتي ممكنه جيني دوست دختر هري بشه! و ممكنه هرميون هم با نويل دوست بشه!(ونچا به آليس علاقه داشت)

يه شخصيت رو جا گذاشتيم،دسموند تيني.
جاي اون شخص خاصي رو پيدا نكردم.تنها كسي كه به نظرم رسيد سيبل تريلاني بود. آيا ممكنه تريلاني بعدها نقش پررنگتر و مهمتري پيدا كنه؟

شخصيت كمرنگ در سرزمين اشباح و پررنگ در هري پاتر؛ پاريس اسكيل،نقطه مقابل سيريوس بلك.
پاريس كسي بود كه دارن دوستش داشت و سيريوس هم دست كمي از پاريس نداره. و هردو اونا ميميرن.

اين وسط هاركات مولدز يا همون كوردا اسمالت كيه؟ كسي كه هميشه مواظب دارن بوده...كي هميشه مواظب هريه؟اون كسي نيست جز دامبلدور!

تو كتاب داريم كه ونچا و هاركات براي صلح تلاش ميكنن. با توجه به مرگ هري و رون، چرا اين اتفاق براي دامبلدور و هرميون نيفته؟

كوهستان اشباح شبيه كجاست؟ فكر كنم محفل،نه؟

مقاله شطرنج يا حقيقتي مبهم رو خوندين؟ كمي دقت كنين، در اون مقاله هم تقريبا مشابه چيزهايي كه من گفتم هست.

يه چيز ديگه، توجه كنين كه دارن و استيو ماجرارو نميدونستن. شايد چيزي هم هست كه ولدمورت و هري ازش بيخبرن!

دارن نميخواست قاتل باشه، همونطور كه هري نميخواد، و اگه اينا زنده ميموندن هميشه باري رو دوششون بود.

خيليا به خاطر دارن و استيو مرده بودن، از جمله بعضي از اعضاي سيرك عجايب، و اين احتمال در مورد هري پاتر هم زياده.

يه نويسنده هميشه دوست داره خواننده هارو غافلگير كنه.و رولينگ ميدونه كه اگه هري و يا ولدمورت بميرن كسي سورپرايز نميشه، ولي تنها چيزي كه كسي بهش فكر نميكنه مرگ هردوي اوناست.


قبلی « مصاحبه با دنيل راد کليف بازيگر نقش هري پاتر مصاحبه با کاندیداهای انتخابات وزارت جادو » بعدی
API: RSS | RDF | ATOM
جادوگران®
بی‌شک دیدگاه هر کس نشانه‌ی تفکر اوست، ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم
فرستنده شاخه
melika melika
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۷/۳/۱۷ ۲۱:۱۷  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۷/۴/۸ ۲۰:۲۷
عضویت از: ۱۳۸۵/۱۰/۲۴
از: هاگوارتز
پیام: 30
 Re: هري پاتر يا دارن شان،اشباح يا جادوگران
به نظره من که اینا به غیر از چند مسئله ی کوچک هیچ شباهتی به هم ندارند!!!ولی مجموعه کتابه (نبرد با شیاطین)دارن شان واقعا قشنگه!!! چه قوه ی تخیلی داره!!!خوش به حالش
melika melika
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۷/۳/۱۷ ۲۱:۱۶  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۷/۴/۸ ۲۰:۳۳
عضویت از: ۱۳۸۵/۱۰/۲۴
از: هاگوارتز
پیام: 30
 Re: هري پاتر يا دارن شان،اشباح يا جادوگران
به نظره من که اینا به غیر از چند مسئله ی کوچک هیچ شباهتی به هم ندارند!!!ولی مجموعه کتابه (نبرد با شیاطین)دارن شان واقعا قشنگه!!! چه قوه ی تخیلی داره!!!خوش به حالش
ELECSA
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۷/۳/۱ ۱۲:۲۲  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۷/۳/۱ ۱۲:۲۷
عضویت از: ۱۳۸۷/۱/۱۱
از: خر شیطون بیا پایین!
پیام: 126
 Re: هري پاتر يا دارن شان،اشباح يا جادوگران
با توجه به اینکه کتاب هفت هم در اومده این پست شاید بیجا به نظر برسه ولی برام مهم بود که نظرم رو بگم .
یه جاهایی از مقاله ات رو قبول دارم ولی با یه سری از نکاتش مشکل دارم:
اول اینکه ونچا یکی از افراطی ترین اشباح بود ولی هیچ دلیلی دال بر اینکه اون از لارتن و دارن بهتر بود نداریم .
دوم اینکه دارن از سبا هم خوشش می اومد . یا از آرا . چرا اونا رو نقطه مقابل سیریوس قرار ندیم؟
سوم ، رون از هری مواظبت می کنه؟! فکر نمی کنم این طور باشه . میشه یه مثال بزنی؟
چهارم ، دارن ونچا رو تا شش سال بعد از ورود به دنیای اشباح نمیشناخت در حالی که هرمیون یکی از اولین کسانی بود که باهاش دوست شد .
و به عنوان آخرین نکته:معادل ایوانا در هری پاتر کیه؟

به نظرم کلا این مقایسه چیز جالبی از آب در نمیاد . میگم یه مقاله هم در باب شباهت هری پاتر به جستجوی دلتورا بنویسیم!قول میدم میگیره!
torshi
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۷/۶ ۱۴:۵۹  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۷/۶ ۱۴:۵۹
عضویت از: ۱۳۸۵/۲/۲۲
از: خونمون
پیام: 360
 واه
يكي مي گه هري پاتر شبيه ارباب حلقه هاست، اون يكي مي گه شبيه بينوايانه... وا... منكه گيج شدم
دیسموند تینی
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۶/۲۸ ۲۲:۴۵  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۶/۲۸ ۲۲:۴۵
عضویت از: ۱۳۸۵/۶/۲۸
از: زیر زمین
پیام: 24
 دارن
من تنها چیزی که میتوانم بگویم این است که من دارم از دست دارن اتیش میگیرم
دیسموند تینی
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۶/۲۸ ۲۲:۴۵  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۶/۲۸ ۲۲:۴۵
عضویت از: ۱۳۸۵/۶/۲۸
از: زیر زمین
پیام: 24
 دارن
من تنها چیزی که میتوانم بگویم این است که من دارم از دست دارن اتیش میگیرم
nnight
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۶/۲۱ ۹:۵۱  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۶/۲۱ ۹:۵۱
عضویت از: ۱۳۸۵/۶/۶
از: هاگوارتز
پیام: 47
 هوم
به نظر من همربط دادن این دو با هم غلط است مثلا دامبلدور کجاش به هارکات؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

یا ونچا چه ربطی به هرمیون دارد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

SHAGGY_MEISAM
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۱۲/۲۶ ۱۱:۳۶  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۱۲/۲۶ ۱۱:۳۶
عضویت از: ۱۳۸۴/۹/۲۰
از: bestwizards.com
پیام: 403
 هري پاتر يا دارن شان،اشباح يا جادوگران
جالب بود و ازت ممنونم ولي جاي ان گونه مقاله ها در سايت جادو گران نيست
p03342546437
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۱۰/۱۷ ۱۷:۵۰  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۱۰/۱۷ ۲۰:۰۶
عضویت از: ۱۳۸۴/۷/۵
از:
پیام: 369
 ربط دادن این دو کاری غلط است
من اصلا با مقایسه کردن دو داستان تخیلی موافق نیستم اگر بخواهیم کلی به این قضیه نگاه کنیم خواهیم دید که سرزمین اشباح به هیچ عنوان به هری پاتر ربطی ندارد شما فقط افرادی را به هم ربط دادید که نه از نظر سن و نه از نظر شخصیتی به هم می خورند رون چه ربطی به لارتن دارد و ونچا چه ربطی به هرمیون!
اصلا این کار غلط است در تمام داستان های تخیلی یک وجه اشتراکی وجود دارد پس نباید آن ها را مقایسه کرد و بر این اساس گفت به همدیگر شباهت دارند مثلا رد تمام داستان های تخیلی هدف شکست دادن نیروی اهریمنی است و یا این که تو داستان سرزمین اشباح ازدها وجود داشت در جلد 10 و در هری پاتر در جلد 4 ازدها وجود داشت همین طور در ارباب حلقه ها اما اگر بخواهیم این طوری درباره اش قضاوت کنیم و هر کتابی را به هم ربط بدهید که دیگر همه داستان ها کپی هم هستند
ببینید هر نویسنده ای مخصوصا نویسنده داستان های تخیلی با نوشتن یک کتاب یک دنیایی را که متعلق به خودش است می سازد رولینگ برای خودش دنیای هری پاترو جادوگری را دارد و دارن شان هم دنیای اشباح و دارن را دارد ما نباید با ربط دادن نوشته دو نویسنده دنیایشان را ازشان بگیریم
من از همه خواهش می کنم دیگر هیچ کتاب تخیلی را به هم ربط ندهند چون کار درستی نیست
تابستان سال آینده اگر یک کتابی بیاید حتما می گویید از هری پاتر کپی گرفته یا از دارن شان
4064381
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۹/۳۰ ۱۷:۵۰  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۹/۳۰ ۱۷:۵۰
عضویت از: ۱۳۸۴/۶/۱۰
از: لندن
پیام: 5
 هري پاتر يا دارن شان،اشباح يا جادوگران
اگه هری بمی ره منم خدمو می کشم
thewizard_godess
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۷/۱ ۲۱:۲۹  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۷/۱ ۲۱:۲۹
عضویت از: ۱۳۸۴/۵/۲۰
از: kocheye diagon
پیام: 13
 shabahat
salam khob be nazare man kamelan dorosteh vali dar morede akhare ketab shak daram chon rowling vaghean adamo ghafelgir mikone
horcruxes
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۶/۱۹ ۱۷:۲۶  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۶/۱۹ ۱۷:۲۶
عضویت از: ۱۳۸۴/۶/۱۶
از: سرزمین جاودانه
پیام: 103
 مقایسه
اصلا حرفی که در مقام مقایسه این دو باشه از مبنا چیز اشتباهیه
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۵/۱ ۰:۰۱  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۵/۱ ۰:۰۱
عضویت از:
از:
پیام:
 Re: هوووم!
چو جان به من هم کمک کن
AzinKm@yahoo.com
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۴/۳۱ ۲۱:۲۶  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۴/۳۱ ۲۱:۲۶
عضویت از:
از:
پیام:
 بخونید خانم چوی عزیز
salam,fekr nemikoni yek zare baraye peida kardan shebahat beine afrad eghragh kardi!!!!!!!man fek nemikonam larten va rono beshe ba ham tashbih kard
Chester
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۴/۱۸ ۲۲:۵۱  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۴/۱۸ ۲۲:۵۱
عضویت از: ۱۳۸۳/۶/۲۸
از: تهران
پیام: 13
 بخونید خانم چوی عزیز
باید به خانم چو تبریک بگم.واقعا عالی بود.
ولی خواهش میکنم وقتی داستان من با نام {مایک یارکر}روی سایت اومد و شما اونو تجزیه کردید زیاد سخت نگیرید.


chester از Linkin Park
چو چانگ
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۳/۱۷ ۲۰:۵۰  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۳/۱۷ ۲۰:۵۰
عضویت از: ۱۳۸۳/۴/۱۵
از: کنار مک!!!
پیام: 1771
 هوووم!
مرسي از نظراتتون.....در مورد نظر فلور موافقم دوستي سه نفر همه جا هست! ولي اينجا مد نظر من شباهت شخصيتهاست...


راستي يادم رفته بنويسم...آر.وي هم متونه جاي پتي گرو باشه.....
فلوردلاكور
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۳/۱۳ ۱۳:۰۰  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۳/۱۳ ۱۳:۰۰
عضویت از: ۱۳۸۳/۴/۷
از: پاریس
پیام: 929
 مقایسه ی هری پاتر و سرزمین اشباح
راستش چوچانگ زحمت کشیدی دستت درد نکنه ولی یک چند مورد بود که می خواستم بگم
1من با مقایسه مخالف نیستم ولی اگر بخواییم همه کتابارو باهم مقایسه کنیم یک نکات مشترک رو بین اونا می بینیم مثلا من خودم یک کتاب خوندم تخیلی(داستان بی پایان) خیلی شبیه هری پاتر بود بعضی جاهاش خیلی خیلی شبیه بودن و من می تونم یک مقایسه از اون بزارم ولی به قول هری تو این دنیا موضوعات محدوده و فقط پرداختن به اونا فرق داره
2در مورد مقایسه شخصیت ها, من تو کتاب داستان بی پایان هم دیدم که شخصیت ها سه تا بودن و در کنار هم یک نتیجه می گیریم که گروه دوستی بهتره سه نفره باشه و من خودم اینو قبول دارم!چون بیشتر بشه یکم شلوغ می شه و صمیمیت قبل از بین می ره
3در مورد آخر داستان هم قبول ندارم شاید هیچ کدوم نمی رن با این یکی موافق نیستی؟ و به شبح خبیس بگم که مگه بده پایان داستان خوب باشه؟ انگار ملت ایران دوست دارن همش گریه کنن
در کل بگم خوب مقایسه کرده بودی ولی من جوابمو دادم
بازم می یام ببینم نظر دیگران چیه!
darkness
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۳/۱۲ ۱۹:۱۷  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۳/۱۲ ۱۹:۱۷
عضویت از: ۱۳۸۴/۳/۷
از: تالار راونکلا
پیام: 255
 Re: هوم خوب نيست
اولا شبحا بیشتر شبیه خون اشام ها هستند رولینگ نویسنده ی بدی نیست ولی فقط میتونه داستاناشو با بایان خوش تموم کنه :bat:
Tom Riddle
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۳/۸ ۱۶:۵۲  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۳/۸ ۱۶:۵۲
عضویت از: ۱۳۸۳/۱۲/۱۳
از: به خاطر موضوعات امنيتي گفتنش جايز نيست!
پیام: 21
 tahlileh khoobiyeh
!daghighan ba elahe naz movafegham
elahe naz
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۳/۵ ۱:۰۶  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۳/۵ ۱:۰۶
عضویت از: ۱۳۸۳/۱۲/۱۲
از: جنگل ممنوع
پیام: 88
 هوم خوب نيست
با يه قسمتي از نظراتت موافقم با اون قسمتي كه شباهت اشخاص رو گفتي ولي بقيش نه من فكر ميكنم رولينگ نويسنده اماتوري نيست كه بخواد كه خواننده هاش رو با نا اميد و مايوس كردم سورپرايز كنه در صورتيكه نويسنده دارن شان اين كارو كرد
ديگه هر سورپرايزي كه خوب نيست بعضي وقتها اين جور پايانها نشونه ضعف نويسنده در داستانپردازي و ساختن و پرداختن اوج و فرودها و معما ها و جوابهاست
به نظر من نمويسنده دارن شان ماجرا ها رو زيادي پيچيده كرد و خودش هم از حل اونا عاجز موند همين ‘
اما با توانايي كه در رولينگ سراغ دارم مطمئنم كه اين اشتباه رو نيمكنه حالا همتون ميبينيد

هرگونه نسخه برداری از محتوای این سایت تنها با ذکر نام «جادوگران» مجاز است. ۱۴۰۳-۱۳۸۲
جادوگران اولین وبسایت فارسی زبان هواداران داستان های شگفت انگیز هری پاتر است. به عنوان نخستین خاستگاه ایرانی ایفای نقش مبتنی بر نمایشنامه نویسی با محوریت یک اثر داستانی در فضای مجازی، پرورش و به ارمغان آوردن آمیزه ای از هنر و ادبیات برجسته ترین دستاورد ما می باشد.