هری پاتر نخستین مرجع فارسی زبان هواداران هری پاتر

هری پاتر نسخه موبایل

فیلم 7: «هري پاتر و یادگاران مرگ»، ركورد دار بيشترين سالن سينمايي «آيمكس»!

فرستنده آلبوس دامبلدورold در تاريخ ۱۳۸۹/۸/۲۶ ۱۲:۱۰:۰۰ (644 بار خوانده شده) خبر های فرستاده شده توسط این شخص فیلم 7
فیلم 7
«هري پاتر و یادگاران مرگ» با در اختيار داشتن 356 سالن سينمايي ايمكس (IMAX) در اين خصوص ركورددار است. «هري پاتر و یادگاران مرگ» از هفته‌ي گذشته اكران خود را در لندن و نيويورك آغاز كرده و اكران گسترده‌ي خود را از 19 نوامبر در سينماهاي آمريكاي شمالي آغاز مي‌كند. بنابر اعلام هاليوود ريپورتر، «هري پاتر و یادگاران مرگ» از روز جمعه آينده در 239 سالن ايمكس در آمريكاي شمالي و 117 سالن سينمايي ايمكس در كشور‌هاي جهان در معرض تماشاي مخاطبان قرار مي‌گيرد.




اولين قسمت از مجموعه هری پاتر در سال ‌2001 با نام «هري پاتر و سنگ جادو» با بودجه ‌125 ميليون دلاري به كارگرداني «كريس كولومبوس» ساخته شد. اين فيلم به فروش ‌975 ميليون دلاري دست يافت و هفتمين فيلم پرفروش تاريخ سينما نام گرفت، اين فيلم نامزد سه جايزه اسكار شد.

قسمت دوم اين فيلم نوامبر ‌2002 با عنوان «هري پاتر و تالار اسرار» به كارگرداني «كريس كولومبوس» با بودجه ‌100 ميليون دلاري به سينماي جهان آمد و فروشي بالغ بر ‌878 ميليون دلار به‌دست‌ آورد و در جوايز بافتا جايزه بهترين فيلم كودك را كسب كرد.

سومين قسمت اين فيلم در ژوئن ‌2004 با بودجه ‌130 ميليون دلاري با نام «هري پاتر و زنداني آزكابان» اكران شد و فروش جهاني ‌795 ميليون دلار را به ثبت رساند. اين فيلم به كارگرداني «آلفونسو كوارون» نامزد دو جايزه اسكار بود و در جوايز بافتا فيلم منتخب تماشاگران نام گرفت.

«هري پاتر و جام آتش» چهارمين قسمت از اين سري فيلم‌هاي پرطرفدار بود كه به كارگرداني «مايك نويل» در نوامبر ‌2005 با بودجه ‌150 ميليون دلاري ساخته شد و فروش ‌895 ميليون دلار را ‌به دست آورد. اين فيلم نامزد جايزه اسكار بهترين كارگردان هنري بود.

پنجمين قسمت از اين فيلم با نام «هري پاتر و محفل ققنوس» در جولاي ‌2007 با بودجه ‌150 ميليون دلار به كارگرداني «ديويد يتس» به روي پرده سينماهاي جهان رفت و توانست فروش جهاني ‌938 ميليون دلار را كسب كند. اين فيلم در جوايز فيلم اروپا بهترين فيلم از نگاه تماشاگران شد

آخرين قسمت از اين فيلم جولاي ‌2009 به كارگرداني «ديويد يتس» با نام «هري پاتر و شاهزاده دورگه» با بودجه كلان ‌250 ميليون دلار ساخته شد و فروش ‌933 ميليون دلار را به‌همراه داشت. اين فيلم نامزد جايزه اسكار بهترين فيلم‌برداري شد.

سري فيلم‌هاي «هري پاتر» با مجموع فروش جهاني ‌5 ميليارد و ‌417 ميليون دلار پرفروش‌ترين فيلم‌ چندگانه تاريخ سينماي جهان است كه بالاتر از «جيمز باند» و «جنگ ستارگان» شش قسمتي قرار دارد؛ هرچند براي ساخت قسمت‌هاي قبلي «هري پاتر» بودجه چشمگير يك ميليارد و ‌280 ميليون دلار هزينه شده است.

اين در حاليست كه كمپاني برادران وارنر اخيرا پيشنهاد ساخت سري انيمشن داستان‌هاي «هري‌پاتر» را به استيون اسپيلبرگ، كارگردان صاحب‌نام سينماي هاليوود ارائه كرده است.

پرده‌هاي به کار گرفته شده در سالن‌هاي IMAX به مراتب بزرگتر از پرده‌هاي سينماي معمولي است. بطور مثال يکي از مواردي را که مي‌توان اشاره کرد در دارلينگ هاربر استراليا، داراي ابعاد 29 متر ارتفاع و 35 متر عرض است.

ماده استفاده شده در ساخت اين پرده، وينيل با روکش رنگ نقره‌اي است. صفحه‌هاي IMAX با قوسي خاص براي افزايش حداکثري ميدان ديد تک‌تک بينندگان طراحي شده‌اند و موقعيت مکاني صفحه براي رسيدن به اين منظور به‌دقت محاسبه شده‌است.

در بيشتر سالن‌هاي IMAX اين صفحه‌ها از ديوار تا ديوار و از سقف تا کف کشيده مي‌شوند. دليل استفاده از رنگ نقره‌اي، به حداکثر رساندن قطب‌بندي نور و درخشندگي در آن است. در واقع اين رنگ بشدت نور را انعکاس مي‌دهد. عمليات اعمال رنگ روي صفحه‌ها توسط روبات انجام مي‌گيرد تا رنگ به صورت کاملا يکنواخت پرده را بپوشاند.

انتخاب اين مواد با دقت بسيار و براي دستيابي به 30 درصد قابليت انعکاس در يک صفحه نيمکره‌اي صورت گرفته‌است. همچنين اين پرده‌ها داراي ميليون‌ها روزنه ريز هستند تا در تقابل با صوت قرار نگيرند و صدا به راحتي در آنها جريان داشته باشد. بالا بودن وضوح تصاوير اين امکان را به وجود مي‌آورد که بيننده بتواند در فاصله بسيار نزديکي از پرده سينما قرار بگيرد. همچنين صندلي‌ها نيز داراي شيب ملايم هستند تا بيننده کاملا به صفحه مسلط باشد.

در سالن‌هاي سينماي IMAX براي بوجود آوردن صدايي رسا و گيرا از تکنيک آکوستيک استفاده مي کنند تا صدايي دقيق و واقعي را به بيننده ارائه دهد به صورتي که تماشاگر قادر باشد با افتادن يک سوزن، صدا و حتي محل فرود آن را تشخيص دهد. از اين رو براي انجام محاسبات طراحي اين سيستم‌هاي صوتي از مدل شبيه‌سازي کامپيوتري اين سالن‌ها استفاده مي‌کنند و رفتار و پژواک صدا را در برخورد با سقف، ديوارها و بسياري از عوامل ديگر مي‌سنجند. اين طراحي دقيق به بيننده اين امکان را مي‌دهد که بدون توجه به مکان خود، صدايي کامل را بشنود. طراحي آکوستيک سالن‌ها به نحوي انجام مي پذيرد که کاملا در برابر محيط بيرون از سالن عايق باشد. در اين سالن‌ها براي به حداکثر رساندن کيفيت صدا، سقف و ديوارها نيز ضخيم در نظر گرفته مي‌شوند و اين خاصيت را مي‌يابند که صدا را جذب کنند.


منبع: خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)
ارزش: 0.00 (0 رای) - ارزش گذاری این خبر -
صفحه مناسب چاپ برای دوستتون بفرستید از این خبر یک pdf بساز
بی‌شک دیدگاه هر کس نشانه‌ی تفکر اوست، ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم
فرستنده شاخه

هرگونه نسخه برداری از محتوای این سایت تنها با ذکر نام «جادوگران» مجاز است. ۱۴۰۳-۱۳۸۲
جادوگران اولین وبسایت فارسی زبان هواداران داستان های شگفت انگیز هری پاتر است. به عنوان نخستین خاستگاه ایرانی ایفای نقش مبتنی بر نمایشنامه نویسی با محوریت یک اثر داستانی در فضای مجازی، پرورش و به ارمغان آوردن آمیزه ای از هنر و ادبیات برجسته ترین دستاورد ما می باشد.