هری پاتر نخستین مرجع فارسی زبان هواداران هری پاتر

هری پاتر نسخه موبایل


در حال دیدن این عنوان:   2 کاربر مهمان





Re: كلاس نجوم و اختر فيزيك
پیام زده شده در: ۱۴:۲۷ پنجشنبه ۲۴ آذر ۱۳۸۴

لی جردن


مخفی کردن اطلاعات کاربر
عضو شده از:
۱۹:۴۹ پنجشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۸۳
آخرین ورود:
۱۶:۵۱ پنجشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۸۹
از اون طرف شب!!!!!
گروه:
شناسه های بسته شده
پیام: 501
آفلاین
امتيازات جلسه ي هفتم درس نجوم و اختر فيزيك!


پروفسور لاوين از ريونكلا ( 7 امتياز سوال اول – 10 امتياز سوال دوم – 3 امتياز سوال سوم ....... 20 امتياز )

دويل از ريونكلا ( 3 امتياز سوال اول - 5 امتياز سوال دوم و 3 امتياز براي سوال سوم..... 11 امتياز)

بانوي خونآشام از هافلپاف ( 5 امتياز سوال اول – 5 امتياز سوال دوم .... 10 امتياز )

ليلي اونز از گريفيندور ( 6 امتياز سوال اول – 5 امتياز سوال دوم – 3 امتياز سوال سوم ......14 امتياز )



در نهايت
31 امتياز ريونكلا

14 امتياز گريفيندور

10 امتياز هافلپاف


يكي از راه هاي پيشرفت در رول پلينگ ( ايفاي نقش ) :

ابتدا به لين


Re: كلاس نجوم و اختر فيزيك
پیام زده شده در: ۱۶:۲۳ سه شنبه ۲۲ آذر ۱۳۸۴

املاین ونسold


مخفی کردن اطلاعات کاربر
عضو شده از:
۱۷:۳۱ جمعه ۲۶ فروردین ۱۳۸۴
آخرین ورود:
۱۹:۱۲ چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۸۷
از نامعلوم
گروه:
کاربران عضو
پیام: 295
آفلاین
_زندگی نامه کوپرنیک:

نیکلاس کوپرنیک ریاضیدان و ستاره شناس لهستانی در 19 فوریه 1473 میلادی در شهر تورن به دنیا آمد.دوران کودکی و نوجوانی وی در همین شهر که خانواده ش از سرشناسان آن بودند سپری گشت.وی در سن 18 سالگی پدر خود را از دست داد و از آن پس دائیش که اسقف کلیسیایی در پروس بود با نام لوکاس واتزنرود سرپرستیش را به عهده گرفت.بر اساس نظر دائیش که وی را برای سمت کشیشی مناسب میدید به دانشگاهی در کراکو رفته و الهیات و علوم ریاضی را مطالعه کرد و در همین حین در کلیسایی با نام فرائنبورگ مشغول به کار شد.پس از اتمام تحصیلاتش در این زمینه راهی ایتالیا گشته و به مطالعه پزشکی و فقه پرداخت و پس از چندی درجه دکترای خود در فقه را گرفت.در تمام این سالها علاقه اصلی کوپرنیک ستاره شناسی و بررسی آثار به جا مانده از دانشمندان گذشته در این زمینه از جمله سیسرو ,افلاطون و بطلیموس بود که ازقرنها قبل نظریه زمین مرکزی او مورد قبول دانشمندان جهان قرار داشت.کوپرنیک در همان کلیسایی که دوران جوانیش سمت کشیشی را داشت نمودارهایی رسم کرده و رصدخانه ای بر فراز یکی از برجها ساخته بود که این برج هنوز همچنان باقی است و برج کوپرنیک نام دارد.وی در طی تحقیقاتش مشغول مقایسه و بررسی تقویم های نجومی قدیمی با مشاهدات خودش بود و مرجع اصلیش در این زمینه هم نظریات بطلیموس ستاره شناس مشهور قدیمی بود. درطول همین تحقیقات به نتایجی دست یافت که با نظریه بطلیموس یعنی زمین مرکزی در تعارض کامل بود چون بر اساس نظر خودش زمین بایستی حرکت کرده و خورشید در مرکز عالم به صورت ثابت باشد. وی نتایج تحقیقات خود را تا مدتها انتشار نداد تا با مشاهدات بیشتر نظریه خود را محکم تر و اثبات آن را راحت تر کند, سرانجام درسال آخرعمرش به اصرار یکی از شاگردان ریاضیدانش به نام رتیکوس نظریه خود را در کتابی به نام دوران اجسام آسمانی منتشر کرد ولی پس از اندکی دارفانی را وداع گفت.

_قوانین کپلر:

1-مدار حرکت سیارات به دور خورشید بیضی است و خورشید در یکی از دو کانون بیضی قرار دارد که این نظر وی بر خلاف نظریه کوپرنیک است که معتقد بود مدار حرکت سیارات به صورت دایره است.
2-خط وصل کننده سیاره و خورشید در زمانهای مساوی مساحتهای مساوی ایجاد میکند.
3-زمان گردش سیارات به دور خورشید با زیاد شدن فاصله آنها از خورشید افزایش میابد که رابطه ریاضی بین آنها به این صورت است: زمان به توان 2 متناسب است با فاصله به توان 3 ( به دلیل نبودن امکانات به صورت رابطه عددی نوشته نشده و توضیح ان داده شده است)

_اینم 3 تا عکس از کهکشان راه شیری


عکس 1


عکس 2

عکس 3


The Death Prophet is coming to U

Enemies of the heir beware


Re: كلاس نجوم و اختر فيزيك
پیام زده شده در: ۱۶:۳۷ دوشنبه ۲۱ آذر ۱۳۸۴

بانو


مخفی کردن اطلاعات کاربر
عضو شده از:
۱۲:۲۵ سه شنبه ۳ آبان ۱۳۸۴
آخرین ورود:
۶:۳۱ دوشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۸۵
از هر جا كه سكوت و تاريكيش باعث بريده شدن نفس ها مي شه
گروه:
کاربران عضو
پیام: 38
آفلاین
سلام!
من از اين جلسه قصد دارم كه در كلاس شما شركت كنم!!!
پس با اجازه..........
--------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------

در مورد زندگي نيكلا كوپرنيك...!

در سال 1540 اخترشناسي لهستاني به نام نيكلا كوپرنيك به اين اصل مهم دست يافت كه مي توان حركت ظاهري و پيچيده سياره ها را با اين فرض كه سيارات روي مدارهايشان به دور خورشيد در حركت هستند بررسي كرد. با اين حال 150 سال وقت لازم بود تا جهانيان آن را بپزيرند.
كپرنيك در سال 1473م. در تورن لهستان به دنيا آمد.پدر و مادر نيكلا از طبقه سرشناس لهستان بودند.پدرش تاجر ثروتمند و حقوقداني با تجربه بود.
هنگامي كه نيكلا ده ساله بود،پدرش در گذشت و داييش ، لوكاس واكزنرود سرپرستي او را بر عهده گرفت.نيكلا زير نظر دايي خود به كليسا راه يافت و به تحصيل الهيات پرداخت.در 18 سالگي وارد دانشگاه كركو شد.آن زمان كركو پايتخت لهستان و از نظر رشد كشاورزي و موقعيت زرخيزي،جزو مشهورترين شهر هاي اروپا بود.نيكلا در رشته فلسفه،هندسه،ستاره شناسي و جغرافيا به تحصيل پرداخت.زبان عمومي دانشجويان ،لاتين بود و تمام كتابهاي درسي به اين زبان نوشته شده بودند.
كپرنيك علاوه بر اين كه در دانشگاه به تحصيل پرداخت،در كليسا فرائونبرگ هم مشغول به كار شد.او روي ديوار هاي دفاعي كليسا برجي شبيه رصدخانه ساخت كه مركز پژوهش ها و مشاهداتش بود.اين برج كه به برج كوپرنيك معروف است هنوز باقي است.
كپرنيك تحقيقات ستاره شناسي اعراب و يوناني ها را به دقت مطالعه كرد.او عقيده داشت بايد محاسبات نجومي جديد استفاده كرد چون عقايد مختلف نشان مي داد كه به مرور زمان در اوضاع كرات آسماني تغييراتي به وجود آمده است.
سرانجام كپرنيك تحقيقاتش را در آلمان چاپ كرد.اين آثار پراكنده بعد ها به صورت كتابي به نام«حركات انتقالي كرات آسماني»در آمد كه يكي از ارزنده ترين مجموعي هاي علمي در زمينه ستاره شناسي است.
كپرنيك علاوه بر ستاره شناسي در زمينه هاي اقتصادي نيز فعاليت داشت.كپرنيك پيشنهادي به دولت لهستان داد كه بر طبق ان پولهاي قديم و جديد با هم خرج شوند تا مردم بتوانند پولهاي جديد را پس انداز و پ.لهاي قديم را خرج كنند.اين عقيده سالهاست كه به صورت يك اصل اقتصادي به نام قانون «گرشام» معروف است.
نيكلا كپرنيك نخستين كسي بود كه با تئوري خود در مورد خورشيد جنجال آفريد.اين دانشمند برجسته سر انجام در سن نود سالگي و بر اثر سكته قلبي دار فاني را ودا گفت.

قوانين كپلر...!

1.مدار هر سياره به شكل يك بيضي كامل است كه خورشيد در يكي از كانونهايش قرار دارد.اين قانون را قانون اول كپلر ناميدند.

2.خط مستقيم واصل ميان سياره و خورشيد يا همان شعاع حامل يك سياره،در فواصل زماني مساوي مساحت هاي مساوي را در فضا جاروب مي كند.اين قانون به قانون دوم كپلر معروف شده است.

3.قانون سوم كپلر بيان مي كند كه نسبت مجذور زمان تناوب گردش دو سياره برابر است با نسبت مكعب نيم قطر طول آنها.



Re: كلاس نجوم و اختر فيزيك
پیام زده شده در: ۱۶:۱۵ یکشنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۴



مخفی کردن اطلاعات کاربر
عضو شده از:
۱۸:۳۰ یکشنبه ۱۲ تیر ۱۳۸۴
آخرین ورود:
۴:۵۷ پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۶
گروه:
کاربران عضو
پیام: 433
آفلاین
پروفسور بابت مقاله سحابی معذرت اصلا حواسم نبود که وقتش گذشته در ضمن یادم نبود که باید بگم : من دویل مدوز هستم و مایلم در کلاس نجوم و اختر فیزیک شرکت کنم با اجازه شما تکالیف جلسه هفتم رو هم انجام دادم .
====================================
زندگی نامه نیکلاس کوپرنیک:
کوپرنیک منجم بزرگ لهستانی در شهر تورن چشم به جهان گشود . پس از به پایان رساندن دوره تحصیل به سبب داشتن استعداد زیاد یک کرسی تدریس ریاضیات به دست آورد . اما عمویش که سرپرستی او را به عهده داشت مقام کشیشی فروئنبورگ را برایش مناسب دید و کوپرنیک در سال 1506 میلادی به نزد عمویش بازگشت اما از مطالعه دست برنداشت . او حرکت زمین را پس از هجده قرن مطرح کرد و دوباره همان مخالفت ها آغاز شد اما وی مدت چهل سال از انتشار افکارش چشم پوشی نمود و سرانجام از سوی یکی از شاگردان وفادار خود به نام ریتکوس کتابش را به چاپ رساند و در بیست و چهارم ماه مه یعنی چند روز پس از انتشار کتابش تحت عنوان دوران اجسام آسمانی در گذشت . کوپرنیک بود که مرکزیت آفتاب و حرکت زمین به دور آن را شرح داد.


قوانین کپلر:

قانون اول کپلر یا قانون بیضوی ها
مدار هر سیاره به شکل یک بیضی است که خورشید در یکی از کانونهای آن قرار دارد

قانون دوم کپلر یاقانون مسطح معادل
خط مستقیم واصل سیاره و خورشید (شعاع حامل یک سیاره)، در فواصل زمانی مساوی مساحتهای مساوی را در فضا جاروب می کند

قانون سوم کپلریا قانون هارمونیک
نسبت مجذور زمان تناوب گردش دو سیاره برابر است با نسبت مکعب نیم قطر اطول آنها



سه عکس از کهکشان راه شیری:
http://elsan1400.tripod.com/album1/index.album?i=4&s=1
http://elsan1400.tripod.com/album1/index.album?i=3&s=1
http://elsan1400.tripod.com/album1/index.album?i=5&s=1



Re: كلاس نجوم و اختر فيزيك
پیام زده شده در: ۲۲:۰۲ شنبه ۱۹ آذر ۱۳۸۴

آوریل


مخفی کردن اطلاعات کاربر
عضو شده از:
۱۹:۲۱ جمعه ۲۳ بهمن ۱۳۸۳
آخرین ورود:
۲۳:۰۷ یکشنبه ۱۵ دی ۱۳۸۷
از کارتن!!
گروه:
کاربران عضو
پیام: 789
آفلاین
1- زندگینامه نیکلاس کوپرنیک:
نیکلاس کوپرنیک (لهستانی: Mikołaj Kopernik آلمانی:Nikolaus Kopernikus)؛ ۱۹ فوریه ۱۴۷۳- ۲۴ مه ۱۵۴۳) ستاره‌شناس، ریاضیدان و اقتصاددانی لهستانی بود که نظریه خورشیدمرکزی منظومه شمسی را بسط داد و به صورت علمی درآورد. وی پس از سالها مطالعه و رصد اجرام آسمانی به این نتیجه رسید که بر خلاف تصور پیشینیان زمین در مرکز کائنات قرار ندارد بل این خورشید است که در مرکز منظومه شمسی است و سایر سیارات از جمله زمین به دور آن در حال گردشند.

نظریه انقلابی کوپرنیک یکی از درخشان‌ترین کشفیات عصر رنسانس است که نه فقط آغازگر ستاره‌شناسی نوین بود، بلکه دیدگاه بشر را درباره‌ی جهان هستی دگرگون کرد.

زندگینامه:
نیکلاس کوپرنیک در سال ۱۴۷۳ در شهر تورون لهستان دیده به جهان گشود. پدرش تاجر مس ثروتمندی از محترمین تورون بود که در سال ۱۴۶۰ از کراکو (پایتخت آن زمان لهستان) به آن شهر مهاجرت کرده بود. وقتی کوپرنیک ده ساله بود، پدرش درگذشت و داییش لوکاس واتزنرود – که اسقفی بود در پروس شرقی- سرپرستی او، برادر و دو خواهرش را به عهده گرفت.

واتزنرود می‌خواست که کوپرنیک روزی به مقام کشیشی برسد؛ از این رو در ۱۴۹۱ وی را برای تحصیل علوم دینی و ریاضیات به دانشگاه جاگیلونی کراکو فرستاد. در آنجا بود که کوپرنیک توسط معلمش آلبرت برودزوسکی با ستاره‌شناسی آشنا و به آن علاقمند شد.

پس از پایان تحصیلات چهار ساله و توقفی کوتاه در تورون، کوپرنیک رهسپار ایتالیا شد تا در دانشگاه‌های بولونیا و پادوا حقوق و پزشکی بخواند. سپس برای ادامه تحصیل در فقه و حقوق مدنی به فرارا رفت؛ اما پس از ملاقات با دومنیکو نووارا دا فرارا ستاره‌شناس مشهور، سر درس او حاضر و دستیارش شد.

در ۱۴۹۷ واتزنرود به مقام اسقفی در وارمیا برگزیده شد و جایی نیز برای کوپرنیک به عنوان کشیش عالیرتبه در کلیسای جامع فرومبورک خالی شد. ولی او با اجازه کلیسا چند سال دیگر در ایتالیا ماند و در ۱۵۰۳ در رشته فقه درجه دکتری گرفت. وی همچنین در مدت اقامتش در پادوا فرصت یافت تا با مطالعه آثار سیسرو و افلاطون از آراء گذشتگان درباره حرکات کره زمین آگاهی یابد و طرح اولیه نظریه خود را شکل دهد.

در ۱۵۰۵ کوپرنیک برای زندگی و کار به فرومبورک رفت و بعدها در کلیسا و حکومت مسؤولیت‌های متعددی را پذیرا شد. اصلاح نظام پولی حکومت پروس و انتشار رسالاتی درباره ارزش‌ پول از جمله خدمات او در این مدت است. در جریان جنگ میان توتون‌ها و پادشاهی لهستان (۱۵۲۴ - ۱۵۱۹) کوپرنیک فرماندهی دژ وابستگان کلیسا را در شهر مرزی آلنشتاین به عهده داشت و تا زمان اعلام آتش‌بس در سال بعد با موفقیت از شهر دفاع کرد.

درطول این سال‌ها کوپرنیک همچنان اوقات فراغتش را با ستاره‌شناسی می‌گذراند و از فراز رصد‌خانه ساده‌ای که خود ساخته بود حرکات اجرام آسمانی را مطالعه و با جدول‌های نجومی قدیمی مقایسه می‌کرد. مانند دیگر منجمان غربی مرجع و راهنمای کوپرنیک نیز کتاب المجسطی نوشته بطلمیوس ستاره‌شناس معروف قرن اول اسکندریه بود. بطلمیوس در این کتاب با فرض قرار گرفتن زمین در مرکز عالم، میزان تغییر موقعیت سایر اجسام را نسبت به آن محاسبه کرده بود. بعضی ستاره‌شناسان قرن پانزدهم پس از ارصادات دقیق دریافته بودند که حرکات اجرام آسمانی با محاسبات بطلمیوس نمی‌خواند. کوپرنیک در جستجوی توضیحی برای این مسأله بود. او می‌دانست که برخی از فلاسفه یونان ادعا کرده بودند زمین حرکت می‌کند. به عقیده او نظر درست‌تر آن بود که خورشید در مرکز عالم و زمین سیاره‌ای مانند دیگر سیارات در مدار خورشید است.

نظریه او بسیار انقلابی بود زیرا هم با اصول پذیرفته شده نجوم بطلمیوسی در تعارض بود و هم با نص کتاب مقدس. در سال ۱۵۱۴ کوپرنیک دست‌نوشته کوتاهی را بین دوستان خود توزیع کرد که در آن دیدگاه‌هایش را درباره فرضیه خورشید مرکزی به اختصار بیان کرده بود.

نوشته کوتاه کوپرنیک با استقبال زیادی روبرو شد و او را در جمع دانشمندان اروپایی نام‌آور گردانید اما کوپرنیک هنوز نظریه‌اش را قابل عرضه در محافل علمی نمی‌دانست و سال‌های بعد را صرف ارصادات دقیق و جمع‌آوری شواهد و مدارک کرد تا به آن اعتبار بیشتری بخشد.

در سال ۱۵۳۳ شهرت کوپرنیک به جایی رسیده بود که آلبرت ویدمانشتات منشی پاپ کلمنت هفتم یک رشته سخنرانی درباره نظریه او برای پاپ و گروهی از کاردینال‌ها در واتیکان ترتیب داد. در ۱۵۳۶ که تحقیقات کوپرنیک به اتمام رسید دیگر در اروپا دانشمندی نبود که درباره نظریه انقلابی او چیزی نشنیده باشد و بسیاری در گوشه و کنار قاره خواستار انتشار آن بودند. او حتی در کلیسا نیز حامیان پرنفوذی داشت؛ کاردینال نیکلاس فون شونبرگ در نامه‌ای خطاب به کوپرنیک نوشت: «... ای مرد فاضل امیدوارم که تقاضای مرا بیجا ندانی ولی مؤکداً از تو استدعا می‌کنم که کشف خود در باب کائنات را در معرض قضاوت دیگر نخبگان جهان قرار دهی و ضمنا در اولین فرصت ممکن شرحی از نظریه خود را همراه با جداول و هرچه که به آن مربوط است برای من ا رسال داری...» این نامه تشویق‌آمیز اگر چه برای کوپرنیک بسیار ارزشمند بود ولی کافی نبود تا او را به انتشار نظریه انقلابی‌اش متقاعد کند.

وی همچنان به تکمیل تحقیقات خود ادامه داد تا سال ۱۵۳۹ که با ریاضیدانی به نام گئورگ یواخیم رتیکوس آشنا گردید و او را به شاگردی پذیرفت. این دو با هم نظریه جدید را مطالعه کردند. پس از دو سال رتیکوس با استفاده از اصول تئوری کوپرنیک کتاب ناراتیو پریما را درباره حرکت زمین نوشت و در ۱۵۴۲ به نام کوپرنیک بخشی از پژوهش او در مثلثات را منتشر کرد. در برابر اصرار شدید رتیکوس بالاخره کوپرنیک پذیرفت که شرح کاملی درباره نظریه خود فراهم کند و آن را به نورنبرگ بفرستد تا با نظارت او به چاپ رسد. سرانجام کتاب در ۱۵۴۳ منتشر شد. کوپرنیک اندکی پس از آن در ۲۴ مه همان سال درگذشت.

2- قوانین کپلر :
قانون اول کپلر یا قانون بیضوی ها

مدار هر سیاره به شکل یک بیضی است که خورشید در یکی از کانونهای آن قرار دارد .

که میتوان از این مطلب این را نتیجه گرفت که فاصله سیاره تا خورشید به لحاظ واقع بودن بر مدار بیضی دارای حداقل و حداکثر است.(شکل 1) کپلر بیش از 20 سال برای درک چگونگی مدارات سیارات زحمت کشید او مدلهای مختلفی را امتحان نمود ولی سرانجام نشان داد که صفحه مداری سیاره ها از خورشید می گذرد و کشف کرد که شکل مداری سیارات به صورت بیضی است .این قانون در سال 1609 میلادی انتشار یافت.

قانون دوم کپلر یاقانون مسطح معادل

خط مستقیم واصل سیاره و خورشید (شعاع حامل یک سیاره)، در فواصل زمانی مساوی مساحتهای مساوی را در فضا جاروب می کند.


قانون سوم کپلریا قانون هارمونیک

نسبت مجذور زمان تناوب گردش دو سیاره برابر است با نسبت مکعب نیم قطر اطول آنها

کپلر برای بدست آوردن این فرمول 7 سال تلاش کرد . در آن زمان فاصله واقعی میان خورشید و سیارات معلوم نبود اما محاسبه نسبت فاصله یک سیاره تا خورشید به فاصله زمین تا خورشید میسر بود . مثلا کپلر می دانست که نیم قطر اطول مدار مریخ تقریبا 1.5 برابر نیم قطر اطول مدار زمین است . حال او متوجه شد اگر در هر سیاره نیم قطر اطول را به توان 3 و دوره گردش(p) را به توان 2 برسانیم . دو رقم بدست آمده باهم برابر می شوند و فقط اختلافهای اندکی برای برجیس (مشتری) و کیوان (زحل) دیده می شود .این مطلب را می توان به صورت ^p^2^=r^3 نوشت که درآن p برحسب سال و r برحسب واحد نجومی (نیم قطر اطول زمین) است .می توانیم برای اندازه گیری دور گردش سیاره واحد روز و برای فاصله کیلومتر را انتخاب کنیم . در این صورت نباید انتظار داشته باشیم ^p^2^=r^3 بلکه باید رابطه را بصورت ^p^2^=kr^3 بنوسیم که در آن k ضریب ثابت است و مقدارش به واحد ها بستگی دارد . (خداییش جه چیزه خوفی -خفنی- بوداااا)

عکس ها:

عکس اول

عکس دوم

عکس سوم


[size=small]جادوگران برای همÙ


Re: كلاس نجوم و اختر فيزيك
پیام زده شده در: ۱۹:۱۳ شنبه ۱۹ آذر ۱۳۸۴

لی جردن


مخفی کردن اطلاعات کاربر
عضو شده از:
۱۹:۴۹ پنجشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۸۳
آخرین ورود:
۱۶:۵۱ پنجشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۸۹
از اون طرف شب!!!!!
گروه:
شناسه های بسته شده
پیام: 501
آفلاین
جلسه ي هفتم



پروفسور ويزلي:خوب امتحان هفته قبل چطور بود...
هيچ صدايي از كسي بلند نميشه...
هرميون يه كاغذ ميده دست پروفسور ويزلي...
"سلام پروفسور ما تو اعتصابيم ..يا اينجارو مثل مدارس ماگلي تعطيل مي كنيد يا ما پروفسور دامبلدورو گروگان مي گيريم!!!"
پروفسور:بگيريد چيكار كنم؟!!!!من درسمو ميدم هر كي خواست گوش كنه هر كي نخواست گوش نكنه!

امروز ميخايم راجع به تاريخچه ي نجوم حرف بزنيم.....كي ميدونه علم نجوم به چند دوره تقسيم ميشه...

هرميون و هلگا هافلپاف به زور جوي خودشون رو گرفتن تا جواب ندن...
پروفسور:اين اداها چيه در مياريد...هرميون جان دستشويي داري!!!

تاريخ نجوم به سه دوره تقسيم ميشه....

1- دوره زمين مركزي

منجمان اوليه معتقد بودند زمين بايد مركز جهان باشد.و فرض مي كردند خورشيد و ماه و ستارگان به دور زمين ساكن مي گردند..علاقه آنان كه علمي نبود به طور عمده از حوادث زميني نشات مي گرفت.
با اين وجود كشف هاي بسياري در اين دوران بوجود آمد.مثل گاهشماري-دايره البروج-مسير ظاهري خورشيد و...
پايان دوره زمين مركزي در قرن شانزدهم و همزمان با نظريه ي نيكلاس كوپرنيك بوجود آمد....



2- دوره ي كهكشاني

نجوم جديد با اين دوره آغاز مي شود.كوپرنيك نشان داد زمين شي معمولي در آسمان است و خورشيد خود ستاره اي از ستارگان بيشمار آسمان است..
نقطه ي عطف اين دوره تكامل رصد ها همزمان با پيشرفت تلسكوپ ها بود كه منجر به بسياري اتفاقات مهم مثل بوجود آمدن قوانين كپلر در علم نجوم شد...
تيكو براهه - گاليله - كپلر و نيوتن از دانشمندان و منجمان اين دوره بودند.



3- دوره ي كيهاني
در اين دوره كه از اواسط قرن نوزدهم شروع شد اين نكته به اثبات رسيد كه كهكشان ما كهكشاني در ميان ميليونها كهكشان موجود در كيهان است...
نظريه ي نسبيت انيشتين نقطه ي عطف اين دوره بود و اختر فيزيك را به اوج تكامل خود رساند...
بسياري از نظريات الان علم نجوم از نظريه نسبيت پيروي مي كنند...
اين دوره همچنان ادامه دارد....



و اما سوالاي اين جلسه:
زندگينامه نيكلاس كوپرنيك؟(7 امتياز‌ )
قوانين كپلر چيست؟(10 امتياز)
سه تا عكس از كهكشان راه شيري!!!(3 امتياز )


يكي از راه هاي پيشرفت در رول پلينگ ( ايفاي نقش ) :

ابتدا به لين


Re: كلاس نجوم و اختر فيزيك
پیام زده شده در: ۱۷:۳۶ دوشنبه ۱۴ آذر ۱۳۸۴



مخفی کردن اطلاعات کاربر
عضو شده از:
۱۸:۳۰ یکشنبه ۱۲ تیر ۱۳۸۴
آخرین ورود:
۴:۵۷ پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۶
گروه:
کاربران عضو
پیام: 433
آفلاین
سحابي ها



هزاران سال قبل اختر شناسان مسلمان یک توده ی ابر کم نور را در صورت فلکی جبار (شکارچی) مشاهده کردند که بسیار جالب و به سه ستاره ی روشن کمربند جبار خیلی نزدیک بود. قرن ها بعد که تلسکوپ اختراع شد، اختر شناسان تعداد بیشتری از این توده های مه آلود را در آسمان مشاهده کردند و آنها را سحابی نامیده اند. اين لغت در زبان لاتین به معنی ابر است يا .nebula در قرن هفدهم و هجدهم، رصد کنندگان آسمان به نور ضعیف که در بین ستارگان دیده می شد سحابی نام نهادند. در سال های اخیر و با تلوسکوپ های بهتری که در دسترس است، ستاره شناسان در یافته اند که برخی از این سحابیها در واقع خوشه های ستاره ای یا کهکشان های دوردست موجود در فراسوی راه شیری هستند و در چنین مواردی، نام سحابی به غلط مورد استفاده قرار گرفته است. با این حال واژه ی "سحابی " هنوز هم به طور وسیع، گر چه با مسامحه، در مورد چنین اجرامی به کار می رود.
تصویر کوچک شده
با این حال، اجرام پخش شده در بین ستارگان راه شیری، سحابی های واقعی هستند که از تجمع گاز ها وغباردرخشان و ابر مانند تشکیل شده اند و غالباّ دارای شکل نامنظمی هستند. برخی از این سحابی ها اشکال کاملاً ویژه ای دارند و بسته به شکل خود اسامی ویژه ای می یابند. مثلاً سحابی آمریکای جنوبی، سحابی سمحاق و سحابی سه شاخ نمونه هایی از آنها هستند. سحابی مشهور دیگر، خرچنگ نام دارد. دلیل این نام گذاری، شکل خرچنگ گونه ی آن هنگام مشاهده با تلسکوپ های قرن نوزدهم بود ولی در عکس های جدیدی که از آن تهیه شده است خیلی به خرچنگ شباهت ندارد.
سحابی ابر وسیع متشکل از غبار و گاز است. گازهایی که آن را تشکیل می دهند فوق العاده رقیق و در دمائی کم هستند. سحابی به علت نور خود نمی تابد بلکه بر اثر نور ستارگان مجاور قابل رؤیت است.

تصویر کوچک شده

بعضی سحابی های پخشی مشابه ابر های کومولوس جو زمین هستند. سحابی های دیگر ساختمان رشته ای دارند که ابر های سیروس را تداعی می کنند. همه ی سحابی ها متلاطم هستند و تمام آنها در جهات مختلف حرکت می کنند. شوکها، فشارها و میدان ها ی مغناطیسی می توانند بیانگر علت ساختمان پیچیده ی سحابی ها باشند.
سحابی ها با چشم غیر مسلح قابل رؤیت نیستند، از این رو مؤرد توجه ستاره شناسان باستان قرار نگرفتند. تا سال 1781 که اولین فهرست خوشه های ستاره ای و سحابی ها توسط ستاره شناس فرانسوی "مسیه" گردآوری شد، توجهی به سحابی ها نشده بود.


چگالی سحابی ها حدود دو هزار بار بیشتر از چگالی ماده ی فضایی بین ستاره ای است. چگالی ماده ی میان ستاره ای بسیار کم و در حدود یک اتم در سانتیمتر مکعب و ده ذره ی غبار در یک کیلومتر مکعب است. بر این اساس، چگالی مواد در سحابی ها بسیار اندک است. اما چون فاصله ی میان ستاره ها بسیار زیاد است، همین مقدار بسیار بسیار کم ماده میان ستاره ای قابل توجهی می شود.


تصویر کوچک شدهرده بندی سحابی ها


سحابی ها را به سه دسته ی: نشری (گسیلشی یا گیلشی )

بازتابی

تاریک

طبقه بندی می کنند .


سحابی نشری یک یا چندین ستاره ی بسیار سوزان است. نور فرا بنفش این ستاره ها موجب برانگیختن ئیدروژن و اکسیژن و گسیل نور مشخصی از آنها می شود. مثال بسیار خوبی ازیک سحابی نشری، سحابی بزرگ جبار است. باچشم غیر مسلح و دوربین صحرایی نیز می توان این سحابی را دید.
اگر ستاره ها مقداری سرد تر باشند یا این که چگالی گازها در سحابی بیشتر باشد، ماده ابر از خود نور گسیل نمی کند بلکه نور ستاره را باز تاب می کند. این سحابی ها را با نام سحابی بازتابی می شناسیم. البته طیف این قبیل سحابی با طیف ستاره، یکی است. مثال بسیار خوب سحابی های باز تابی، سحابی است که ستاره های خوشه ی پروین را در برگرفته است.
اگر در درون یا نزدیکی سحابی ستاره ای قرار نگرفته باشد که نور آن را تأمین کند، آن سحابی را سحابی تاریک می نامند. مشاهده ی سحابی های تاریک فقط در صورتی ممکن است که در مقابل سحابی های نشری یا بازتابی قرار گیرند. سحابی ها نور ستاره های پشت سر خود را جذب می کنند. اختر شناسان عقیده دارند که ستاره ها درو ن این سحابی ها متولد می شوند. مثال بر جسته ی این گونه سحابی سحابی سر اسب در صورت جبار است.




سحابی های سیاره نما
جدا از این سه گروه سحابی ها، برخی ازسحابی ها از ستاره ها تشکیل می شوند. ستاره هایی مانند خورشید در پایان زندگی یعنی در مرحله ی غول سرخی لایه های بیرونی جو خود را به صورت سحابی در فضا می پراکنند. این سحابی ها را سیاره نما می نامند. آنها را به این سبب سحابی سیاره نما می نامند که وقتی با یک تلوسکوپ به آنها نگاه می کنیم به رنگ مایل به سبز دیده می شوند وبه نحوی یاد آور ظهور قرص های ارانوس و نپتون می باشند. همه ی آنها از نوع سحابی نشری هستند. زندگی ستاره های پر جرم تر از خورشید، با انفجار ابر نواختری پایان می یابد و سحابی بزرگ و گسیخته ای از انفجار به جا می ماند که آن را سحابی باقیمانده ی انفجار ابر نواختری می نامند.

اینم یه عکس از سحابی جبار:

http://www.nojum.net/Gallery/Pictures/?id=13


ویرایش شده توسط دویل در تاریخ ۱۳۸۴/۹/۱۵ ۱۴:۵۵:۱۳
ویرایش شده توسط دویل در تاریخ ۱۳۸۴/۹/۱۵ ۱۵:۰۰:۵۱
ویرایش شده توسط دویل در تاریخ ۱۳۸۴/۹/۱۵ ۱۵:۰۴:۲۸


Re: امتحان ميان ترم كلاس نجوم و اختر فيزيك
پیام زده شده در: ۱۴:۴۶ شنبه ۱۲ آذر ۱۳۸۴

لی جردن


مخفی کردن اطلاعات کاربر
عضو شده از:
۱۹:۴۹ پنجشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۸۳
آخرین ورود:
۱۶:۵۱ پنجشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۸۹
از اون طرف شب!!!!!
گروه:
شناسه های بسته شده
پیام: 501
آفلاین
جلسه ششم


-------------------------
امتياز ها
20 امتياز به لارا لسترنج از اسليترين
10 امتياز به لاوين از ريونكلا

-------------------------


پروفسور ويزلي:مي بينم كه همتون زودتر از من اومديد تو كلاس.....
بدون هيچ صحبتي مي ريم سر بحث اصلي ....امروز ميخام ازتون يه كوئيز بگيرم ببينم از ابتداي سال تا الان چي ياد گرفتيد....همه يه برگه با يه خودكار از كيفشون بر دارن و سوالا رو يادداشت كنن......


1-شكاف ميان دو حلقه ي زحل چه نام دارد؟
الف)شكاف گاليله
ب)شكاف كاسيني
ج)شكاف هرشل
د)شكاف ويليام ادوارد!!!!

2-فاصله ي عطارد تا خورشيد؟!!
الف)58 ميليون كيلومتر
ب)91 ميليون كيلومتر
ج)12345 ميليون كيلومتر
د)فاصله ندارند!!!!

3-نزديك ترين كهكشان به كهكشان راه شيري؟
الف)ابر ماژلاني بزرگ
ب)ابر ماژلاني كوچك
ج)ابر ماژلاني متوسط
د)ابر ماژلاني دراز!!!!

4-كداميك از اقمار مريخ است؟
الف)فوبوس
ب)توروس
ج)كومولوس
د)آمايكيوس!!!!

5-نام يك سحابي است؟
الف)الفا قنطورس
ب)ام چهل=m40
ج)جبار
د)كريچر!!!!

6-دماي زهره چند درجه است؟
الف)480درجه
ب)201 درجه
ج)18902 درجه
د)273- درجه!!!!

7)جو زهره متشكل از چه ماده اي است؟
الف)اسيد فسفريك
ب)اسيد سولفوريك
ج)اسيد هيدروكلريك
د)اسيد آواداكداورا!!!!

8-نام لايه ي بيروني خورشيد؟
الف)خور
ب)تاج
ج)قطب
د)هيچكدام!

9-قطر ماه چقدر است؟
الف)3460
ب)گزينه ي الف
ج)هر دو
د)سه هزار و چهار صد و شصت!!

10-بهترين نويسنده در رول پلينگ!!!!
الف)لرد ولدمورت
ب)رون ويزلي
ج)سدريك ديگوري
د)آلبوس دامبلدور



"خب هر كس ميخاد مي تونه جوابا رو با پيام شخصي برام بفرسته!!"
در ضمن هر كي تا جلسه بعد يه گزارش از بازديد هفته قبل بنويسه...بهش 15 امتياز ميدم.....
(امتياز تست ها رو بعدا ميگم)

هر كي امتحانش تموم شده مي تونه بره!!!


يكي از راه هاي پيشرفت در رول پلينگ ( ايفاي نقش ) :

ابتدا به لين


Re: كلاس نجوم و اختر فيزيك
پیام زده شده در: ۱۶:۲۹ یکشنبه ۶ آذر ۱۳۸۴

آوریل


مخفی کردن اطلاعات کاربر
عضو شده از:
۱۹:۲۱ جمعه ۲۳ بهمن ۱۳۸۳
آخرین ورود:
۲۳:۰۷ یکشنبه ۱۵ دی ۱۳۸۷
از کارتن!!
گروه:
کاربران عضو
پیام: 789
آفلاین
آوریل با اعتماد به نفس زیادی! کتاب یک هزار و یک کهکشان رو باز میکنه ولی هر چی میگرده کمتر میابه.....کتابو پرت میکنه یه ور و کتاب کهکشان اسرار رو باز میکنه و بازم توش هیچی نیس، کتابه ماه و قمر های آن رو باز میکنه و عکسای اونو با روشی خاص میندازه روی کاغذ (نکته اخلاقی : عکس را از کتاب نبرید، کتاب ها دوسته انسانن)، ولی هنوزم مقاله ای پیدا نکرده.
میره یه کتاب کلفت به نام سازمان های فضایی و موجودات فضایی رو میگیره ولی هیچی توش نیس.....فقط میتونه 10 تا اسم ستاره پیدا کنه......وای مهلت ارسال تموم شده باید همینها رو بفرستم:
عکس اول
عکس دوم
عکس سوم
عکس چهارم
عکس پنجم

اسم ستاره ها:
1- آلفا قنطورس (نزدیکترینه)
2- ستاره برنارد
3- سیریوس A
4- سیریوس B
5- رز128
6- رز 154
7- رز 248
8- اپسیلون اریدانی
9- ولف 359
10- پراکسیما قنطورس
(من یهس ری رو از سایتای فارسی یه سری از انگلیسی گرفتم اگه تلفظا مشکل داره شرمنده)


[size=small]جادوگران برای همÙ


Re: كلاس نجوم و اختر فيزيك
پیام زده شده در: ۱۴:۲۰ یکشنبه ۶ آذر ۱۳۸۴

لارا


مخفی کردن اطلاعات کاربر
عضو شده از:
۱:۳۲ سه شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۸۴
آخرین ورود:
۲۱:۵۶ چهارشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
از خانه ريدلها
گروه:
کاربران عضو
پیام: 202
آفلاین
مقاله راجع به ناسا:
ناسا مخفف عبارت The National Aeronautics and Space Administrationمیباشد که به سازمان هوانوردی و فضایی ملی ایالات متحده امریکا اطلاق میشود.این سازمان در سال 1958 جهت تحقیق درمورد داخل و خارج اتمسفر وپیشرفت وسایل و ابزار کار وفضاپیماهایی که در این مورد بکار گرفته میشوند به وجود آمد.مقر این سازمان در شهر واشینگتن قرار دارد.ناسا از پنج بخش اداری مختلف تشکیل شده که هر کدام وظایف مخصوصی دارند 1- بخش هوانوردی و تکنولوژی فضایی2-بخش علم فضانوردی که به مسائلی مثل تحقیق درباره سیستم خورشید و منبع و ساختار زمین میپردازد 3-مرکز پرواز فضایی که در زمینه سفر های فضایی فضاپیماها(چه با انسان چه بدون انسان) مطالعه میکند4-بخش مطالعه و جمع آوری اطلاعات فضایی5-بخش ایستگاههای فضایی .ناسا در مورد ماه و سیاره ها تحقیقات زیادی انجام داده و به نتایج خوبی دست پیدا کرده..در سال1969 نیل آرمسترانگ موفق شد به عنوان اولین انسان به ماه سفر کند و این امر باعث شد امریکا در زمینه مطالعات فضایی از دیگر کشورها پیشی بگیرد.ناسا علاوه بر این تلاشهای موفق تحقیقاتی در مورد زمین و اقدامات موثری در زمینه طراحی و فرستادن ماهواره های پیشرفته به فضا انجام داد.ماهواره لندست جهت کشف منابع طبیعی وتحقیق در مورد خصوصیات زمین فرستاده شد...

مقاله درمورد سازمان فضایی اروپا:
سازمان فضایی ناسا در مورد تحقیقات فضایی درجهان دارای مقام اول است ولی امروزه تحقیقات فضایی محدود به کشور امریکا نیست.سازمان فضایی اروپا (European Space Agency)از 14 کشور اروپایی تشکیل شده که عبارتند از:آلمان-استرالیا-بلژیک-دانمارک-فنلاند-فرانسه-هلند -انگلستان-ایرلند-اسپانیا-سوییس-سوئد-ایتالیا-نروژ.علاوه بر این کشورها کشور کانادا هم عضو این سازمان محسوب میشود.این سازمان اروپایی در سال 1975 از به هم پیوستن دو سازمان سابق فضایی اروپا(اسرو)و سازمان الدو(سازمانی که در مورد ساخت و گسترش فضاپیماها فعالیت میکرد) تشکیل شد..مرکز این سازمان در شهر پاریس قرار دارد .این سازمان توسط هیئتی اداره میشود که از نمایندگان کشور های عضو تشکیل شده است.این هیئت هر سال با تشکیل جلسه ای تصمیمات مهم درباره فعالیتهای آینده و مسایل اقتصادی و سیاسی گرفته میشود...مراکز فعالیت این سازمان در کشور های مختلف قرار دارد که بسته به نوع فعالیت به آن کشور واگذار میشود.. مثلا فعالیتهای تکنولوژیک در مرکزی واقع در هلند و فعالیتهای علمی و اطلاعات دریافت شده از ماهواره ها در ایتالیا انجام میشود. هدف این سازمان همکاری صلح آمیز دراروپا در زمینه تکنولوژی فضا و مطالعات فضایی عنوان شده است.1

1- چه ستاره هايي رو ميشه تو ماه آذر بخوبي رصد كرد؟از بین سیاره ها ناهید و تیر رو در ماه آذر میشه با چشم غیر مسلح دید و از ستاره ها هنوز در حال تحقیق هستم!!1 ولی احتمالا ستاره سیریوسو میشه در اذر ماه رصد کرد.

2- 10 تا از نزديكترين ستاره ها به زمين رو نام ببريد.:
(پروفسور عزیز مقاله ها رو ترجمه کردم ولی برای ترجمه اسم ستاره ها با کمبود سواد مواجه شدم..دو تاشم برای احتیاط بیشتر نوشتم.)
1-Proxima Centauri
2-Alpha Centauri Aو Alpha CentauriB
3-Barnard's Star
4-Wolf 359
5-Lalande 21185
6-Sirius A و Sirius B
7-Luyten 726-8AوLuyten 726-8B
8-Ross 154
9-Ross 248
10-Epsilon Eridani
11-Ross 128
12-Luyten 789-6

5 تا عكس از ماه در روز هفتم ماه قمري بياريد..
ماه 1
ماه 2
ماه 3
ماه 4
ماه 5


تصویر کوچک شده







شما می ‌توانید مطالب را بخوانید
شما نمی توانید عنوان جدید باز کنید
شما نمی توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید
شما نمی توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید
شما نمی توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید
شما نمی توانید نظر سنجی اضافه کنید
شما نمی توانید در نظر سنجی ها شرکت کنید
شما نمی توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید
شما نمی توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید
شما نمی توانید از نوع تاپیک استفاده کنید.
شما نمی توانید از HTML در نوشته های خود استفاده کنید
شما نمی توانید امضای خود را فعال/غیر فعال کنید
شما نمی توانید صفحه pdf بسازید.
شما نمی توانید پرینت بگیرید.

[جستجوی پیشرفته]


هرگونه نسخه برداری از محتوای این سایت تنها با ذکر نام «جادوگران» مجاز است. ۱۴۰۳-۱۳۸۲
جادوگران اولین وبسایت فارسی زبان هواداران داستان های شگفت انگیز هری پاتر است. به عنوان نخستین خاستگاه ایرانی ایفای نقش مبتنی بر نمایشنامه نویسی با محوریت یک اثر داستانی در فضای مجازی، پرورش و به ارمغان آوردن آمیزه ای از هنر و ادبیات برجسته ترین دستاورد ما می باشد.