هری پاتر نخستین مرجع فارسی زبان هواداران هری پاتر

هری پاتر نسخه موبایل

مقاله‌ها :: تـئوری‌ها و استدلال حوادث

شطرنج يا حقيقتى مبهم!


تئوري مبني بر اينكه رولينك نشانه‌هايي از اتفاقات آينده را دركتاب اول گنجانده
ييش گفتار نويسنده:
اكثر دوستان ميدانند كه خانم رولينگ نوشتن كتاب اول را در سال 1990 شروع كرد و اين كتاب سرانجام در سال 1997 به وسيله انتشارات بلومزبري منتشر گرديد.

حال اين سؤال ايجاد ميشود كه چرا نوشتن داستاني كه از نظر حجمي از ساير كتابها كوچكتر است زماني معادل نوشتن هر چهار كتاب ديگر (هفت سال) طلبيده است.
جوابي كه به اين سؤال داده ميشود به اين صورت است كه رولينگ در اين مدت نه تنها كتاب اول را نوشته بلكه خط سير تمام كتابها را مشخص نموده است .
يعني رولينگ در همان ابتدا ميدانسته كه چه اتفاقاتي در آينده خواهد افتاد و به همين دليل گاهي شاهد هستيم اتفاقي در يكي از كتابها رخ ميدهد و تاثيرات آن در كتابهاي بعدي نمايان ميشود.

حال چرا نبايد فكر كنيم كه رولينگ نشانه هايي از خط سير داستانهاي بعدي در كتابهاي آغازين قرار داده است.

آغاز يك تئوري:
(هري ياتر و سنگ جادو فصل16 ص318 خط8 انتشارات تنديس)

هري , رون و هرميون وارد تالاري ديگر ميشوند هدف آنها جلوگيري از دستيابي ولدمورت به سنگ جادو و به طبع آن جاودانگي است (چيزي كه در انتهاي كتاب هفتم هم مصداق دارد.

آنها در كنار مهره هاي سياه و در برابر مهره هاي سفيدي كه صورتي ندارند(ميتواند اشاره اي باشد به نقاب هاي مرگ خواران) مبارزه را آغاز ميكنند.

رون مهره اسب را بر ميگزيند در حاليكه هر فرد ديگري به جاي او بود مهره شاه را بر ميگزيد , در شطرنج شاه در امن ترين نقطه صفحه قرار ميگيرد و قادر است تمام مهره ها را فداي خود كند , اما رون چنين شخصيتي ندارد او فردي نيست كه براي زنده ماندن خود حاضر به انجام هر كاري باشد و در صورت لزوم حاضر است جان خود را براي دست يابي به هدفي والاتر فدا كند او شواليه (لازم به ذكر است كه در زبان انگليسي به مهره اسب, knight يعني شواليه گفته ميشود) را بر ميگزيند شواليه اي كه خود نماد شجاعت , فداكاري و دلاوري است .

نوبت به هرميون ميرسد و او در جاي رخ قرار ميگيرد . به حركت رخ در انگليسي straight گفته ميشود كه هم به معناي حركت صاف و مستقيم است و هم به معناي رك و صريح , و همان طور كه همه ميدانيم رك گويي و صراحت از بارزترين خصوصيات هرميون است.

و بلاخره هري در جاي فيل قرار ميگيرد.
با توجه به تصاوير فيلم نخست و حركت اريب هري روي خانه هاي سياه , هري ميبايست در كنار شاه قرار گيرد كه اگر آن را دامبلدور فرض كنيم هري نزديكترين مهره به او محسوب ميشود (در ميان اين جمع سه نفري)
و همان طور كه لوسيوس مالفوي در كتاب آخر گفت (فرقه ققتوس جلد1 فصل9 ص187 خ27 انتشارات باغ نو) "تو هميشه مثل يك مار خودت رو از تنگناها نجات ميدي" , مار هرگز به صورت مستقيم حركت نميكند بلكه با حركتهاي اريب به جلو ميخزد(درست مثل حركت فيل)


بازي آغاز ميشود اولين حركت را مهره هاي سفيد انجام ميدهند.( نشانگر اين نكته است كه اولين اقدام براي اغاز جنگ دوم از سوي ياران لرد صورت گرفت)
اولين شك با كشته شدن ديگر شواليه سياه به وسيله وزير سفيد به هري و يارانش وارد ميشود. اگر تنها يك فرد ديگر خصوصيات لازم براي شواليه بودن را دارا باشد آن فرد سيريوس است . و در طرف مقابل وزير سفيد كه نزديك مهره به شاه (ولدمورت),همان بلاتريكس است. بلاتريكس سيريوس را ميكشد.

مهره هاي سفيد با بيشترين قساوت ممكن مهره هاي سياه را از يا در ميآوردند و هيچ رحم و شفقتي از خود نشان نميدادند. اگر اين تنها يك بازي بود چه لزومي داشت كه رولينگ اين همه بر خشونت چند مهره شطرنج تاكيد كند.

مهره هاي سياه زيادي از بين برده ميشوند و اين نشان از مرگ تعداد بيشتري از اعضاي محفل است.

سرانجام يايان كار فرا ميرسد و در يك حركت دراماتيك رون با فدا كردن زندگي خود باعث كشته شدن لرد به وسيله هري ميشود.
قبلی « آرتميس فاول : فصل هفتم - مالچ هري پاتر و خاطرات خاله پتونيا - فصل 1 » بعدی
API: RSS | RDF | ATOM
جادوگران®
بی‌شک دیدگاه هر کس نشانه‌ی تفکر اوست، ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم

فرستنده شاخه
dani-daniel
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۱/۳۰ ۱۷:۰۳  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۱/۳۰ ۱۷:۰۳
عضویت از: ۱۳۸۳/۶/۲۹
از: هاگوارتز
پیام: 443
 Re: عالیه
آره خیلی جالب بود اما می تونه صحت داشته باشه چون اگه یمک ذره با دقت کتاب 1 ا بخونید از اول تا آخر به چیزهایی اشاره کرده که در کتاب های بدی می یاد حتی به عمه مارجم اشاره کرده

هرگونه نسخه برداری از محتوای این سایت تنها با ذکر نام «جادوگران» مجاز است. ۱۴۰۳-۱۳۸۲
جادوگران اولین وبسایت فارسی زبان هواداران داستان های شگفت انگیز هری پاتر است. به عنوان نخستین خاستگاه ایرانی ایفای نقش مبتنی بر نمایشنامه نویسی با محوریت یک اثر داستانی در فضای مجازی، پرورش و به ارمغان آوردن آمیزه ای از هنر و ادبیات برجسته ترین دستاورد ما می باشد.