هری پاتر نخستین مرجع فارسی زبان هواداران هری پاتر

هری پاتر نسخه موبایل

مقاله‌ها :: نقد ادبی، تجزيه و تحليل

بررسی محبوب ترين کتاب ها: هری پاتر و قصه های سرزمين اشباح


در این مقاله دو تا از محبوب ترین کتب ها بررسی شده اند.
"به نام خالق زيبايی ها"
بررسی محبوب ترين کتاب ها: هری پاتر و قصه های سرزمين اشباح

هری پاتر
امرزه شرايط به گونه ای است که کمتر کسی را می بينيم که کتاب هری پاتر را نخوانده يا دست کم اسمش را نشنيده باشد. جادوی رولينگ همه کتاب خوان های دنيا را جادو کرد.
دنيای کامپيوتری امروز به هری پاتری نياز داشت که بتواند از نوجوانان اين اعتراف را بگيرد که کتاب هنوز هم بهترين دوست آن هاست. در عصر امروز که آن قدر مشغله فکری فروان است که هر کس به نوبه خود آرامش را می طلبد؛ شايد در هر سنی گريز از واقعيت و غرق شدن در دنيای خيال لذت بخش باشد.
از نظر بعضی از منتقدان اين کتاب تنها ذهن بچه ها را از چرنديات پر می کند. شايد بتوان از نظری اين حرف را درست دانست؛ اما فقط در صورتی که مخاطبان اين کتاب کودکان باشند. البته يک ذهن باز کاملا اين مساله را درک می کند که هری پاتر برای نوجوانان است. چون هری و دوستانش نوجوان اند و هيچ کس جز امثال آن ها نمی تواند درکشان کند. اگر نوجوانان ذهن خود را با هری پاتر پر کنند از بسياری مسائل ديگر خيلی بهتر است. چون از هری پاتر خيلی چيز ها می توان فرا گرفت.
خيلی ها به هری پاتر توهين کردند, آن را مسخره خواندند, شخصيت هايش را نامتعادل ناميدند, کتاب هايش را به آتش کشيدند و ... اما اين کتاب نه تنها ارزش خود را از دست نداد, بلکه حتی اعتبارش بيش تر از پيش هم شد و همه اين ها دست به دست هم دادند تا اين کتاب واقعا محبوب شود.

قصه های سرزمين اشباح
خيلی از طرفداران هری پاتر طرفدار دارن شان هم هستند. قصه های سرزمين اشباح که به عنوان بهترين کتاب بعد از هری پاتر توسط نوجوانان انتخاب شده است؛ همه ويژگی های يک کتاب خوب را دارد. کتابی که رولينگ آن را ماندنی خوانده است, حتما ارزش خواندن دارد.
دارن شان در اولين مجموعه اش نشان داد که نويسنده قابلی است. داستانی نوشت که تو را لحظه به لحظه به دنبال خود می کشيد و وادارت می کرد که ادامه بدهی. حسی در تو ايجاد می کرد که گويی تو هم در کنار دارن هستی و همراه او با حوادث روبه رو می شوی. با او خنديدی و با او گريستی؛ و وقتی کتاب تمام شد...
قصه های سرزمين اشباح حرف های زيادی برای گفتن داشت. واقعيت هايی که گاهی ندانستنشان بهتر از دانستنشان است. شايد تو حرفش را باور نکرده باشی, اما با کمی فکر می توان دريافت که او درست می گويد. دارن شان واقعيت ها را در قالب داستانی, يا بهتر بگويم, مثالی برای تو آورد و وادارت کرد که به فکر فرو بروی... که به دنيايی که در آن زندگی می کنی بهتر بينديشی.
قصه های سرزمين اشباح تمام نشد. دارن شان به سادگی داستان را رها کرد تا خودمان حدس بزنيم چه بلايی سر شخصيت های محبوبمان آمده است. پايانی به آن زيبايی هم نتوانست آسيب هايی که ناتمامی به داستان می زند را جبران کند. شايد هم چنين داستانی واقعا نيازی به اتمام نداشت. شايد دارن شان می خواسته حرف هايش را بزند و بقيه داستان را به عهده ما بگذاد. شايد...

جمع بندی
رولينگ و شان هر دو با ديدی تازه به افسانه های قديمی نگاه کردند. (جادو و جادوگری و خون آشام ها). هر دو محبوب اند و هر دو قابل اند. اين که چه چيزی باعث محبوبيت اولين کتاب هايشان شد, نکته ايست که نا معلوم ملنده و شايد کسی هرگز به آن دست نيابد. خدا را چه ديدی؟ شايد روزی هری پاتر و قصه های سرزمين اشباح به افسانه تبديل شدند.
قبلی « هری پاتر و انتقام نهایی - فصل 16 هری پاتر از دیدگاه مجله دنیای تصویر » بعدی
API: RSS | RDF | ATOM
جادوگران®
بی‌شک دیدگاه هر کس نشانه‌ی تفکر اوست، ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم

فرستنده شاخه
darkloard.darkness
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۲/۱۵ ۱۳:۵۹  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۲/۱۵ ۱۳:۵۹
عضویت از: ۱۳۸۵/۲/۱۴
از:
پیام: 3
 Re: موافقم
منم کتاب سرزمین اشباح رو خوندم و به نظرم این کتاب از هری پاتر کمی جالب تره چون هری پاتر داره به یه کتاب احساسی تبدیل می شه!اما دارن شان کم تر به این قضایا توجه کرده!راستی دارن شان یه کتاب جدید هم داده که الان توی نمایشگاه هست!به نام مبارزه با شیاطین!باید کتاب جالبی باشه !حتما بخونیدش! منم منتظر خواهرم هستم که برام بخره و بیاره!حتما بهتون خبر می دم که جالبه یا نه!هری پاتر هم کتاب جالبیه!خیلی جالب! راستی ممنون که زحمت کشیدی مطلب جالبی بود!

هرگونه نسخه برداری از محتوای این سایت تنها با ذکر نام «جادوگران» مجاز است. ۱۴۰۳-۱۳۸۲
جادوگران اولین وبسایت فارسی زبان هواداران داستان های شگفت انگیز هری پاتر است. به عنوان نخستین خاستگاه ایرانی ایفای نقش مبتنی بر نمایشنامه نویسی با محوریت یک اثر داستانی در فضای مجازی، پرورش و به ارمغان آوردن آمیزه ای از هنر و ادبیات برجسته ترین دستاورد ما می باشد.