جادوگران جادوگران | نخستین مرجع فارسی زبان هواداران هری پاتر
خانه خانه انجمن‌ها انجمن‌ها کلاه گروهبندی کلاه گروهبندی تازه‌ها تازه‌ها بیشتر بیشتر ورود ورود
کمک می‌خوای؟ از هری بپرس!
آنلاین‌ها
کارت قورباغه شکلاتی
شبکه پرواز
×

کمک می‌خوای؟ از هری بپرس!

تصویر تغییر اندازه داده شده
×

آنلاین‌ها

28 کاربر(ها) آنلاین هستند (17 کاربر(ها) در حال مرور انجمن هستند)
27
مهمانان
1
عضو
×

کارت قورباغه شکلاتی

کارت قورباغه شکلاتی

پرافتخارترین اعضای سایت جادوگران

×

شبکه پرواز

گالیون‌ و انرژی‌ جادویی خود را خرج کنید در: خرید چوبدستی از چوبدستی گستران و اجرای طلسم در اخگرهای نقره‌ای | آموزش اجرای سپر مدافع یا مهاجم در دخمه خاطرات | خرید جاروی پرنده از هفت دسته جارو | خرید خوراکی و کالا از زوپس مارکت جادوگران | خرید معجون از معجون‌سرای پاتیل‌طلا | خرید اقلام شوخی از شوخی‌کده فارس د ماره | درمان یا پیشگیری از بیماری در شفاخانه مرداب زیرین | فعالیت در رسانه‌های ویدئویی، تصویری، صوتی و متن‌کوتاه‌ جادوگران با خرید اشتراک جادوگران پلاس
wand

پیام امروز

wand
هاگوارتز وحشی!

هاگوارتز وحشی!

بردلی 1405/03/23 03:30  98 خواندن  بدون نظر 
جدال‌ها در کوچه‌ی دیاگون!

جدال‌ها در کوچه‌ی دیاگون!

ایزابل مک‌دوگال 1405/03/09 03:30  177 خواندن  بدون نظر 
یار جدید سوروس اسنیپ که خواهد بود؟

یار جدید سوروس اسنیپ که خواهد بود؟

تلما هلمز 1405/03/02 03:30  294 خواندن  بدون نظر 
اثبات وفاداری یا نجات جان خود؟

اثبات وفاداری یا نجات جان خود؟

ایزابل مک‌دوگال 1405/02/30 03:30  281 خواندن  بدون نظر 
پیوندشان مبارک!

پیوندشان مبارک!

آکی سوگیاما 1405/02/27 03:30  353 خواندن  7 نظر(ها) 
آشنایی با گشنه در نت: افسانه‌ی قدرتمندترین شکلک

آشنایی با گشنه در نت: افسانه‌ی قدرتمندترین شکلک

مرگ 1405/02/26 03:30  256 خواندن  1 نظر 
مشاهده‌کنندگان این تاپیک: 1 کاربر مهمان
Re: بحث راجع به معادل کلمات
ارسال شده در: جمعه 17 تیر 1384 12:29
نمایش جزئیات
آفلاین
دوستان عزیز لطفا کمی در اینترنت تحقیقات لازم رو به انجام برسونن، سانتور واژه معتبری نیست، معادلی هست که من توی کتاب های ویدا اسلامیه خوندم Centaur=سانتور!

توی دیکشنری ها که سرچ کنید نوشته:
انسان افسانه ای با بالا تنه انسان و نیم تنه اسب، قنطورس
که معادل نیم اسب هم در متون کهن فارسی یافت شده، همونطور که خانم گنجی به این نکته اشاره کردن، من هم که قبلا اشاره کردم با قنطورس موافقم، سانتور یه کلمه من در آوردیه!

افرادی که لایک کردند

اولین لایک را ثبت کن!
Re: بحث راجع به معادل کلمات
ارسال شده در: جمعه 17 تیر 1384 10:43
نمایش جزئیات
آفلاین
به نظر من هم واژه سانتور بهترین گزینه برای ترجمه هست. کلمه سانتور از بقیه واژه ها زیبا تره و به متن هم می آید.



=====================================
در باره تغییر نام در انجمن هم برایت پیام شخصی فرستادم دوست عزیز.

افرادی که لایک کردند

اولین لایک را ثبت کن!
تصویر تغییر اندازه داده شده
Re: بحث راجع به معادل کلمات
ارسال شده در: جمعه 17 تیر 1384 05:21
نمایش جزئیات
آفلاین
در زمانی که ایرانیان توانستند اسب رو رام کنن و بر روی آن سوار شن آن ها را برای نشان دادن بهه مردم دیگر از سیلک به گیلان بردند و در آنجا عده ای از منبت کاران گیلان که برای اولین بار چنین چیزی رو میدیدن تصویر آن را بر روی کارهای خود حک کردن.
از آن زمان این حیوان به سانتور معروف شد .نیمه انسان و نیمه اسب
سانتور جز یکی از حیوانات افسانه ای ایران است و بهتر با نام سانتور ترجمه شود تا قنطورس یا هر چیز دیگه

افرادی که لایک کردند

اولین لایک را ثبت کن!

Re: بحث راجع به معادل کلمات
ارسال شده در: پنجشنبه 16 تیر 1384 23:56
نمایش جزئیات
آفلاین
نيم اسب الان گفته ميشه. منتها من مطمئنم كه در زبانهاي پارسي باستان (از جمله پهلوي) معادل ديگه اي براي سانتور داشتيم.

افرادی که لایک کردند

اولین لایک را ثبت کن!
Re: بحث راجع به معادل کلمات
ارسال شده در: دوشنبه 6 تیر 1384 12:32
نمایش جزئیات
آفلاین
بیایید مثل رولینگ فکر کنیم. به نظر شما "قنطور" چه طوره؟ این کلمه هم از نظر وزنی، هم از نظر معنایی و هم از نظر حال و هوای اساطیری معادل خوبی برای سانتوره.

افرادی که لایک کردند

اولین لایک را ثبت کن!
من بالاخره سحر و جادو را از سر این بچه می اندازم....
:
Re: بحث راجع به معادل کلمات
ارسال شده در: سه‌شنبه 16 فروردین 1384 08:26
نمایش جزئیات
آفلاین
این اسمش دخالت نیست. اگر می خواستیم می رفتیم پشت در بسته و تنها بعد از تموم شدن کار اعلام وجود می کردیم. پس نظرات شما ارزشمنده.
و اما در مورد کلمات عربی شده من که عرض کردم. جایی موافق استفاده از کلمه ی دیگه ای جز کلمه ی رایج عربی هستم که چیز بهتری در کار باشه. فکر می کنم بین این حرف و افراطیون فرهنگستان ادب پارسی خیلی فرق باشه.
زبان فارسی زبان کاملا غنی هست ولی متاسفانه در نیم قرن گذشته اصلا بهش پرداخته نشده. این به معنای تهی بودن فارسی نیست. اینجا ملاحظات دیگری هم دخیل هستن که این تابلو جای صحبت بر سر اونها نیست.
یکبار دیگه تاکید می کنم اگر برابر مناسب تری (یک بار دیگه میگم. مناسب تری) در فارسی وجود داشته باشه الویت رو به اون میدم.:)

افرادی که لایک کردند

اولین لایک را ثبت کن!
آن ارزی که می ورزی.
Re: بحث راجع به معادل کلمات
ارسال شده در: سه‌شنبه 16 فروردین 1384 00:37
نمایش جزئیات
آفلاین
من غلط بكنم تو كار بزرگ‌ترها دخالت بكنم ولي خانم گنجي در مورد نيم اسب... و اينكه قنطورس معربه يا عربيه... آيا خود كلمه فارسي معرب پارسي نيست؟ اصلا خود كلمه يه واژه عربيه! و ما نبايد استفاده كنيم... دركل اگه بخوايم خيلي دقت بخرج بديم و فارسي و عربي رو جدا كنيم... فكر نكنم چيزي داشته باشيم!

افرادی که لایک کردند

اولین لایک را ثبت کن!
Re: بحث راجع به معادل کلمات
نظر سنجی پاک شد !
معادل فارسی پهلوی موتاک بهتره 8% ( 3 )
معادل مشنگ بهتره 31 % ( 11 )
معادل هالو بهتره 0% ( 0 )
ترجمه نشده بمونه بهتره 60% ( 21 )

افرادی که لایک کردند

اولین لایک را ثبت کن!
Re: بحث راجع به معادل کلمات
ارسال شده در: دوشنبه 15 فروردین 1384 08:08
نمایش جزئیات
آفلاین
از ببری خان عزیز بابت آرمادیلو ممنونم.
فکر کردم به ترتیب الفبایی میریم جلو چطوری رسیدیم به قنطورس نمی دونم! من موافق کلمه ی عربی نیستم به این شرط که جایگزین مناسبی براش داشته باشیم.

همون طور که هگرید اشاره داشتن قنطورس عربی شده ی کلمه ی لاتین CentaurusKentauros هست و یونانی

ویکی پدیا

فکر می کنم خود کلمه ی قنطورس به خاطر اصطلاحات نجومی و صورت فلکی اون وارد فارسی شد (آلفا قنطورس، پروکسیما قنطورس و الخ) وگرنه در تمامی مواردی که جستجو کردم به نیم-اسب رسیدم.

افرادی که لایک کردند

اولین لایک را ثبت کن!
آن ارزی که می ورزی.
Re: بحث راجع به معادل کلمات
ارسال شده در: دوشنبه 15 فروردین 1384 03:36
نمایش جزئیات
آفلاین
با قنطورس مخالفم! با نیم اسب هم همینطور!

کلمه جایگزین هم ندارم!

اگه میشه لطفا یه نظرخواهی جدید بزار مثلا برای squib

افرادی که لایک کردند

اولین لایک را ثبت کن!