- ثبت حركت چيست؟(اگر نمی توانيد به خوبی توضيح دهيد ذكر كنيد كه نمی توانيم.)
می تونم ها ! ولی یه خورده زیادی مفصل میشه . برای کمک از تصویر زیر استفاده کنید :
لینک تصویربرای ثبت حرکت از روش های مختلفی استفاده میشه که متداول ترینشون جبری و اسمیه . روش جبری به این صورته:
ردیف های افقی صفحه "عرض" و ردیف های عمودی " ستونگ نامیده می شن . اولین عرض از طرف بازیکن سفید عرض نخست نامیده میشه تــــــــا آخر . عرض هشتم اولین عرض از طرف بازیکن سیاهه . یعنی سوار های سفید هیشه اول بازی توی عرض اول اند و سوار های سیاه توی عرض هشتم .
ستون ها با حروف مشخص میشن . اولین ستون دست چپ سفید و آخرین ستون از همون طرف برای سیاه ،با حرف A ، بعدی B ، و همین جوری تا آخر .
برای نامگذاری خونه ها ، اونا رو با حرف و شماره شون می خونیم . مثلا شاه سفید الان توی خونه C1 قرار داره .
برای ثبت حرکت ، اول علامت اختصاری مهره ، بعد شماره عرض و حرف ستونی که توش قرار داشته و بعد از اون هم مشخصات خونه ای که بهش وارد شده رو می نویسیم . مثلا وقتی می نویسیم e2-e4 ، یعنی سرباز e2 به e4 رفته . راستی ! حرف پیاده رو هیچ وقت نمی نویسن .
اگه مهره ای یکی از بازیکن های حریف رو بزنه ، با استفاده از ضربدر (*) مشخص می کنیم . مثلا همین سربازی که توی e4 قرار داره اگه سربازی که توی d5 قرار داره رو بزنه ، حرکت رو اینجوری نشون می دیم :
...e4*d5
حالا اگه یه اسب بخواد حرکت کنه اینجوری نشون میدیم :
Dd1-b3
که D نشون دهنده ی اینه که یه اسب حرکت کرده . البته امروزه به جای حروف اختصاری از علامت کوچیک مهره استفاده می کنند . حروف اختصاری مهره ها از این قرار اند :
در فرانسه :
شاه:R
وزیر:D
فیل:F
رخ:T
اسب:C
پیاده :P
در انگلیسی:
شاه:K
وزیر:Q
فیل:B
رخ:R
اسب:N
پیاده:p
سایر علائم:
قلعه کوچیک : 0-0
قلعه بزرگ:0-0-0
گرفتن مهره:*
کیش:+
کیش مضاعف:++
حرکت ضعیف:؟
حرکت خیلی بد :؟؟
حرکت خوب:!
حرکت خیلی خوب:!!
حرکت مشکوک:؟!
مساوی:=
این علائم رو آخر اون فرموله می نویسن .
لینک