هری پاتر نخستین مرجع فارسی زبان هواداران هری پاتر

هری پاتر نسخه موبایل

مقاله‌ها :: مقاله‌ها :: مجله سفسطه باز

اعداد جادويي


سلام
چندي پيش يكي از دوستان (فرد ويزلي) تايپيكه اهميت عدد 12 رو باز كرد و من براي اولين بار تويه عمرم كم آوردم و نتونستم جواب افرادي كه با فرد موافق بودن و ميگفتن كه عدد 12 حتما مهمه رو بدم ولي فكر ميكنين من يعني حاج شيخ سوسك اعظم يكي از بزرگترين رئيسهاي سوسك در كل تاريخ بشر كم ميارم؟ نه به هيچ وجه. من در تحقيقات جامع خود به نتايج جاب زير دست يافتم:

هر عدد در جوامع و فرهنگنهاي مختلف معاني خاص خود را دارد بعضي از اين اعداد در گذشته و تاريخ مردم پديد آمده اند و ريشه در خرافات دارند و بعضي ديگر اعدادي هستند كه واقعا مقدسند (بهتره كه به جاي مقدس بگيم جادويي) و از هر گونه خرافات به دورند.من در زير معروفترين اعدادي را كه در جوامع مختلف (مخصوصا در بين كشورهاي اسلامي) معاني يكساني را دارند جمع آوري كرده ام:

13: عددي كه تقريبا در بين تمامي جوامع و فرهنگها معني يكساني دارد عدد 13 است كه به عنوان يك عدد نحس و شوم از آن ياد ميكنند.

--------

40: عددي مقدس و جادويي كه من ابتدا نمونه هايي كه در قرآن كريم يا احاديث ائمه ي اطهار به آنها اشاره شده را ميآورم و سپس موارد باقيمانده را ذكر ميكنم.

الف- پيامبر گرامى اسلام (ص) فرموده اند:« من اخلص لله اربعين يوماً فجر الله ينابيع الحكمة من قلبه على لسانه \\ هر كس چهل روز فقط براى خداوند تعالى اخلاص ورزد خداوند چشمه‏هاى حكمت را از قلبش بر زبانش جارى مى‏سازد».

ب- پيامبر اسلام (ص) فرموده اند:« من حفظ على امّتى اربعين حديثاً ينتفعون بها بعثه الله يوم القيامة فقيهاً عالماً\\ هر كه براى نفع امت من چهل حديث حفظ كند خداى تعالى او را روز حساب فقيهى دانشمند برانگيزد».

ج- در قرآن كريم آمده است موسی(ع) ۴۰ شب به ملاقات خداوند رفت و پيامبر اکرم (ص) در ۴۰ سالگی مبعوث شد. (همچنين اكثر پيامبران در 40 سالگي به رسالت رسيدند)

د- و همچنين براي فردي كه از دنيا ميرود 40 روز عزاداري ميكنند.

--------

7: عدد مقدس و جادويي ديگري كه بيشتر در نزد ايرانيان مقدسه ولي در كل ميتوان اون رو به عنوان عدد مقدس در اكثر جوامع شناخت.

الف- در برخي از روايات آمده است: كه هفت روز مانده به نوروز، مردم ستوني از خشت خام را در حياط خانه خود نصب مي كردند و در آن دانه هاي هفت نوع غله «اعم از گندم، جو، ارزن، لوبيا، نخود و عدس» را مي كاشتند. روز ششم در حاليكه هفت سيني حامل نقل و شيريني به دست داشتند با سرود و موسيقي به جمع آوري جوانه‏هاي غلات مي‏پرداختند.

ب- آمده است : كه انتخاب عدد هفت و استفاده از هفت سيني در سفره نوروزي نيز بدان سبب بوده است كه اين عدد را حاصل آميزش دو عدد مقدس سه و چهار مي‏پنداشتند. بدين ترتيب، از مجموع عدد سه كه نماد مرد و ميرندگي بود و عدد چهار كه نماد زن و زايندگي در طبيعت محسوب مي‏شد، عدد هفت پديد آمد كه نشانه‏اي از حيات و زندگي در دو جهان به شمار مي‏آمد.

ج- هفت شهر عشق هم كه معروفه ديگه. البته نميدونم كه اين هفت شهر كدام شهرها هستن ولي ميدونم كه اين نام به هفت شهر مقدس گفته ميشه من فقط يك بيت شعر در همين رابطه مينويسم:(فكر كنم از حافظ ولي دقيق يادم نيست.)
هفت شهر عشق را عطار گشت ما هنوزم اندر خم يك كوچه ايم

د- اين ها هم نمونه هاي كوتاه هستند:
• هفته هفت روز است.
• آسمان هفت طبقه دارد.
• آمده كه : زمين هفت طبقه (يا هفت لايه) دارد.
• هفت خوان (كه نياز به توضيح نداره)
• هفت اورنگ(نام يك اثر ادبي)
• هفت اقليم (كه نياز به توضيح نداره ولي اگه كسي خواست توي نظرات بگه تا توضيح بدم)
• هفت سنگ (اسم يك بازي)
• هفت جان (اصطلاحي كه براي افراد جان سخت و گربه ها استفاده ميشود)
• هفت سَر (كه در افسانه هاي ايراني اژدها و يا مارهايي با هفت سر وجود دارد)
• هفت هيكل (نام يك دعا ي بزرگ)
• هفت هنر (مانند:خطاطي،نقاشي،عكاسي،تئاتر،سينما و ...)
• هفت صنعت(صنايع ادبي فارسي مانند:ايهام،سجع و ...)
• هفت پيكر (نام يك اثر ادبي)
• هفت قلم (آرايش زنانه)
• هفت كوتوله - هفت برادران - هفت بيجار هفت تير - هفت سامورائي هم نمونه هاي ديگر استفاده ي عدد مقدس 7 است!!!

-------

3 و 4 و 5 و 12 و 14 همديگر اعداد مقدس و جادويي هستند كه در آينده اي نزديك مثالهايي از آنها نيز خواهم زد شما هم اگر اطلاعاتي در اين زمينه دارين در قسمت نظرات بگين تا از آخر يك مقاله ي كامل هم براي من و هم براي شما آماده بشه!!!



قبلی « هرميون : من فقط به سه چيز عشق ميورزم فیلم سینمایی هری پاتر و سنگ جادو » بعدی
API: RSS | RDF | ATOM
جادوگران®
بی‌شک دیدگاه هر کس نشانه‌ی تفکر اوست، ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم

فرستنده شاخه
atina
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۹/۲۴ ۱۹:۲۱  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۹/۲۴ ۱۹:۲۱
عضویت از: ۱۳۸۵/۷/۲۲
از:
پیام: 14
 دانشمندان
بروبچز تیریپ دانشمند اینقدر به مخ پوکتون خواهشن فشار نیارین چون بدجور می ترکه

هرگونه نسخه برداری از محتوای این سایت تنها با ذکر نام «جادوگران» مجاز است. ۱۴۰۰-۱۳۸۲
جادوگران اولین وبسایت فارسی زبان هواداران داستان های شگفت انگیز هری پاتر است. به عنوان نخستین خاستگاه ایرانی ایفای نقش مبتنی بر نمایشنامه نویسی با محوریت یک اثر داستانی در فضای مجازی، پرورش و به ارمغان آوردن آمیزه ای از هنر و ادبیات برجسته ترین دستاورد ما می باشد.