لیساموننقل قول:
مشکل من سوژس. توی پیدا کردن سوژه ها مشکل دارم. سوژه ای که من بتونم ادامش بدم. کلا بدون خلاقیتم!
اینا رو بخون. اینا سوژه هایی هستن که ایراد خاصی ندارن. به هر حال کم و بیش مشخصه که چیکار باید کرد.
مورد بعدی اینه که روی لیسا تمرکز نکن. یعنی فکر نکن که این سوژ لیسا داره یا نه...یا لیسا رو می شه واردش کرد یا نه. ممکنه یه سوژه کلا از محفلیا تشکیل شده باشه. فرقی نمی کنه. کافیه بخونی و یه ذره فکر کنی که این جا چه کاری می شه انجام داد. برای سوژه چه کاری می شه انجام داد؟ می شه کمی جلو بردش؟ می شه یه گرهش رو باز کرد؟ می شه یه مانع براش ایجاد کرد؟ می شه یه سوژه فرعی توش داد؟
اگه اینا نمی شن، به موقعیت و شخصیت ها توجه کن.
محفلیا جلسه تشکیل دادن که چطوری لرد رو بکشن. فرض کنیم هیچ ایده ای برای ادامه سوژه نداری.
سوژه رو ول کن.
کیا توی جلسه هستن. کجا نشستن؟ دارن چیکار می کنن؟
مداد جیمز ممکنه بیفته زیر میز و برای پیدا کردنش بره اون پایین. ولی مداد می ترسه که تراشیده بشه و از جیمز فرار می کنه. می ره تو کفش یکی...تو جیب یکی...
برای ادامه دادن احتیاج به ایده داریم. ولی این ایده لزوما نباید مربوط به سوژه باشه. با یه شخصیت خالی هم می شه پست زد. برای یه میز که یه پایه اش شله و میز هی تکون می خوره هم می شه پست زد. تو این ماموریت آخر، یه نفر تو دادگاه چکش رو پرت کرد. کل پست بعدی مربوط به لحظه پرتاب چکش بود. مسیری که طی کرد تا بخوره تو سر یه نفر! همین حرکت ساده برای پیدا کردن ایده کافیه.
یه ذره ذهنتونو آزاد بذارین...ایده ها پیداشون می شه.
برای شروع هم بهتره اعضای مناسبی رو برای ادامه دادن سوژه انتخاب کنی. کسایی هستن که ادامه دادن پست هاشون خیلی راحته. یکیشون همین لینیه که پستشو ادامه دادی.
نقل قول:
ارباب من میتونم پست سریع بزنم. همین پست رو توی یازده دقیقه زدم.
آفرین. درستش همینه. یه پست نباید یه ساعت وقتتونو بگیره.
نقل قول:
سعی کردم توصیفات رو هم عامیانه بنویسم. برای من که به توصیفات کتابی عادت کردم یکم کار سختی بود.
خودتو مجبور به نوشتن به هیچ روشی نکن. هر دو رو امتحان کن. ببین با کدوم، راحت تر حرفاتو می زنی. نظر دیگران هم مهم نیست. این جا مهم راحتی خودته. مثلا من توصیفامو کتابی می نویسم...گاهی گیر می کنم. کلمه مناسب پیدا نمی کنم. توضیح دادن سخت می شه برام.
بررسی
پست شماره 172 برج وحشت، لیسا تورپین:
نقل قول:
- دستامو قلاب کنم؟ یعنی چی دقیقا؟
ببین...سوژه تو از پست قبلی گرفتی و درست هم گرفتی.
این جا می تونستی داستان رو ادامه بدی. ولی این موقعیت رو گرفتی. احساس کردی هنوز جای کار داره. روش درست همینه. که بخونی و با خودت فکر کنی که رکسان می تونه متوجه نشه که قلاب گرفتن چیه و هر چی بهش می گن اشتباه بفهمه.
این می شه ایده اصلی پستت که کاملا کافی هم هست.
نقل قول:
- نه من هیچکسو نداشتم که بهم این چیزا رو یاد بده. از وقتی به دنیا...
این جاش خیلی خوب بود. مخصوصا چون تو پست قبلی هم رکسان داشت حرفای اضافه می زد. به نظر من سوژه بامزه ایه که هر چی ازش می پرسن برگرده به مدتها قبل و توضیحات بی ربط بده و حوصله همه رو سر ببره. پس نه تنها سوژه داری، بلکه می تونی به بقیه هم سوژه بدی.
نقل قول:
- کافیه! تورو به ارباب ادای کله زخمیو در نیاد.
این خیلی خوب بود. هم برای شخصیت بلاتریکس مناسب بود و هم از نظر تیکه ای که به هری پاتر انداخته شده، جالب بود.
گفتی نوشتن با این لحن کمی برات سخت بود. اصلا اینطور به نظر نمی رسه. اینم خیلی خوبه. اون "سخت بودن" به خواننده منتقل نشده. روون و قشنگ توضیح دادی.
شکلک هات خیلی خوب و به جا زده شدن. هر کدوم نقشی دارن و نقش خودشونو خوب ایفا می کنن.
نقل قول:
- دیگه هیچ وقت دستاتو اونجوری نکن لطفا! خیلی بد بود!
این جاش هم خیلی خوب بود. درباره سوژه رکسان چند بار نوشتی...ولی اصلا تکراری و اجباری نشده. صبر کردی تا موقعیت مناسب پیش بیاد و بعد ضربه رو زدی.
پستت خوب بود. سوژه رو خیلی خوب ادامه دادی. از نظر موقعیتی که پیش نرفتن. اینم خوبه. ولی این باعث نشه همیشه از جلو بردن سوژه بترسی. این جا به نظر من، موقعیت برای در جا زدن مناسب بود. شما هم در جا زدی. ولی جایی که لازمه ببری جلو، نترس. تجربه شو داری خب. جایی که لازمه ببر جلو(بجز ماموریت های عمومی). چه اتفاقی ممکنه بیفته؟ سوژه به هر مسیری بره و حتی مسیرش جالب نباشه هم می شه بعد از مدتی اگه پیش نرفت اصلاحش کرد. یعنی خراب نمی کنی، ولی حتی اگه فرض کنیم که خراب می کنی هم اتفاق غیر قابل جبرانی نیست.
طنزت خوب بود. ملایم و قشنگ. طنزت وابسته به شخصیت ها بود. شخصیت هات هم قوی و پررنگ بودن. همین باعث شده هم طنزت خوب در بیاد و هم شخصیت هات.
توضیحات و دیالوگ هات روون و قشنگ نوشته شدن. خوندن پستت خیلی راحته. هیچ نکته مبهمی نداره. ساده و دلنشین!
آخر پستت هم خیلی خوب بود. نفر بعدی اگه ایده ای داره می تونه بازم همین جا بمونه. وگرنه بره جلوتر!
همیشه همینجوری بنویس. سریع و قشنگ.