هری پاتر نخستین مرجع فارسی زبان هواداران هری پاتر

هری پاتر نسخه موبایل

مقاله‌ها :: تـئوری‌ها و استدلال حوادث

شطرنج يا حقيقتى مبهم!


تئوري مبني بر اينكه رولينك نشانه‌هايي از اتفاقات آينده را دركتاب اول گنجانده
ييش گفتار نويسنده:
اكثر دوستان ميدانند كه خانم رولينگ نوشتن كتاب اول را در سال 1990 شروع كرد و اين كتاب سرانجام در سال 1997 به وسيله انتشارات بلومزبري منتشر گرديد.

حال اين سؤال ايجاد ميشود كه چرا نوشتن داستاني كه از نظر حجمي از ساير كتابها كوچكتر است زماني معادل نوشتن هر چهار كتاب ديگر (هفت سال) طلبيده است.
جوابي كه به اين سؤال داده ميشود به اين صورت است كه رولينگ در اين مدت نه تنها كتاب اول را نوشته بلكه خط سير تمام كتابها را مشخص نموده است .
يعني رولينگ در همان ابتدا ميدانسته كه چه اتفاقاتي در آينده خواهد افتاد و به همين دليل گاهي شاهد هستيم اتفاقي در يكي از كتابها رخ ميدهد و تاثيرات آن در كتابهاي بعدي نمايان ميشود.

حال چرا نبايد فكر كنيم كه رولينگ نشانه هايي از خط سير داستانهاي بعدي در كتابهاي آغازين قرار داده است.

آغاز يك تئوري:
(هري ياتر و سنگ جادو فصل16 ص318 خط8 انتشارات تنديس)

هري , رون و هرميون وارد تالاري ديگر ميشوند هدف آنها جلوگيري از دستيابي ولدمورت به سنگ جادو و به طبع آن جاودانگي است (چيزي كه در انتهاي كتاب هفتم هم مصداق دارد.

آنها در كنار مهره هاي سياه و در برابر مهره هاي سفيدي كه صورتي ندارند(ميتواند اشاره اي باشد به نقاب هاي مرگ خواران) مبارزه را آغاز ميكنند.

رون مهره اسب را بر ميگزيند در حاليكه هر فرد ديگري به جاي او بود مهره شاه را بر ميگزيد , در شطرنج شاه در امن ترين نقطه صفحه قرار ميگيرد و قادر است تمام مهره ها را فداي خود كند , اما رون چنين شخصيتي ندارد او فردي نيست كه براي زنده ماندن خود حاضر به انجام هر كاري باشد و در صورت لزوم حاضر است جان خود را براي دست يابي به هدفي والاتر فدا كند او شواليه (لازم به ذكر است كه در زبان انگليسي به مهره اسب, knight يعني شواليه گفته ميشود) را بر ميگزيند شواليه اي كه خود نماد شجاعت , فداكاري و دلاوري است .

نوبت به هرميون ميرسد و او در جاي رخ قرار ميگيرد . به حركت رخ در انگليسي straight گفته ميشود كه هم به معناي حركت صاف و مستقيم است و هم به معناي رك و صريح , و همان طور كه همه ميدانيم رك گويي و صراحت از بارزترين خصوصيات هرميون است.

و بلاخره هري در جاي فيل قرار ميگيرد.
با توجه به تصاوير فيلم نخست و حركت اريب هري روي خانه هاي سياه , هري ميبايست در كنار شاه قرار گيرد كه اگر آن را دامبلدور فرض كنيم هري نزديكترين مهره به او محسوب ميشود (در ميان اين جمع سه نفري)
و همان طور كه لوسيوس مالفوي در كتاب آخر گفت (فرقه ققتوس جلد1 فصل9 ص187 خ27 انتشارات باغ نو) "تو هميشه مثل يك مار خودت رو از تنگناها نجات ميدي" , مار هرگز به صورت مستقيم حركت نميكند بلكه با حركتهاي اريب به جلو ميخزد(درست مثل حركت فيل)


بازي آغاز ميشود اولين حركت را مهره هاي سفيد انجام ميدهند.( نشانگر اين نكته است كه اولين اقدام براي اغاز جنگ دوم از سوي ياران لرد صورت گرفت)
اولين شك با كشته شدن ديگر شواليه سياه به وسيله وزير سفيد به هري و يارانش وارد ميشود. اگر تنها يك فرد ديگر خصوصيات لازم براي شواليه بودن را دارا باشد آن فرد سيريوس است . و در طرف مقابل وزير سفيد كه نزديك مهره به شاه (ولدمورت),همان بلاتريكس است. بلاتريكس سيريوس را ميكشد.

مهره هاي سفيد با بيشترين قساوت ممكن مهره هاي سياه را از يا در ميآوردند و هيچ رحم و شفقتي از خود نشان نميدادند. اگر اين تنها يك بازي بود چه لزومي داشت كه رولينگ اين همه بر خشونت چند مهره شطرنج تاكيد كند.

مهره هاي سياه زيادي از بين برده ميشوند و اين نشان از مرگ تعداد بيشتري از اعضاي محفل است.

سرانجام يايان كار فرا ميرسد و در يك حركت دراماتيك رون با فدا كردن زندگي خود باعث كشته شدن لرد به وسيله هري ميشود.
قبلی « آرتميس فاول : فصل هفتم - مالچ هري پاتر و خاطرات خاله پتونيا - فصل 1 » بعدی
API: RSS | RDF | ATOM
جادوگران®
بی‌شک دیدگاه هر کس نشانه‌ی تفکر اوست، ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم
فرستنده شاخه
دیسموند تینی
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۷/۲ ۱۱:۱۴  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۷/۲ ۱۱:۱۴
عضویت از: ۱۳۸۵/۶/۲۸
از: زیر زمین
پیام: 24
 عالی بود
خیلی عای نوشتی
samatnt
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۶/۲۶ ۱۴:۵۸  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۶/۲۶ ۱۴:۵۸
عضویت از: ۱۳۸۴/۴/۱
از: از جهندم سياه همسادتونم نمي شناسي؟؟؟؟؟؟
پیام: 998
 عنوان
دامبلي بالا كوهه
harrypotter1449
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۳/۲۴ ۱۱:۴۰  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۵/۳/۲۴ ۱۱:۴۰
عضویت از: ۱۳۸۵/۲/۱۰
از: کوهستان اشباح
پیام: 217
 Re: نقش دامبلدور...
پس دامبل کو
Magazi
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۱۲/۱۵ ۱۷:۲۴  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۱۲/۱۵ ۱۷:۲۴
عضویت از: ۱۳۸۴/۱۱/۱۰
از: جاي كه وجود ندارد
پیام: 8
 نقش دامبلدور...
خوب دامبلدور نقش يك شاه(راهنما) رو داره
براي همين رو هري كار كرد
SHAGGY_MEISAM
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۱۲/۱۳ ۶:۱۷  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۱۲/۱۳ ۶:۱۷
عضویت از: ۱۳۸۴/۹/۲۰
از: bestwizards.com
پیام: 403
 موافقم
منم باهات موافقم رولينگ در مغذش تماميه كتابها رو از اول طراحي كرده در كل منم با تو موافقم آفرين مقاله بسيار جالبي بود
گویناگ جونز
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۱۲/۹ ۱۸:۴۳  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۱۲/۹ ۱۸:۴۳
عضویت از: ۱۳۸۴/۷/۱
از: لندن
پیام: 9
 خوب بود
مقاله جالبی بود ولی چرا دامبلدور تو این شطرنجه نقشی نداره؟
horcruxes
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۶/۲۷ ۲۰:۵۸  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۶/۲۷ ۲۱:۰۰
عضویت از: ۱۳۸۴/۶/۱۶
از: سرزمین جاودانه
پیام: 103
 عالی
عالی بود
البته من فکر کنم کسی که جان خود رانثار میکند نشان دهنده عشق اوست.
بزرگترین ضعف ولدمورت، رون با عشق خود بار دیگر(بعد از مادر هری) زندگی را به هری برمیگرداند و ولدمورت از بزرگترین ضعف خود برای دومین بار لطمه میبیند(یعنی همون کشته میشود)
در کل عالیتر از عالی بود
ژان
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۵/۲۸ ۷:۵۷  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۵/۲۸ ۷:۵۷
عضویت از: ۱۳۸۴/۴/۱۲
از:
پیام: 433
 عالیه
واقعا جالب بود پروفسور
tonks
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۴/۲۴ ۱۷:۵۹  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۴/۲۴ ۱۷:۵۹
عضویت از: ۱۳۸۳/۵/۱۵
از: همونجایی که دلبر خونه داره
پیام: 149
 عالی بود
تئوری جالبی بود
ایولیشن..
بلاتریکس666
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۴/۴ ۱۳:۳۵  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۴/۴ ۱۳:۳۵
عضویت از: ۱۳۸۴/۴/۳
از: چه می دونم ... ولی تا چند وقت پیش آزکابان
پیام: 22
 Re: عالیه
به نظر من عالی بود اما مردن رون خیلی غم انگیزه
george
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۲/۹ ۳:۴۲  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۲/۹ ۳:۴۲
عضویت از: ۱۳۸۴/۱/۷
از:
پیام: 32
 مهره هاي شطرنج در نقش اعضاي محفل
جاي دو نفر در صفحه شطرنج خاليست كه يكي ميتواند سيريوس بلك و ديگري لوپين باشد و شايد هم پدر و مادر هري ولي اين وسط معلوم نيست اسبي كه رون سوارش است كدام عضو بخت برگشته محفل است.
dani-daniel
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۱/۳۰ ۱۷:۰۳  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۱/۳۰ ۱۷:۰۳
عضویت از: ۱۳۸۳/۶/۲۹
از: هاگوارتز
پیام: 443
 Re: عالیه
آره خیلی جالب بود اما می تونه صحت داشته باشه چون اگه یمک ذره با دقت کتاب 1 ا بخونید از اول تا آخر به چیزهایی اشاره کرده که در کتاب های بدی می یاد حتی به عمه مارجم اشاره کرده
فیلیدااسپور
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۱/۲۹ ۱۵:۱۸  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۱/۲۹ ۱۵:۱۸
عضویت از: ۱۳۸۴/۱/۲۵
از: مگه خودت خواهر و مادر نداری ( ...) !
پیام: 103
 Re: عالیه
تئوری خوبی بود ولی فکر نمی کنم صحت داشته باشه .
SOOOSK
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۱/۱۷ ۲۱:۲۳  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۱/۱۷ ۲۱:۲۳
عضویت از: ۱۳۸۳/۵/۱۴
از: چاه فاضلاب
پیام: 715
 Re: عالیه
ماشاالله برادر اسنيپ.
خوشمان آمد... تئوري هات جالب بود... ولي من چيزي سر در نياوردم!شوخي كردم خوب بود... منظر تئوري هاي بعديت هم هستم...
لگولاس
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۱/۱۵ ۲۳:۵۱  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۱/۱۵ ۲۳:۵۱
عضویت از: ۱۳۸۳/۱۱/۲
از: سیاه بیشه شمالی
پیام: 176
 Re: عالیه
بابا فلسفه دان تعوریت منو کشته... :bigkiss:
Avril
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۱/۱۵ ۱۲:۰۸  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۸۴/۱/۱۵ ۱۲:۰۸
عضویت از: ۱۳۸۳/۱۱/۲۳
از: کارتن!!
پیام: 789
 عالیه
آفرین واقعا عالی بود ولی برام سخته که قبول کنم رون بمیره آخه خیلی گناه داره طفلی

هرگونه نسخه برداری از محتوای این سایت تنها با ذکر نام «جادوگران» مجاز است. ۱۴۰۳-۱۳۸۲
جادوگران اولین وبسایت فارسی زبان هواداران داستان های شگفت انگیز هری پاتر است. به عنوان نخستین خاستگاه ایرانی ایفای نقش مبتنی بر نمایشنامه نویسی با محوریت یک اثر داستانی در فضای مجازی، پرورش و به ارمغان آوردن آمیزه ای از هنر و ادبیات برجسته ترین دستاورد ما می باشد.