هری پاتر نخستین مرجع فارسی زبان هواداران هری پاتر

هری پاتر نسخه موبایل

مقاله‌ها :: مقاله‌ها :: مجله سفسطه باز

کند و کاو برای یافتن خدا در مجموعه هری پاتر !


رد پای عرفان در داستان های هری پاتر
هری پاتر خدا جادو
با تعریف خدا شروع می کنیم : خدا چیست ؟
رجوعی کوتاه به قرآن می کنیم که کتاب مقدس اکثر ماست : " و خداوندا ، سررشته همه کار ها به دسته توست و تو بر هر کار توانایی " سوره آل عمران ، قسمت آخر آیه 26
پس می توانیم بگوییم تعریف خدا به این صورت است : " چیز یا وجودی که بر همه کار تواناست و سر رشته همه کار هایی که بشر می کند به دست اوست و بشر در همه کار به اون نیاز دارد !"
حال این تعریف را در ذهن خود حفظ کنید تا به مسائل بعدی بپردازیم .
                                     * * * * * * * * * *
در داستان ها از دیرباز از نماد ها و مظهر ها استفاده فراوانی شده و در تقسیم بندی جدید نماد یکی از ارکان فرعی داستان نامیده شده است. مثلا در یک داستانی که کنایه به جامعه روز دارد از نماد هایی به جای مردم و از عمل کرد های غلط آن نماد ها به جای اعمال اشتباه مردم استفاده می شود تا به جامعه کنایه بزند. در مجموعه هری پاتر نماد و مظهر خدا چیست ؟
می شود گفت  که در هری پاتر هیچ نشانه از دین و مذهب و وجود خدا در زندگانی جادوگران نیست و من همین جا این حرف را تایید می کنم و قاطعانه می گویم که جادوگران به هیچ خدایی اعتقاد ندارند. اما آیا نباید وجود خدا را در داستان ها هری پاتر قطعی دانست ؟

هیچ داستانی نیست که خدا  و نیروی ماوراء در آن وجود نداشته باشد ، و مسلما در مجموعه هری پاتر نیروی ماوراء همان جادویی است که دانش آموزان در مدرسه هاگوارتس می آموزند. و حال به تعریفی از جادو می پردازیم  که دکتر برونو بتلهایم در یکی از مصاحبه هایش گفت: " جادو چیزی است که می تواند همه کاری را انجام دهد و همه جادوگران بدون آنکه بدانند به آن نیاز دارند و همه کارشان را با جادو انجام می دهند. "
و تعریف خدا با برداشت از کتاب قرآن و  دایره المعارف معنوی  : " چیز یا وجودی که بر همه کار تواناست و سر رشته همه کار هایی که بشر می کند به دست اوست و بشر در همه کار به اون نیاز دارد . "
به این جملات مشترک توجه کنید : خدا چیز یا وجودی است که بر همه کار تواناست ..... جادو چیزی است که می تواند همه کاری را انجام دهد
بشر در همه کار به خدا نیاز دارد ..... جادوگران بدون آنکه بدانند به جادو نیاز دارند.
سر رشته همه کار های بشر به دست خداست ..... جادوگران همه کارشان را با جادو انجام می دهند.
از تشابه این جملات می توان فهمید که قطعا در داستان های هری پاتر جادو کنایه از وجود خداست و مسلما جادوی سفید و سیاه هم همان نیروی خیر و شر است.
شاید انواع جادوگر کنایه از انواع مذهب ها و فرقه های رسیدن به خدا باشد و اینگونه می توان رد پای عرفان را در هری پاتر یافت.
اما در جستجوی این رد پا ما دانش آموزانی را می بینیم که سعی در یادگیری جادو ( نماد خداوند ) دارند و برای رسیدن به مقامات عالی در شناخت جادو مراحل دشواری را پشت سر می گذارند و این تقریبا چیزی شبیه سیر سلوک عرفا در ادیان مختلف است.

این مقاله قصد هیچگونه اهانتی به مذاهب و اعتقادات افراد نداشته و جادو را تنها نمادی از خدا دانسته است.

قبلی « ساختار داستانی کتاب آخر با توجه به تصاویر روی جلد آن جانپیچ ها » بعدی
API: RSS | RDF | ATOM
جادوگران®
بی‌شک دیدگاه هر کس نشانه‌ی تفکر اوست، ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم

فرستنده شاخه
benyaminmrd
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۷/۱۰/۱۷ ۱۷:۵۰  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۷/۱۰/۱۷ ۱۷:۵۰
عضویت از: ۱۳۸۷/۹/۲۱
از:
پیام: 1
 Re: کند و کاو برای یافتن خدا در مجموعه هری پاتر !
به نظر من مطلب شما یک جور تلاش برای پیدا کردن خدا در کتاب های هری پاتره . ولی به نظر من اصلا هیچ جوری نمیشه جادو را به این صورتی که گفتید با خدا مقایسه کرد. در ضمن خداوند یک خالق تواناست و اینکه یک جادوگر بتواند چیزی را از هیچ خلق کند یک خیال محض است و نوعی توهین به وجود خداوند محسوب می شود.

فرستنده شاخه
mmzabett@yahoo.com
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۷/۲/۱ ۲۱:۵۸  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۷/۲/۱ ۲۱:۵۸
عضویت از: ۱۳۸۶/۱۱/۱۹
از: نا کجا آباد
پیام: 171
 Re: کند و کاو برای یافتن خدا در مجموعه هری پاتر !
من فکر میکنم نباید زیاد در مورد این که در کتاب های هری پاتر چیزی درباره خدا وجود داره یا نه بحث کرد.
هری پاتر یک نوع مجموعه کتاب فانتزیه که شرح حوادث یه سری انسان ها رو میده.ولی فکر نمیکنم رولینگ موقع نوشتن کتاب در مورد این چیزها فکری کرده باشه....

فرستنده شاخه
khereft2007
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۶/۳/۲۳ ۱۴:۰۳  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۶/۳/۲۳ ۱۴:۰۳
عضویت از: ۱۳۸۵/۸/۱۷
از: تو دفتر ِ مدیر ِ مدرسه!!
پیام: 544
 Re: کند و کاو برای یافتن خدا در مجموعه هری پاتر !
من خوب مفهوم مقاله ات رو درک نکردم !
ولی با توجه به عنوانش , من فکر میکنم خدا توی هری پاتر باشه .
به هر حال زحمت کشیدی . دستت درد نکنه .

فرستنده شاخه
LILI EVANZ 22
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۶/۳/۵ ۱۵:۵۴  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۶/۳/۵ ۱۵:۵۴
عضویت از: ۱۳۸۴/۲/۲
از:
پیام: 191
 Re: کند و کاو برای یافتن خدا در مجموعه هری پاتر !
من با نظرت مخالفم ... به نظر من جادو جدا از روح خداست چون اگه خدایی بود هیچ وقت نکوهش نمی شد و ما داریم که این فعل در اسلام حرام است در واقع یک جور دستکاری در امور خداست ولی نه به وسیله ی خود اون بلکه به وسیله های دیگه ی ماورایی و همه می دونیم که جادو وجود دارد و توی قرآن هم راجع بهش اومده ولی به نظر من جادو به خودی خود جالب نیست و نکوهش شده و جادوی سفید یا سیاه توی اسلام معنایی نداره .... و همواره سیاهه چون دخالت در کارهای خداست و توضیح اینکه چرا خدا دوست نداره توی کارهاش دخالت بشه میره توی بحث فلسفه و در این مجال نمی گنجد!

هرگونه نسخه برداری از محتوای این سایت تنها با ذکر نام «جادوگران» مجاز است. ۱۴۰۰-۱۳۸۲
جادوگران اولین وبسایت فارسی زبان هواداران داستان های شگفت انگیز هری پاتر است. به عنوان نخستین خاستگاه ایرانی ایفای نقش مبتنی بر نمایشنامه نویسی با محوریت یک اثر داستانی در فضای مجازی، پرورش و به ارمغان آوردن آمیزه ای از هنر و ادبیات برجسته ترین دستاورد ما می باشد.