هری پاتر نخستین مرجع فارسی زبان هواداران هری پاتر

هری پاتر نسخه موبایل

مقاله‌ها :: نقد ادبی، تجزيه و تحليل

نماد شناسی هری پاتر - تقابل سیاهی و سفیدی


دنیای هری پاتر ، جدا از اینکه یک دنیای جادویی پیچیده است ، تصویری از عالم واقعی و دنیای امروزی است . تمامی عناصر دنیای واقعی را می توان به نوعی در هری پاتر مشاهده کرد . حوادث و اتفاقات غیرمنتظره و مسائل قابل باور داستان ، صورتی رئال به داستان هری پاتر داده اند و آن را به آینه ای از دنیای امروز تبدیل کرده اند .

برای مثال ، هری پاتر با اینکه قهرمان داستان تلقی می شود ، ولی کارهای خارق العاده انجام نمی دهد و بدون کمک دیگران نمی تواند آنطور که باید تاثیر خود را بگذارد .همه اینها نشان می دهد که هر چقدر در لایه های زیرین هری پاتر دقیق شویم و عمق این داستان را بررسی کنیم ، تشابه ها و نزدیکی های بسیاری بین دنیای امروزی و هری پاتر خواهیم یافت .

یکی از این شباهت ها که روی آن هم بسیار تاکید شده است ، کشمکش بین سیاهی و سفیدی در داستان هری پاتر است .

مرگخواران گروهی هستند که به طور کامل زیر دست رئیس خود ولدمورت فعالیت می کنند و جزو گروه شر حساب می شوند . اعمال آنها جنبه تخریبی بسیاری دارد و برای رسیدن به اهداف خود دست به هر کاری می زنند .
می توان آنها را به یک مافیای جادویی تشبیه کرد . شباهت های زیادی بین این گروه و یک گروه مافیایی مشاهده می شود .
مرگخواران مستقیما از رهبر خورد ولدمورت دستور می گیرند . همانطور که در کتاب یک تا چهار دیدیم ، بدون حضور رهبر خود هیچ کاری نمی کنند . اعمالشان جنبه تخریبی زیادی دارد و کشت و کشتار بسیاری راه می اندازند . در کارهایشان از سلاح مخصوص خود (طلسمهای نابخشودنی) استفاده می کنند . به هیچ وجه اجازه نمی دهند فردی از گروهشان زنده دستگیر شود و تا جایی که می توانند از این امر جلوگیری می کنند . هیچ کدام از آنها اگر در دام سفیدی بیفتند از ترس جان خود هیچ حرفی نمی زنند . بی اندازه از رهبر خود می ترسند . رهبر آنها قدرت بسیار زیادی دارد و همه چیز را به خوبی اداره می کند .
تمام موارد بالا شباهت هایی بین مرگخواران و یک گروه تبهکار مافیایی است . همانطور که می بینید این شباهت ها کم نیستند و به خوبی می توان حس کرد که مرگخواران ، نمادی از تبهکاران دنیای امروزی اند . به عبارت دیگر می توان تبهکاران حال حاضر را "مرگخواران ماگل" نامید !

در مقابل مرگخواران ، جبهه سفیدی حضور دارد . جبهه ای که تمام تلاش خود را برای مبارزه با سیاهی کمتر به موفقیت های چشمگیر دست پیدا می کند ولی در عین حال با وجود تمام ناکامی ها بیشترین توان خود را برای مبارزه به کار می گیرد .

رفتارهای دو جبهه بسیار به واقعیت نزدیک است و به خواننده کمک می کند که خود را نزدیک داستان یا حتی داخل آن حس کند و بتواند به راحتی با آن رابطه برقرار کند .
سری داستان های هری پاتر با نشان دادن کشمکش های بین دو جبهه سیاه و سفید ، راه را در مقابل ما قرار می دهد و ما را به مبارزه با بدی های جامعه خود دعوت می کند .
در کتاب شش دیدیم که دامبلدور مرد ، و جبهه سفید رهبر بزرگش را از دست داد . این نشان می دهد که همیشه این خوبی نیست که پیروز می شود و به ما می فهماند که چیزی که باعث جاودانگی می شود ، هدف مقدس است .
همانطور که آلبوس دامبلدور جاودانه شد .
همانطور که هری پاتر در پایان جاوادنه خواهد شد .
قبلی « عشق نافرجام - فصل چهارم آیا تخیلات رولینگ هم مانند تخیلات ژول ورن به حقیقت میپیوندد؟ » بعدی
API: RSS | RDF | ATOM
جادوگران®
بی‌شک دیدگاه هر کس نشانه‌ی تفکر اوست، ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم

فرستنده شاخه
پروف
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۱۰/۲۰ ۱۰:۲۶  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۱۰/۲۰ ۱۰:۲۶
عضویت از: ۱۳۸۴/۷/۲۳
از: اینوره!
پیام: 475
 Re: هوووووووووووم
خب مقاله ي واقعا عاليي بود ولي اگه بخواد هري هم به سرنوشت آْلبوس دامبلدور دچار بشه بي انصافيه يكي از اين ور مرد يكي هم از اون ور بميره
اما به طور ظاهري ما مي گيم كه محفل ققنوس پيروزي هاي زيادي بدست نياورده اما همچين چيزي نيست. مي توني تصور كني كه اگه محفل نبود چه بلاهايي سر آدما مي اومد اين محفله كه هميشه نقشه هاي لردو به هم مي ريزه و اين خودش پيروزيه

دستت درد نكنه خوب بود در كل خيلي خوب بود

هرگونه نسخه برداری از محتوای این سایت تنها با ذکر نام «جادوگران» مجاز است. ۱۴۰۳-۱۳۸۲
جادوگران اولین وبسایت فارسی زبان هواداران داستان های شگفت انگیز هری پاتر است. به عنوان نخستین خاستگاه ایرانی ایفای نقش مبتنی بر نمایشنامه نویسی با محوریت یک اثر داستانی در فضای مجازی، پرورش و به ارمغان آوردن آمیزه ای از هنر و ادبیات برجسته ترین دستاورد ما می باشد.