جلسه چهارم : دانش آموزان روی چمن های سبز نشسته بودند و ورود روح مزاحم هاگوارتز را نظاره میکردند. پیوز آرام جلو آمد و گفت : « سلام ... خیلی خوب ... آخرین جلسه پرواز و کوئیدیچ ! اول نمرات تکالیفتون ! »
[spoiler=نمرات تکالیف]گابریل دلاکور : 11 + 11 : 22
[spoiler=توضیحات]این چی بود ؟ گابر ؟ خودتی ؟
... قسمت اول که معلوم نبود بالاخره لرد رو بررسی کردی یا بادرار ! اگر لرد بود که اصلا نمره نمیگرفت اما من گذاشتم به حساب بادرار و با زور بهت یازده دادم ! باید خصوصیاتی رو بررسی میکردی که توی رول به درد بخوره ! مثلا ریش گزینه خوبی بود اما بستکبالیسته یا وفاداره و اینا به درد من نمیخورد ! قسمت رولت هم اون چیزی که من میخواستم بگی که نبود ! این به کنار ... خوده رولت هم نصف نمره رو میگرفت ! در کل با ارفاق شدی 22 ![/spoiler]
جیمز سیریوس پاتر : 14 + 12 : 26
[spoiler=توضیحات]قسمت اول خوب بود ، میشه گفت همون بود که میخواستم ! قسمت رولت دو تا عیب داشت ! اول اینکه رولش قوی نبود ! دوم اینکه مکانی که انتخاب کرده بودی سخت بود ! [/spoiler]
تایبریوس مک لاگن : 15 + 10 : 25
[spoiler=توضیحات]قسمت اول پستت عالی بود ! نقصی نداشت ! رولت چند تا مشکل بزرگ داشت ! اولا سوژت اونی که من میخواستم نبود ! یعنی تو با استفاده از خصوصیت معدن سوژه خلق نکردی بلکه با سوژت یکی از خصوصیات معدن رو به نمایش کشیدی ! برخلاف چیزی که خواسته بودم ! در ضمن سعی کرده بودی متن رو سنگین کنی اما کلماتی که به کار میبردی ، تشبیه ها و بعضی تلمیح هات اصلا به جا نبود ![/spoiler]
بادراد ریشو : 14 + 10 : 24
[spoiler=توضیحات]قسمت اولت خوب بود ! خیلی بیشتر جای کار داشت اما قابل قبول بود ! قسمت رولت اصلا خوب نبود ! گفته بودم با استفاده از خصوصیات زمین یک ماجرار رو شرح بده ! تو فقط اون موقعیت مکانی رو توصیف کرده بودی ! اون استفاده ای که خواسته بودم رو ازش نکرده بودی ![/spoiler]
مری باود : 13 + 9 : 22
[spoiler=توضیحات]صوژه ؟؟؟
... خوب کاری کردی که سایت رو هم مطرح کردی وگرنه نصف نمره رو هم نمیگرفتی ! در مورد رول ! اولا قرار بود با استفاده از خصوصیات مکان یک سوژه بسازی نه با استفاده از سوژه یک مکان رو تشریح کنی ! دوما مکانت بهتر بود شناخته شده باشه ! این مکان که به نظرم از تخیل خودت برآمده بود نمیتونست اون نیاز رو برطرف کنه ! گفتم مکان جادویی منظورم یکی از مکان های داستان هری پاتر بود ! البته لازم به ذکره که به خاطر تخیلی بودن مکان هیچ نمره ای ازت کم نشد ![/spoiler]
زاخاریاس اسمیت : 14 + 10 : 24
[spoiler=توضیحات]قسمت اول خوب بود ! همون بود که میخواستم فقط یه ذره جای کار بیشتر داشت ! البته این نکته رو هم در نظر گرفتم که چون کینگزلی تازه وارده هنوز شخصیتش دقیق جا نیافتاده ! رولت دقیقا همون چیزی بود که من میخواستم از نظر محتوا ولی جا کار بیشتر داشت ! سعی کن به فضاسازیت دقت کنی ! پستت همه اش دیالوگ های پشت سر هم بود و فقط قسمت آخرش یه ذره فضاسازی دست و پا شکسته داشت ! حتما روی فضاسازیت کار کن و از دیالوگ هم کمتر استفاده بکن ![/spoiler]
ویکتوریا ویزلی : 15 + 10 : 25
[spoiler=توضیحات]تکلیف اولت خوب بود ! در مورد تکلیف دوم راستش همین نمره رو هم فقط به خاطر کیفیت رولت گرفتی وگرنه محتواش خیلی با چیزی که من خواسته بودم هماهنگی نداشت ! باید دقت میکردی که چطور از خصوصیات شیون آوارگان استفاده کنی که سوژه در روند خودش جلو بره ![/spoiler]
آلبوس سوروس پاتر : 15 + 11 : 26
[spoiler=توضیحات]تکلیف اولت عالی بود ! تا حالا آنیت رو با این شفافیت ندیده بودم !
... تکلیف دومت خوب بود ! از نظر رولی خوب بود ! اما ببین ! من گفتم با استفاده از خصوصیات یک مکان سوژه بساز ! مثلا میتونستی با استفاده از وسایل انفجاری داخل مغازه یک آتیش بازی و ترسیدن یک کودک نوزاد از سر و صدای اون رو توضیح بدی ! دقت کن با استفاده از خصوصیات باید سوژه میساختی نه اینکه سوژه رو در یک مکان جا بدی ! خوب بود در کل ![/spoiler]
سدریک دیگوری : 15 + 12 : 27
[spoiler=توضیحات]قسمت اولت خوب بود ! این منم ؟ فداکار ؟
... پست دومت خوب بود ! از نظر محتوا نود درصد همون چیزی بود که من میخواستم ! از نظر رول هم به نظر میومد یه ذره با عجله نوشتی اما خوب بود ! فقط یه ذره بیشتر از حد معمول کوتاه بود ![/spoiler]
راونکلاو : 23
گریفندور :25
هافلپاف : 26
اسلایترین :0
[/spoiler]
پیوز جلوتر آمد و نگاهی دقیق به همه انداخت و گفت : «
اتفاقات فرعي و فضا سازي و ديالوگ ها !!! از فضاسازی شروع میکنیم ! فضاسازی باید دقیق و آگاهانه باشه ! توی فضاسازی باید همه ارکان مختلف رو در نظر بگیرین ! اول از همه شرح دادن موقعیت زمین بازی و جایگاه ها ، طوری که خواننده حس کنه خودش در زمینه ! وضعیت آب و هوا در رول کوییدیچ نقشی اساسی داره و توصیفش میتونه خیلی مهم باشه ! مثلا توصیف یک هوای برفی میتونه خودش یک قسمت از سوژه کوییدیچتون رو هم رقم بزنه ! پس باید بهش دقت کنید ! حالات بازیکنان هم ازنقشی اساسی برخورداره ! پس سه اصل اصلی فضاسازی کوییدیچ شامل زمین بازی ، آب و هوا و حالات بازیکنان دو تیمه ! عکس العمل های تماشاگران و دیالوگ های به موقع از گزارشگر بازی هم گوشه هایی از یک فضاسازی خوب و موثره ! »
سپس پیوز کمی بین بازیکنان قدم زد و ادامه داد : «
اما اتفاقات فرعی ! شما باید بتونید در کنار اینکه سوژه اصلی رو پیش میبرید از اتفاقات فرعی استفاده کنید ! اتفاقات فرعی سه دسته هستند : سوژه های فرعی ، علت ها و معلول ها ! »
پیوز نگاهی به دانش آموزان کرد که با سردرگمی با همدیگر پچ پچ میکردند و ادامه داد : «
سوژه های فرعی در کنار سوژه اصلی شما شکل میگیرن و به نوعی کامل کننده اون هستند ! این سوژه ها بخصوص توی پست طنز اهمیت دارن چون با استفاده از اونها میشه خواننده رو خندوند ! مثلا اگر سوژه رول شما بارش تگرگ در بازی کوییدیچ باشه فرو رفتن یک تگرگ در گلو یکی از بازیکنان میتونه سوژه فرعی جالبی باشه ! سوژه های فرعی باید با سوژه اصلیتون هماهنگی داشته باشن ! »
- «
علت ها اتفاقاتی هستند که شما اونها رو در رولتون اضافه میکنید تا بواسطه اون اتفاق بعدی بوجود بیاد یا اینکه این اتفاق علت یک صحنه دیگه از رولتون باشه ! این نوع فرعیات اصولا خیلی توی رول جلب توجه میکنن و باید بکنن چون شما باید بتونید با استفاده از اونها ذهن خواننده رو برای اتفاق بعدی آماده کنید ! »
- «
معلول ها اتفاقاتی هستند که در اثر علت ها بوجود میان ! اصولا این فرعیات در رول جلب توجه نمیکنن و فقط کامل کننده سوژه اصلی یا فرعی هستند ! اما در صورت نبودنشون وجود علت بی دلیل و زاید میشه و یک ضعف پست به شمار میره ! پس معلول ها گرچه خیلی نباید در مرکز توجه باشن و کمتر باید بهشون پرداخته بشه ، اما برای کامل کردن سوژه و رول باید حتما ازشون یاد بشه ! »
پیوز به سمت جارو ها رفت ! یک جارو برداشت و به سمت بازیکنان برگشت. نگاهی به آسمان صاف و آبی کرد و گفت : « هوای خوبیه نه ؟ »
همه دانش آموزان با تعجب از این جمله به او نگاه کردند ! پیوز گفت : « حیف ! یکبار هم که ما خواستیم کوییدیچ بازی کنیم هوا ابری نیست ! یعنی هیجان در حد بوق ! »
همه خندیدند ! پیوز سپس گلوش رو صاف کرد و گفت : «
دیالوگ ! همونطور که دیدید دیالوگ برای تحت تاثیر قرار دادن خواننده پست مهمه ! دیالوگ یک عنصر زائد در پسته ! پست جدی بدون دیالوگ هم میتونه فوق العاده باشه ! اما همین عنصر زائد در بعضی پست های جدی و اکثر پست های طنز متونه نقش خیلی اساسی ای رو ایفای کنه ! دیالوگ جدی باید دقیق ، متناسب با شرایط محیطی و متناسب با شخصیتی باشه که اون دیالوگ رو میگه ! دیالوگ در طنز علاوه بر خصوصیاتی که گفته شد باید دارای قابلیت خندادن خواننده باشه ! برای اینکار میتونید از خصوصیات شخصیت که در تدریس قبلی گفته شد هم کمک بگیرین ! دقت کنید که دیالوگ جدی اگر زیاد و بیجا به کار برده بشه پستتون رو نابود میکنه ! همچنین اگر پست های طنز دارای دیالوگ های خسته کننده بشه ضعف بزرگی در سوژه بوجود میاره ! دیالوگ باید به جا ، با دقت نظر و تمرکز کامل استفاده بشه و بتونه در لحظه ادا شدنش حداکثر تاثیر ممکن رو در جهت لازم روی مخاطبش بذاره ! »
سپس رو به دانش آموزان گفت : « نظرتون در مورد یک مسابقه چیه ...
1. یک اتفاق علت ، یک اتفاق معلول و یک سوژه فرعی برای یک مسابقه کوییدیچ مثال بزنید. (8 امتیاز )
2. مسابقه کوییدیچ بین تیم هنرمندان گریمولد و آشپزان خانه ریدل را با فضاسازی و دیالوگ مناسب بنویسید ! (22 امتیاز ) (حداکثر 30 خط)
-----------------------------------------------------------------------------
** مطالبی که با حروف
ایتالیک نوشته شده محتوای درسی است.
-----------------------------------------------------------------------
/// برای نوشتن دیالوگ از (:) استفاده کنید ! بهتر است دیالوگ را سر سطر و با یک علامت (-) بنویسید ! استفاده از گیومه نیز توصیه میشود! \\\