خوب كوييرل عزيز... ببخشيد كمي دير اومدم...
در راستاي پيام قبلي اومدم... از راه دور اومدم...
خوب گفته بوديد كه مزيت اين كه هر كلاس جدا بر تعداد شركت كنندش تقسيم بشه بعد كلاسا با هم جمع بشه و تقسيم بر تعداد كلاس هايي كه شركت كننده داشته بشه با اين كه كلآ همه ي امتيازات به هم جمع بشه چيه؟
خوب بايد بگم اين كه خيلي فرق داره....
اول سيستم هاي امتياز دهي رو شماره گذاري ميكنم.
سيستم اول: سيستمي كه الان هست در هاگوارتز.
سيستم دوم: روشي كه من پيشنهاد دادم.
فرقش رو با مثال ميگم...
مثلآ:
---
درس الف. 3 نفر شركت كردن از گروه ايكس و مجموعآ سه نفر 50 امتياز آوردن.
درس ب. 7 نفر شركت كردن و مجمموعآ 145 امتياز آوردن.
در درس ج. 1 نفر شركت كرده و 28 امتياز گرفته.
در درس د. 13 نفر شركت كردن و 202 امتياز گرفتن.
در درس هـ. 2 نفر شركت كردن و 56 امتياز گرفتن.
---
خوب اگه با سيستم امتياز دهي اول. كه ميشه كلآ همه با هم جمع شن آخر تقسيم بر كل بشه:
امتياز گروه ايكس ميشه: 18.5
ولي اگر با سيستم هر كلاس جداگانه حساب كنيم:
امتياز گروه ايكس ميشه: 21.78
حالا دليل اين كه چرا اين اعداد تفاوتش اينطوريه رو هم ميگم.
من در كلاسهايي كه تعداد بيشتري رو مثال زدم... ميانگين امتياز پايين تري رو مد نظر قرار دادم.
و در كلاسهايي كه تعداد كمي رو به عنوان شركت كننده مثال زدم. ميانگين امتياز بهتري دادم.
خواستم اين رو نشون بدم كه تاثير سيستم اول اينطوري هست كه ملاك و معيارش به هيچ وجه دقيق نيست...
يعني در اين سيستم با وجود عدم وجود سيستم تعربف شده اي! باز هم بيشتر توده ي نفرات تاثير داره در امتياز دهي... همونطور كه الان اينجا در كلاسهايي كه شركت كنندش بيشتر بوده من امتيازاي كمتري رو به افراد تعلق دادم ميبينيم كه در كل امتياز ميانگين از اون چيز حقيقي كه بايد باشه (كه در سيستم دو نشون داده شده) كمتر شده. پس نشون ميده كه توده افراد تاثير غير مستقيم داره. عكس اين هم ثابته و با مثال هاي متفاوت ميتونيد بفهميد كه اين روش هيچ مبنايي نداره و توده افراد هم به صورت ناخودآگاه تاثيرش رو ميزاره!
ولي در سيستم دوم (كه همون ميانگين دقيق هست) دقيقآ وقتي مجموع امتيازات هر كلاس بر تعداد افراد شركت كننده در اون كلاس تقسيم شه دقيقآ سهم هر فرد از امتياز، با ميانگين گيري كلاس مشخص ميشه...
در اخر ميانگين هر كلاس كه معرف نماينده ي امتيازات كل شركت كننده ها در كلاس هست مشخص ميشه و با جمع اون مقادير و تقسيم اونا بر كل تعداد كلاس هايي كه كسي از اون گروه در اون شركت كرده (يعني در واقع دوبار ميانگين گيري ميشه)... يك معيار دقيق به دست مياد كه خيلي خيلي ارزشمند هست و دقيقآ تاثير تمام افراد شركت كننده در كلاس ها به همون ميزان حضورشون درش تاثير گذار خواهد بود. و اين براي همه ي گروه ها، چه پر جمعيت، چه كم جمعيت و... دقيق جواب ميده!
در كل خيلي دقيق هست و مزيت هاي زيادي داره و به جرئت باز هم تكرار ميكنم كه بسيار منطقي و دقيق جواب ميده.
مثلآ يك مثال ساده؛ در صورتي كه اگر يك نفر در كل طول ترم هاگوارتز فقط در يك كلاس شركت كنه. امتيازش با سيستم اول (سيستم الان.) به سهم تعداد كل افرادي كه از اون گروه شركت كردند در هر كلاسي و هر زماني تقسيم ميشه... مثلآ اگر آخر ترم از اون گروه 50 نفر شركت كرده باشن در مدرسه. و اون فرد يك امتياز 30 كسب كرده باشه.... امتياز مؤثرش در امتياز كلي گروه 0.6=50/30 خواهد بود. و تازه اين سهم نمره ي خود اون فرده! جالب اينجاست كه در سيستم حضور اين فرد از سهم موثر امتياز سايرين هم كم ميكنه!!! و اين اصلآ منطقي نيست (در ادامه يكم بيشتر توضيح ميدم اين مطلب رو - هرچند كه بسيار واضح هم هست.)
در صورتي كه در سيستم دوم، (سيستم پيشنهادي) امتياز موثرش دقيقآ به ارزش همون 30 خواهد بود. كه البته پس از انجام ميانگين ها با ضريب خاص خودش تاثير ميزاره. ولي دقيقآ همون ارزش يكسان رو خواهد داشت. تاثيري هم در امتياز بقيه ي ملت نداره!
كه اگر واقع بينانه نگاه كنم... اين امتياز اين فرد در واقع بايد به همون ميزان تاثير داشته باشه... و از امتياز سايرين هم كم نكنه!!!
در اين مثال منظور اين بود كه اگر كسي از گروهي در كل هاگوارتز يك پست بزنه (يك پست مثال هست... منظور پست كم هست) با سيستم الان تاثير منفي داره در امتياز كل گروه. چرا؟ مشخصه ديگه اگه يكم فكر كنيم. ولي بازم توضيح ميدم: چون در سيستم اول (سيستم جاري) وقتي يكي يه 30 گرفته. به اندازه ي يك 30 به امتيازات گروه اضافه ميشه. ولي در آخر اميتاز كلي، مجموع تمام امتيازات هست كه تقسيم بر كل افردا شركت كننده در كلاسها حتي اون يك نفر ميشه! يا واضح تر بخوام بگم. يكي كه تو همه ي كلاسهاي شركت كرده و امتياز گرفته. وقتي آخر سر امتيازش تقسيم بر كل افراد شركت كننده در كل كلاسها ميشه (كه شامل اون يك نفر و خيلي يك نفرهاي ديگه هم ميشه كه يه پست زدن) در واقع داريم امتياز اون فردي كه تو همه ي كلاس ها شركت كرده. به تعداد كلاسهايي كه شركت كرده بر اون يك نفر(كه يه پست زده) هم تقسيم ميكنيم!!! يعني به تعداد كلاسهايي كه امتياز گرفته هر فرد. امتيازش بر افرادي كه فقط در يك كلاس شركت كردن هم سرشكن ميشه! و اصلآ اين هيچ ربطي نداره!!! و در واقع عين بي قانوني هست و بي عدالتي آشكار هست!
در صورتي كه در سيستم دوم (پيشنهادي) دقيقآ به هر اندازه كه هر فرد تلاش كرده . به همون ميزان امتيازش موثر خواهد بود و اينطوري نميشه كه اگر كسي يه پست بزنه و هر چند كه امتياز كامل 30 رو بگيره ولي تاثير منفي داشته باشه در آخر!!!
در كل خواستم بگم كه در اين سبك هر امتياز ازرشش به همون نسبت حفظ ميشه... در صورتي كه در سبك جاري هيچ قاعده و قانون و ارزش گذاري واحدي وجود نداره و در آخر باز هم ضريب مثبتي براي گروه هاي پر جمعيت (به صورت ناخودآگاه) اعمال ميشه.
خواستم خيلي خيلي كوتاه جواب بدم. چرا كه ميدونم حوصله ي خوندن پست بلند رو نداريد. (اگر هم بلند شد ببخشيد!)
ابتدا خواستم چند مثال عددي براي چند گروه متفاوت بزنم كه ديدم خيلي طولاني ميشه... وگرنه اونطوري دقيق و بهتر نشون داده ميشد! هر چند الان هم فكر كنم منظورم رو متوجه شديد!
فقط اميدوارم توضيحاتم قابل فهم بوده باشه!
البته سيستمش به هيچ وجه سيستم پيچيده اي نيست! و خيلي قابل فهمه. اگر احيانآ نفهميديد من بد توضيح دادم حتمآ!
مرسي از توجهتون؛
-------------------------------------
در آخر هم اين پيشنهاد من بود. و اگر منظورم رو متوجه شده باشيد كه اميدوارم اينطور باشه؛ اگر تصميم گرفتيد اين سيستم رو پياده كنيد. با توجه به اين كه يه خورده! فقط يه خورده ممكنه دردسرش براي امتياز دهي بيشتر باشه؛ من خودم حاظرم كار امتياز دهي رو انجام بدم. وقت و حوصلش رو هم دارم.
(اين توضيح رو هم بدم كه اين روش در سيستمي كه الان اساتيد امتياز ميدن هيچ خللي ايجاد نميكنه و اتفاقآ خيلي هم باهاش مچه! همچنين با تابلو شني امتيازات و غيره.)
----------
فرم كلي محاسبه ي امتيازات يك گروه هم به اين شكله:
«مجموع امتيازات شركت كننده هاي اون گروه» "تقسيم بر" «تعداد اعضاي شركت كننده از اون گروه» = عدد(1)
اين عدد ها واسه هر كلاس حساب ميشه.
در آخر هم:
«مجموع عدد هاي حاصل» "تقسيم بر" «تعداد كلاسهايي كه در اونا شركت كننده اي بوده از اون گروه» = امتياز گروه.
خيلي سادس!
----------