هری پاتر نخستین مرجع فارسی زبان هواداران هری پاتر

هری پاتر نسخه موبایل

فيلم: مقاله لس آنجلس تایمز درباره سری فیلم های هری پاتر

فرستنده آلبوس دامبلدورold در تاريخ ۱۳۸۹/۸/۲۵ ۱۷:۳۰:۰۰ (901 بار خوانده شده) خبر های فرستاده شده توسط این شخص فيلم
فيلم
روزنامه همشهری با ترجمه ی رضا نوری زاده در سه شنبه، ۲۵ آبان مقاله ی مشهور روزنامه لس آنجلس تایمز درباره پایان مجموعه هری پاتر را منتشر نمود. این ترجمه یک خلاصه ی کلی از مقاله ی اصلی روزنامه نیویورک تایمز است که در ۱۶ آبان به چاپ رسیده بود و می توانید نمونه اصلی را در اینجا مطالعه فرمایید. برای خواندن این مقاله، به ادامه خبر بروید ...

در یکی از روزهای ماه ژوئن گذشته در بیرون لندن، آخرین سکانس فیلم هری پاتر فیلمبرداری شد و پس از نزدیک به یک دهه لشکر بزرگ دست‌اندرکاران فیلم، تولید آخرین قسمت فیلم را به پایان رساندند.

در این آخرین سکانس جادوگران مشهور فراری هری، رون و هرمیون حضور داشتند و هنرپیشه‌های این نقش‌ها - دانیل رادکلیف، روپرت گرینت و اما واتسون- تلاش می‌کردند تا شخصیت‌هایشان را از خطری که در وزارت جادوگری بود، مصون نگاه دارند. رادکلیف درباره تجربه‌‌اش از آخرین روز کار می‌گوید: مثل دختر بچه‌ها گریه می‌کردم چون درکنار دیگران این احساس را داشتم که کاری فوق‌العاده را به پایان می‌رساندیم.

اکثر کارشناسان تردید دارند که در سال‌های آتی پدیده‌ای فرهنگی بتواند با این قدرت در عرصه جهانی مطرح شود. بخش نخست آخرین قسمت سری فیلم‌های هری پاتر به نام هری پاتر و یادگاران مرگ در اواخر این ماه اکران خواهد شد و بخش دوم در تابستان آینده به سینماها خواهد آمد. انتظار می‌رود هر دو فیلم با موفقیت در گیشه مواجه شوند و شاید حتی این سری فیلم بتواند نخستین نامزدی‌‌اش را در اسکار تجربه کند.

تابه‌حال فیلم‌های هری پاتر بیش از 7/5 میلیارد دلار در جهان فروش داشته‌اند و درکنار آن از محل فروش دی‌وی‌دی هم بیش از 3/1میلیارد دلار نصیب استودیو وارنر شده است. 7کتاب جی‌کی رولینگ هم بیش از 400میلیون نسخه (به69 زبان) فروش داشته‌اند. در بخش محصولات جانبی هم تابه‌حال هری پاتر بیش از 7میلیارد دلار فروش را به ثبت رسانده است و در کنار مرکز سرگرمی هری پاتر در اورلاندو انتظار می‌رود نمایشگاه دائمی هری پاتر در لندن هم تا اواخر امسال راه‌اندازی شود.

با این همه، برخی از کارشناسان ادبی معتقدند یک یا 2دهه به طول خواهد انجامید تا تأثیر دقیق این سری کتاب‌ها بر ادبیات و فرهنگ شناخته شود. رکوردهای فروش فیلم با در نظر گرفتن بالا رفتن بهای بلیت‌ها چندان دوامی نخواهد داشت هر چند هیچ سری کتاب ادبی در ظرف 10سال 8فیلم را در اکران نداشته است.


مدیریت خوب تجاری

دیوید هیمن و تیم تولید فیلم با سیاستی خوب توانستند تمامی تیم بازیگری را در عرض این 10سال حفظ کنند و بازیگران نوجوان فیلم هم در این سال‌ها پا به بزرگسالی گذشته‌اند و البته حساب‌های میلیونی بانکی هم در اختیار دارند. این سری فیلم برای وارنر سودآوری میلیاردی در بر داشته و تمامی فعالان در صنعت سینما آن را به خاطر تداوم و نوآوری در عرضه فیلم‌ها می‌ستایند.

ران برنستاین، مدیر شرکت معتبر‌ ای‌سی‌ام و از مدیربرنامه‌های معتبر ادبی در این زمینه می‌گوید: کتاب‌ها و فیلم‌ها به نوعی مکمل هم بودند و برنامه‌ریزی خوب برای عرضه و اکران آنها توانست موج تجاری مناسبی را ایجاد کند. دیک کوک، مدیر اسبق استودیو والت دیزنی و تهیه‌کننده سری فیلم‌های دزدان دریایی کارائیب هم در این زمینه می‌افزاید: این بهترین سری فیلم از نظر مدیریتی است که تابه‌حال در دنیا صورت گرفته. فیلم‌ها همگی خوب بودند و استودیو وارنر هم استراتژی خوبی برای بازاریابی آن در جهان داشته است. هر فیلم در این سری کاملا وفادار به کتاب است و می‌توان گفت اقتباس از آنها در بهترین شکل صورت گرفته است.

از فرش تا عرش

رولینگ زمانی که نگارش نخستین کتاب این سری به نام هری پاتر و سنگ جادو را به پایان رساند با استفاده از کمک‌های دولتی در شهر ادینبورو زندگی می‌کرد. در سال 1997 نسخه‌ای از این کتاب به دفتر کار هیمن در لندن رسید اما در بخش کتاب‌های کم‌اهمیت طبقه‌بندی شد ولی یکی از منشی‌های کنجکاو آن را به منزل برد و خواند و به هیمن پیشنهاد داد تا از خیر عنوانی که او مسخره توصیفش کرده بود، بگذرد و داستان را تا به آخر بخواند. هیمن در این مورد ادامه می‌دهد: جالب اینجا بود که با تمام فضای جالبی که در داستان پاتر خلق شده باز هم این شخصیت‌ها هستند که حرف اول را می‌زنند و اتفاقات و عناصر داستان عالی‌اند اما تنها شخصیت‌ها در پایان در یاد مردم می‌مانند.

هیمن کتاب را برای دوستش لینونل ویگرام - از مدیران اجرایی وارنر- فرستاد ولی ویگرام اشاره کرد ژانر فانتزی -ماجراجویانه آن و وجود مدرسه جادوگری یک ریسک بزرگ است و داستان در مجموع بیش از حد انگلیسی است و شاید برای تماشاگر آمریکایی جذاب نباشد. ولی پیگیری‌های هیمن سبب شد تا وارنر در نهایت 2میلیون دلار بابت حق اقتباس کتاب‌ها به رولینگ بپردازد، در حالی‌که هنوز کتاب‌ها در انگلستان فقط توزیع شده بود. بعد وارنر تلاش کرد تا توجه دریم ورکز را برای شراکت در تولید فیلم جلب کند اما موفق نبود. با این همه کتاب‌ها خیلی زود در آمریکا مشهور شدند و آلن هورن مدیر استودیو مقدمات ساخت نخستین قسمت را فراهم کرد. استودیو دریم ورکز که متوجه خبط بزرگش شده بود برای شراکت اعلام آمادگی کرد اما هورن با هشیاری این بار موافقت نکرد و گفت که در نظر داشته قسمت اول را برای کارگردانی به اسپیلبرگ بدهد اما او درعوض به سراغ ساخت هوش مصنوعی رفت.

مسیر ناهموار ۱۰ ساله

ولی مسیر این سری فیلم در طول این چند سال همیشه تا این حد هموار نبوده و فیلم ششم برای مدت 8ماه به تعویق افتاد و زمانی که وارنر در نظر گرفت برای سود بیشتر فیلم را در تابستان اکران کند با مخالفت شدید هواداران مواجه شد. در اقدامی دیگر با وجود تبلیغات فراوان برای ساخت قسمت هفتم به شکل سه‌بعدی مدیران استودیو در آخرین روزها تغییر عقیده دادند و برای اینکه کار در زمان مناسب صورت گیرد تصمیم به ساخت آن به شکل دوبعدی گرفتند.

درمورد انتخاب بازیگران هم همیشه بحث‌های زیادی پیش از ساخت قسمت اول وجود داشت و با اینکه اما واتسون به سرعت برای نقش هرمیون انتخاب شد، اما برای حضور دانیل رادکلیف به نقش هری پاتر مراحل زیادی طی شد. هیمن والدین او را در حاشیه یک نمایش ملاقات کرد و آنها را به حضور پسرشان در تست برای این نقش تشویق کرد. هیمن او را برای این نقش پسندیده بود ولی سایرین چنین نظری نداشتند و فهرست نهایی با حضور 4هنرپیشه از جمله تام فلتون که بعدها نقش دراکو مالفوی -رقیب پاتر - را گرفت، کامل شد. سرانجام این کریس کلمبوس کارگردان قسمت اول بود که پس از دیدن تست بازیگری رادکلیف گفت که او همان هری پاتری است که همیشه در ذهن من بوده. رادکلیف حالا 21ساله است و خودش را برای بازی در نسخه تازه‌ای از فیلم «در جبهه غرب خبری نیست» آماده می‌کند و می‌گوید: ما می‌دانیم که دیگر خبری از قسمت تازه‌ای برای هری پاتر نیست. هری پاتر از آن جمله پروژه‌هایی بود که یک بار در زندگی به هر کسی پیشنهاد می‌شود.
ارزش: 0.00 (0 رای) - ارزش گذاری این خبر -
صفحه مناسب چاپ برای دوستتون بفرستید از این خبر یک pdf بساز
بی‌شک دیدگاه هر کس نشانه‌ی تفکر اوست، ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم
فرستنده شاخه

هرگونه نسخه برداری از محتوای این سایت تنها با ذکر نام «جادوگران» مجاز است. ۱۴۰۰-۱۳۸۲
جادوگران اولین وبسایت فارسی زبان هواداران داستان های شگفت انگیز هری پاتر است. به عنوان نخستین خاستگاه ایرانی ایفای نقش مبتنی بر نمایشنامه نویسی با محوریت یک اثر داستانی در فضای مجازی، پرورش و به ارمغان آوردن آمیزه ای از هنر و ادبیات برجسته ترین دستاورد ما می باشد.