هری پاتر نخستین مرجع فارسی زبان هواداران هری پاتر

هری پاتر نسخه موبایل

مقاله‌ها :: مقاله‌ها

آیا تخیلات رولینگ هم مانند تخیلات ژول ورن به حقیقت میپیوندد؟


دانشمندان با ساخت نسل نوینی از ماده، آخرین مرزهای فناوری پنهان سازی را درنوردیده اند. اما آیا دستگاههای نامرئی کننده داستانهای علمی تخیلی روزی از عالم رویا پا به عرصه جهان واقعی خواهند گذاشت؟
دانشمندان با ساخت نسل نوینی از ماده، آخرین مرزهای فناوری پنهان سازی را درنوردیده اند. اما آیا دستگاههای نامرئی کننده داستانهای علمی تخیلی روزی از عالم رویا پا به عرصه جهان واقعی خواهند گذاشت؟

داستانی شگفت انگیز از آزمایشی مرگبار در دهشتناکترین سالهای جنگ جهانی دوم نقل شده است، به این مضمون که نیروی دریایی ایالات متحده در طرحی کاملاً محرمانه تلاش میکرد با استفاده از نظریه آلبرت اینشتین مبنی بر توانایی میدان مغناطیسی در منحرف کردن پرتوهای نور، یک کشتی را نامرئی کند. طبق این داستان در اکتبر سال 1943(مهر 1322) تجهیزاتی ویژه بر ناوشکن الدریج نصب شد و آزمایشی سری در فیلادلفیا انجام گرفت. به راستی نور در اطراف ناو خم شد و آنرا محو کرد! اما این نامرئی شدن پیامدهای هولناکی برای خدمه کشتی به دنبال داشت.بعضی از آنها دیوانه شدند و بعضی کاملاً ناپدید!

معتقدین به نظریه توطئه، آزمایش فیلادلفیا را بدون تحقیق کافی در مورد صحت و سقم آن، به عنوان حقیقت پذیرفتند. بر مبنای این قصه کودکانه، یک فیلم سینمایی ساخته و کتابی نوشته شد که بینندگان و خوانندگان بسیاری یافت. اما در عالم واقع، ناوشکن الدریج در زمان انجام آزمایش خیالی در باهاما بوده است. تا کنون هیچ یک از خدمه این ناو این داستان را تایید نکرده اند و نظریه اینشتین نیز واقعا مدعی نیست که پرتوهای نور به این طریق منحرف میشوند.


شنل نامرئی کننده

با این حال هنوز هم امکان به حقیقت پیوستن رویای علمی وجود دارد. اخیراً دانشمندان کشف کرده اند که چگونه میتوان پرتوهای نور را در پیرامون اجسام به گونه ای خم کرد که آنها نامرئی شوند. روش آنها بر پایه استفاده از آنچه که به فراماده معروف شده استوار است؛ ترکیباتی شگفت انگیز که ویژگی آنها را ساختار فیزیکی شان تعیین میکند نه ماهیت شیمیایی شان. پروفسور جان پندری، پژوهشگر امپریال کالج لندن، میگوید: "اندیشه ما نه بر مبنای خواص ملکولهای معمولی، بلکه بر پایه ویژگی های فراملکولها پیریزی شده است." با طراحی و مهندسی فرامواد در مقیاس نانومتری( یک ملیونیم متر)، امکان تغییر حالت بر هم کنش آنها با نور وجود دارد.

گروه پژوهشی پندری میخواستند بدانند که آیا یک شی با قرار گرفتن پوششی از فراماده بر روی آن نامرئی میشود یا خیر. ساختار ویژه ماده نامرئی کننده باید میتوانست پرتوهای نوری را که بر آن تابیده میشد جذب کند و در پیرامون جسم، جهتی دوباره به آنها بدهد.
اگر نور به شی نرسد، عملا جسم از نظر محو میشود.به باور پندری، این فناوری به زودی قادر به تولید چیزی است که او آن را شنل نامرئی کننده میخواند.

به نظر باور کردنی نمی آید، اما امروزه، مثالهای بسیاری از نحوه تاثیر ساختار بر شکل ظاهری آن وجود دارد. برای مثال، در لایه نازکی از روغن که بر روی آب قرار گرفته باشد، هنگامی که ضخامت لایه روغن برای ایجاد تداخل نوری جهت تقویت بعضی از رنگهای مشخص- نه همه رنگها- دقیقا مناسب باشد، رنگهای رنگین کمان ظاهر میشوند. نور بازتاب یافته از روغن، با نوری که از لایه آب زیرین انعکاس یافته، تداخل پیدا میکند. بعضی از درخشان ترین رنگهای طبیعت این چنین خلق میشوند.

بالهای آبی رنگ درخشان پروانه مورفوی غول آسا، هیچ رنگدانه ای ندارند. اما پولکهای بدون رنگ بال، دقیقا به گونه ای قرار گرفته اند که در نتیجه یک اثر تداخلی مشابه، آبی به نظر میرسند.


پنهان بودن در برابر امواج رادار

پیش از این، در دهه 1970میلادی، دانشمندان تلاش کرده بودند تا با استفاده از این پدیده، هواپیما را از چشم رادار پنهان کنند. به لحاظ نظری، با قرار دادن لایه های باز تابنده درونی و بیرونی در چند سانتی متری بدنه هواپیما- که فاصله لایه ها بر حسب بزرگی طول موج رادار تنظیم میشد- امواج رادار منعکس شده از یک لایه، توسط بازتابیده از لایه دیگر خنثی میشده. به هر حال، این اثر تداخلی خنثی کننده تنها در یک طول موج از امواج رادار نتیجه بخش است و در عمل، این شیوه برای پنهان کاری قابل استفاده نبود.

شیوه واقعی نامرئی شدن در برابر رادار، آنگونه که امروزه هواپیماهای استیلث یا پنهان کار مورد استفاده قرار میدهند، مبتنی بر استفاده از پوششی ویژه است که حاوی ذرات فلزی بوده و با عملکردی نظیر آنتن، انرژی امواج رادار را جذب میکند. اما حتی چنین فناوری پیشرفته ای نیز قادر به اختفای کامل نیست. به گفته پندری، استفاده از ماده جاذب امواج رادار، همانند رنگ کردن شی با رنگ سیاه است. امواج پس از برخورد با جسم منحرف نمیشوند؛ اما جای خالی شی قبل تشخیص است. یک راه بهتر میتواند منحرف کردن امواج نور یا رادار در پیرامون اجسام باشد، به گونه ای که هیچ نشانه ای از وجود آنها بر جای نماند؛ و این دقیقا کاری است که فرامواد میتوانند انجام دهند. تاکنون، گروه تحقیقاتی پندری،کاربرد این شیوه را با ناپدید کردن ذرات بسیار ریز غبار مانند به نمایش گذاشته ند.

بنابر پیشبینی او گونه ای از فرامواد نوری که برای نامرئی کردن اشیا بزرگتر مورد نیاز هستند، طی 5 تا 10 سال آینده تولید خواهند شد. فرامواد نوری عناصری فلزی هستند که در شالوده ای از مواد غیر فلزی کار گذاشته میشوند، به شکلی که در مقیاس بسیار خرد یا میکروسکوپی ممکن است مانند آنتن های بسیار کوچکی به نظر آیند که در پلاستیک قرار گرفته اند. این آنتنها، نقش اتمها در مواد را تقلید میکنند. اتمها مانند دوقطبی های الکتریکی بسیار کوچک عمل میکنند و رفتار رفتار امواج الکترومغناطیسی- مانند پرتوهای نور- را که از نزدیکی آنها عبور میکنند، تغییر میدهند. اگر با شکل و ساختار آنتنها در یک فرا مواد بازی کنیم، میتوانیم مسیر پرتو های نوری را که از میان آن میگذرند، تغییر داده مو تنظیم کنیم.


چوبدستی سحرآمیز

اما پروفسور پندری تنها کسی نیست که برای غیب کردن اجسام تلاش میکند. اگر او مشغول ساختن یک شنل جادویی است، کریس فیلیپس، پروفسور همکار او در امپریال کالج نیز در حال ساخت یک چوبدستی سحرآمیز است.

در شرایط عادی و در تاپیر متقابل پرتوهای نور و اجسام، اتمهای سازنده شی، تنها فوتونهایی با طول موج معین را جذب میکنند. اما با تاباندن پرتو لیزر جفت ساز بر جسم، میتوان بر اتمها به گونه ای تاثیر گذاشت که برهم کنش خود را که با نوری که دارای طول موج خاص است، قطع کنند.این پدیده در فیزیک کوانتمی به برانگیختگی مجازی همدوس شناخته میشود.

حتی اینشتین نیز در مورد این پدیده تردید داشت؛ اما مدتی است که امکان پذیری وقوع این پدیده به اثبات رسیده است.به گفته فیلیپس: "من باید پیوسته برای مردم تکرار کنم که این موضوع حقیقت دارد. ما این را میدانیم، زیرا آن را در آزمایشگاه نشان داده ایم."

عناصر تشکیل دهنده آزمایش پروفسور فیلیپس عبارتند از یک لیزر فرو سرخ و فلز نقره که ساختاری بلوری دارد. بلور پس از تابش پرتو لیزر بر آن، به پرتوهای نور اجازه میدهدبدون بازتاب، شکست و جذب، از درون آن عبور کنند. اتمهای بلور که در واقع توسط پرتو لیزر برانگیخته شده اند، با نور برهم کنشی انجام نمیدهند و بلور از هر زاویه ای که به آن بنگریم، نامرئی شده است!




مجله دانشمند شماره 10
قبلی « پژوهشي در انواع سحر هالووين چيست؟ » بعدی
API: RSS | RDF | ATOM
جادوگران®
بی‌شک دیدگاه هر کس نشانه‌ی تفکر اوست، ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم
فرستنده شاخه
پروتی.پاتیل
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۹۱/۱۰/۲۷ ۱۷:۳۱  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۹۱/۱۰/۲۷ ۱۹:۱۹
عضویت از: ۱۳۹۱/۲/۲۷
از: آغازی که پایانم بود...
پیام: 483
 پاسخ به Re: آیا تخیلات رولینگ هم مانند ...
مقاله ی جالبی بود.
شاید هم بشه از علم هیچ چیزی بعید نیست.اما فکر نکنم اونجوری بشه که رولینگ تصور کرده بود.
elsa
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۹۱/۴/۸ ۱۴:۰۴  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۹۱/۴/۸ ۲۱:۰۰
عضویت از: ۱۳۹۰/۶/۱۸
از: هاگوارتز
پیام: 8
 پاسخ به Re: آیا تخیلات رولینگ هم مانند ...
سلام نمیدونم چرا پی ام من نیومد ولی خوب من میخواستم بگم :d من یک مطلبی توی یک مجله ی معتبردرباره ی این فراماده هاخوندم وبایدبگم صددرصدحقیقت داره ولی درموردچوبدستی :-؟
بعدشم من فکرمیکنم دقیقا عین یا یک عالم شبیه اینویه جای دیگه تونت خوندم :-" """"
elsa
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۹۱/۴/۸ ۱۴:۰۱  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۹۱/۴/۸ ۲۱:۰۰
عضویت از: ۱۳۹۰/۶/۱۸
از: هاگوارتز
پیام: 8
 پاسخ به آیا تخیلات رولینگ هم مانند تخ...
من درمورداین فراماده ها که مقیاس بزرگترشم درحاله ساخته توی یک مجله معتبرخوندم وباید بگم صددرصدحقیقت داره امافکرمیکنم این مقاله شما رُ یه جایی تو نت دیدم شاید فقط چندتاکلمش فرق کنه کپی پیس کردین؟
روفوس.اسکریم.جیور
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۸/۱۰/۲۱ ۱۵:۰۶  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۸/۱۰/۲۱ ۱۵:۰۶
عضویت از: ۱۳۸۸/۳/۳۰
از: دواج يك امرحسنه است !
پیام: 689
 Re: آیا تخیلات رولینگ هم مانند تخیلات ژول ورن به حقیقت میپیوندد؟
به نظر ممكنه بشه ... مثلا يه بلايي سر جاذبه ي زمين بيارن كه بشه با جارو روي هوا معلق موند ... چرا نشه ؟
zahra_sbmz
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۷/۱/۱۷ ۱۵:۱۸  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۷/۱/۱۷ ۱۵:۱۸
عضویت از: ۱۳۸۶/۱۲/۲۶
از: سر رام برو کنار!!! :@
پیام: 296
 Re: آیا تخیلات رولینگ هم مانند تخیلات ژول ورن به حقیقت میپیوندد؟
مقالت خيلي جالب بود
ولي خودتم ميدوني كه هرگز اين ممكن نيست .
هرگز!و هيچ زمان.
george
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۶/۸/۲۴ ۰:۱۱  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۶/۸/۲۴ ۰:۱۴
عضویت از: ۱۳۸۴/۱/۷
از:
پیام: 32
 چی داداش!؟
اتفاقا ژول ورن در همان زمان دوما و مشاهیر نویسندگی دیگری بود که به شهرت رسید و تازه از کجا می دونی از دوما کسی تو اینجا کتابی نخونده که شرط هم می بندی!؟
به اسم نظر شخصی هرچی به فکرتون می رسه رو به زبون نیارید لطفا
samatnt
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۱۲/۵ ۱۹:۳۶  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۱۲/۵ ۱۹:۳۶
عضویت از: ۱۳۸۴/۴/۱
از: از جهندم سياه همسادتونم نمي شناسي؟؟؟؟؟؟
پیام: 998
 Re: آیا تخیلات رولینگ هم مانند تخیلات ژول ورن به حقیقت میپیوندد؟
ايده ي جالبي هست ولي من فكر نمي كنم نظر هاي رولينگ اينجوري واقعيت شه شايد منطقي و علمي
pendar mohajeri
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۱۱/۱۳ ۲:۵۶  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۱۱/۱۳ ۲:۵۶
عضویت از: ۱۳۸۵/۶/۱۴
از: دارقوز آباد !
پیام: 916
 Re: آیا تخیلات رولینگ هم مانند تخیلات ژول ورن به حقیقت میپیوندد؟
مقاله ي خوبي بود .
hors_hana
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۱۱/۹ ۲۰:۴۷  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۱۱/۹ ۲۰:۴۷
عضویت از: ۱۳۸۵/۱۱/۹
از:
پیام: 271
 Re: آیا تخیلات رولینگ هم مانند تخیلات ژول ورن به حقیقت میپیوندد؟
ایشالا هم شنله درست میشه هم چوب دستیه....!
jfm_md
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۱۱/۹ ۱۷:۰۸  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۱۱/۹ ۱۷:۰۸
عضویت از: ۱۳۸۵/۱۱/۸
از: بيمارستان سوانح و بيماري هاي سنت مانگو-طبقه ي اول نه،طب
پیام: 76
 Re: آیا تخیلات رولینگ هم مانند تخیلات ژول ورن به حقیقت میپیوندد؟
البته تخيلات رولينگ فرق داره! اين دنيا خب حدي داره و جادو حتي در آينده هم واقعي نخواهد بود!
خيلي خوب بود! ممنون!
raspina snape
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۱۱/۸ ۱۵:۳۱  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۱۱/۸ ۱۵:۳۱
عضویت از: ۱۳۸۴/۶/۲۵
از:
پیام: 42
 نه!!!
ببخشيدا ولي به نظر من اصلا" دليل نمي شه كه رولينگ مثل ژول ورنيه پيشگو ي مسايل علمي باشه به اين دلايل:
1.ژول ورن فقط يه نويسنده نبود اون دانشمند هم بود

2.ناپديد شدن و جادو كردن در قديمي ترين افسانه ها هم بوده(داستان هاي معاصر قبل از هري پاتر هم بودن كه به شنل يا چوب دستي سحرآميز اشاره كردن)و اين 2 موضوع ابتكار يا نظريه ي علمي نيست در حالي كه ژول ورن نظريه هاي خودش رو در داستان هاش مطرح مي كرد.
ویکتور12کرام
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۱۰/۲۳ ۲۳:۲۸  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۱۰/۲۳ ۲۳:۲۸
عضویت از: ۱۳۸۵/۸/۲۳
از: مدرسه دورمشترانگ (بلغارستان)
پیام: 509
 هوم
عالیه خسته نباشی
آندوران
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۱۰/۲۳ ۱۲:۰۴  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۱۰/۲۳ ۱۲:۰۴
عضویت از: ۱۳۸۵/۱۰/۱۲
از:
پیام: 141
 مقايسة اشتباه
بابا ژول ورن كجا، رولينگ كجا؟ ولي اطلاعات خيلي خوبي در مورد اختراعات جديد بهمون دادي. مرسي
5209572
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۱۰/۲۲ ۱۴:۴۶  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۱۰/۲۲ ۱۴:۴۶
عضویت از: ۱۳۸۵/۱۰/۱۷
از: mashhad
پیام: 5
 ایا تخیلات . .. . ...!؟
1عالی بود
2درکش سخت بود
3من عاشق رولینگ و داستانش هستم
ولی به نظر من قابل مقایسه با زول ورن !!! نیست !
فاطمه خانوم
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۱۰/۲۲ ۱۳:۱۷  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۱۰/۲۲ ۱۳:۱۷
عضویت از: ۱۳۸۵/۷/۲۵
از: ناکجا اباد
پیام: 173
 ?????خوب بود؟؟؟؟؟
سلام خوب بود هیچی ندارم بگم!!!!!!
role
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۱۰/۲۲ ۸:۳۹  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۱۰/۲۲ ۸:۳۹
عضویت از: ۱۳۸۴/۱۱/۲۴
از:
پیام: 486
 هوم!
حالا خوبه اولش گفتم نظر من شخصیه ها !بابا اگه میگین ژول ورن قدیمیه بیشتر از این ازش انتظار نمیره چرا اون رو با نویسندگان همدوره خودش که به مراتب از اون بهتر بودن مقایسه نمیکننین.با الکساندردوما.که شرط میبندم ازش یه کتاب هم نخوندین.من شیوای بایانش رو کار دارم.اینکه بتونه با نثرش ادم رو به داستان کتاب ببره و تمام صحنه ها رو با تک تک اعضا بدنش حس کنه!
manoocena
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۱۰/۲۲ ۳:۵۹  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۱۰/۲۲ ۳:۵۹
عضویت از: ۱۳۸۵/۹/۲۲
از: Izengard
پیام: 86
 !"£$%^&*
doost aziz khaste nabashi
ghablesh bayad begam ke aval agar noori be jesmi narese ya bargasht dade nashe namari nemshi siah mishe pas ouno namari nemibinim balke siah mibinim pas amalan shenel namari vojod nakhad dasht

mamnoun az zahmati ke keshidi!
moein
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۱۰/۲۱ ۲۰:۳۳  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۱۰/۲۱ ۲۰:۳۳
عضویت از: ۱۳۸۵/۲/۱۸
از: اتاق کارم در وزارت
پیام: 120
 بابا من ناک اوت شدم؟
بابا من ناک اوت شدم به خدا. ژول ورن رو ولش کنین شنل نامرپی رو بچسبین باحاله نه؟
از نظراتتونم متشکرم.
ملیندا
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۱۰/۲۱ ۱۹:۴۱  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۱۰/۲۱ ۱۹:۴۱
عضویت از: ۱۳۸۵/۷/۱۵
از: Canada
پیام: 137
 Re: خوبه !
به نظر من اصلأ معقول نیست آدم ژول ورن رو با رولینگ مقایسه کنه، اون تو قرن نوزدهم بودن و رولینگ تو قرن بیست یکم...
تازه باید توجه داشته باشیم که: ژول ورن یک نویسنده علمی تخیلی بود اما رولینگ فقط یه نویسنده تخیلیه!!!
مسلمأ علم راحت تر می تونه به حقیقت بپیونده تا تخیل این طور نیست؟
2007
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۱۰/۲۱ ۱۹:۰۶  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۱۰/۲۱ ۱۹:۰۶
عضویت از: ۱۳۸۵/۷/۱۰
از: كنار بر بچ مرگ خوار
پیام: 789
 Re: خوبه !
ایول خوب نوشتی من که خوشم اومد
ارش
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۱۰/۲۱ ۱۲:۵۱  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۱۰/۲۱ ۱۲:۵۱
عضویت از: ۱۳۸۴/۵/۱۸
از: تو میپرسند !!
پیام: 3737
 خوبه !
سلام

دستت درد نکنه داولیش عزیز !

بنظر منم شخصی بود این مقایسه .

البته نوشته مجله بود ، دیگه !
harrypotter1449
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۱۰/۲۱ ۱۲:۱۸  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۱۰/۲۱ ۱۲:۱۸
عضویت از: ۱۳۸۵/۲/۱۰
از: کوهستان اشباح
پیام: 217
 Re: تخیلات رولینگ
مقایست زیاد خوب نبود . فقط همینو می تونم بگم
رزمرتا
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۱۰/۲۱ ۱۱:۲۲  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۱۰/۲۱ ۱۱:۲۲
عضویت از: ۱۳۸۵/۱۰/۱۳
از: رستوران سه دسته جارو
پیام: 7
 تخیلات رولینگ
خوبه حالا خودت میگی رولینگ نه ژول ورن اگه قراقره مثل هم باشن اسمشون نویسنده نیست بعد با همه موافقم
lovely_souren
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۱۰/۲۱ ۱۰:۴۷  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۱۰/۲۱ ۱۰:۴۷
عضویت از: ۱۳۸۵/۱۰/۱۶
از: چاله افتادم تو چاه
پیام: 99
 ژول ورن رئالیسم بود!
نظریات ژول ورن بر پایه ی مطالب علمی بود و می شه بهشون اعتماد کرد واسه همین واقعی شدن. اما خب داستانای رولینگ کاملا برگرفته از تخیلاتشه و نمی شه زیاد در موردشون مطمئن بود.
با این وجود من چند وقت پیش یه برنامه تو شبکه چهار دیدم که شنل نامرئی ساخته بودن. در واقع سطح شنل پر از اینه بود و هر کی که می پوشیدش استتار می شد.
یا مثلا من تو کتابای عجیبتر از علم به مواردی برخوردم که کمی با خیالات رولینگ شبیه بود. اما خب جدی نمی گیرم این چیزا رو .آدمه و هزار جور فکر و خیال...
sirus black
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۱۰/۲۱ ۹:۳۷  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۱۰/۲۱ ۹:۳۷
عضویت از: ۱۳۸۵/۱۰/۲۰
از: neverland
پیام: 35
 ژول ورن
تخيلات ژول ورن جنبه علمي داشت و تخيلاتش در حيطه واقعيات بود ولي رولينگ تخيلاتش تو دنياي خيالي
mohsenganj
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۱۰/۲۱ ۸:۴۸  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۱۰/۲۱ ۸:۵۱
عضویت از: ۱۳۸۵/۱/۵
از: جنگل ممنوعه
پیام: 174
 ژول ورن نويسنده اي آگاه بود
عزيز من اشتباه مي كنيد ژول ورن هر وقت ميخواست كتابي بنويسه درباره مطالب كتاب و آخرين نتايج علمي با دانشمندان فرانسه مشورت مي كرد و بعد نتيجه رو توي كتاباش استفاده مي كرد.
بايد هم اين رو بدونين كه تمام كتابهاي ژول ورن پاياني غير منتظره و كاملا علمي دارند و هميشه قهرمانهاي كتابهاي اون از طريق روشهاي علمي موفق ميشن از مهلكه فرار كنن.

من منتظرم تا رولينگ هم در پايان كتاب هفت همه ما رو شگفت زده كنه.
role
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۱۰/۲۰ ۲۲:۳۶  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۱۰/۲۰ ۲۲:۳۶
عضویت از: ۱۳۸۴/۱۱/۲۴
از:
پیام: 486
 هوم!
مطلب بسیار جالبی بود.ولی از نظر من(که کاملا شخصی است و میتونین مخالف باشین)هیچ وقت نباید رولینگ رو با ژول ورن مقایسه کرد.از نظر من ژول ورن شب میخوابید بعد یه کابوس میدید و بلند میشد اون رو مینوشت و اسمش رو می ذاشت داستان تخیلی! البته منکرش نیستم که تک و توک اثار قشنگ داشته ولی به نسبت تعداد کتاب هاش (n) اگر lim بگیرید و n را به بی نهایت میل دهید صفر میشود.در هر صورت این نظر کاملا شخصی است و هیچ قصد توهین هم نداشتم.من تیپ اثار اون رو نمی پسندم.
البته یه نکته هم یادم رفت و اون اینکه گفتین بعضی از تخیلات ژول ورن به حقیقت پیوسته.توضیح من اینه که این تخیلات جز رویای صادقه بوده و ربطی به ابتکارات ژول ورن نداره.

هرگونه نسخه برداری از محتوای این سایت تنها با ذکر نام «جادوگران» مجاز است. ۱۴۰۳-۱۳۸۲
جادوگران اولین وبسایت فارسی زبان هواداران داستان های شگفت انگیز هری پاتر است. به عنوان نخستین خاستگاه ایرانی ایفای نقش مبتنی بر نمایشنامه نویسی با محوریت یک اثر داستانی در فضای مجازی، پرورش و به ارمغان آوردن آمیزه ای از هنر و ادبیات برجسته ترین دستاورد ما می باشد.