هری پاتر نخستین مرجع فارسی زبان هواداران هری پاتر

هری پاتر نسخه موبایل

جادو و جادوگری: شنل نامرئی کننده هری پاتر در یک قدمی واقعیت

فرستنده دلوروس آمبریج در تاريخ ۱۳۹۲/۱/۱۸ ۱۲:۰۰:۰۰ (951 بار خوانده شده) خبر های فرستاده شده توسط این شخص جادو و جادوگری
تصویر کوچک شده دست یابی به تکنولوژی ساخت معجون تغییر شکل یا پرواز با جارو همچنان از رویاهای خارق العاده ای تلقی می شوند که علم هنوز موفق نشده گام هایی بلندی در این راستا بردارد. اما شنل نامرئی کننده هری پاتر حالا در یک قدمی واقعیت قرار دارد.

بله، درست خواندید. اولین بار 8 سال قبل به شما گفتیم و دوباره حدود 3 سال پیش هم به اطلاع شما رسانده بودیم که اولین آزمایش ها در این راستا در حال انجام است. حالا گروهی از دانشمندان دانشگاه تگزاس مدعی شده اند که شنل نامرئی کننده ای، مشابه همان شنلی را ساخته اند که در سری کتابهای مشهور هری پاتر، او و دوستانش را بارها از خطرات مختلف نجات داد.

متن کامل را در ادامه خبر مطالعه کنید.

به گزارش روزنامه دیلی نیوز، در این مطالعه که در تاریخ 6 فروردین 92 (26 مارچ) طی شماره جدیدی از نیو ژورنال آو فیزیکس آمریکا به چاپ رسید، محققان اذعان کردند شنل بسیار نازکی که ساخته اند، از ماده ای به نام متا اسکرین (فرا صفحه) تولیده شده است که این ماده حاوی نوارهای مسی متصل شده به غشاهای پُلی کربناتی می باشد. نوارهای مسی تنها ۶۶ ميکرومتر ضخامت دارند و لايه پُلی کربنات هم قطری ۱۰۰ ميکرومتری دارد. این شنل قادر است اشیای سه بعدی را از هر جهت و مختصاتی نامرئی کند. مشکل اصلی این است که این شنل فعلا فقط در امواج ماکروویو یا همان ریز موج ها کار می کند.

این محققان فعلا این شنل را «شنل پوشاننده» نامیده اند اما ابراز تمایلی زیادی نشان داده اند تا به زودی همان نام «شنل نامرئی کننده» هری پاتر را به آن بدهند. این شنل موفق شده تاکنون میله های استوانه ای 18 سانتی متری را در امواج مایکروویو نامرئی کند.
این خبرها بسیار جالب و هیجان انگیز است. در حقیقت برای خیلی از هری پاتریست ها رویایی محال تلقی می شد اما حالا در یک قدمی واقعیت است. اما سوال این است که چه زمانی این شنل در دنیای واقعی قابل استفاده خواهد بود؟

اگرچه این «شنل پوشاننده» هنوز در امواج مرئی کار نمی کند، اما پروفسور «آندریا آلو»، یکی از محققان این مطالعه، اظهار امیدواری کرده و گفته است: «در حقیقت این تکنیک می تواند برای نامرئی کردن نور استفاده شود.»

در ساختن این شنل، محققان این مطالعه جدید از تاکتیک های مطالعات قبلی در سالهای گذشته استفاده کردند. در مطالعات قبلی محققان در تلاش بودند تا اشعه های نور در اطراف اشیا را خم یا منحرف کنند تا در نتیجه اشیا نتوانند اشعه های نور را بازتاب یا منعکس کنند. اما در این مطالعه جدید، از تکنیکی به نام «پوشش پنهان کننده» استفاده شده است تا امواج نوری بازتاب شده از اجسام را محو و خنثی کند.

پروفسور آلو گفت:

«وقی میدان های منتشر شده از شنل و جسم با یکدیگر دچار تداخل می شوند، یکدیگر را محو و خنثی می کنند. در نتیجه اثر کلی، شفافیت و نامرئی شدن جسم در تمام زاویه های دید ما خواهد بود.»

بر خلاف این شنل بسیار نازک 0.15 میلی متری ، در مطالعات قبلی دانشمندان توانسته بودند که اشیا را نامرئی کنند اما همگی از ابزارهای بزرگ و روش های پر زحمت استفاده می کردند.

محققان گفته اند که در آینده ای نزدیک، اگر این «شنل پوشاننده» در نور مرئی قابلیت نامرئی کردن را داشته باشد، می تواند کاربردهای عملی متنوعی همانند کاربرد در دستگاه های سنجش و اندازه گیری غیر تهاجمی (دستگاه های قند خون و ...) و یا در ساخت ابزار پزشکی، داشته باشد.

اما تا آن زمان، احتمالاً هری پاتریست ها با مواردی همانند شکلات های قورباغه ای (که قورباغه آن نمی پرد)، آب نبات های برتی بات با طعم همه چیز (که بدست انسان تولید شده نه جادوگر) و همچنین با مسابقات کوییدیچ (روی زمین به جای هوا)، سر خودشان را گرم می کنند !
ارزش: 10.00 (2 رای) - ارزش گذاری این خبر -
صفحه مناسب چاپ برای دوستتون بفرستید از این خبر یک pdf بساز
بی‌شک دیدگاه هر کس نشانه‌ی تفکر اوست، ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم

فرستنده شاخه
Alastor
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۹۲/۳/۲۰ ۹:۱۹  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۹۲/۳/۲۰ ۹:۱۹
عضویت از: ۱۳۹۲/۳/۱۶
از: دور مراقبتم!
پیام: 337
 پاسخ به شنل نامرئی کننده هری پاتر در ...
این کجاش خوبه؟! اونوقت می بینی پول از تو جیبت به پرواز در اومد و به یک جیب نامرئی رفت... بعد می فهمی زنته که شنل نامرئی کننده پوشیده...

فرستنده شاخه
vesal
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۹۲/۳/۶ ۱۷:۵۵  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۹۲/۳/۶ ۱۷:۵۵
عضویت از: ۱۳۹۲/۳/۶
از:
پیام: 2
 پاسخ به شنل نامرئی کننده هری پاتر در ...
جالبه ! ولی یه سوال چرا یه جسم رو باردار نمی کنن ؟؟ بعدشم نور مریی رو باردار کنن !! یعنی جسم و نور دارای دو بار متفاوت بشن و بعد همدیگه رو دفع کنن ؟؟؟؟؟

فرستنده شاخه
h.j.potter
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۹۲/۱/۲۳ ۲۱:۲۰  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۹۲/۱/۲۳ ۲۱:۲۰
عضویت از: ۱۳۸۹/۲/۱۴
از:
پیام: 12
 پاسخ به شنل نامرئی کننده هری پاتر در ...
جالب میشه.... وقتی که کامل بشه، هرچه قدر که لازم بشه خرج میکنم تا فقط یه بار، فقط یه بار بتونم بپوشمش!

فرستنده شاخه
پرنس
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۹۲/۱/۱۹ ۱:۱۷  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۹۲/۱/۱۹ ۱:۱۷
عضویت از: ۱۳۸۴/۹/۲۷
از: من گذشته
پیام: 263
 پاسخ به شنل نامرئی کننده هری پاتر در ...
ایده ی خیلی جالبیه.. حالا کی به نتیجه برسه؟ فکر کنم بتونیم واسه بچه هامون وقتی دارن از این شنل استفاده می کنن تعریف کنیم که یه زمانی آرزوی همچین چیزی رو داشتیم! ممنون :)

فرستنده شاخه
kathryn
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۹۲/۱/۱۸ ۲۱:۳۴  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۹۲/۱/۱۸ ۲۱:۳۴
عضویت از: ۱۳۹۱/۱۰/۳۰
از: خانه ریدل
پیام: 121
 پاسخ به شنل نامرئی کننده هری پاتر در ...
عاااااااااااااااااااااااااااااااالی ترین خبری که میتونست تو سایت باشه...!!!!! ولی از قسمت آخرش خیلی خوشم اومد.باحال بود...!!!!!!!! ما حتی تو مدرسه دوئل میکنیم!!!!!یه سری شکلاتای عجیب و غریب هم هستن که اسمشونو گذاشتیم بارتی بات!!!!!!! بعضی وقتا به سرمون میزنه که کوئیدیچ بازی کنیم!!!!!! به هرحال ممنون.

هرگونه نسخه برداری از محتوای این سایت تنها با ذکر نام «جادوگران» مجاز است. ۱۴۰۰-۱۳۸۲
جادوگران اولین وبسایت فارسی زبان هواداران داستان های شگفت انگیز هری پاتر است. به عنوان نخستین خاستگاه ایرانی ایفای نقش مبتنی بر نمایشنامه نویسی با محوریت یک اثر داستانی در فضای مجازی، پرورش و به ارمغان آوردن آمیزه ای از هنر و ادبیات برجسته ترین دستاورد ما می باشد.