هری پاتر نخستین مرجع فارسی زبان هواداران هری پاتر

هری پاتر نسخه موبایل

مقاله‌ها :: نقد ادبی، تجزيه و تحليل

قهرمان خاموش(حاوی نکاتی در مورد کتاب 7)


در این مقاله به مطالبی پرداخته می شود که ارتباط مستقیم با وقایع کتاب 7 دارد پس اگر کتاب را نخوانده اید از این مقاله نیز دوری کنید. در این مطلب سعی شده علت برخی وقایع و رفتارها در خصوص یکی از شخصیتهای کتاب بررسی و تفسیر شود.

همیشه از همان کتاب اول ما درباره شخصیت سوروس اسنیپ با پیچیدگی هاو سوالات بیجواب فراوانی روبرو بودیم. جایگاه او بین طرفداران همیشه از مرد مورد اعتماد دامبلدور تا جاسوسی ریاکار در حال نوسان بود.

حتی با پایان کتاب ششم عده ای سر حرف خود ماندند و اصرار کردند که او حتی قتل دامبلدور را نیز به دستور خودش انجام داده بود و خوشا به حال آنان که در پایان کتاب 7 نتیجه وفاداری به اعتقاد خود را دیدند. من جزو دسته دوم بودم. کاملاً متقاعد شده بودم که دامبلدور در مورد اسنیپ اشتباه کرده، همانطور که خودش میگفت : اشتباهات یک پیرمرد!

دلیلی بسیار قوی داشتم و آنهام اجرای طلسم نابخشودنی اواداکداورا بود چون طبق گفته بلاتریکس به هری واقعاً باید از ته دل بخواهی آسیب برسانی تا این طلسم ها را اجرا کنی و اسنیپ هم دامبلدور را کشته بود. این تفکر با من در تمام کتاب 7 باقی ماند تا به فصل 32 رسیدم. جایی که اسنیپ در کلبه فریادکش به والدمورت اصرار می کرد که اجازه بدهد شخصاً برود هری پاتر را بیابد. آن موقع حس کردم که قصد او از یافتن هری کمک به اوست و می دانستم اتفاقی بزرگ در حال وقوع است. وقتی اسنیپ در آخرین لحظه زندگی به هری گفت به من نگاه کن نمی توانستم فکر کنم که چشمان هری را به دنبال نشانی از لیلی جستجو می کند بلکه فکر میکردم در آخرین لحظه میخواهد نگاهی دقیق به چهره کسی بیاندازد که اعتقاد دارد دنیا را از وجود لرد سیاه پاک می کند. طی یک فصل اسنیپ از خائنی پست فطرت تبدیل به قهرمانی شد که با یادآوری زندگی پر رنج او چه طی 7 کتاب و چه از طریق خاطرات او به خود تکرار می کنیم او درست به اندازه هری و دامبلدور قهرمان پیروزی خیر بر شر است و دقیقاً مثل آن دو زندگی پر از سختی و اشتباهات کوچک و بزرگ داشته است.

حالا حتی تنفر او از هری هم متقاعد کننده است. او با نگاه کردن به هری همیشه در رفتار و صحبتهای او بیشتر نشانی از جیمز میدید، مردی که در نظر او نه تنها مغرور و لافزن بود بلکه بالاتر از همه عشق زندگی او ، دختری که از کودکی دوست داشت، یعنی لیلی را دزدیده بود. حالا این سوال پیش میاد آیا لیلی واقعاً شاگرد ماهری در معجون سازی بود یا او هم، مثل هری از کمکهای سوروس برای پیشرفت در این درس استفاده میکرد و البته مشخص است که در کلاس اسلاگهورن این لیلی بود که به داشتن استعداد معروف بود نه اسنیپ که کتابی پر از کشفیات شخصی وی برای ساختن معجونهای پیچیده به همراه داشت.

شکی نیست که اسنیپ مردی شجاع بود، حتی با وجود دلایلش برای بازگشت به دامبلدور. چون طی کتابها همه فهمیدیم که نیروی عشق بالاترین جادوهاست، جادویی که لرد سیاه قدرتمند کاملاً فاقد آن است. این نیرو اسنیپ را برای نجات لیلی به سوی دامبلدور کشاند و حتی سالهای بعد از مرگ لیلی نیز باقی ماند. نیرویی که باعث شد اسنیپ امر خطیر جاسوسی دو جانبه بودن را تا آخرین لحظه حفظ کند و به او این حق کاملاً صحیح را بدهد که وقتی هری او را بعد از قتل دامبلدور بزدل خطاب کرد تا آن حد آشفته و خشمگین شود.

اسنیپ هر چه بود، بزدل نبود. کاری که او می کرد کمال شجاعت بود . درماندگی او پیش از قتل بوسیله ناجینی در حالی که خطر مرگ را حس کرده بود و هنوز اطلاعات مهم دامبلدور را به هری منتقل نکرده بود واقعاً آزار دهنده بود.

شاید بتوان گفت رنجهای او از گذشته حتی از هری نیز عمیق ترند. کودکی در خانواده ای که مدام در حال جدال بودند، عدم محبوبیت در مدرسه، از دست دادن لیلی به خاطر یک لحظه اشتباه، به خطر انداختن زندگی با رفتن پیش دامبلدور و عدم موفقیت در نجات جون لیلی، تحمل هری به مدت 6 سال با رفتارهایی بسیار مشابه جیمز، کشتن دامبلدور پیش چشمان هری و شنیدن کلمه ترسو از زبان او و نهایتاً مرگی فجیع به دست ماری وحشتناک به خاطر عدم درک صحیح ولدمورت از نحوه عملکرد چوبهای جادو!

نکته دیگر این که طی 7 کتاب هیچوقت نمی شنویم اسنیپ، رئیس گروه اسلترین که جایگاه خونهای اصیل است، از کلمه خون فاسد یا گندزاده در هیچ جا استفاده کند. همان یک بار اشتباه چنان درس بزرگی به او داده که در خاطراتش می بینیم به پرتره فینیاس نایجلوس بلک با عصبانیت می گوید از این کلمه استفاده نکند.

در اینجا فقط یک مسئله می ماند. حالا که به همه ثابت شد اسنیپ بی گناه است و اعتماد دامبلدور صحیح بوده چرا 6 سال طول کشید تا به او پست مورد علاقه اش یعنی درس دفاع در برابر جادوی سیاه را بدهد؟ به نظرم یک جواب می رسد. دامبلدور به نفرینی که ولدمورت روی این پست قرار داده بود اعتقاد داشت و نمی خواست به این زودی اسنیپ را از دست بدهد پس آن را برای آخرین سال زندگی خود نگه داشت که اگر این نفرین هم اتفاق می افتاد هر دوی آنها تمام و کمال وظایف خود را در مدرسه انجام داده باشند.

 

قبلی « تحلیل پایان کتاب هفتم هری پاتر درباره کتاب 7 » بعدی
API: RSS | RDF | ATOM
جادوگران®
بی‌شک دیدگاه هر کس نشانه‌ی تفکر اوست، ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم

فرستنده شاخه
hooora
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۶/۱۲/۱۶ ۲۰:۴۱  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۶/۱۲/۱۶ ۲۰:۴۱
عضویت از: ۱۳۸۶/۱۱/۲۶
از: تالار خصوصی گیریفندور
پیام: 277
 Re: قهرمان خاموش(حاوی نکاتی در مورد کتاب 7)
وای مالی جان مقاله ی خیلی خوبی نوشتی من که جذب مقالت شدم بازم از این مقاله ها بنویس دستت درد نکنه حتما خیلی زحمت کشیدی نه ؟

فرستنده شاخه
professorsnape
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۶/۱۰/۲۶ ۱۸:۳۰  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۶/۱۰/۲۶ ۱۸:۳۰
عضویت از: ۱۳۸۵/۶/۳۰
از: لندن
پیام: 127
 Re: قهرمان خاموش(حاوی نکاتی در مورد کتاب 7)
ایول دستت درست
خیلیییییییییییییییییییی قشنگ و عالییییییییی نوشتی

فرستنده شاخه
flash
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۶/۹/۱۷ ۱۵:۵۰  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۶/۹/۱۷ ۱۵:۵۰
عضویت از: ۱۳۸۶/۹/۳
از: روستاي بادلي ببرتون
پیام: 78
 Re: قهرمان خاموش(حاوی نکاتی در مورد کتاب 7)
دستت درد نكنه.خيلي قشنگ بود من خيلي اسنيپ رو دوست دارم.اگه جاي ليلي بودم فقط بخاطر يك كلمه ولش نمي كردم برم.وقتي مي ديدم اينقدر دوستم داره(البته نمي دونم ليلي هم چقدر دوستش داشته) بر مي گشتم پيشش.
زنده باد سوروس اسنيپ

فرستنده شاخه
Master Of Death
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۶/۹/۱۵ ۳:۱۰  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۶/۹/۱۵ ۳:۱۰
عضویت از: ۱۳۸۶/۹/۱۰
از:
پیام: 4
 Re: قهرمان خاموش(حاوی نکاتی در مورد کتاب 7)
نقل قول:
وقتی اسنیپ در آخرین لحظه زندگی به هری گفت به من نگاه کن نمی توانستم فکر کنم که چشمان هری را به دنبال نشانی از لیلی جستجو می کند بلکه فکر میکردم در آخرین لحظه میخواهد نگاهی دقیق به چهره کسی بیاندازد که اعتقاد دارد دنیا را از وجود لرد سیاه پاک می کند.


هم این، هم اینکه به نظر من اسنیپ در ته قلبش هری رو دوست داشت (نه فقط به خاطر چشم های لیلی)
اما اینکه همیشه رفتار اسنیپ با هری خشن و نشان دهنده نفرت بود دلیلش مسائلی بود که فقط دامبلدور و اسنیپ می دانستند ولی بقیه (حتی خود هری) باید فکر می کردند اسنیپ واقعا از هری متنفر است
همان طور که می دونیم اسنیپ تا جایی که می توانست تنفرش رو از هری نشون میداد تا همه ببینند، ولی هیچ وقت عملا هری رو به خطر نینداخت و حتی تنبیهی مشابه آمبریج استفاده نکرد. گذشته از آن در چند مورد که جان هری در خطر بود کاملا نگران شد و سعی کرد به اون کمک کند.
اگر چه هری بعضی وقت ها خیلی گستاخانه با او رفتار کرده بود که در پایان رفتار اشتباهش رو با این جمله جبران کرد:
«آلبوس سوروس، نام تو از نام دو تا از مدیران هاگوارتز گرفته شده، یکی از اون ها اسلیترینی بود و اون شاید شجاعترین مردی باشه که من در همه عمرم شناختم»

فرستنده شاخه
sev00eru0s
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۶/۸/۱۱ ۱۸:۳۱  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۶/۸/۱۱ ۱۸:۳۱
عضویت از: ۱۳۸۶/۸/۹
از:
پیام: 85
 Re: قهرمان خاموش(حاوی نکاتی در مورد کتاب 7)
خيلي ممنون واقعا قشنگ نوشته بودي
واقعا اسنيپ قشنگ ترين شخصيت كتاب بود و شخصيتي كه من بيشتر از همه دوستش داشتم بازم به خاطر اين مقاله قشنگ ازت تشكر مي كنم .

پاسخ‌ها فرستنده فرستاده‌شده در تاریخ
 Re: قهرمان خاموش(حاوی نکاتی در مورد کتاب 7) memco ۱۳۸۶/۸/۱۳ ۱۸:۴۷

فرستنده شاخه
romulus
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۶/۷/۶ ۱۲:۴۷  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۶/۷/۶ ۱۲:۴۷
عضویت از: ۱۳۸۶/۵/۲۵
از: Barrow
پیام: 67
 Re: قهرمان خاموش(حاوی نکاتی در مورد کتاب 7)
خوشحالم که مورد توجه قرار گرفته!

فرستنده شاخه
Pouya Mysterious Prince
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۶/۷/۱ ۱۷:۳۲  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۶/۷/۱ ۱۷:۳۲
عضویت از: ۱۳۸۶/۶/۲۶
از: یک کلبه در وسط جنگلی جادویی و سرسبز در ایران
پیام: 28
 واقعا جالب بود .
مقاله ی جالبی بود. همه چیز رو به خوبی توضیح داده بودی.

فرستنده شاخه
soosk
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۶/۶/۲۹ ۲۳:۳۵  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۶/۶/۲۹ ۲۳:۳۵
عضویت از: ۱۳۸۵/۱۰/۲۲
از: ارومیه
پیام: 92
 Re: قهرمان خاموش(حاوی نکاتی در مورد کتاب 7)
واقعا مقاله ی قشنگی بود. شخصیت اسنیپ رو خوب توصیف کرده!من عاشق اون بخش از کتاب هستم که به هری میگه به من نگاه کن.خب حق داشت از هری بدش بیاد.چون شبیه جیمز بود.خوب نوشته بودی.خیلی غمگینانه مرد.

فرستنده شاخه
lyra
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۶/۶/۲۹ ۲۱:۰۹  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۶/۶/۲۹ ۲۱:۰۹
عضویت از: ۱۳۸۶/۶/۲
از:
پیام: 27
 Re: قهرمان خاموش(حاوی نکاتی در مورد کتاب 7)
مالی جان بهت تبریک میگم مقالت خیلی قشنگ بود من که تحت تاثیر قرار گرفتم

پاسخ‌ها فرستنده فرستاده‌شده در تاریخ
 Re: قهرمان خاموش(حاوی نکاتی در مورد کتاب 7) shadowgirl ۱۳۸۶/۷/۹ ۱:۱۸
    Re: قهرمان خاموش(حاوی نکاتی در مورد کتاب 7) gisgolab ۱۳۸۶/۷/۱۴ ۱:۰۴
 Re: قهرمان خاموش(حاوی نکاتی در مورد کتاب 7) mphpa ۱۳۸۶/۸/۱۴ ۱۷:۵۸

هرگونه نسخه برداری از محتوای این سایت تنها با ذکر نام «جادوگران» مجاز است. ۱۴۰۰-۱۳۸۲
جادوگران اولین وبسایت فارسی زبان هواداران داستان های شگفت انگیز هری پاتر است. به عنوان نخستین خاستگاه ایرانی ایفای نقش مبتنی بر نمایشنامه نویسی با محوریت یک اثر داستانی در فضای مجازی، پرورش و به ارمغان آوردن آمیزه ای از هنر و ادبیات برجسته ترین دستاورد ما می باشد.