هری پاتر نخستین مرجع فارسی زبان هواداران هری پاتر

هری پاتر نسخه موبایل

ايران: چرا هری پاتر می خوانند

فرستنده Simon the Magition در تاريخ ۱۳۸۴/۱۲/۱۱ ۱۵:۴۶:۴۴ (2896 بار خوانده شده) خبر های فرستاده شده توسط این شخص ايران
ايران
در سال ۱۹۹۷ زن اسکاتلندی گمنامی به نام جی کی رولينگ کتاب داستانی برای کودکان منتشر کرد که هيچکس برای آن موفقيتی چنين بزرگ را پيش بينی نمی کرد. طی چند سال و با انتشار جلدهای بعدی رمان، هری پاتر، قهرمان اين داستان، به محبوب ترين و نامی ترين چهره داستانهای تخيلی و جادويی بدل شد.
از سری داستانهای هری پاتر که تاکنون ۶ جلد آن منتشر شده، حدود ۳۰۰ ميليون نسخه در سراسر جهان به فروش رفته و به بيش از ۶۰ زبان ترجمه شده و در حدود ۲۰۰ کشور جهان خوانده می شود.
خوانندگان و منتقدان از ديدگاه های گوناگون به رمان هری پاتر نگاه کرده اند، نکات برجسته آن را کاويده اند و سعی کرده اند بارزترين جنبه آن را، که محبوبيت کم نظير آن را باعث شده، شناسايی کنند ...
در ادامه متن ...

سيد ابراهيم نبوی نويسنده و طنزپردازی که به هری پاتر علاقه ای خاص دارد، معتقد است که هری پاتر، فراخوانی است به دنيای ساده و بی غل و غش کودکی که در دل تمام آدميان زنده است، و همين است که آن را برای بزرگسالان نيز جذاب می سازد.
به عقيده ابراهيم نبوی همه انسانها در تکاپوی زندگی به دنيايی زيبا، روح بخش و رؤيايی نياز دارند. نيروی تخيل و دنيای رنگين خيال به آنها توان تازه ای می دهد تا از بندهای اسيرکننده زندگی روزمره رهايی يابند
او عقيده دارد که هری پاتر عناصر تازه ای را به دنيای قصه های افسانه ای، که پيشينه ای هزاران ساله دارد وارد کرده و به ژانر ادبيات کودکان و نوجوانان ابعاد تازه ای بخشيده است.
هری، شهسوار بی باک دنيای جادوگران است که نيروی شگرف خود را در راه خير و نيکی به کار انداخته و بی باکانه با عفريت های بدخواه و شرور درافتاده است. او آدمهای پليد و بدجنس را از يک دردسر به دردسری ديگر می اندازد و از خطرناکترين دامها پيروز و سرفراز بيرون می جهد.
سحر يک دختر ۱۷ ساله تهرانی است. او دانش آموز است و شيفته هری پاتر. قهرمان دلير و چالاک مجموعه ای که تقريبا همه کودکان و نوجوانان جهان با نام و کارهای شگفت انگيز او آشنايی دارند.
هری پاتر يکسره در دنيای اسرارآميز سحر و جادو می گذرد که سازوکار آن با دنيای آشنای ما متفاوت است، اما اين دنيا در کتاب خانم رولينگ چنان ماهرانه و پرکشش و با تصاويری چنان زنده معرفی شده، که خواننده آن را باور می کند و به يک معنی در ماجراهای آن سهيم می شود.
از سال ۱۹۹۷ تا کنون نسلی به همراه هری پاتر شکل گرفته و پا به پای آن پسرک شيردل بزرگ شده است. جوانان و نوجوانان اين نسل در هری پاتر دوستی يکدل يافته اند که نگرانی ها و شادی های او را به خوبی درک می کنند. آنها با هری همدل و هم احساس هستند.
شيرين ابراهيمی که رشته کتابهای هری پاتر را با دقت خوانده، موفقيت هری پاتر را در ايجاد تقابل های تازه می داند که با تضاد آشنا و قديمی خير و شر برخوردی تازه دارد و رمان را از شور و هيجانی بی سابقه پر می کند. اين تنش های تازه در ادبيات کودکان بی سابقه است. ماجراهای خيال انگيز در اين رمان برخلاف سنت مألوف گذشته، در دنيای آرام و ساده کودکان پيش نمی رود، بلکه در دنيای واقعی بزرگسالان جاری می شود، با تمام مشکلات و پيچيدگی های آن.
اما چگونه است که جهان هری پاتر، دنيای جادويی و غريبی که توسط خانمی بريتانيايی در اروپا خلق شده، مرزهای فرهنگی و جغرافيايی را در هم نورديده و در چهار گوشه جهان مشتاقانی بی شمار پيدا کرده است؟
به گفته شيرين ابراهيمی هری پاتر اين ظرفيت و توانايی را دارد که با تمام فرهنگها به آسانی رابطه برقرار کند
ابراهيم نبوی نيز بر آن است که هری پاتر قيدوبندهای زمانی و مکانی را درهم شکسته و همين آن را قادر ساخته که فراتر از مرزهای اقليمی و فرهنگی، با روح و احساس تمام انسانها رابطه برقرار کند.
کامبوزيا پرتوی، فيلمساز و فيلمنامه نويس که نقش خيال در کارهايش نمودی برجسته دارد، بر آن است که تنوع فرهنگی دنيای معاصر، گسترش داستانها و افسانه های تخيلی از راه فيلم و کارتون در سراسر جهان، ذهن نوجوان امروز را برای پذيرفتن دنيای هری پاتر آماده کرده است.
ستاره، دنيای سحر و جادو را از بن مايه های عام و مشترک در نهاد آدميان می داند. به نظر او سرگذشت هری پاتر بر پايه همين بنمايه های بنيادين استوار است
ويدا اسلاميه که او را بهترين مترجم هری پاتر به زبان فارسی می دانند، بر جنبه های عام بشری در رمان انگشت می گذارد: "درونمايه های عام انسانی، در ميان تمام ملتها و اقوام و افراد، مشترک است و مرزهای تاريخی و جغرافيايی نمی شناسد."
اما هری پاتر به عنوان يک اثر ادبی چه جايگاهی دارد؟ شيرين ابراهيمی پيش از هرچيز شگردهای قصه گويی و فوت و فن های روايت گری هری پاتر را قوی می داند
به نظر او سبک و شکل روايت ادبی در اين کار جنبه فرعی دارد. اصل روايت ماجراهای جالب و غيرقابل پيش بينی است که خواننده را درگير می کند و او را با خود به دنيايی اسرارآميز می کشد.
سانا وطنی هم که با ادبيات جدی و کلاسيک آشنايی دارد، از نظر ادبی برای هری پاتر ارزشی قائل نيست. به نظر او خانم رولينگ قصه گو يا روايتگر چيره دستی است، اما از شگردها و سبکهای ادبی هيچ چيز نمی داند
ابراهيم نبوی ارزش رمان هری پاتر را نه در پيروی از معيارها و ارزشهای ادبی، بلکه در خلق دنيايی زنده و رنگين و بديع می داند که يکراست بر احساسات خواننده تأثير می گذارد.
به نظر او خواننده برای ارزش ادبی نيست که به سراغ هری پاتر می رود. مردم با باز کردن کتاب هری پاتر وارد دنيايی زيبا و اسرارآميز می شوند، به سفری جادويی می روند که به روح و روان آنها آسايش می بخشد
از روی سری داستانهای هری پاتر تا کنون چهار فيلم سينمايی ساخته شده و به تازگی پنجمين فيلم هم جلوی دوربين رفته است، به نام هری پاتر و محفل ققنوس. در آخرين فيلم هم طبق معمول دانيل رادکليف نقش هری پاتر را بازی می کند و تمام فيلم در بريتانيا فيلمبرداری می شود .
اما تقريبا تمام دوستاران هری پاتر کتابهای او را بر فيلمهايش ترجيح می دهند. شيرين ابراهيمی هم عقيده دارد که برای کسی که کتاب را خوانده باشد، فيلم ها جذابيت زيادی ندارند.
اما يک نکته را نبايد ناگفته گذاشت. همه هری پاتر را دوست ندارند، يا به يک اندازه از ماجراها و کارهايش به شوق نمی آيند. برخی آن را سطحی و ساده و حتی مبتذل می دانند، حتی برخی از کودکان و نوجوانان نمی توانند با او همدلی کنند.
در ايران هری پاتر با استقبالی بسيار بالا روبرو شده است. از هر جلد آن ترجمه های گوناگون و چاپهای متعددی با تيراژ بالا به بازار آمده است. ويدا اسلاميه می گويد که در ايران از کودک ۷ ساله تا پيران ۷۰ ساله خوانندگان اين رمان هستند.
خانم اسلاميه از رواج نوعی ادبيات هری پاتری در ميان جوانان ايرانی سخن می گويد که به الهام از رمان هری پاتر پديد آمده است. نشانه های اين ذوق و خلاقيت را به ويژه در سايتها و وبلاگ های فارسی می توان به روشنی ديد
اما هری پاتر به کجا می رسد؟ باشگاه دوستداران هری پاتر به کجا می انجامد و چه سرنوشتی در انتظار نسلی است که هری پاتر ذهن و جان آنها را مجذوب کرده است؟
ابراهيم نبوی عقيده دارد که اين تب دير يا زود فرو کش می کند. داستان با جلد هفتم به آخر می رسد و احتمالا کتابهای آن هم رفته رفته از کتابفروشی ها ناپديد می شود. اما نسلی که هری پاتر را خوانده، همواره با آن خواهد زيست و جاذبه آن را تا سالهای سال در دل و ذهن خود حمل خواهد کرد.

بی بی سی فارسی
ارزش: 5.00 (2 رای) - ارزش گذاری این خبر -
صفحه مناسب چاپ برای دوستتون بفرستید از این خبر یک pdf بساز
بی‌شک دیدگاه هر کس نشانه‌ی تفکر اوست، ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم
فرستنده شاخه
لرد مخوف
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۱۲/۱۹ ۱۳:۱۵  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۱۲/۱۹ ۱۳:۱۵
عضویت از: ۱۳۸۴/۹/۶
از: خانه رایدل
پیام: 125
 Re: چرا هری پاتر می خوانند
از این حرف BBC خوشم اومد یه بارم شده تو عمرش یه حرف درست حسابی زد! :poser:
harry.jimes.potter
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۱۲/۱۷ ۱۱:۳۷  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۱۲/۱۷ ۱۱:۳۷
عضویت از: ۱۳۸۴/۸/۷
از: روز اول می دونستم ...
پیام: 178
 Re: چرا هری پاتر می خوانند
به نظر من هم خوب بود ولی این bbc میتونه به چیز های مهمتری هم بپردازه
zzpater
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۱۲/۱۴ ۱۴:۵۷  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۱۲/۱۴ ۱۴:۵۷
عضویت از: ۱۳۸۴/۲/۲۴
از: در آغوش سلنا
پیام: 254
 Re: چرا هری پاتر می خوانند
بي بي سي هم ميره سراغ چه چيزا
ولي مقاله‌ي باحالي بود
دمش گرم
pishi
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۱۲/۱۳ ۲۰:۱۴  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۱۲/۱۳ ۲۰:۱۴
عضویت از: ۱۳۸۴/۱۰/۲۴
از: nashenakhteh
پیام: 169
 Re: چرا هری پاتر می خوانند
salam
ozr mikham ke in harfo mizanam amma in matlab ye mahe pish too bbc bood in neshan dahandeye ineke khabar ha be moge dar site garar nemigirand amma rooye ham rafte khabare khoob va ali bood mersi
sia
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۱۲/۱۲ ۱۳:۱۶  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۱۲/۱۲ ۱۳:۱۶
عضویت از: ۱۳۸۴/۱۱/۳
از: میدان گریملود شماره ی 12
پیام: 290
 Re: چرا هری پاتر می خوانند
واقعا مقاله ی خوبی بود ممنونم :bigkiss:
shadi.
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۱۲/۱۲ ۱۱:۴۱  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۱۲/۱۲ ۱۱:۴۱
عضویت از: ۱۳۸۴/۱۰/۱۰
از: بالای سر جسد ولدی!
پیام: 993
 Re: چرا هری پاتر می خوانند
این بی بی سی هر وقت مطلب کم میاره میاد به هری پاتر گیر میده .ولی خوب از دقت نظرش خوشم اومد!!!!
Arious
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۱۲/۱۲ ۵:۱۵  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۱۲/۱۲ ۵:۱۵
عضویت از: ۱۳۸۴/۷/۲۰
از: دفتر پيام امروز
پیام: 111
 Re: چرا هری پاتر می خوانند
خيلي خبر يا بهتر بگم مقاله خوبي بود. دستت درد نكنه بابت اين زحمت
SHAGGY_MEISAM
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۱۲/۱۲ ۱:۴۴  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۱۲/۱۲ ۱:۴۴
عضویت از: ۱۳۸۴/۹/۲۰
از: bestwizards.com
پیام: 403
 Re: چرا هری پاتر می خوانند
BBC TOOPE MAN HAMISHE AZASH KHABAR DARYAFT MIKONAM AZ TARIGE EMAIL
MIKE_L
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۱۲/۱۱ ۲۱:۰۶  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۱۲/۱۱ ۲۱:۰۶
عضویت از: ۱۳۸۴/۸/۱۳
از: هاگزمید
پیام: 545
 چرا هری پاتر می خوانند
بی بی سی هم چه بیکاره....
nazanin.t
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۱۲/۱۱ ۱۷:۰۱  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۱۲/۱۱ ۱۷:۰۱
عضویت از: ۱۳۸۴/۱۲/۱۱
از: tehran
پیام: 10
 Re: چرا هری پاتر می خوانند
jaleb bood vali dar morede jomle akharesh ke gofte bood harrypoter ye tab ya ye moj bood ke bad az ketabe 7 tamoom mishe va faghat to khatereha momoone inam bayad begim ke harrypotter milion ha adam ro dar jahan ba ketab khani ashti dad
shima_korn
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۱۲/۱۱ ۱۶:۳۴  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۱۲/۱۱ ۱۶:۳۴
عضویت از: ۱۳۸۴/۸/۲۹
از: جایی که در ذهن نمی گنجد!
پیام: 111
 Re: چرا هری پاتر می خوانند
ای ول بی بی سی !
خیلی با حال بود! :poser:
voltan
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۱۲/۱۱ ۱۶:۱۹  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۱۲/۱۱ ۱۶:۱۹
عضویت از: ۱۳۸۳/۶/۷
از: 127.0.0.1
پیام: 1391
 Re: چرا هری پاتر می خوانند
این بی بی سی هم یه وقت های یه چیز قابل خوندن میده بیرون

هرگونه نسخه برداری از محتوای این سایت تنها با ذکر نام «جادوگران» مجاز است. ۱۴۰۳-۱۳۸۲
جادوگران اولین وبسایت فارسی زبان هواداران داستان های شگفت انگیز هری پاتر است. به عنوان نخستین خاستگاه ایرانی ایفای نقش مبتنی بر نمایشنامه نویسی با محوریت یک اثر داستانی در فضای مجازی، پرورش و به ارمغان آوردن آمیزه ای از هنر و ادبیات برجسته ترین دستاورد ما می باشد.