هری پاتر نخستین مرجع فارسی زبان هواداران هری پاتر

هری پاتر نسخه موبایل

رولینگ: اهمیت دین در کتاب ها: رولینگ از نقش باورهای مذهبی مسیحیت در یادگارهای مرگ میگوید

فرستنده Irmtfan در تاريخ ۱۳۸۶/۷/۲۶ ۱۳:۵۰:۰۰ (1902 بار خوانده شده) خبر های فرستاده شده توسط این شخص رولینگ
رولینگ
رولینگ نویسنده 42 ساله کتاب های هری پاتر در مصاحبه ای که اخیرا توسط MTV منتشر شده است از اهمیت دین و باور های مذهبی مسیحیت، در کتاب های هری پاتر پرده برداشته است. جی کی رولینگ در این مصاحبه از اکراه خود در اوایل نوشتن کتاب ها قبل از کتاب هفتم، در بیان باور های مذهبی به صورت آشکار صحبت کرده و گفته است که از این میترسیده که با بیان مذهب به صورت آشکار نقشه و آخر کتاب لو برود.
رولینگ در این مصاحبه گفته است:
« - مذهب در کتاب ها به طور تنگاتنگی با روح افراد سرو کار داره - تا بتونه روح اونا رو دست نخورده نگه داره در حالیکه شیطان میخواد اونو دو تیکه کنه. بعد از اینکه یه قهرمان پشت پرده‌ی زندگی میافته، زمزمش هنوز شنیده میشه. این جریان از این حقیقت مسلم نشات میگیره که عشق میتونه شما رو از مرگ نجات بده و به این نتیجه ختم میشه که قربانی کردن خودت به نام عشق میتونه تو رو از مرگ برگردونه.»


مریدان هری پاتر جن های خانگی و گابلین ها هستن - نه حواریون مسیحی - ولی خواننده تیز بین میتواند برجستگی های کتاب مقدس را در این میان تشخیص دهد. در حقیقت جی کی رولینگ نویسنده کتاب های هری پاتر، همواره به طور روشنی با سوالات در مورد نقش مذهب در کتاب ها روبرو بوده است، ولی تا کتاب «هری پاتر و یادگارهای مرگ» هرگز جمله مشخصی که دین را نشان دهد وجود نداشته است.
( هشدار: ادامه متن پایان کتاب یادگارهای مرگ را افشا میکند)
رولینگ در خلال کنفرانس مطبوعاتی صبح دوشنبه در ابتدای تور آزاد کتاب خود در آمریکا به خبرنگاران گفت:
«برنامه من از اول همین بود»
قرار ندادن مذهب در کتاب های اول به دلیل ترس از گنجاندن آن در کتاب های کودکان نبوده است. بلکه رولینگ میترسیده معرفی مذهب ( به طور مشخص مسیحیت) باعث شود طرفداران هری پاتر با دیدن تشابهات بسیار در کتاب ها به موارد زیادی پی ببرند.
رولینگ در این مورد گفت:
«برای من تشابهات مذهبی همیشه کاملا روشن بودن. ولی هرگز نخواستم اونا رو خیلی باز کنم و جار بزنم چون فکر میکردم ممکنه این کار به اونایی که فقط میخوان داستانو دنبال کنن آخر کارو نشون بده »

در حقیقت، به زبان ساده، آخرین ماجرای هری به نحو قابل ملاحظه ای به یک داستان رستاخیز تبدیل شده است، جایی که هری بعد از برخورد طلسم مرگ، به ایستگاهی آسمانی و روحانی میرود و بعد از مدت کوتاهی دوباره بازمیگردد.( کتاب هفتم - فصل 35)
ولی در حالیکه رولینگ نگران این بوده که قریحه نویسندگی، دستش را در کتاب های اول رو کند، به وضوح در کتاب آخر این نگرانی را نداشته در فصل شانزده با نام «گودریکز هالو» جایی که هری به دیدار از قبور والدینش میرود روی سنگ قبر آنها این جمله نوشته شده است: «آخرین دشمنی که باید نابود شود مرگ است.» و روی سنگ قبر دیگری که مربوط به خواهر و مادر دامبلدور است این جمله به چشم میخورد: «هر جا گنجت است، قلبت هم همان جا خواهد بود»
در حالیکه رولینگ گفته است :«هاگوارتز یک مدرسه با مذاهب مختلف است» ولی این سنگ نوشته ها به نحو مشخصی مسیحی هستند. دومین جمله نقل قول مستقیمی است از انجیل متا باب ششم آیه 19 و جمله اول برداشتی است از انجیل کوینتیانس اول باب پانزدهم آیه 26. (برای بحث در مورد این جمله رجوع کنید به تاپیک آخرین دشمنی که نابود می شود مرگ است, یعنی چه؟) همانطور که هرمیون مدت کوتاهی بعد از دیدن قبور میگوید، نوشته روی سنگ قبر والدینش به معنی «زندگی ورای مرگ. زندگی بعد از مرگ» است. این یکی از زیر بنا های اساسی اعتقاد به معاد در خدا شناسی است.
رولینگ که برای اولین بار در مورد این سنگ نوشته ها صحبت میکرد گفت:
«که این کاملا در هری نمود پیدا میکنه. این کتابا کاملا بریتانیایی هستن، در نتیجه هری در اولین گام در راه تعالی خودش این سخنان رو که وابسته به کتاب مقدس هستن، روی سنگ قبر ها پیدا میکنه»
وی توضیح داد:
«ولی من فکر میکنم این دو سخن خاصی که هری در گودریکز هالو روی سنگ قبرا پیدا کرد، بسط و گسترش پیدا میکنن - و تقریبا ساختار کل سری هری پاترو در برمیگیرن»
«هری کسیه که تونسته هر سه یادگار مرگ رو در کنار هم جمع کنه، پس در حقیقت اون در انتهای رمان ارباب مرگه. میتونه ارواح والدین، پدر خوندش، سیریوس بلک و معلم قدیمیش ریموس لوپینو برگردونه. این نتیجه ایه که هری در تلاشی که داره در طول سه کتاب برای سوالاتش در مورد زندگی بعد از مرگ، بهش میرسه، این جریان از جایی که سیریوس در انتهای کتاب محفل ققنوس، پشت پرده ای میافته که به این دنیا اتصال داره، شروع میشه.»
یادگارهای مرگ هم دو جمله مذهبی را در دیباچه خود دارد، یکی از تراژدی «ساقیان شراب» نوشته آخیلس که از خدایان میخواهد «کودکان را تقدیس کنند»، و یکی دیگر از ویلیام پن «میوه های بیشتری از خلوت» که از مرگ اینطور یاد کرده است « عبور از دنیا،همانطور که دوستان از دریا عبور میکنند» هیچ کتاب دیگری در سری هری پاتر دارای سر آغاز و دیباچه نیست. یک حقیقت که کنجکاوی را تحریک میکند، که رولینگ این دیباچه را در خدمت روشن کردن کتاب به عنوان راهنمایی قرار داده است.
رولینگ در مورد گنجاندن آنها در کتاب گفت:
«من واقعا از انتخاب اونا لذت بردم چون یکی از یک آدم غیر مسیحی و اون یکی از یک مسیحی سنتیه. من از وقتی که کتاب تالار منتشر شد میدونستم که این دو قطعه باید در کتاب قرار بگیرند. همیشه میدونستم که اگه اینا رو در اول کتاب هفتم قرار بدم یه کلید تمام عیار از آخر کتاب در اختیار دارم. وقتی اینا به هم ارتباط داشته باشن، پس من به همون جایی میرفتم که میخواستم برم.»
رولینگ افزود: «این جملات همه چی رو به من گفتن، اونا واقعا این کارو کردن»

ولی در حالیکه کتاب با سخنی در مورد نامیرا بودن روح آغاز میشود - و با وجود اینکه هری در پایان ماجرا آرامش را در مرگ خودش می یابد - رولینگ خودش درگیری ذهنی زیادی با این جریان داشته است، وی میگوید:
«حقیقت اینه که، مثل گراهام گرینس، دین من چیزیه که دینم بهم میده. این چیزیه که من باهاش به شدت درگیر بودم.»
وی برای روشن کردن منظورش گفت:
«در هر لحظه ای اگه شما از من بپرسید که آیا به زندگی پس از مرگ اعتقاد دارم، مثلا اگه مرتب به مدت یه هفته اینو از من بپرسید، فک میکنم مدام بهتون میگم بله - که این یعنی من به زندگی بعد از مرگ اعتقاد دارم. ولی این چیزیه که به شدت باهاش سرو کله میزنم. این چیزیه که ذهن منو اشغال کرده بود، و فک میکنم این قضیه در کتابها به وضوح مشخصه »

source:TLC
ارزش: 4.00 (3 رای) - ارزش گذاری این خبر -
صفحه مناسب چاپ برای دوستتون بفرستید از این خبر یک pdf بساز
بی‌شک دیدگاه هر کس نشانه‌ی تفکر اوست، ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم

فرستنده شاخه
باب معمار
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۶/۷/۲۷ ۶:۱۴  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۶/۷/۲۷ ۶:۱۴
عضویت از: ۱۳۸۶/۵/۱۵
از: مگه فرقیم میکنه؟
پیام: 49
 به شبكه دو:
خوردين؟هستشو تف كردين؟آي حال كردم زد تو حالشون

فرستنده شاخه
amin_harry
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۶/۷/۲۷ ۱:۵۲  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۶/۷/۲۷ ۱:۵۲
عضویت از: ۱۳۸۴/۲/۱۲
از: محفل ققنوس
پیام: 37
 اینه شاهکار هری پاتر
این میتونه جواب دندون شکنی به اون نقد احمقانه شبکه دو باشه
که میگفت در مورد خدا و دین حرف نزده

فرستنده شاخه
A_M_IT2005
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۶/۷/۲۶ ۲۲:۰۵  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۶/۷/۲۶ ۲۲:۰۵
عضویت از: ۱۳۸۵/۱۰/۱۹
از: کافه هاگزهد
پیام: 514
 اهمیت دین در کتابها و توضیحات رولینگ
واقعا جالب بود.
خیلی خوشم اومد. کاش بیشتر توضیح می داد.
دستت در نکنه هری پاتر.... ببخشید جناب هری پاتر
( ناسلامتی عله ای گفتن ، مدیری گفتن)

هرگونه نسخه برداری از محتوای این سایت تنها با ذکر نام «جادوگران» مجاز است. ۱۴۰۰-۱۳۸۲
جادوگران اولین وبسایت فارسی زبان هواداران داستان های شگفت انگیز هری پاتر است. به عنوان نخستین خاستگاه ایرانی ایفای نقش مبتنی بر نمایشنامه نویسی با محوریت یک اثر داستانی در فضای مجازی، پرورش و به ارمغان آوردن آمیزه ای از هنر و ادبیات برجسته ترین دستاورد ما می باشد.