هری پاتر نخستین مرجع فارسی زبان هواداران هری پاتر

هری پاتر نسخه موبایل

مقاله‌ها :: نقد ادبی، تجزيه و تحليل

جود لا دامبلدور من نیست!


جود لا دامبلدور من نیست!
دامبلدور پیر و جوان
http://www.mugglenet.com
تا قبل از این هم طرفداران هری پاتر دچار دوگانگی خاصی بین انتخاب دامبلدور محبوبشان از بین ریچارد هریس و مایکل گمبون شده بودند اما حالا با ظهور این دامبلدور جدید، جود لا ی جذاب و دوست داشتنی، چالش دیگری برای آنها درست شده است. در ایم مقاله نویسنده توضیح می دهد که چرا جود لا را ، وحتی دامبلدور جوان را، به دامبلدور بودن قبول ندارد.
ببینید من واقعا عاشق «جود لا» هستم و با خوشحالی او را در کنار «رابرت داونی جونیور» در فیلم «شرلوک هلمز» و یا حتی در نقش «لمونی اسنیکت» درفیلم « سری اتفاقات تاسف بار» تماشا خواهم کرد. او از آن گونه بازیگرهاییست که قادر است تا به خوبی با طرفدارانش ارتباط برقرار کند و در نقش خود بسیار عالی ظاهر شود.او در کاری که انجام می دهد، استعداد دارد و باید اضافه کنم به طرزی باورنکردنی جذاب است .حتی در بعضی از فیلم های مورد علاقه من هم بازی کرده است. وقتی شنیدم او در نقش دامبلدورجوان بازی می کند خیلی هیجان زده شدم اما بعد از تماشای «جانوران شگفت انگیز:جنایات گریندل والد» دیگر کاملا مطمئن نیستم که واقعا بتوانم «جود لا» را در نقش استاد هاگوارتز مورد علاقه مان ببینم.و دلایلی نیز دارم:
دامبلدورهیچ وقت یک روباه نقره ای خوشتیپ نبوده است.حتی به نظر می رسد پیروان دنیای جادوگری دامبلدور هم تصور می کنند که او غیرعادی و عجیب غریب است (هم از نظر نوع پوشش و شخصیت). من گمان می کنم که شکست گریندل والد در نیمه ی زندگی اش (ربع زندگی اش؟) می توانسته بحران های شدیدی را برایش به ارمغان بیاورد اما فقط میخواهم بدانم که او چگونه در یک بازه زمانی یازده ساله حدود چهل سال پیر شده است؟! اگر استاد هاگوارتز من نسخه جود لایی دامبلدور بود من قطعا همان طوری رفتار می کردم که هرمیون دور و بر گیلدروی لاکهارت رفتار می کرد.داملبِلدَرد...

تصویر کوچک شده


در کنار ظاهر جود لا، به نظر می رسد که مردم باید بین «ریچارد هریس» و «مایکل گمبون» در نقش مدیر هاگوارتز یکی را انتخاب کنند. درحالی که هریس فقط در فیلم های اول و دوم هری پاتر نقش آلبوس را بازی کرده است، در اکثر مواقع او کسی است که مورد علاقه طرفداران قرار می گیرد. امتناع گمبون از خواندن کتاب های هری پاتر و تصور تهاجمی و پرهیاهوی او باعث شده تا مکرراً مورد انتقاد واقع شود.من مطمئن نیستم عادلانه باشد که دو بازیگر را باهم مقایسه کنیم درحالی که تا رسیدن به کتاب های بعدی واقعا فرصت شناختن دامبلدور را پیدا نمی کنیم.اما گمان می کنم عادلانه است که بگوییم دامبلدور قوی و شجاع و در همان حال صمیمی و مهربان تصویر شده است.باید اعتراف کنم که مقدار زیادی از این خصوصیات را از جود لا دریافت نکردم. در واقع شخصیت دامبلدور جوان در نظر من ضعیف و دستکاری شده بود.
در اولین ظهور او فهمیدیم که آلبوس، نیوت را به امریکا فرستاد و آقای اسکندرمن هنوز دلیل آن را نمی داند.درست همانطور که بعدا با هری شاهد خواهیم بود در اینجا یک معلم را در زندگی یک مرد جوان دیدیم. به هر حال بنا برچیزی که در جنایات گریندل والد نشان داده شد سوءاستفاده بی شرمانه ای را شاهد بودیم.برای مثال می توانم به موقعیت قبلی او نسبت به ظاهرش اشاره کنم.اعتراف می کنم که دامبلدور در این نقطه از زندگیش هنوز درحال تغییر و بالندگی و بلوغ فکری بوده است.اما به عنوان یک استاد هاگوارتز، که می دانم متوجه بد بودن گریندل والد شده و خواهرش را از دست داده است، برایم سخت است که به او بد گمان باشم.او قرار بود تا سال 1927 کمی بزرگ شده باشد درست است؟


تصویر کوچک شده


دامبلدور جوان اساسا در کل فیلم از حرکت ناتوان بود. در پایان ما باید باور کنیم که این به خاطر عهد خونینی است که او ظاهرا با گلرت گریندل والد بسته است.(درباره این موضوع طرفدارها به مشکلات و اشتباهات بی شماری اشاره کرده اند.) آن مرد قدرتمند و شجاعی که می توانست تنها کسی باشد که در مقابل ولدمورت بایستد کجا رفت؟ این دامبلدور من نیست. ما در هری پاتر و یادگاران مرگ فهمیدیم که دامبلدور همیشه یک جادوگر عالی و باهوش بوده است ، اما جود لا در نظر من ضعیف و متزلزل آمد. تو برای مبارزه با گریندل والد هیچکاری نمی توانستی بکنی جز اینکه کسی که تحصیل در هاگوارتز را ترک کرده (اخراج شده؟) را به یک ماموریت ناشناخته بفرستی تا پیشنهاد تو را مطرح کند؟ به نظر من رقت انگیز است.
من خواهم گفت که جود لا بخش اسرار آمیز شخصیت دامبلدور را به خوبی بازی کرد.هری - و من- تا بعد از مرگ دامبلدور هیچوقت زیاد به گذشته ی او فکر نکردیم.به هرحال جود لا مرا بیشتر مشتاق کرده است. همچنین باید بگویم که نمی توانیم برای همه چیز «لا» را سرزنش کنیم؛ من مطمئنم که مقدار زیادی از این نقش برای او نوشته شده بوده است و او همچنین توانایی زیادی دارد که خود را با داستانی که به او داده شده است تطبیق دهد.اما همانطور که تا حالا چند بار گفته شد او دامبلدور من نیست اما حدس میزنم که هیئت داوران هنوز هم مرا قبول ندارد!
شما چطور فکر میکنید؟ آیا جود لا به اندازه دو چهره ای که از دامبلدور نشان داده است پر طرفدار خواهد شد؟
قبلی « چرا احتمالا نیوت از هاگرید خوشش نمی‌آید؟ آیا این همیشه سرنوشت رون ویزلی بوده که به خاموشگر نیاز داشته باشه؟ » بعدی
API: RSS | RDF | ATOM
جادوگران®
بی‌شک دیدگاه هر کس نشانه‌ی تفکر اوست، ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم
فرستنده شاخه

هرگونه نسخه برداری از محتوای این سایت تنها با ذکر نام «جادوگران» مجاز است. ۱۴۰۳-۱۳۸۲
جادوگران اولین وبسایت فارسی زبان هواداران داستان های شگفت انگیز هری پاتر است. به عنوان نخستین خاستگاه ایرانی ایفای نقش مبتنی بر نمایشنامه نویسی با محوریت یک اثر داستانی در فضای مجازی، پرورش و به ارمغان آوردن آمیزه ای از هنر و ادبیات برجسته ترین دستاورد ما می باشد.