هری پاتر نخستین مرجع فارسی زبان هواداران هری پاتر

هری پاتر نسخه موبایل

مقاله‌ها :: کتاب‌ها

کتاب هفت و نحوه نگارش (فيلم هندي)


نظریات من درباره نحوه نگارش کتاب هفت .
سلام، نحوه نگارش کتاب 7 برای خیلی ها مثل من سوال شده . همونطور که اطلاع داریدخیلی از اتفاقاتی که در شاهزاده نیمه خالص به وجود اومده ( مثل مرگ دامبلدور ) نوشتن کتاب 7 رو بری رولینگ خیلی سخت تر کرده .
من قصد دارم که با توجه به شواهد موجود به نتایجی در این زمینه برسم . چیزی که در ادامه مشاهده میکنید حدس های من در رابطه با نحوه نگارش _ و اتفاق های کلی که امکان داره توی کتاب 7 اتفاق بیفته_ هست . امیدوارم لذت ببرید :



کتاب شش شوک بزرگی برای طرفداران هری پاتر بود . هم از لحاظ مرگ دامبلدور و هم از لحاظ هورکراکس ها . رولینگ از ابتدای کتاب دامبلدور رو به صورت آدمی به ما معرفی کرد که هوش خیلی بالایی داره و کارهاش رد خور نداره . و رولینگ در نوشتن کتاب هاش از این هوش و ذکاوت استفاده های زیادی کرده . در واقع چیزهایی رو که اصلا برای خواننده قابل درک نبوده رو با دامبلدور و هوشش توجیح کرده و خیلی از چیزاهایی رو که می خواسته به خواننده بگه با تضمین دامبلدور گفته .
راه دوری نمیریم، اواخر کتاب 6 وقتی که همراه هری برای بدست آوردن گنجینه اسلایترین به اون دریاچه درون غار رفت . توی کت خود من یکی نمی رفت که به همین سادگی فهمیدن که باید خون بپردازن تا بتونن داخل شن و داستان قایق زیر آب و زنجیز و .... . همه اینها امکان پذیز شد به علم اینکه دامبلدور جادوگر ماهریه .
از طرف دیگه قضیه هورکراکس واقعا چیزی نبود که بخواد بعد از گذشت 5 تا از این سری کتاب ها مطرح بشه ( البته شاید دلیلش این باشه کههمون ابتدا به فکرش نرسیده بود ! ) . هدف اول و آخر هری توی همه این کتاب ها چیزیه که پیشگویی گفته ( که البته متوجه شدیم که پیشگویی تاثیری در این قضیه نداره ) : از بین بردن ولدمورت . از نظر من این به یکنواختی و معقولیت کتاب لطمه وارد می کنه که انقدر دیر قضیه هورکراکس ها به هری گفته میشه .
با قضیه سن قانونی موافقم اما انگار رولینگ این رو از یاد برده که هری از ابتدای کتاب در گیر این مسائل بود . انگار از یاد برده که هری با باسیلیک و تام ریدل رو به رو شد، از یاد برده که هری در سه جادوگر شرکت کرده و ... .
در واقع رولینگ راه هزار شبه رو یک شبه بره و موضوع هورکراکس رو در یک جلد سر و تهشو هم بیاره . و فکر کنم رولینگ که متوجه این قضیه میشه سعی میکنه که چندتا از هورکراکس ها رو نابود کنه . یکی خود دامبلدور، یکی هری ( قضیه هورکراس بودن دفترچه خاطرات ریدل خیلی کلک قشنی بود ) و یکی دیگه توسط آر.ای.بی .
با توجه به نوشته های بالا : از نظر من کتاب هفت از هر جهت مثل یک فیلم هندی می مونه . البته منظورم از فیلم هندی پایان خوششون نیست ! بلکه نحوه اتفاق افتادن حوادثه که خیلی بچه گانه و کشکی پشت سر هم ردیف میشن !
بذارید یک مثال نزدیک تر به مقصودم بزنم . در کتاب جستجوری دلتورا وقتی که کمربند به دست اربابت تاریکی میفته هر کدوم از سنگ های جادویی رو توسط یک اژدها به یک جای غیر قابل دسترس می برن .
و بعد لیف به دنبال پیدا کردن این سنگ ها برای تکمیل قدرت از دست رفته ی شهر دلتورا میره .
اول خواننده فکر میکنه که وای ! حالا چقدر درد سر داره که ببینن هر کدوم از این سنگ ها کجا مخفی شدن . اما بعدش پدر لیف میگه که ما این اژدها ها رو دیدم که به فلان سمت رفتن برای همین یاقوت سرخ در فلان جا قایم شده .
فکر می کنم که با توجه به داستان هایی که درکتاب 6 بوجود اومده، کتاب هفت یه همچین حالتی داره ( من اصلا قصد ندارم بگم که در جستجوی دلتورا کتابیه که سطحش پایینه . نه ؛ در جستجوی دلتورا از ابتدا یه همچین حالتی داشته ولی هری پاتر نه ) . در حالی که ما سه هورکراکس دیگه و خودت ولدمورتو داریم . همچنین دامبلدوری نداریم که بتونه به هری کمک کنه . شاید شاهد یک جهش به چند سال بعد کتاب 6 بزنیم . یعنی اگه هری به هاگوارتز نره ممکنه این اتفاق بیفته که رولینگ داستان رو به چند سال ببره، وقتی که هری کمی یا خیلی بزرگتر شده و محل هورکراکس ها رو پیدا کرده و در حال از بین بردنشونه .
اگر که اینجوری از آب در نیاد، شاید کتاب هفت کتاب پایانی نباشه . ممکنه کتاب هشتی هم در کار باشه . درسته که رولینگ خودش این رو گفته که 7 تا بیشتر نیست، اما همه ما ذهنیتمون اینه که هری هفت سال در هاگوارتز میمونه و واسه همین هفت تا کتاب بیشتر وجود نخواهد داشت . اما اگه هری در هاگوارتز نباشه باز هم این اتفاق میفته ؟
شاید با کش دادن کتاب به این نحو شاهد نوشته معقول تری باشیم .

این نوشته تمام فرضیات من بود و امیدوارم که رولینگ راهی به غیر از این دوتا پیدا کنه و کتاب خوبی در پیش رو داشته باشیم .
قبلی « هری پاتر و ناپدید شدن جای زخم - فصل 5 هری پاتر و فرشینه خانوادگی » بعدی
API: RSS | RDF | ATOM
جادوگران®
بی‌شک دیدگاه هر کس نشانه‌ی تفکر اوست، ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم

فرستنده شاخه
mortimer
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۶/۱۶ ۱:۵۴  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۶/۱۶ ۱:۵۴
عضویت از: ۱۳۸۵/۵/۴
از: یه جای کاملا سری.
پیام: 19
 Re: هندي يا بريتيش
من به طرز شديدي با پاتريشيا استيمپسن موافقم.

هرگونه نسخه برداری از محتوای این سایت تنها با ذکر نام «جادوگران» مجاز است. ۱۴۰۰-۱۳۸۲
جادوگران اولین وبسایت فارسی زبان هواداران داستان های شگفت انگیز هری پاتر است. به عنوان نخستین خاستگاه ایرانی ایفای نقش مبتنی بر نمایشنامه نویسی با محوریت یک اثر داستانی در فضای مجازی، پرورش و به ارمغان آوردن آمیزه ای از هنر و ادبیات برجسته ترین دستاورد ما می باشد.