به وب مستر:
با بررسی که در این چند روز داشتم متوجه شدم مسئله ی نارضایتی کاربران و بلاک های متوالی، روز به روز در حال گسترشه و کم کم داره به یه بحران شدید تبدیل می شه.
با توجه به سمت و موقعیت شما در سایت فکر نمی کنم هیچ فرد دیگه ای به جز شما صلاحیت، مسئولیت و وظیفه ی کنترل این بحران رو داشته باشه اما اینطور که به نظر می رسه شما تا به حال تمایل چندانی به مدیریت این وضعیت از خودتون نشون ندادید و حتی تا حد زیادی، به شیوه ای که شایسته ی موقعیت یک وب مستر نیست با این جریان همراه شدید.
شخصاً با نوع عملکرد آرشام و تکرار مکرر اون موافق نیستم چرا که تنها نتیجه ی این عمل تا به حال، بالا رفتن حساسیت و افزایش تعداد کاربران بلاک شده بوده. اما در این مورد که بلاک آرشام و به ویژه طولانی شدن اون سیاست نادرستی از طرف مسئولین سایت بوده کاملاً با آرشام و بقیه ی معترضین موافقم.
متأسفانه در جریان اتفاقات اخیر به طرز نا امید کننده ای شاهد عدم هماهنگی، ضعف تصمیم گیری، و بحران عدم لیاقت در کادر مدیریتی سایت بودیم که همین مسئله باعث بی اعتمادی شدید کاربران به تیم مدیریت سایت شده.
صرف نظر از صحبت های سایر دوستان، شخصاً انتظار برخورد منطقی تر، هوشمندانه تر و در موقع لزوم قاطعانه تری رو از شما داشتم.
متأسفانه شما در زمانی که باید در جایگاه یک وبمستر به طور قاطع با بی قانونی های رخ داده در سایت برخورد کنید سکوت کردید و خودتون رو به بی اطلاعی زدید و زمانی که باید برای کنترل بحران و دلجویی از کاربران ناراضی، انعطاف پذیر تر عمل کنید با فرو رفتن در یک لاک دفاعی خشک و خشن بیشتر از قبل به این بحران دامن زدید.
دلیل حضور من در اینجا و زدن پست صرفاً به این خاطره که متوجه شدم متأسفانه در این جمع هیچ کس دیگه ای حاضر به ارائه ی برخورد منطقی و رفع اختلافات با کمی انعطاف پذیری نیست.
وقتی شخص شما با وجود موقعیت سنی، اجتماعی و جایگاهی که در سایت دارید به هیچ وجه حاضر به ذره ای انعطاف، قبول اشتباهات و تغییر در جهت گیری خودتون نیستید قاعدتاً نباید انتظار برخورد مناسب تری از جانب کاربرانی داشته باشید که هم از نظر سنی از شما جوان تر هستن و هم اینکه موقعیت و جایگاه شما رو در سایت ندارن.
شما نمی تونید کسی رو وادار کنید در حالیکه از حس بی عدالتی و اجحاف رنج می بره و برخورد مناسبی رو هم از جانب مسئولین ِ رسیدگی به مشکلاتش نمی بینه، دقیقاً مطابق میل شما ریکشن نشون بده و به هیچ وجه خلاف قانون عمل نکنه.
دلیل بروزمشکلات اخیر صرفاً به این خاطره که شما مثل یک نظام توتالیتر تمام راههای موجود برای انتقال نارضایتی ها رو مسدود کردید و اجازه ندادید بازخوردهای توأم با نارضایتی از راههای درست انتقال پیدا کنن و مورد رسیدگی قرار بگیرن.
به عنوان نمونه در مورد جهت گیری های نادرست شما در رابطه با جریانات اخیر، چند مورد رو ذکر می کنم و امیدوارم پاسخ مناسبی برای علت بروز این نا هماهنگی ها و مشکلاتی که در نتیجه ی اونها بروز پیدا کرده داشته باشید:
1- در جایگاه وب مستر شما وظیفه دارید به طور مرتب کادر مدیریتی خودتون رو از نظر صلاحیت مورد بررسی قرار بدید و در صورت بروز مشکل از جانب اعضاء ِ تیم مدیریت، برخوردی سریع و قاطع داشته باشید چرا که مدیران الگوی سایر کاربران هستند و وقتی خود اونها دارای مشکل و نارسایی شدید باشند نمی شه از کاربران توقع داشت صحیح و قانونمند عمل کنند.
در
پست شماره ی 4557 همین تاپیک من مراتب نارضایتی خودم به عنوان یک کاربر رو از نحوه ی مدیریت یکی از مدیران سایت و همچنین نحوه ی ایفای نقش و کیفیت پست های ارسال شده توسط این مدیر رو به اطلاع شما رسوندم ولی شما به جای رسیدگی و ارائه ی پاسخ تنها سکوت کردید و اجازه دادید مدیر مورد نظر با ملاحظه ی فضای بازی که در اختیار داره به انجام هر عملی دست بزنه و سایت رو به این شکل دچار بحران کنه. آیا یه تذکر ساده در اون زمان از جانب شما نمی تونست از بروز جو پر تشنجی که در این ایام شاهد اون بودیم جلوگیری کنه؟
2- بعد از اون، بحث های دنباله دار و پر تنش تاپیک نحوه ی برخورد رو شاهد بودیم. شخصی که شما به عنوان یک مدیر به اون اعتماد داشتید، با سوء استفاده از فضای بازی که شما با کم توجهی شخصیتون در اختیارش قرار دادید به توهین، فحاشی و برخورد های کاملاً شخصی با کاربران مشغول شد و شما در مقابل تنها سکوت کردید. به هیچ وجه منکر برخورد متقابلی که از جانب سایر کاربران وجود داشت نمی شم ولی آیا مدیران الگوی کاربران و نماینگر نوع صحیح فعالیت در سایت نیستن؟ وقتی یک مدیر به شیوه ای کاملاً نا مناسب به ارسال پست مشغول می شه و به جای برخورد اعتراض آمیز و توبیخ از جانب سایر اعضای کادر مدیریت، با تشویق و هورا کشیدن مواجه می شه چطور می تونیم به سایر کاربران بفهمونیم که این نوع برخورد نا درسته؟!
3- به خاطر دارم در جریان اون نارضایتی ها و جو متشنج موجود، شما نسبت به مسائل رخ داده اظهار بی اطلاعی کردید و با این حربه خودتون رو کنار کشیدید. آیا این عذر بدتر از گناه نیست؟ آیا شما به عنوان یک وبمستر نباید نسبت به معضلات و درگیری های موجود در سایتی که مدیریتشو به عهده دارید اشراف داشته باشید؟
4- احتمالاً جواب شما به این پست این جمله ست: «ما مدیر مورد نظر رو به خاطر انجام برخورد شخصی در سایت، از مدیریت برکنار کردیم.» آیا این برخورد برای شدت تخلفات رخ داده کافیه؟
5- روز سه شنبه قفل شدن تاپیک نحوه ی برخورد رو از جانب یکی از مدیران شاهد بودیم. و بعد از اون مدیر مورد نظر (راجر دیویس) در چت باکس اعلام کرد
تا باز شدن تاپیک نحوه هیچ کس حق نداره در چت باکس راجع به محتویات اون تاپیک صحبت کنه.
در مورد درست یا نادرست بودن عملکرد راجر در اینجا نظری نمی دم اما سؤالی که در اینجا مطرح می شه اینه که آیا تا زمان باز شدن تاپیک صرفاً آرشام بود که در مورد تاپیک نحوه و مسائل رخداده در چت باکس پیام زد؟!!
با توجه به هماهنگی به شدت بالای تیم مدیریت(!) قفل بودن تاپیک به جای یک ساعت 3 روز طول کشید و در این فاصله پیام های زیادی در این مورد در چت باکس زده شد.
حتی شخص من در این رابطه چند جمله در چت باکس زدم و به راجر یاداوری کردم با توجه به حرفی که زده قاعدتاً باید من و بقیه رو هم بلاک کنه. اما جواب راجر این بود که آرشام رو بارون بلاک کرده نه من و اگه صلاح بدونه تو و بقیه رو هم بلاک می کنه!
آیا قانون نباید در مورد "همه" به شکل منصفانه ای به اجرا در بیاد؟
6- زمانی که گروهی ناراضی رو وادار به سکوت و خفقان می کنید نباید انتظار داشته باشید کاملاً مطیعانه واکنش نشون بدن. بستن راههای معمول و قانونی برای بیان اعتراض، باز شدن راههای نامتعارف و برخوردهای غیر منطقی و رادیکال رو به همراه داره. شاید فردی مثل من با توجه به نوع حرفه، موقعیت سنی، اجتماعی و رشته ی تحصیلی ناچار باشه یاد بگیره در مقابل توهین و تهمت و افترا صبور باشه(تأکید می کنم توهین نه انتقاد!) اما شما نمی تونید از سایر کاربران هم انتظار داشته باشید به همین شکل واکنش نشون بدن.
7- مسئله ی دیگه ای که منو واقعاً متعجب کرد دیدن این جمله از شماست:
نقل قول:
کسانی که در تاپیک نحوه برخورد مسایل خصوصی رو افشا کردن اگر شکایت کنن سایت میتونه موارد رو دیلیت کنه
آیا شما به عنوان یک وب مستر نمی تونید تشخیص بدید که جهت گیری ها و محتوای سایتی که مدیریتش رو به عهده دارید چیه و شما موظف هستید به چه نوع مطالبی اجازه ی انتشار بدید و با ارسال چه نوع پست هایی برخورد کنید؟ شما از کاربرانی که به شخصیتشون توهین شده در خواست کردید در صورت نارضایتی از این مسئله با بیان اعتراض زمینه ی پاک شدن پستها رو فراهم بیارن در حالیکه فراموش کردید انتشار چنین مطالبی در سایت در وحله ی اول توهین به شخص شما،سایت و سیستم مدیریتتون محسوب می شه. آیا شما در جایگاه یک وب مستر توانایی تشخیص این موضوع رو ندارید که چه مطلبی مرتبط با موضوع سایته وچه مطلبی بی ارتباطه و لازمه که حذف بشه؟ استنباط من از جهت گیری شما اینه: کاربران آزادند که مسائل شخصی و موارد بی ارتباط با سایت را در انجمن ها مطرح کنند، به یکدیگر توهین کنند و تا زمانی که شاکی شخصی نداشته باشند، خود ِ سایت در جایگاه یک شخصیت حقوقی مخالفتی با نوع پست های ارسالی آنها نخواهد داشت!
راستش بعد از خوندن این پست شما و مشاهده ی نوع برخوردتون، شخصاً از احترامی که با سکوتم برای سایت، قوانین و مدیریت اون قائل شده بودم احساس پشیمونی کردم!
پست بیش از حد طولانی شده و هنوز هم موارد دیگه ای برای مطرح شدن وجود داره. امیدوارم شخص شما هم نسبت به این نارسایی های رخ داده آگاهی داشته باشید و برای جلوگیری از بروز مجدد اون تصمیم روشنی اتخاذ کنید و در صورتی که منکر وجود چنین کاستی هایی هستید با دلایل منطقی من رو از برداشت نا مناسبم آگاه کنید.
در مورد تنش های اخیر و بلاک های صورت گرفته فکر می کنم وقت اون رسیده با کمی تجدید نظر و انعطاف، به اون شکل که شایسته ی جایگاه و موقعیت میانجی گرایانه ی یک وب مستره قدمی در راه حل اختلافات بردارید.
بلاک شدن کاربران مورد نظر تأثیری به جز شدیدتر شدن بحران و ترسیم وجهه ای دیکتاتور مآب از کادر مدیریت سایت نخواهد داشت. با کمی چانه زنی، انعطاف دو طرفه و بیان یک سری شرایط می تونید زمینه رو برای حل این مشکلات فراهم کنید. هیچ قانونی نیست که تبصره ای نداشته باشه و یا قابل تغییر نباشه. کافیه به عنوان وب مستر تا حدی کاستی و نارسایی موجود در تیم مدیریتیتون را به عهده بگیرید و در مقابل فضا رو برای جبران تخلفات رخ داده از جانب کاربران خاطی ( و یا به ظاهر خاطی) فراهم کنید.