سلام و درود بر جملهی جامعهی جادویی مخصوصا اونایی که وقت میذارن و این پست رو میخونن.
من مستقیم سراغ مسائلی میرم که توجه بهشون برای افزایش فعالیت در هاگوارتز میتونه مفید واقع بشه.
به زمان توجه کنید.تابستون اسمش تابستونه که همه بیکارن و وقت دارن. بسیاری از اتفاقات در همین سه ماه میوفته که باعث میشه تا اعضا فرصت نکنن یا حوصله نداشته باشن بنویسن. چون در بحث نوشتن حوصله و انرژی خیلی مهمه و اینکه فرد با بلاک ذهنی مواجه نباشه. مثلا جلسهی سوم هاگوارتز مواجه بود با اعلام نتایج کنکور سراسری و ارشد. حالا تمام اعضای سایت کنکور نداشتن اما ممکنه چند نفری که داشتن به خاطر درگیریهای مربوط به ثبت نام یا استرس اعلام نتایج نتونسته باشن در هاگوارتز شرکت کنن.
قاعدتا نمیشه تمام جلسات رو با تمام اعضا هماهنگ کرد اما نظرسنجی از اعضا میتونه کمک کننده باشه چون علاوه بر اینکه فرد در ذهنش یک برنامه ریزی کوچکی شکل میگیره، وقتی میگه میتونم بیام، ممکنه کمی بیشتر متعهد بشه که بیاد و در جلسات شرکت کنه.
از ارائهی حجم زیاد کلاسها خودداری کنید.به جای اینکه 6 کلاس در یک بازهی دوهفتهای ارائه بشه، هر دو یا سه کلاس در یک بازهی یک هفتهای یا 10 روزه ارائه بشه. (گرچه قاعدتا خود مدیران، ترم پاییزه و زمستانی رو کمتر میکنن اما) مثلا برای زمستان یک یا دو کلاس در یک بازهی دوهفتهای یا سه هفتهای ارائه بشه و به جای استراحت بین جلسات، استراحت بین ترمی داشته باشیم.
مزایای این روش چیه؟
1. برنامه ریزی برای اعضا راحتتره.
رسیدگی به دو کلاس حتی در یک بازهی کوتاهتر، از رسیدگی به 4 کلاس در یک بازهی طولانی راحتتره.
2. پویایی کلاسها حفظ میشه.
به جای اینکه دو هفته فعالیت وجود داشته باشه و بعدش منتظر نمرات باشیم، همزمان برای کلاسهای مختلف، هم درس داریم، هم نمره. وقتی هم یکی از نمرات رو میبینیم، رسیدگی به پیشرفت یا پسرفتمون هم سریعتر امکان داره؛ چون مثلا اگر نمرهی خوبی برای درسی دریافت نکردم، درس دیگهای هست که به خودم میگم این هفته جبرانش میکنم و اگر نمرهی خوبی دریافت کردم با روحیه سر کلاس بعدی میرم که دوباره همون نمرهی خوب رو دریافت کنم.
پ.ن: اگر این روش اعمال بشه، اردو میتونه از اول جلسهی 1 کلاسها برگزار بشه تا پایان جلسهی اول اما تعداد پستهایی که هر فرد میتونه بزنه به 2 پست افزایش پیدا کنه.
تحلیل و نقد تکالیف بهتر صورت بگیرد.منظورم نقد طولانی و کلمه به کلمه نیست. اینکه یک یا دو نکته در مورد تکلیفی که نوشته شده، چه مثبت و چه منفی، به فرد گفته بشه و حتما نکات مثبت هم گفته بشه. گرچه خیلی جاها دیدم که اساتید توضیحات لازم رو داده بودن ولی این مسئله اونقدر به نظرم مهمه که گفتم دوباره بهش اشاره کنم. چون مثلا وقتی به یک نفر گفته میشه توصیفات خوبی داری اما باید طنز بیشتری رو به کار بگیری، نه ناامید میشه که کلا پستم نکته مثبت نداشت نه فکر میکنه استاد سلیقهای ازش نمره کم کرده و تلاش میکنه روی طنزنویسیش کار کنه.
سیستم نمرهدهی اساتید کمی تغییر کند.نمرهی بالا خیلی خوبه! اما وقتی از 10 نفری که در کلاس شرکت کردن، 9 نفر نمرهی کامل میگیرن و یکی میره پست بقیه رو میخونه و میبینه که شاید از بقیه بهتر نوشته، دلسرد میشه و در عین حال دلیلی هم برای تلاش و پیشرفت نداره (منظورم خودم نیستم). بخوایم نخوایم هاگوارتز جو رقابتی داره و چیزی که متمایزش میکنه هم همینه! (رعایت این مورد به ضرر خودمم میشه چون میدونم خیلی جاها اساتید با دست باز به همه از جمله خودم نمره دادن!)
در عین حال نمرهی خیلی پایین دادن هم، مخصوصا به تازه واردها، درست نیست. از تازه وارد منظورم کسیه که واقعا تازه وارد سایت شده و مدل نوشتنش شاید خیلی اشکال داشته باشه. در این موارد از اساتید خواهش میکنم با لطافت بیشتری برخورد کنن و بقیهی اعضا هم اعتراضی نکنن که فلانی نمرش این شد، منم همون شدم اما میدونم بدتر نوشته (درسته با مورد قبلی که گفتم در تضاده، اما با تازه واردها مهربانتر باشیم)! گرچه این کار ممکنه برای اساتید وقتگیر باشه، اما سعی کنید تازه واردها رو شناسایی کنید و نسبت به خودشون بسنجین (حالا نه اینکه طرف در حد 15 از 30 مینویسه بهش بدید 29؛ اما خیلی هم سختگیری نکنید). به این هم دقت کنید که معمولا افرادی که نوشتههاشون خیلی اشکال داشته باشه، حتی اگر تازه واردن، کم هستن. ممکنه سنشون کم باشه یا کلا قلمشون ضعیف باشه؛ پس جوری برخورد نکنیم که ناامید بشن! (شاید خودشون بعد از یه مدت ببینن برای نوشتن ساخته نشدن و کلا از سایت برن، اما فکر نمیکنم ما مسئول این باشیم که این رو بهشون بگیم یا حتی قاضی دارای صلاحیتی برای این کار باشیم.)
پیشرفت تازه واردها رو حتما بهشون بگید حتی اگر کوچکه! از این تازه واردها منظورم همه است؛ چه اونایی که پر اشکال مینویسن، چه اونایی که متوسط مینویسن و چه اونایی که قوی هستن. (پیشرفت قدیمیها رو هم بگید خوبه ولی اینجا تاکیدم بیشتر روی تازه واردها است.)
سیستم محاسبهی امتیاز گروهها را از حالت تنبیهی به حالت تشویقی تغییر دهید.ایدهی محاسبهی ظرفیت برای گروهها خوب بود. اما به جای اینکه اگر از ظرفیت کمتر شرکت شد، از گروه نمره کم کنید، به گروههایی که مطابق ظرفیت و بیشتر شرکت میکنن، نمره اضافه کنید.
اگر اشتباه نکنم، یک اشکالی هم که در محاسبهی ظرفیت وجود داشت، این بود که اعضای فعال و غیرفعال همه با هم در نظر گرفته میشدن. افرادی هستن که اصلا در کلاسها شرکت نمیکنن یا کلا در سایت فعالیت ندارن، اما آنلاین میشن. لطفا این افراد رو در نظر نگیرید. مثلا برای گروه اسلیترین، تعداد کل اعضایی که از خودشون در طی این سه ماه علائم حیاتی نشون دادن، فکر کنم 10 نفر بود اما تعداد اعضا 14تا محاسبه شده اما در کل با اینکه هافلپاف 12 نفرن، قلب تپندهی گروهشون منظم تر میزنه. (این مورد رو خیلی مطمئن نیستم، چون نمیدونم تعداد اعضا چطور محاسبه شده و صرفا بر اساس چیزی که حس کردم، حرف میزنم.)
نکات آموزشی هم در کلاسها گنجانده شود.اکثر کلاسها، صرفا بر پایهی خلاقیت میچرخید؛ این چیز بدی نیست اما اگر تلاش بشه تا یک نکته در مورد رول نویسی در کلاسها گفته بشه خیلی خوب میشه. در غیر این صورت تنها وجه تمایز کلاسها با تاپیکهای تک پستی اینه که بهشون نمره داده میشه. اصلا منظورم یک نکتهی سنگین و عجیب نیست. مثلا گفته بشه تشبیه برای جذاب کردن رول نویسی خوبه پس توی رولتون ازش استفاده کنید و استاد هم در متن کلاس از این مورد استفاده کنه. یا مثلا توصیف مکان، شخص و موقعیت خوبه، باید در پایان همهی جملهها حتی اگر شکلک دارید، علائم نگارشی بذارید، در دیالوگها اگر جملهی قبلی متنتون مربوط به همون شخصه یک اینتر بزنید وگرنه دوتا، خیلی وسط متن از شکلک استفاده نکنید و غیره. این نکات مواردی هستن که داخل نقدخونهها دیده میشه، پس پیدا کردنشون وقت گیر نیست. دوتا استاد با هم اگر به یک مورد اشاره کردن، تمرین بیشتر میشه و فکر نمیکنم خیلی مهم باشه.
برنامهی زمانی کلاسی ثابت و قابل پیش بینی باشد.اینو میگم چون خودم اشتباه کردم و شاید اونقدر تاثیری نداشته باشه اما گفتنش هم خالی از لطف نیست.
جلسات همه از یک روز هفته شروع بشن و در یک روز هفته هم تموم بشن. یعنی مثلا همهی جلسات شنبه روز اولشون باشه و پنج شنبه دو هفتهی بعدش روز آخر. اینجوری کسی که بخواد شرکت کنه، حتی اگر چک نکنه که کی مهلت کلاسها تموم میشه، میتونه حدس بزنه که کی قراره تموم بشه. (دوباره هم میگم که اینو گفتم چون خودم اشتباهی برای جلسهی سوم فکر کردم قراره جمعه تموم بشه، ولی سه شنبه تموم شد. من باید چک میکردم و اشتباه از خودم بود ولی شاید این هم پیشنهاد بدی نباشه.)
تکالیف غیررولنویسی خوب هستند.این رو خودتون بهش اشاره کردید اما منم میگم. وقتی بحث غیررولنویسی پیش اومد، ایدهی خیلی جذابی بود و منتظر بودم ببینم قراره چجوری پیش میره اما دیدم موارد غیررولنویسی بعضیهاشون جون میدن برای رولنویسی. این اولش کار رو سختتر کرد، چون نمیدونستم چطوری بنویسم که رول نباشه، اما از طرفی خوب بود چون باعث شد خلاقیتم رو بیشتر به کار ببرم. اینکه رول نباشه، اما خاطره، انشا، گزارش، توضیح و غیره باشه، خوبه. غیررول کامل (موردی) هم باشه خوبه. اما مهمه که اساتید با مثال منظورشون رو توضیح بدن. یعنی اگر گزارش میخوان، متن کلاسشون هم گزارش باشه نه رول (یا گزارش داشته باشه داخلش).
به 8 مورد اشاره کردم؛ اگر چیزی یادم اومد و قبلش کسی با چوب نزده بودم، میام میگم.