شنل نامرئی کننده هری پاتر در یک قدمی واقعیت

تاریخ ۱۳۹۲/۱/۱۸ ۱۲:۰۰:۰۰ | عنوان: جادو و جادوگری

تصویر اصلی دست یابی به تکنولوژی ساخت معجون تغییر شکل یا پرواز با جارو همچنان از رویاهای خارق العاده ای تلقی می شوند که علم هنوز موفق نشده گام هایی بلندی در این راستا بردارد. اما شنل نامرئی کننده هری پاتر حالا در یک قدمی واقعیت قرار دارد.

بله، درست خواندید. اولین بار 8 سال قبل به شما گفتیم و دوباره حدود 3 سال پیش هم به اطلاع شما رسانده بودیم که اولین آزمایش ها در این راستا در حال انجام است. حالا گروهی از دانشمندان دانشگاه تگزاس مدعی شده اند که شنل نامرئی کننده ای، مشابه همان شنلی را ساخته اند که در سری کتابهای مشهور هری پاتر، او و دوستانش را بارها از خطرات مختلف نجات داد.

متن کامل را در ادامه خبر مطالعه کنید.
به گزارش روزنامه دیلی نیوز، در این مطالعه که در تاریخ 6 فروردین 92 (26 مارچ) طی شماره جدیدی از نیو ژورنال آو فیزیکس آمریکا به چاپ رسید، محققان اذعان کردند شنل بسیار نازکی که ساخته اند، از ماده ای به نام متا اسکرین (فرا صفحه) تولیده شده است که این ماده حاوی نوارهای مسی متصل شده به غشاهای پُلی کربناتی می باشد. نوارهای مسی تنها ۶۶ ميکرومتر ضخامت دارند و لايه پُلی کربنات هم قطری ۱۰۰ ميکرومتری دارد. این شنل قادر است اشیای سه بعدی را از هر جهت و مختصاتی نامرئی کند. مشکل اصلی این است که این شنل فعلا فقط در امواج ماکروویو یا همان ریز موج ها کار می کند.

این محققان فعلا این شنل را «شنل پوشاننده» نامیده اند اما ابراز تمایلی زیادی نشان داده اند تا به زودی همان نام «شنل نامرئی کننده» هری پاتر را به آن بدهند. این شنل موفق شده تاکنون میله های استوانه ای 18 سانتی متری را در امواج مایکروویو نامرئی کند.
این خبرها بسیار جالب و هیجان انگیز است. در حقیقت برای خیلی از هری پاتریست ها رویایی محال تلقی می شد اما حالا در یک قدمی واقعیت است. اما سوال این است که چه زمانی این شنل در دنیای واقعی قابل استفاده خواهد بود؟

اگرچه این «شنل پوشاننده» هنوز در امواج مرئی کار نمی کند، اما پروفسور «آندریا آلو»، یکی از محققان این مطالعه، اظهار امیدواری کرده و گفته است: «در حقیقت این تکنیک می تواند برای نامرئی کردن نور استفاده شود.»

در ساختن این شنل، محققان این مطالعه جدید از تاکتیک های مطالعات قبلی در سالهای گذشته استفاده کردند. در مطالعات قبلی محققان در تلاش بودند تا اشعه های نور در اطراف اشیا را خم یا منحرف کنند تا در نتیجه اشیا نتوانند اشعه های نور را بازتاب یا منعکس کنند. اما در این مطالعه جدید، از تکنیکی به نام «پوشش پنهان کننده» استفاده شده است تا امواج نوری بازتاب شده از اجسام را محو و خنثی کند.

پروفسور آلو گفت:

«وقی میدان های منتشر شده از شنل و جسم با یکدیگر دچار تداخل می شوند، یکدیگر را محو و خنثی می کنند. در نتیجه اثر کلی، شفافیت و نامرئی شدن جسم در تمام زاویه های دید ما خواهد بود.»

بر خلاف این شنل بسیار نازک 0.15 میلی متری ، در مطالعات قبلی دانشمندان توانسته بودند که اشیا را نامرئی کنند اما همگی از ابزارهای بزرگ و روش های پر زحمت استفاده می کردند.

محققان گفته اند که در آینده ای نزدیک، اگر این «شنل پوشاننده» در نور مرئی قابلیت نامرئی کردن را داشته باشد، می تواند کاربردهای عملی متنوعی همانند کاربرد در دستگاه های سنجش و اندازه گیری غیر تهاجمی (دستگاه های قند خون و ...) و یا در ساخت ابزار پزشکی، داشته باشد.

اما تا آن زمان، احتمالاً هری پاتریست ها با مواردی همانند شکلات های قورباغه ای (که قورباغه آن نمی پرد)، آب نبات های برتی بات با طعم همه چیز (که بدست انسان تولید شده نه جادوگر) و همچنین با مسابقات کوییدیچ (روی زمین به جای هوا)، سر خودشان را گرم می کنند !



نوشته ای از جادوگران®
https://www.jadoogaran.org

نشانی این صفحه :
https://www.jadoogaran.org/modules/news/article.php?storyid=4013