جلسه سومبچه ها سر كلاس نشسته بودن كه دنيس مياد تو .
- سلام بچه ها ! مثل هميشه قبل از درس نتيجه تكاليف !
با اين كه عده كمي از بچه ها به اين سوال جواب دادن، جوابا بسيار عالي بود .
10 امتياز به گريفيندور ! 5 تاش بخاطر ذكر كفشهاي پرنده توسط دوشيزه بل و همچنين گفتن دو مورد ديگه از كارهايي كه براي پرواز انجام ميشه، و 5 تاش هم بخاطر جواب دوشيزه چانگ و مورد سوم چيزي كه در نظر ما بود و گفتن اسم اون وسيله پرنده ماگلي .
قبل از درسمون ميخوام يه توضيح مختصر در مورد كفشهاي پرنده بدم .
كفشهاي پرنده در قرن شانزدهم توسط ساحره اي به نام اميلي جين اختراع شد . اين كفش سيستم خاصي نداره و فقط با يك افسون كه در سال 1437 اختراع شد، كفشها رو طلسم ميكنن و از اون براي جهش استفاده ميكنن . بله، جهش ! اين كفشها صرفا پراي پرواز نيستن و فقط و فقط با اراده صاحب كفش ميتونن به فاصله 1 و نيم متري زمين جهش كنن .
الان هم كارخونه هاي بزرگي اين كفش ها رو ميسازن و مشغول كار روي اونها هستن تا بتونن قدرت پرششون رو بيشتر كنن . ولي تا حالا فقط موفق شدن كه 7 سانت به اونچه كه در قبل بود اضافه كنن . كارخانه جاروسازي پاك جارو بعد از به بازار اومدن جاروهاي نيمبوس، به توليد اين كفشها مشغول شدن .
خب ! ديگه بريم سراغ درسمون ! زياد وقت نداريم . امروز ميخوايم مدل هاي مختلفي از از جارو ها رو از اوايل قرن نوزدهم تاحالا به شما معرفي كنيم . من ماكت چند تا از اونها رو براي شما آوردم . خيلي خب ! شروع ميكنيم !
_ با پيشرفت كوييديچ و تكامل اون و رسيدن به شكل امروزي، نياز به جاروهاي بهتري براي بازي حس مي شد . نميشد كه بازي كوييديچ با اين همه طرفدار با جاروهايي برگزار بشه كه فقط توانايي بالا و پايين رفتن و اوج گرفتن رو داشته باشن ! براي همين تلاش براي ساختن جارو هاي بهتر شروع شد .
يكي از اولين جارو هاي پرنده اي كه براي كوييديچ استفاده ميشد، جارويي هست كه ماكتش توي دست منه .
جاروها، از اواسط قرن 17 تا اوايل قرن 19 تغييري نكردن و به جرئت ميشه گفت كه جارويي كه بشه به اون گفت ((جاروي جديد)) نسبت به جاروهاي ديگه به بازار نيومد . جاروهاي در اون زمان اغلب دست ساز بودن براي همين پاسخ گوي نياز مردم نبودن .
در اواخر قرن 18 ميلادي، جاروي دسته بلوطي 79 به بازار اومد . اين جارو ظرافت خاصي داشت و براي پرواز هاي طولاني ساخته شده بود . در عوض سرعت خوبي نداشت براي همين به عنوان يك جاروي مسابقه براي كوييديچ شناخته نشد . ظريف و زيبا ولي كند و بيخود ! درست مثل تو مالفوي كه موهاي سرتو روغن ميزني چرب ميكني و حالت ميدي تا عيبهاي اون مخ معيوبتو بپوشوني ! هه هه هه .... ! بچه ها بسه ! فقط يه شوخي بود مالفوي ! ماكت اين جارو .....
اولين جاروي مسابقه در سال 1901 توسط گلاديس بوتباي ساخته شد ! اسم اين جارو ماهگرد بود . اين جارو بسيار محكم بود و اوج گيري بي نظري داشت ! كنترل اين جارو بسيار راحت تر از جاروهاي ديگه زمان خودش بود . ولي متاسفانه اين جارو هم دست ساز بود و تقاضاي مشتري ها رو برآورده نميكرد .
براي همين توجه مردم به جاروي ديگه اي به اسم پيكان نقره اي جلب شد ! اين جارو كه شتابي بي نظير نسبت به جاروهاي ديگه داشت توسط ليونار جيكوز ساخته شده بود . ولي باز هم مشكلي قبلي ! يك نفر از پس ساختن اين جارو ها بر نميومد . به هر حال اين ماكتشه ...
در سال 1926 تحول چشم گيري با به بازار اومدن پاك جاروها به وجود اومد . اين جارو توسط برادران اولرتون ساخته ميشد و اولين كارخانه جاروسازي بود . اين جارو ها همه گير شده بودن و طي يك سال تمامي بازيكنان كوييديچ سوار اين جارو ها ميشدن .
در سال 1929 دومين كاخانه جارو سازي تاسيس شد . اين كارخانه توسط دو تن از اعضاي تيم بازفال ماوت تاسيس شد . اولين جاروي اين شركت ستاره دنباله دار 140 نام داشت . و اولين بار افسون ترمز روي اين جارو ها امتحان شد . متاسفانه ماكت اين جارو رو نتونستم پيدا كنم .
در سال 1940 جاروي آتش افروز به بازار اومد . كارخانه اين جارو واقع در جنگل سياه بود !
در سال 1952 يك جاروي ديگه با اسم چابكسوار از همين شركت به بازار اومد . شتاب بيشتري نسبت به آتش افروز داشت ولي در ارتفاعات بالا كنترل رو از دست سوار خارج ميكرد . براي همين مردم از اون استقبال نكردن .
در سال 1955 كاخانه جارو سازي جهاني اولين جاروي خودش شهاب رو وارد بازار كرد . جاروي شهاب ارزون ترين جاروي مسابقه بود و در سال 1987 دست از توليد جارو كشيدن .
جاروي نيمبوس در سال 1967 وارد بازار شد . با ورود جاروي هاي نيمبوس تحول عظيمي ايجاد شد . جاروهاي نيمبس بهترين جارو هاي مسابقه بودن و حالا هم يكي از بهترين ها هستن . از خصوصيات اين جارو ها امنيت بسيار بالا و سرعتشون كه الان به 180 كيلومتر در ساعت ميرسه و قدرت چرخششون كه در يك نقظه ثابت 360 درجه هست رو ميشه نام برد . جاروهاي نيمبوس اول در مدل 100 و بعدها در مدل هاي 1001، 1500، 1700 و به تازگي ها 200 و 2001 توليد ميشن .
بعد از نيمبوس جاروي تركه سان در سال 1990 ساخته شد . سازندگان اين جارو ميخواستن كه از جاروي نيمبوس سبقت بگيرن ولي هرگز موق به اين كار نشدن و فقط لوازم جانبي رو به اين جارو ها اضافه كردن . قيمت اين جارو ها گرونه و صرفا براي مسابقه كاربردي ندارن .
بعد از اين ها آذرخش به بازار اومد كه من از پاتر خواهش ميكنم كه يك روز جاروش رو به كلاس بياره و در موردش توضيح بده . اگرم كه كس ديگه اي اين كارو كرد كه نمره اضافي ميگيره .
براي جلسه بعد،
1- سرعت جاروي ماهگرد در جهت باد و مخالف جهت باد چقدره ؟
2- رقم 79 جاروي هاي دسته بلوطي براي چيه ؟
مــــوفق باشــــيد !