هری پاتر نخستین مرجع فارسی زبان هواداران هری پاتر

هری پاتر نسخه موبایل

مقاله‌ها :: تـئوری‌ها و استدلال حوادث

بررسی اشکالات و ابهامات کتاب یک ( زیر ذربین )


تاپیک بحث در مورد اشکالات و اشتباهات کتابهای هری پاتر
مامی ابهامات ، اشکالات و سوالات کتاب یکم تا به این پست مورد بررسی قرار گرفتند :

دسته های اصلی
اشکالات
ابهامات و مجهولات
مشخص شده ها


مورد اول

سوال
چرا کوییرل نوربرت رو به هاگرید داد ؟

بررسی
مسلما این سوالیست که برای خوانندگان کتاب اول هری پاتر پیش آمده و نمیتوان آن را در دسته ابهامات و یا اشکالات جای داد .
هاگرید هنگامی که به مهمانخانه هاگزهد رفته بود ، با فرد شنل پوشی که سر و صورت خود را از دید پنهان کرده بود مواجه میشود ، آن فرد که بعد متوجه شدیم کوییرل بوده است به هاگرید تخم اژدهایی را داده بود و اظهار داشته بود که میخواهد از شر آن خلاص شود ؛ چنین چیزی مشکوک است ، چرا که تخم اژدها کم یاب و گرانبها است و همینطور خرید و فروش آن ممنوع است ، چطور میشود فردی به هاگرید چنین پیشنهادی بکند ؟ در واقع کوییرل از این کار خود 2 مقصود داشته است .
- با شناخت هاگرید میدانست که او به موجودات جادویی عجیب و غریب علاقه وافری دارد ، سعی کرد با در اختیار قرار دادن آن در دسترس هاگرید فکر او را از سگ نگهبان دور کند و او مشغول پرورش بچه اژدها شود .
- با دادن تخم اژدها به او در نظر داشته که بحث را به سمت این سوق دهد که آیا هاگرید در گذشته هم به حیوانات خارق العاده جادویی علاقه داشته و یا آنان را پرورش داده است ؟
و همینطور هم شد او با طرح این سوال باعث شد که هاگرید بحث فلافی سگ سه سر خود را پیش آورد و بدون آنکه احتمال خطر را بسنجد رک و راست به او گفت که هر موجودی شیوه ای خاص به خود را دارد ، مثلا همین فلافی را وقتی برایش آهنگ بنوازی میخوابد ! همین صحبت هاگرید باعث شد که کوییرل مهم ترین صد راه خود را که سگ نگهبان از دریچه بوده است را کنار بزند و از آنجایی که در جادوی سیاه مهارت فراوانی داشته بقیه مراحل رسیدن به سنگ جادو برای او ناچیز و آسان بوده است !

نتیجه گیری
کوییرل با دادن تخم اژدها در نظر داشت که :
- فکر و ذهن هاگرید را به سمت بزرگ کردن اژدها سوق دهد و او را از سگ نگهبان دریچه غافل کند .
- این پرسش را مطرح کند که آیا هاگرید تا به حال موجود جادویی دیگری پرورش داده است و از او سوالاتی درباره سگ سه سر بکند .

دسته این سوال
مشخص شده ها


مورد دوم

سوال
وقتی دامبلدور هری رو مقابل درب خانه خاله اش گذاشت ، پتونیا تا صبح که برای برداشتن ظرف شیر به آنجا می آمد دیر نبود ؟ در چنین موقعیتی رها کردن او خطرناک نبود ؟

بررسی
برای بررسی این سوال به کتاب یک رجوع کردم تا بهترین پاسخ رو پیدا کنم ، شما هم میتونید با مطالعه آن به این سوال پاسخ بدید البته با کمی توجه و دقت !
وقتی که هاگرید با موتور سیریوس هری کوچک را به پریوت درایو انتقال داد ، زمان از نیمه شب گذشته بود ، بی شک تا چند ساعت بعد که پتونیا درب خانه را برای برداشتن شیر ها باز میکرد نمانده بود . لرد ولدمورت بعد از مواجه با هری از بین رفته بود و ناپدید شده بود ، مرگخواران وفادارش او را تنها گذاشته بودند و او از روح های پست نیز پست تر شده بود . هری کوچک در سبدی در مقابل درب خانه دورسلی ها و در محله ای ماگل نشین قرار داشت . چه خطری در آن شب دیر وقت میتواند هری را تهدید کند ؟

نتیجه گیری
هنگامی که هری به مقابل خانه پتونیا دورسلی منتقل شد ، زمان از نیمه شب گذشته بود ، پس بی شک حضور او در سبدی در مقابل خانه خاله اش در آن موقع شب و در آن محله ماگل نشین و در حالی که لرد سیاه از بین رفته بود خطری نمیتوانست او را تهدید کند .

دسته این سوال
مشخص شده ها



مورد سوم

سوال
چرا لرد سیاه در صدد بدست آوردن سنگ جادو بود ، مگر خاصیت آن چیزی جز ثروت و عمر جاودان است ؟ پس چطور میتوانست به جسم خود باز گردد ؟

بررسی
این مورد هم یکی از مباحث مشخص شده کتاب است که با مطالعه کتاب 1 و جمع آوری اطلاعات از سنگ جادو میتوانید به آن دست یابید .
در صفحه ششم فصل هفده ( مرد دو چهره ) لرد سیاه به هری میگه : همین که دستم به سنگ جادو برسه میتونم برای خودم یه جسم بسازم ... خب ... چرا اون سنگی رو که توی جیبته نمیدی به من ؟ پس مسلما لرد سیاه میخواست از اون سنگ برای خودش جسم بساز ، چطورش مشخص نیست ، چون هیچ وقت کوچکترین اشاره ای در کتاب بهش نشده و نخواهد شد ، چون فکر نمیکنم رولینگ مجددا درباره کتاب 1 توضیح بده ! پس چطورش مشخص نیست ولی اینکه آیا میتونه به جسم خودش برگرده جواب بله هست ! در ضمن سنگ جادو اکسیر حیات است که دوباره کسی رو زنده میکنه !

نتیجه گیری
طبق گفته لرد سیاه در فصل هفده کتاب اول او میتوانست با بدست آوردن سنگ جادو برای خود جسم بسازد ولی طرز ساختن جسم نامشخص است چرا که با جادوهای پیچیده انجام میگرد !

دسته این سوال
مشخص شده ها

مورد چهارم

سوال
جسم لرد ولدمورت بعد از اینکه قدرتش رو از دست داد چه شد ؟

بررسی
باید بگم که این مورد یکی از ابهامات کتاب هست ، به طور حتم نمیتوان آن را اشکال حساب کرد ، چرا که هنوز برای ما مشخص نشده است و اشکال کار رولینگ نیست ، شاید او برای این کار خود توجیهی در کتاب هفت داشته باشد .
در واقع با اینکه او برای کشتن هری از طلسم آواداکداورا استفاده نمود ( طلسم مرگ ) ولی خودش قدرتش را از دست داد و اثری از بدنش در جستجو های انجام شده توسط ماگل ها و جادوگر ها نبود ! در واقع به نظر میرسد که جسم او بعد از بازگشت طلسمش به خود از بین رفته است . در کتاب نیز به این موضوع اشاراتی نشده است ، ولی از آنجایی که لرد سیاه میگوید : با سنگ جادو میتونم برای خودم جسم بسازم ، معلوم میشه که جسم اون از بین رفته ! در واقع بعد از اینکه طلسمش به خودش بازگشت جسمش متلاشی شد ، چرا که برگشت طلسم مرگ فردی به سوی خودش بی سابقه است و نمیتوان آن را با طلسم مرگی که به سوی شخص دیگری فرستاده میشود مقایسه شود !
در ضمن در گفتگوی مک گونگال و دامبلدور در پریوت درایو دامبلدور که از ماجرا به طور کامل خبر داشته اشاره ای نکرده که جسد او پیدا شده ، شاید اگر جسد او پیدا میشده ، عده بیشتری باور میکردند که او کاملا از بین رفته است !

نتیجه گیری
در حال حاضر به طور حتم مشخص نیست ولی طبق گفته های کتاب هیچ صحبتی در این زمینه که جسد لرد سیاه پیدا شده است نبوده است ( در صحبت های دامبلدور و مک گونگال ) ، تنها مورد گفته لرد است که میگوید : با سنگ جادو میتونم برای خودم جسم بسازم ، که این نشون میده جسمش از بین رفته !

دسته این سوال
ابهامات


مورد پنجم

سوال
مگر هری در مهمانخانه پاتیل درزدار با کوییرل دست نداد ، پس چطور بدن او شروع به تاول زدن و نابودی نکرد ؟

بررسی
باید برای دست یافتن به سوالات خود بیش از پیش در کتاب ها دقت کنید !
درست است که کوییرل با هری دست داد و اتفاقی رخ نداد ، ولی در فصل انتهایی کتاب 1 میخوانیم که هنگامی که کوییرل هری را روی زمین انداخت و به صورت او ( هری ) دست زد ، دستانش ملتهب شد و پوست دستانش رفت و وقتی باری دیگر هری دستانش را روی صورت کوییرل گذاشت ، صورتش تاول زد و نابود شد . به نظر من ارتباطی که اینجا وجود داره این هست که بین هری و لرد و زخم هری رابطه جالبی وجود داره . کوییرل نتونست به صورت هری دست بزنه ( به خاطر وجود جای زخمش ) و دستانش ملتهب شد . هری هم وقتی به صورت کوییرل دست زد صورت او نابود شد ( به دلیل وجود سر لرد در پشت سر او ) ! با کمی دقت و بحث در کتاب ها میتوانید به نکات جالب و دقیقی دست یابید !
توجه کنید که نمیتوانیم بگوییم که لرد تا آن زمانی که کوییرل با هری در مهمانخانه دست میدهد او را تسخیر نکرده بوده ! چرا که کوییرل اشاره میکند که مدت زیادی است که لرد با او در بدنش شریک است !

نتیجه گیری
کوییرل فقط در هنگامی که دستانش به صورت هری کشیده شد ، شروع به سوختن نمود و وقتی هری صورت کوییرل را با دستانش لمس کرد صورت او تاول زد ! ارتباطی بین جای زخم هری ، صورت هری و صورت لرد وجود دارد !

دسته این سوال
مشخص شده ها


مورد ششم

سوال
توی جنگل ممنوعه چيزی نمونده بود کوييرل هری رو بکشه اما با اومدن فايرنز کارش نصفه موند و فرار کرد ، آيا قدرت فايرنز از کوييرل بيشتر بوده؟ اگه نه پس برای چی همونجا دو تای اونارو نکشت؟

بررسی
در این مورد چیزی گفته نشده ، یعنی گفته نشده که کوییرل قصد داشت هری رو بکشه ، وقتی مالفوی و فنگ فرار کردند ، هری ایستاد ، کوییرل به هری نزدیک شد و زخم هری شروع به سوختن به طور دردناکی شد و فایرنز با لگد پرانی کوییرل رو از آنجا دور کرد ، در جایی گفته نشده که او قصد کشتن هری را داشت ، هر چند لرد سیاه آنقدر قدرت نداشت و همینطور نمیخواست کسی را متوجه خودش کند ! چرا که همگی گمان برده بودند او از بین رفته ، پس یقینا نمیتوانست در جنگل ممنوع که مملو از موجودات مختلف است دست به حمله و یا کاره دیگر بزند . همچنین او برای خوردن خون تک شاخ به طور ناشناسی به جنگل آمده بود ، نه دستگیری و کشتن هری پاتر ! پس به این ریسک نمی ارزید و در نظر داشت که در زمان بهتری با هری رو برو شود !

نتیجه گیری
کوییرل فقط برای خوردن خون تک شاخ به جنگل ممنوعه رفته بوده و فرصت مناسبی نبوده که در جنگلی با موجودات متفاوت جان خودش و اربابش رو به خطر بندازه .

دسته این سوال
مشخص شده ها


مورد هفتم

سوال
چرا خاله پتونیا می گفت که مادر هری لیلی تو خونه لیوان ها رو به موش تبدیل میکرده در حالیکه این خلاف مقررات دنیای جادوگری هست ؟

بررسی
در فصل چهارم کتاب یک ( کلید دار ) پتونیا میگه که اونم ( لیلی ) یه روز براش یه دونه از این نامه ها اومد ، از اون به بعد همیشه جیباش پر از تخم قورباغه بود و یکسره فنجون ها رو تبدیل به موش میکرد ، در واقع این اتفاقات بعد از اینکه اون به سن قانونی رسیده بود انجام شده ، کلمه ای که نشون میده منظور سالهای بعد هست - از اون به بعد - هست .

نتیجه گیری
لیلی بعد از رسیدن به سن قانونی یعنی 17 سالگی که در دنیای جادوگری هست ، در خانه جادو میکرده ، چرا که اجرای جادو و وردها برای افراد رسیده به سن قانونی مانعی نداره !

دسته این سوال
مشخص شده ها
قبلی « بررسی نکات مبهم شش سال تحصیلی هری پاتر اسلاگهورن،مرموز و کشف نشده » بعدی
API: RSS | RDF | ATOM
جادوگران®
بی‌شک دیدگاه هر کس نشانه‌ی تفکر اوست، ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم

فرستنده شاخه
ارش
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۶/۳/۲۱ ۱۹:۲۵  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۶/۳/۲۱ ۱۹:۲۶
عضویت از: ۱۳۸۴/۵/۱۸
از: تو میپرسند !!
پیام: 3737
 Re: بررسی اشکالات و ابهامات کتاب یک ( زیر ذربین )
سلام

نمیدونم چرا مقاله بهم ریخته بود !

از این مدیرای گرامی خواهش میکنم انقدر مقالاتو ویرایش نکنن
در هر صورت با کپی ای که توی تاپیک اشکالات بود دوباره متن رو درست کردم !

* ممنون از اطلاعت هری ویزلی عزیز !

فرستنده شاخه
اوبي وان
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۱۲/۶ ۲۳:۱۴  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۱۲/۶ ۲۳:۱۴
عضویت از: ۱۳۸۵/۸/۱۳
از:
پیام: 12
 Re: بررسی اشکالات و ابهامات کتاب یک ( زیر ذربین )
دستت درد نكنه اما .... خوب ... بعضيا شو قببول ندارم.. كلا تو كتم نمي ره..و
اما اجمالا خوب بود.به بررسي دقيقي احتياج داره.

فرستنده شاخه
رضوان
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۱۲/۳ ۲۲:۲۵  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۱۲/۳ ۲۲:۲۵
عضویت از: ۱۳۸۴/۸/۳
از: برج گریفیندور
پیام: 62
 Re: بررسی اشکالات و ابهامات کتاب یک ( زیر ذربین )
مرسی و خسته نباشی
کار جالبی بود . دقت و حوصله می خواست
به هرحال ممنون

فرستنده شاخه
لرد پاتر
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۱۲/۳ ۱۱:۳۴  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۱۲/۳ ۱۱:۳۴
عضویت از: ۱۳۸۵/۱۲/۱
از: بالای جسد ولدومورت
پیام: 206
 Re: بررسی اشکالات و ابهامات کتاب یک ( زیر ذربین )
می خواستم بگم که خوب بود
خیلی هم دقیق هستی

فرستنده شاخه
A_M_IT2005
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۱۲/۳ ۳:۲۶  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۱۲/۳ ۳:۲۶
عضویت از: ۱۳۸۵/۱۰/۱۹
از: کافه هاگزهد
پیام: 514
 Re: بررسی اشکالات و ابهامات کتاب یک ( زیر ذربین )
خیلی عالی بود .
بی نفص و جالب.
در مورد جسم ولدمورت نظر من اینه که :
طلسم مرگ به ولدمورت برخورد میکنه و مثل دیگران ، لرد سیاه هم میمیره.
ولی تکه های روحش که بودن.
پس ولدی واقعا میمیره. و از روح تقسیم شده اش کمک میگیره.
ممنون

فرستنده شاخه
ارش
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۱۲/۲ ۲۱:۲۴  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۱۲/۲ ۲۱:۲۴
عضویت از: ۱۳۸۴/۵/۱۸
از: تو میپرسند !!
پیام: 3737
 Re: بررسی اشکالات و ابهامات کتاب یک ( زیر ذربین )
سلام

خوب همونطور که موارد و اشکالات کتاب یک از نظر شما کمتر بود ، مقاله و بررسی هم کوتاه تر شد ، انشاالله برای مقالات و اشکالات کتاب های 2 و 3 و 5 و 6 !

تاپیک اشکالات کتاب ها هم اینجاست

با کمال میل پذیرای سخنان شما !

پاسخ‌ها فرستنده فرستاده‌شده در تاریخ
 Re: بررسی اشکالات و ابهامات کتاب یک ( زیر ذربین ) 2007 ۱۳۸۵/۱۲/۲ ۲۲:۴۱

هرگونه نسخه برداری از محتوای این سایت تنها با ذکر نام «جادوگران» مجاز است. ۱۴۰۳-۱۳۸۲
جادوگران اولین وبسایت فارسی زبان هواداران داستان های شگفت انگیز هری پاتر است. به عنوان نخستین خاستگاه ایرانی ایفای نقش مبتنی بر نمایشنامه نویسی با محوریت یک اثر داستانی در فضای مجازی، پرورش و به ارمغان آوردن آمیزه ای از هنر و ادبیات برجسته ترین دستاورد ما می باشد.